[KG] Kleuren fokken! Hoe zit dat nou precies?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:20

Iris82 schreef:
keona schreef:
dat snap ik maar een veulen kan alleen homozygoot dun zijn als beide ouders dun van kleur zijn,of hoeft dit ook niet altijd.want bij 1 kleur dun ouder kun je nooit een homozygoot krijgen enkel een hetro toch?

:j

bedankt dan is dat ook weer duidelijk voor me

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:30

Homozygoot van wat dan ook kan alleen als 'die' eigenschap/gen van beide ouders komt ... maar dat was je vraag niet.

Citaat:
wat als en ouder dus wildkleurg is en de ander is een effe kleurig,krijgt het veulen dan altijd wildkeur

Dus :
een ouder (Dd, heterozygoot Dun) x niet-Dun (dd) = 50% kans op Dun (Dd) veulen
een ouder (DD, homozygoot Dun) x niet-Dun (dd) = 100% kans op Dun (Dd) veulen

glenstorm

Re: [KG] Kleuren fokken! Hoe zit dat nou precies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 17:11

Ohh wat heerlijk dat mn volgende biologie hoofdstuk erfelijkheid is.
Echt een van mijn favorieten :)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:35

Pfoe even het hele topic doorgelezen en opzich snap ik de overerving van de allelen (lang leve bio)
Maar nu is mijn vraag, eigenaar van mijn verzorgpaard, een Fries, wil haar misschien in het voorjaar laten dekken door een PRE.
Maar ze wil geen zwart veulen het liefst een blauwgrijze of onveranderlijke donkere schimmel.
Welke kleur hengst kan je er dan het beste op zetten om een vast grijze of andere kleur (geen wit, schimmel of zwart) te krijgen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:43

Vastgrijs bestaat niet. Élke schimmel wordt wit, de ene in drie kaar, de andere in 20 jaar

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 23:50

stef schreef:
Vastgrijs bestaat niet. Élke schimmel wordt wit, de ene in drie kaar, de andere in 20 jaar

Een onveranderlijke schimmel bestaat wel degelijk volgens deze bron: http://www.allesoverpaarden.eu/page/fokkerij
Het allel R, van Roan geeft een onveranderlijke schimmel, en schimmels zijn vaak in het begin (okay, niet bij de geboorte) grijs.
Maar idnerdaad ik ken geen oud donker grijs paard. Maar het veulen moet in ieder geval niet helemaal wit zijn, dus het liefst zo lang mogelijk donker van kleur.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:55

Peer_hvj schreef:
stef schreef:

Een onveranderlijke schimmel bestaat wel degelijk volgens deze bron: http://www.allesoverpaarden.eu/page/fokkerij
Het allel R, van Roan geeft een onveranderlijke schimmel, en schimmels zijn vaak in het begin (okay, niet bij de geboorte) grijs.
Maar idnerdaad ik ken geen oud donker grijs paard. Maar het veulen moet in ieder geval niet helemaal wit zijn, dus het liefst zo lang mogelijk donker van kleur.

een roan wilt ze ,dat is heel anders als schimmel.ik zou de merrie eerst op kleur laten testen en dan kun je kijken met welke hengst je welke kleur kunt krijgen mits die ook kleur getest zijn

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:06

Als je een schimmel wil hoef je de merrie niet te testen, die heeft geen genen die coderen voor schimmel. Dan zou je de hengst moeten testen of hij homozygoot is voor schimmel, dan is het veulen 100% schimmel. Vraag mij alleen af hoeveel PRE schimmelhengsten getest worden, gezien dat vaker gebeurd bij verdunningen of zwarten en weinig bij schimmels (voordeel is wel dat je heel veel keus hebt dan).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:18

Als je onveranderlijk 'grijzig' wilt, zou je kunnen kijken naar een homozygoot grullo-hengst. Geen idee of die er zijn bij de PRE, wildkleur komt op zich wel voor dacht ik.

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:30

Mijn ene merrie brown dun (golden dun) is gedekt door een buckskin.
De andere merrie grullo is gedekt door een palomino.

Bij beide is dus 50% of 100% kans op wildkleur? Ligt eraan of de merries homo of hetrozygoot zijn?

De grullo merrie heeft een brown (dun) jaarling en veulen maar door de wintervacht zijn de aftekeningen moeilijk te zien.
(Beide heb ik drachtig gekocht dus geen verdere info over opa's en oma's en als ik ze laat dekken ga ik eerst de kleur laten testen)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 14:58

Roan heeft compleet niks met schimmel te maken, en die veranderen trouwens wel degelijk, elk seizoen heb je een andere kleur ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:13

stef schreef:
Roan heeft compleet niks met schimmel te maken, en die veranderen trouwens wel degelijk, elk seizoen heb je een andere kleur ;)

ja maar ze veranderen niet zo als een schimmel.maar wil ze nu een roan of een schimmel want dat is een groot verschil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 17:35

Ze wil iets wat grijs blijft....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 18:24

Dat zeg ik, kijk dan naar grullo.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:19

Mwah, heeft vaak toch een bruinige ondertoon imo, en ik denk dat ze dat weer te donker vind

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:39

@Peer_hvj …. Je hebt twee types ‘schimmel’ :
- Eentje die donker geboren is in een basis kleur en dan gelijkelijk aan vergrijst tot het helemaal wit is. Dit is het ‘echt’ schimmel: G = grey/schimmel
- Eentje die ook donker geboren wordt maar bij veulenvacht wissel al soms ‘kleur’ bekend in dat er witte haartjes door het vacht komen. Deze witte haartjes komen niet voor op de benen en hoofd. Dit is het zg ‘onveranderlijk’ schimmel en wordt door het R = Roan veroorzaakt.
Beide genen zijn dominant en erven alleen van ouder op kind en slaan NOOIT een generatie over.

Wil je uit een Fries merrie een Roan nakomeling dan moet je zoeken naar een hengst die Roan is, zei het red-roan, bay-roan of black-roan. Daar homozygoot Roan’s zo goed als zeldzaam zijn in Europa is er weinig kans dat je eentje gaat vinden die aanspreekt. Je zal hierbij toch richting Brabander (wat ik aan neem niet wenselijk is) of Quarter Horse moeten gaan om een homozygoot Roan hengst te vinden.
De site die je aan geeft is erg achterhaald wat informatie betreft.

@Ibbel … Grullo is Zwart + Dun/Wildkleur, en zou een optie zijn voor een wat ‘grijzig’ kleur. Maar hierook moet TS richting Quarter Horse hengst gaan zoeken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:41

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:43

Peterina, bedoel je dat een roan merrie altijd een roan veulen zal krijgen? Vind ik raar, want homo roan bestaat niet. Aborteert in de eerste drie maanden

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:47

Wauw dit is gaaf :j Vind het echt interessant om te lezen!
Nu had ik ook een vraagje. Ik heb een vos merrie thuis, die komt van een vos moeder en een schimmel vader. Nu weet ik natuurlijk niet of haar vader homozygoot was, maar stel dat dat zo was. Dan dek ik haar met een heterozygoot schimmel hengst en krijg ik een schimmel? Of kan dat alleen als ik haar dan ook dek met een homozygoot schimmel?

En als haar vader nou heterozygoot is? Moet ik haar dan dekken met een hetero of homozygote schimmel hengst?
Was ik gewoon benieuwd naar haha omdat ze vele half broertjes/zusjes hebben die schimpies zijn. :))

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:49

Peterina schreef:
@Peer_hvj …. Je hebt twee types ‘schimmel’ :
- Eentje die donker geboren is in een basis kleur en dan gelijkelijk aan vergrijst tot het helemaal wit is. Dit is het ‘echt’ schimmel: G = grey/schimmel
- Eentje die ook donker geboren wordt maar bij veulenvacht wissel al soms ‘kleur’ bekend in dat er witte haartjes door het vacht komen. Deze witte haartjes komen niet voor op de benen en hoofd. Dit is het zg ‘onveranderlijk’ schimmel en wordt door het R = Roan veroorzaakt.
Beide genen zijn dominant en erven alleen van ouder op kind en slaan NOOIT een generatie over.

Wil je uit een Fries merrie een Roan nakomeling dan moet je zoeken naar een hengst die Roan is, zei het red-roan, bay-roan of black-roan. Daar homozygoot Roan’s zo goed als zeldzaam zijn in Europa is er weinig kans dat je eentje gaat vinden die aanspreekt. Je zal hierbij toch richting Brabander (wat ik aan neem niet wenselijk is) of Quarter Horse moeten gaan om een homozygoot Roan hengst te vinden.
De site die je aan geeft is erg achterhaald wat informatie betreft.

@Ibbel … Grullo is Zwart + Dun/Wildkleur, en zou een optie zijn voor een wat ‘grijzig’ kleur. Maar hierook moet TS richting Quarter Horse hengst gaan zoeken.

waarom quarters.de spanjaarden en portugeese hebben ook deze kleur.ook heb je tinkers met die kleur.en zo zijn er nog meer rassen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:50

@ rubberduck: Haar vader kan niet homozygoot zijn, want dan was je merrie geen vos maar schimmel.
Om 100% zeker een schimmelkind uit een gekleurde merrie te krijgen moet je er altijd een homozygote schimmel op zetten. Kleuren (en homo- of heterozygoot zijn) van de ouders van je merrie doen er verder voor het schimmelgen niet toe, dat gen moet het veulen dan altijd van de vader krijgen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:52

Rubber_Duck schreef:
Wauw dit is gaaf :j Vind het echt interessant om te lezen!
Nu had ik ook een vraagje. Ik heb een vos merrie thuis, die komt van een vos moeder en een schimmel vader. Nu weet ik natuurlijk niet of haar vader homozygoot was, maar stel dat dat zo was. Dan dek ik haar met een heterozygoot schimmel hengst en krijg ik een schimmel? Of kan dat alleen als ik haar dan ook dek met een homozygoot schimmel?

En als haar vader nou heterozygoot is? Moet ik haar dan dekken met een hetero of homozygote schimmel hengst?
Was ik gewoon benieuwd naar haha omdat ze vele half broertjes/zusjes hebben die schimpies zijn. :))

je merrie is dus vos en geen vos schimmel ga ik nu van uit.als je met die effe kleurrige merrie 100% zeker een schimmel wilt moet je een homozygote schimmel hengst nemen.want pak je een hetrozygote dan heb je nog steeds 25% kans op een effe kleurig veulen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:52

Keona, nog steeds je hoofdletters niet gevonden?

Rubberduck: je paard is vos, dus geen schimmel. Met een hetero schimmel hengst heb je 50% kans op schimmel, en met een homozygoot schimmelhengst krijg je sowieso een schimmel veulen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:53

@ keona: Nee, 50% kans met een gekleurde merrie en een heterozygote schimmelvader.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 19:57

Oke dat met homozygote vader was inderdaad een fout van mijn kant :) Als ik het nu goed begrijp is mijn merrie dus homozygoot vos? Want anders had ze schimmel moeten zijn toch?

Gaaf om te weten! Lijkt me leuk om er een mooi schimmel veulen uit te krijgen. Bedankt voor jullie antwoorden :)
Dat van dat bonte snap ik niet helemaal, ik zou met mn domme hoofd denken dat als ik er een schimmel op zet dat er een bonte uit kan komen :')