Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ceasario"]
[quote="Aimee schreef:Hmmmm, Weltmeyer, tja wat zal ik zeggen. Hoewel mijn alltime-favorite een Weltmeyer is (en ook goedgekeurde hengst was) en ik daarnaast een aantal gave paarden van hem heb gereden tijdens mijn tijd in Duitsland, raad ik hem toch niet aan. Ik heb de ervaring dat hij een aantal mindere eigenschappen kan doorerven (gaat niet over karakter).
Aimee schreef:Fjewww, gelukkig ben ik dus niet de enige die dat heeft geconstateerd. (Pipo beschrijft exact het probleem).
Pipo schreef:Wat ik wel vind: HEt zijn paarden die vaak bloedmooi zijn in het type, maar in het lopenFokkers zien het misschien graag, maar om er op te zitten is het bagger.
Heb liever een exterieurmatig paard wat sterk kan lopen, dat model zie je niets meer van terug na een jaartje trainen.
Aimee schreef:
Precies! Het zijn echt plaatjes van paarden, maar goed ik zei al dat ik niet alles slecht vind. Maar ook ik heb liever een paard dat fijn te rijden is, dan een keuringspaard.
Aimee"]
[quote="Pipo schreef:Wat ik wel vind: HEt zijn paarden die vaak bloedmooi zijn in het type, maar in het lopenFokkers zien het misschien graag, maar om er op te zitten is het bagger.
Heb liever een exterieurmatig paard wat sterk kan lopen, dat model zie je niets meer van terug na een jaartje trainen.
Anna42 schreef:Als het goed is zou er geen verschil mogen zijn. Wij keuren toch sportpaarden en beoordelen type en bewegingen en bepalen dan die loopt of niet. Blijken ze volgens de keurmeesters goed te kunnen lopen maar onder het zadel niet, dan is er toch iets falikant mis of met het betrokken paard of met de keurmeesters of met allebei.
Waarom keuren we anders sportpaarden?
Aimee schreef:Eeeh, ja. Da's zo ongeveer de reden dat ik niet zo van Trakehners hou. Ze zijn tijden alleen op exterieur gefokt en ik moet zeggen, ze zijn mooi om te zien. Helaas zijn de fijne rij-eigenschappen er maar al te vaak uit gefokt, ze zijn vaak niet zo 'rittig' (mijn ervaring). ...
Peterina schreef:De meeste hengsten lijken uitgezocht op kleur, ook wel een keuze voor lijnenteelt, maar zoek ik niet echt. Off topic: Voor de bonte liefhebbers:Sempatico = Semper (v Sandro) x Ico (v Marco Polo)Alhoewel het misschien niet geheel past in deze topic ... een stoeterij in duitsland met verschillende goedgekeurde hengsten die in het plaatje warmbloed x trakehner passen is Gestuet-Falkenhorst. Zeer mooie hengsten van verschillende aparte kleuren. Hun site is www.gestuet-falkenhorst.de en is echt de moeite waard.
Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="sarabande schreef:Ja je moet wat als ie niet op de wedstrijden wil presteren en je wilt toch 2000 euro per dekking blijven vangen
Sjuimpje schreef:Mooi lopen is nog lang niet altijd functioneel lopen...
Pas als ze eenmaal onder het zadel lopen kan je dat er tussen uit filteren,
op een gemiddelde stamboekkeuring is dat erg moeilijk.
Trouwens, als ze een aantal hengsten tijdens het verrichtingsonderzoek eruit knallen is het ook niet goed...
De fokkers zijn daar zelf verantwoordelijk voor, die willen bewegingsgeweld zien, staan allemaal met natte broekies als tijdens een show de hengsten hun voorbenen langs de oren maaien.
Anna42 schreef:[/quote][Als mooi lopen niet functioneel is dan lopen ze ook niet mooi. Want anders zou het goed onder het zadel lopen ook niet mooi zijn.
We hebben het toch nog wel steeds over dezelfde bewegingen van stap, draf en de galop?
Als een paard aan de hand niet van nature verzameld en tactmatig beweegt, kan hij het onder het zadel ook niet.
Als een paard aan de hand gekwalificeerd wordt met uitstekende bewgingen en een opvallende goed gebruik van het voorbeen dan is er iets mis als dat er onder het zadel niet uitkomt. Prangende vraag: deugt de beoordeling wel?
[quote]
Het probleem kan 3 oorzaken hebben:
of de ruiters kunnen niet meer rijden
of de paarden kunnen niet bewegen
of ze kunnen er allebei niets van