Hengstenkeuzes 2013

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hengstenkeuzes 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-13 23:07

Ik heb 3 merries bij de hengst gehad, zwartbonte hengst grote maat. Verkopen gaat met kleurtjes in de grote maat wel aardig, die zijn er simpelweg weinig, helemaal met papier. Ik had dit jaar een grullo grote maat hengstveulen, had ik wel 10 x kunnen verkopen. Maar moet zeggen dat mijn zwarte en vosbonte veulens ook leuke plekjes hebben gekregen, idd niet voor een hoofdprijs, maar kon ze in ieder geval wel kwijt.
Ik vind het op gewicht blijven ook een voordeel. En die hengstigheid bij mijn s(l)hetten is vreselijk als ze ook gereden en gemend worden, dus dat mis ik ook niet.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 01:14

En toch speelt het bij mij wel degelijk een rol mee. 2 a 3 uurtjes weidegang is voor mij een grote no no :o Hiernlopen ze van 8:30 tot 22:30 op de weide gemiddeld genomen.

Kleurtjes spelen wel degelijk een rol mee bij de verkoop, vele zeggen...een goed paard heeft geen kleur, de praktijk laat anders zien. :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:49

Ze lopen bij mij wel 24/7 buiten, als ze niet op het land lopen staan ze in een goede paddock met bestraat stuk zodat ze altijd droog kunnen staan (en onbeperkt arm hooi).
Want van buiten kunnen rondscharrelen blijven ze beter op gewicht dan van binnen staan (en blijven ze blijer).

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:50

Hmm dat ben ik eigenlijk niet met je eens :o Kleurtjes moeten nu ook echt een goed papier hebben anders kosten ze niet heel veel meer. Ik heb het dan wel over het NSPS :) Had een kleinemaats creamdun merrie te koop, heb er echt achterlijke bedragen op geboden gehad, ook door bekendere fokkers! Misschien lag het aan de tijd van het jaar? Van de zomer ging de verkoop wel vlotjes voor een fatsoenlijke prijs.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 08:58

Ik stond er eigenlijk van te kijken dat jou creamdun voor zo weinig geld erop stond Desa.. En ook nog zo lang..
Tja zeker in die kleintjes.. kleur verkoopt beter dan een zwarte ofzo.. Al heb ik zelf 2 zwartjes staan en vind ik ze geweldig :)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:03

Met haar ben ik gewoon dom geweest, van de zomer had ik haar voor een veel hoger bedrag te koop staan maar verschillende nederlanders boden me de helft. Ben toen in zee gegaan met een duitser die me teveel tijd gekost heeft en puntje bij paaltje niet met geld kwam _-:( _-:( Als ik toen gelijk akkoord was gegaan met de helft had ik er meer voor gekregen dan nu :=
Maarja, de pony was een koopje op de veiling dus gelukkig geen verlies op gemaakt :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 09:31

Hier ook alles leeg.
Het dekken voor het gewicht vind ik idd ook onzin. Dat kleur beter verkoopt is nog altijd wel waar.
Maar!! een pony die gewoon goed is van type en beschikt over een goede beweging, brengt zoals altijd gewoon zijn geld op!!
Of het nu crisis is of niet, een goed correct paard verkoopt zichzelf wel.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:01

En toch is dat ook niet helemaal waar.. Kleur is altijd meer in trek inderdaad, maar de plaats waar je woont speelt ook erg mee.

Ik heb twee jaar geen veulentjes gehad, dit jaar wel en volgend jaar ook, maar weet niet of ik mijn merries wel dek in 2014. Ik wordt er niet vrolijker van als mensen alleen maar vragen naar een vraagprijs en vervolgens nooit meer van zich laten horen..... Wat een waardeloze mentaliteit tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:43

Er zit een enorm verschil tussen kleine en grote maat.
In de kleine maat zijn veel meer kleurtjes maar je kan gewoon weinig met die pony's. Dat is dus geen vergelijk.

Grote maat is nagenoeg allemaal zwart maar je kan ze wel goed kwijt als kinderpony en menpony
Als je dan ook nog een grote maat met kleur hebt...
Mijn hengst is 1.04 en mijn merries 1.00-1.07 cm

Ik heb nu weer een 9 jarig meisje op de shetten rijden. Maar de vorige verzorgster is nu 15 en komt nog steeds mennen, zij heeft tot vorig jaar (haar 14e!) op ze kunnen rijden

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 10:57

Je kunt wel merken dat de markt langzaamaan weer wat aantrekt. Ook voor 'gewone' zwarte pony's, zeker als er goede papieren achter zitten. Ze worden wel verkocht en ook de prijzen gaan weer wat omhoog. Wij hebben er pas 4 te koop gezet, waren binnen 2 weken weg. Geen aparte kleuren, hooguit het bonte veulen. Biedt weer wat hoop voor de toekomst toch?

En weer on-topic :D : Bij ons is wel alles gedekt en lijkt alles drachtig. Alles binnen 1 maand, dus dat wordt een slapeloze tijd haha.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 18:15

ik heb twee mini merrietjes, ze zijn beide gedekt door mijn eigen hengstje die dit jaar goedgekeurd is, dus ik ben heel benieuwd wat er uit komt :+ hoewel het erop lijkt dat mijn amerikaantje haar veulen kwijt is want ze heeft zich weer laten dekken in oktober, toen ze weer hengstig ging worden heb ik de dames maar apart gezet, ik wil niet zo'n laat veulen, de twee hengstveulentjes van dit jaar lopen er nog, maart zijn erg leuk en lopen me niet in de weg, ze zijn wel te koop, maar word ook niet veel naar gevraagd, ja wél naar gevraagd, naar de prijs dan :( , en men vind ze te duur, nou ja laat nog maar lekker lopen dan, er komt vast wel een liefhebber voor, zijn goede veulens met goed papier, dan is 400 euro toch niks te duur?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:02

Ik vind 400 euro voor minihengstveulens enorm veel geld...
Dat hoef je vaak niet eens voor een volwassen ruintje te betalen

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:05

Het ligt eraan wat je verstaat onder mini's.

Je hebt meerdere rassen: shetlanders, nederlandse minipaarden en amerikaanse minipaarden, ook falabella's en bergmann paardjes.

Voor een shet is het inderdaad veel geld, maar voor een amerikaan weer niet.

Dus tja, het is net wat de gek ervoor geeft...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:05

[***] schreef:
Ik vind 400 euro voor minihengstveulens enorm veel geld...
Dat hoef je vaak niet eens voor een volwassen ruintje te betalen

100% AMHA en NMPRS met prachtige stambomen? duur???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:07

Tja ik zit niet in dat slag. Maar je kan er toch verder niks mee? Als kinderpony zijn ze te klein en te jong. En het barst ervan

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:12

je kunt er genoeg mee, showen, mennen , grondwerk of gewoon lekker tuttelen en wandelen en fietsen en zwemmen, nou ja, ga zo maar door ;)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:35

Maar voor het mennen is een maatje groter echt een must, ik zou die van mij niet kleiner willen en als ik op nieuw zou moeten kiezen zou ik zeker nog groter gaan.

De meeste mensen die er eentje voor de leuk kopen kopen liever een merrie of een goedkopere dan een AMHAtje.
Ik verkoop helemaal niet eens hengsten, voor hun castratie gaan ze t erf niet af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:26

Ik wil niet denigrerend over iemand anders zijn fokdoel doen, maar tuttelen, wandelen en zwemmen? Dat kan je toch ook met een paard of pony waar je wel mee kan rijden en mennen?

Ik vind 400 euro voor zo'n hengstveulen dus echt teveel geld ja. Ik weet niet wat andere fokkers van dergelijke pony's voor hun hengstveulens vragen maar het lijkt mij niet helemaal reëel

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 21:59

Ik heb nu 2 hengstveulens te koop voor 2500 per stuk. Maar nog maar heel even, na 1 januari zijn ze niet meer te koop en ga ik er zelf mee aan de gang om ze in 2014 te showen. Eentje wordt dan ook zo snel mogelijk geruind voor het showen.
Ik ga ze niet voor minder weg doen, dan moet ik zelf duur gaan kopen om te showen :+
Dit jaar na het EK een jaarling ruin te koop gezet en die was zo weg.
Voor de "aankomende ruin" is ook al interesse.

Om op gewicht te blijven denk ik eerder aan voeding en beweging dan aan dekken. Dan heb je het jaar erop nog meer dieren die vet worden?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 22:32

Haha ja maar marije, jouw veulens zijn van een iets ander komaf als die van jolanda.

Niet dat die van jolanda niet goed zijn hoor, begrijp me niet verkeerd, maar de bloedvoering en prestaties is nou eenmaal heel anders.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:00

wat is er niet goed aan de afstamming van mijn paardjes Jes?

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:23

Helemaal niks jolanda zoals ik al zei. Maar de paardjes van marije hebben al zoveel meer gepresteerd en zijn van internationale kwaliteiten. Dat telt ook mee.

Het is niet mijn bedoeling om je op je tenen te trappen echt waar niet. Hoop dat je dat wel begrijpt.

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:30

Nou, die hengstenveulens van Marije hebben zelf nog niets gepresteerd op show, ook niet om op iemands tenen te trappen hoor...die moeten henzelf dan toch ook nog bewijzen of ze hun geld waard zijn. :)

En als je dan op de afkomst wil afgaan, de vader van Wiley, geloof ik dat hij noemt, het AMHA veulen van Jolandje , is ook een erg mooie hengst die ook al verschillende titels in ontvangst mocht nemen, zowel in halter als in driving als ik me niet vergis.

Dus als Wiley echt maar 400 euro moest kosten is dat echt niet veel geld voor hem.. dat is mijn mening. :)

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:32

Ja dat is met veulens altijd. Die moeten zich altijd nog zien te bewijzen.

Qua afkomst gaat het niet alleen om de desbetreffende gebruikte hengst, maar om de gehele lijnen. Zowel moeders als vaders kant.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 23:44

bloedlijnen van de moeder zijn goed en al heel oud, verder is de moeder bij het nmprs goedgekeurd en opgenomen in het hoofdstamboek en zoals gezegd, de vader heeft zich wel zeker bewezen, wat wil een mens nog meer?.maar goed ik ga er hier verder niet op in