Lijnenteelt: Trakehner x KWPN

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 12:47

Off topic!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 13:56

chantal1 schreef:
Off topic!

Zeg dan gewoon ik heb maar wat neergezet, maar weet eigenlijk niet waar ik het over heb.
Een foutje maken kan altijd, dat toegeven schijnt erg moeilijk te zijn.

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:18

sarabande schreef:
nou kom maar op dan

Jammer, ik dacht dat je inmiddels al wat geleerd had. Maar dat wil nog niet bijster vlot lukken. Geeft niet hoor, ik heb alle geduld.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:27

Chantal1, sarabande, Anna42: kunnen jullie even ophouden met het gekibbel Boos! ?

Op dit moment zijn jullie allemaal even schuldig!

Moeten jullie altijd het laatste woord hebben? Van lappen tekst naar oneliners. Dit gaat zo door op heel kinderachtig niveau. Reageer op te foktechnische inhoud en liefst ook met iets meer dan een zin (maar ook geen twee pagina's tekst!).

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 14:37

ceasario"]
[quote="Aimee schreef:
Hmmmm, Weltmeyer, tja wat zal ik zeggen. Hoewel mijn alltime-favorite een Weltmeyer is (en ook goedgekeurde hengst was) en ik daarnaast een aantal gave paarden van hem heb gereden tijdens mijn tijd in Duitsland, raad ik hem toch niet aan. Ik heb de ervaring dat hij een aantal mindere eigenschappen kan doorerven (gaat niet over karakter).

Mindere eigenschappen ? Welke zijn dat als ik vragen mag.
Kan ik een beetje opletten bij die 12 jonge Welthits II die aan de KWPN-keuring komen.
Of zijn die "eigenschappen" er na 2 generaties niet meer.
[/quote]

De bio-fokkerij doet al zijn opgang bij de paarden bij sommige forumfokkers. Helaas. Ook geen wonder als met koeiensystemen bent grootgebracht.
Volgens deze formule blijft er na twee generaties nog wel wat over maar........ bij vier generaties houdt het wel op. Indexen laten dat duidelijk. Tja, wat die paarden dan in de vroegere generaties doen?
Die waren er gewoon voor de flauwekul. Oja nog even alle hoogte en breedte records m.b.t tot springen dateren voor de oorlog. In 1928 werden de hoogtes van de OS al verhoogd naar 1.60m!
Maar die genen zijn wij gelukkig kwijt. En krijg je per ongeluk nog een ramskop bij je veulen, dan kun je er gif op in nemen dat dit niet van de voorouders uit laatste vier generaties komt. Die daarvoor spelen geen rol, want die tellen niet mee. Dus deze ramskop was een toeval. Ongelukje van de natuur.
Op basis van dit soort moderne maar uiterst gevaarlijke filosofieen hangt de hele fokkerij van ongelukjes inelkaar.
Wie zou toch al die ongelukjes veroorzaken
Quod licet bovi, non licet Jovi

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:01

Wat een gekibbel hier zeg, ik zat er aan te denken maar niet meer te reageren. Maar ik zet toch even een paar eigenschappen neer die ik bij veel Weltmeyer-nakomelingen heb meegemaakt (weet niets van tweede generatie, heb alleen directe Weltmeyers gereden): ten eerste een traag achterbeen waardoor een spectaculaire zweefdraf ontstaat, maar met rijden niet erg gewenst. Ten tweede een weke rug gecombineerd met slecht ruggebruik. Ten derde een hele ruime stap, maar vaak niet taktzuiver.
Deze drie eigenschappen samen zorgen ervoor dat het paard maar moeilijk tot dragen komt, moeite heeft met schakelen en moeite heeft met Losgelassenheit.
Let op! Ik zeg niet dat alle Weltmeyers dit hebben, sterker nog, ik heb ook zeer goede nakomelingen van die hengst gereden. Ik rij zelf graag nakomelingen van hem. Zo als ik in een eerdere reactie al zei; mijn alltime-favorite is een Weltmeyer. Maar ik waak ervoor deze hengst als echte topvererver te bestempelen, als ik een fokmerrie had zou ik haar niet zo snel bij Weltmeyer brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:56

Aimee schreef:
): ten eerste een traag achterbeen waardoor een spectaculaire zweefdraf ontstaat, maar met rijden niet erg gewenst. brengen.

Dit is ook mijn ervaring en ook zeer goed terug te zien bij bijv. Welt Hit. Slap en traag in het achterbeen en meestal niet eens zuiver in het lopen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 15:59

Fjewww, gelukkig ben ik dus niet de enige die dat heeft geconstateerd. (Pipo beschrijft exact het probleem).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:07

Aimee schreef:
Fjewww, gelukkig ben ik dus niet de enige die dat heeft geconstateerd. (Pipo beschrijft exact het probleem).

Wat ik wel vind: HEt zijn paarden die vaak bloedmooi zijn in het type, maar in het lopen Boos! Fokkers zien het misschien graag, maar om er op te zitten is het bagger.

Heb liever een exterieurmatig paard wat sterk kan lopen, dat model zie je niets meer van terug na een jaartje trainen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 16:19

Alhoewel het misschien niet geheel past in deze topic ... een stoeterij in duitsland met verschillende goedgekeurde hengsten die in het plaatje warmbloed x trakehner passen is Gestuet-Falkenhorst. Zeer mooie hengsten van verschillende aparte kleuren. Hun site is www.gestuet-falkenhorst.de en is echt de moeite waard.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:20

Pipo schreef:
Wat ik wel vind: HEt zijn paarden die vaak bloedmooi zijn in het type, maar in het lopen Boos! Fokkers zien het misschien graag, maar om er op te zitten is het bagger.

Heb liever een exterieurmatig paard wat sterk kan lopen, dat model zie je niets meer van terug na een jaartje trainen.

Precies! Het zijn echt plaatjes van paarden, maar goed ik zei al dat ik niet alles slecht vind. Maar ook ik heb liever een paard dat fijn te rijden is, dan een keuringspaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:40

Aimee schreef:

Precies! Het zijn echt plaatjes van paarden, maar goed ik zei al dat ik niet alles slecht vind. Maar ook ik heb liever een paard dat fijn te rijden is, dan een keuringspaard.

Daarmee komen we op het onderwerp wat al vaak besproken is: Is een topper op de keuring ook een topper in de sport?

Mijn idee: vaker niet dan wel!

Bijv. Paard wat op driejarige leeftijd wat jeugdig aan doet, word de ring al uitgestuurd op de keuring. Wie zegt dat dat geen goed sportpaard is? ( mocht je voorbeelden willen, die heb ik wel hoor!)

Zo ook exterieurmatig, vele stamboeken willen een paard wat een bepaald model heeft, maar of zo paard dat lijf ook nog eens goed weet te gebruiken tijdens het werk Verward

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:49

Eeeh, ja. Da's zo ongeveer de reden dat ik niet zo van Trakehners hou. Ze zijn tijden alleen op exterieur gefokt en ik moet zeggen, ze zijn mooi om te zien. Helaas zijn de fijne rij-eigenschappen er maar al te vaak uit gefokt, ze zijn vaak niet zo 'rittig' (mijn ervaring). Jammer dat je dat veschijnsel nu ook bij andere stamboeken ziet....

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 17:58

Aimee"]
[quote="Pipo schreef:

[/quote]

Als het goed is zou er geen verschil mogen zijn. Wij keuren toch sportpaarden en beoordelen type en bewegingen en bepalen dan die loopt of niet. Blijken ze volgens de keurmeesters goed te kunnen lopen maar onder het zadel niet, dan is er toch iets falikant mis of met het betrokken paard of met de keurmeesters of met allebei.
Waarom keuren we anders sportpaarden?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:05

Anna42 schreef:
Als het goed is zou er geen verschil mogen zijn. Wij keuren toch sportpaarden en beoordelen type en bewegingen en bepalen dan die loopt of niet. Blijken ze volgens de keurmeesters goed te kunnen lopen maar onder het zadel niet, dan is er toch iets falikant mis of met het betrokken paard of met de keurmeesters of met allebei.
Waarom keuren we anders sportpaarden?

Gaat over Duitse paarden, misschien houden ze daar meer van show.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:07

Mooi lopen is nog lang niet altijd functioneel lopen...
Pas als ze eenmaal onder het zadel lopen kan je dat er tussen uit filteren,
op een gemiddelde stamboekkeuring is dat erg moeilijk.
Trouwens, als ze een aantal hengsten tijdens het verrichtingsonderzoek eruit knallen is het ook niet goed... Scheve mond

De fokkers zijn daar zelf verantwoordelijk voor, die willen bewegingsgeweld zien, staan allemaal met natte broekies als tijdens een show de hengsten hun voorbenen langs de oren maaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:17

sarabande schreef:

Gaat over Duitse paarden, misschien houden ze daar meer van show.

Had het over diverse stamboeken, niet alleen duitse. Maakt mij ook niets uit welk stamboek als het paard maar fijn is.

BTW: Ben zelf een hollandse kaaskop, dus drie keer raden waar ik het meest mee te maken heb gehad Haha! Knipoog

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 18:21

Aimee schreef:
Eeeh, ja. Da's zo ongeveer de reden dat ik niet zo van Trakehners hou. Ze zijn tijden alleen op exterieur gefokt en ik moet zeggen, ze zijn mooi om te zien. Helaas zijn de fijne rij-eigenschappen er maar al te vaak uit gefokt, ze zijn vaak niet zo 'rittig' (mijn ervaring). ...

Dat zou juist bij K2 weer wat minder moeten gelden, met 2 maal Angelo Arabier dichtbij in de pedigree. Inschallah: "Er war einer der Größten in Deutschland, zählte zu den verdienten Heroen der Hengste in Oldenburg und genoss Ansehen bis weit über Deutschlands Grenzen hinaus." Pancho II via lijnenteelt verbonden met Inschallah doet daar nog een schepje bovenop.
Misschien daarom zieger in 2001?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 18:35

Ik denk ook niet dat je alles over een kam moet scheren. Kwpn heeft goede paarden, maar ook mindere. Dat zal met Trakehners hetzelfde zijn. Daar zullen ook goede en minder goede paarden tussen zitten.

Het lijkt mij dan ook niet verstandig om nu in hokjes te gaan plaatsen. Krijgen we racistische beoordelingen....................doen we bij de mens al genoeg namelijk.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-03 18:42

Peterina schreef:
Alhoewel het misschien niet geheel past in deze topic ... een stoeterij in duitsland met verschillende goedgekeurde hengsten die in het plaatje warmbloed x trakehner passen is Gestuet-Falkenhorst. Zeer mooie hengsten van verschillende aparte kleuren. Hun site is www.gestuet-falkenhorst.de en is echt de moeite waard.
De meeste hengsten lijken uitgezocht op kleur, ook wel een keuze voor lijnenteelt, maar zoek ik niet echt. Off topic: Voor de bonte liefhebbers:Sempatico = Semper (v Sandro) x Ico (v Marco Polo)
Afbeelding
En wie zegt dat op kleur fokken niet loont:
2004 Stud Fees:
For solid mares will be as follows:
$400 booking + $800 stud fee if booked by Feb 1st. 2004 thereafter it is $400 booking + $1000 stud fee.

For tobiano pinto colored mares of Warmblood approvable pedigree:
$400 booking + $2200 stud fee if booked by Feb 1st. 2004 thereafter it is $400 booking + $2400

All other pinto mares of non full Warmblood pedigree and pinto mares by Silverwood Farm stallions:
$400 booking + 1200 stud fee if booked by Feb 1st. 2004 thereafter it is $400 booking + $1400

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:05

Hals komt mij te diep uit de borst en een veel te zware hoofdhalsverbinding.
De ruglijn vind ik te week en verder heeft het paard in zijn totale bovenlijn te weinig lengte naar mijn smaak.

Overigens kan je wel zulk dekgeld vragen, maar is het nog maar de vraag of je het ook krijgt Haha!

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:14

Samsam"]
[quote="Anna42"][quote="sarabande schreef:
Ja je moet wat als ie niet op de wedstrijden wil presteren en je wilt toch 2000 euro per dekking blijven vangen

Je hebt Nederlandse paarden die kunnen dat nog niet met een echte ruiter op. Zou er dan toch iets met die paarden mis zijn?
[/quote]

Je hebt ook trakeners die dit niet kunnen met een echte ruiter erop So?

Maarre is dit dan een voorbeeld van lendenmechanisme zonder amurath?
[/quote]

Je hebt helaas een heleboel Trakehners dit niet kunnen. De oorzaak is dat de Trakehner van na de oorlog en met in West Duitsland destijds meenden af te moeten stappen van de oorspronkelijke oud Ost Preussische formule nl. een evenwichtspaard te fokken. Deze paarden voerden destijds triomfen op OS in alle onderdelenvan de paardensport.
Na de oorlog meende men en helaas nog steeds dat het EV de toekomst was van de moderne Trakehner. Het is, met uitzondering van een paar lijnen, de ondergang geworden.
De moderne Trakehner heeft bijna niets meer van das alte Ost Preussische pferd.
Niet meer in exterieur, bewegingen en prestaties. Het evenwichtskelet is praktisch verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een mooi paard op stand maar volkomen afunctioneel voor een sportpaard. Het lijkt in de meeste gevallen bijna op een EV met hier daar nog wat Ueberguss van de paard Arabische lijnen die nog wel presteren t.w.
Maar zowel in prestaties alsmede het karakter zijn de Trakehner niet meer dan een schim van het eens roemrijke verleden. Het ergste dat men het totaal niet door heeft dat de evenwichtskeletten zijn verdwenen en blijft doorgaan met EV injecteren. Die injecties brengen de Trakehners naar de rand van de afgrond en dit zal niet de eerste keer zijn in de Duitse paardenfokkerij. Mecklenburg Pommeren onderging hetzelfde lot.

Fetysz ox, Lapis Sha, Nana Sahib x, Adamas ox en Harun Al Rachid Sha.
Deze vier lijnen zitten in Caprimond en jawel hoor Amurath doet ook nog even mee, zij het niet in een directe lijn.
Overigens vind je Harun Al Rachid weer terug in de gouden medaille winnaar OS 1972 Mariano van Jozef Neckermann. Mariano was de volle broer van Radetsky. In Nederland hebben wij destijds kennis gemaakt met Harun Al Rachid via Ramano v. Ramzes.
De Nederlandse stoetetij Maalwater oid fokt succesvol met de lijn van Ramano.
Ramano is helaas in Nederland onderkend maar was wellicht de mooiste zoon van Ramzes die er ooit geweest en jawel hier in dit land stond hij.

Zijn tijd was hij ver vooruit. Z-springen, Z-dressuur, Z-samengesteld.
Nou dat vond men in die tijd echt belachelijk. Wie gaat er nu op een hengst zitten. Die zet je toch op vrachtauto. In die tijd werd er niet op hengsten gereden, die arme stumpers stonden de hele dag op de vrachtauto te stampen. Degene die wat minder stampte werd gekwalificeerd met een goed karakter! Deze arme hengsten waren zo doodmooi dat ze amper meer de benen konden optillen om te protesteren tegen zulke beestachtige methodes.
Nu begrijp ik ook pas wat Sarabande bedoelde met 3 of 4 generaties telt alleen maar. Want de generaties ervoor kwam de prestatie niet veel verder dan hoelang ze op een vrachtauto konden staan. Sommigen bijna de klok rond en dat was voor de hengstenboeren HET criterium om zo'n hengst aan te schaffen.
Er is in die tijd ook nog even een poging gedaan om ze zelf de vrachautoto te laten rijden maar ook dat experiment is net als zo vele jammerlijk mislukt. Ze reden allemaal aan de linkerkant
van de weg. Zou dat een gevolg geweest zijn van de EV inbreng?

Anna42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:24

Sjuimpje schreef:
Mooi lopen is nog lang niet altijd functioneel lopen...
Pas als ze eenmaal onder het zadel lopen kan je dat er tussen uit filteren,
op een gemiddelde stamboekkeuring is dat erg moeilijk.
Trouwens, als ze een aantal hengsten tijdens het verrichtingsonderzoek eruit knallen is het ook niet goed... Scheve mond

De fokkers zijn daar zelf verantwoordelijk voor, die willen bewegingsgeweld zien, staan allemaal met natte broekies als tijdens een show de hengsten hun voorbenen langs de oren maaien.

Als mooi lopen niet functioneel is dan lopen ze ook niet mooi. Want anders zou het goed onder het zadel lopen ook niet mooi zijn.
We hebben het toch nog wel steeds over dezelfde bewegingen van stap, draf en de galop?
Als een paard aan de hand niet van nature verzameld en tactmatig beweegt, kan hij het onder het zadel ook niet.
Als een paard aan de hand gekwalificeerd wordt met uitstekende bewgingen en een opvallende goed gebruik van het voorbeen dan is er iets mis als dat er onder het zadel niet uitkomt. Prangende vraag: deugt de beoordeling wel?
Het probleem kan 3 oorzaken hebben:
of de ruiters kunnen niet meer rijden
of de paarden kunnen niet bewegen
of ze kunnen er allebei niets van

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:27

Lezen...

Er staat duidelijk 'niet altijd',
ik zie regelmatig paarden voorbij komen die aan de hand gruwelijk indruk maakten, maar waarbij het onder het zadel niet aan elkaar te rijden was.

De 3 jarige KWPN kampioene van dit jaar heeft al bewezen dat beide wel degelijk goed samen kunnen, ik zeg alleen dat een keuringstopper lang niet altijd een fijn rijpaard hoeft te zijn.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-03 19:33

Anna42 schreef:
[Als mooi lopen niet functioneel is dan lopen ze ook niet mooi. Want anders zou het goed onder het zadel lopen ook niet mooi zijn.
We hebben het toch nog wel steeds over dezelfde bewegingen van stap, draf en de galop?
Als een paard aan de hand niet van nature verzameld en tactmatig beweegt, kan hij het onder het zadel ook niet.
Als een paard aan de hand gekwalificeerd wordt met uitstekende bewgingen en een opvallende goed gebruik van het voorbeen dan is er iets mis als dat er onder het zadel niet uitkomt. Prangende vraag: deugt de beoordeling wel?
[quote]
Het probleem kan 3 oorzaken hebben:
of de ruiters kunnen niet meer rijden
of de paarden kunnen niet bewegen
of ze kunnen er allebei niets van
[/quote]

Ik denk dat je stelling van de drie punten een toevoeging verdiend.

Ruiters èn ruiters
Paarden èn paarden.
En over welk werelddeel heb je het?