Mijn shetlanderhengst laten keuren tot dekhengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Mijn shetlanderhengst laten keuren tot dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 16:11

Erg verstandige beslissing meid.. iedereen moet leren zelfs degene die jou dit geweldige advies geven, leren iedere dag nog bij over welke combinaties ze wel of juist gewoon niet moeten maken. :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 19:32

Inderdaad, ik had het beste gewoon direct kunnen luisteren.
Maar ik wilde zo graag.. Je ziet alles om je heen gebeuren, net zoals met Fewie, ik heb achter de laptop gehangen om de Livestream te volgen, zo wilde ik het ook!
Misschien is het beter om later nog eens verder te kijken.
Bedankt allemaal.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:07

Haha ja maar dan kun je beter je calimero laten ruinen een leuke merrie met een leuk papier kopen en het fijnste al stamboek opgenomen en misschien ook al wat premies zodat je een beetje weet wat je hebt. Dan wat advies vragen en die naar een leuke hengst brengen :) En ga eens op evenementen kijken.. Ik ben ook begonnen een tijdje geleden met vragen aan mensen en orienteren.. Uiteindelijk toch de keuze op minipaarden gevallen en wij hadden ook nog wat shetjes ertussen staan, maar uiteindelijk toch voor het luxere gevallen met wat meer amerikaans/falabella of welsh bloed erin. :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 21:48

Klinkt interessant, maar ik wil Calimero hengst laten.
Dit is namelijk echt net een herdershond; hij volgt je, laat alles toe en is zo lief..
En ik ben bang dat als ik hem laat ruinen, hij weer heel anders terug komt...
Bedankt!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:01

Ik denk niet dat zijn karakter zo erg veranderd wanneer je hem laat ruinen. Wel kan je er veel meer mee als je hem laat ruinen!

6 jaar geleden heeft mijn V pony ook een veulen gehad. De eigenaren hadden een shetland merrie, en in de buurt stond een hengst. Een veulentje was dus wel heel leuk en makkelijk! Nou hebben ze het paardje wel gehouden en ben ik natuurlijk hartstikke blij dat hij er is, maar als ik terug kon gaan had ik het toch wat anders aangepakt. Maar ik snap dat vele paarden eigenaren het leuk vinden een een veulentje te fokken van hún paardje. Helaas doet dat het ras en het paard zelf niet veel te goede.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 22:20

Ik denk dat je hengstje er alleen maar makkelijker van word.. Maar ik zou zeggen ga jezelf eens verdiepen en ga eens naar shows/keuringen :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 22:23

Ik heb afgelopen week gekeken in Lunteren. Wel eens waar niet zo lang, maar vond het erg interessant!
Binnenkort wil ik voor de "kijk" eens kijken bij een paardenmarkt. Gewoon, eens kijken hoe dat gaat.
En ik wil bij de merrieboerderij hier in de buurt kijken.
Kijken hoe dat gaat... ;)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:06

Ik zou je dan aanraden om 5 november naar Hedel toe te gaan dan.. Dat is voor jou zo'n 70/80km rijden. Dan zie je genoeg ;)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 10:41

Oké, dankjewel!
Ik zal voor de zekerheid iemand meenemen die er verstand van heeft, en me kan uitleggen.
Waarom precies op 5 november als ik vragen mag?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 10:49

Wat betreft karakterverandering. ik had zo'n hengstje, super lief volgzaam aanhankelijk. Heb hem laten ruinen zodat hij in een kudde kon lopen. En hij is echt geen spat veranderd. Ik zou het daarom niet laten hoor.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:16

Karakter van een dier zit niet in zijn ballen hoor TS :D Door te laten ruinen neem je de geslachtsdrift en het daarbij behorende gedrag naar hengstige merrie's toe weg, that's all. Voordeel voor Calimero is in dit geval dat hij dan 24/7 in een kudde kan lopen. Hij zal dus in zijn lieve volgzame karakter echt niet veranderen, sterker nog, mogelijk wordt hij nog iets makkelijker en volgzamer! ;)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 11:29

Het enige wat ik hier over kan zeggen: niet doen.
Je bent gewoon 0,0 ervaren in het fokken, en alleen een veulen voor de leuk??
Kom op zeg... Beetje raar? Als je diep gaat nadenken weet je ook gewoon dat het fout is..
Maar nee hoor, madame moet haar zin krijgen met een hengstje dat niet al te best is gebouwd..
Het verbaasd mij dan ook niet als er later een topic komt over je veulen die is misvormd... Triest.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:00

Annabel schreef:
Het enige wat ik hier over kan zeggen: niet doen.
Je bent gewoon 0,0 ervaren in het fokken, en alleen een veulen voor de leuk??
Kom op zeg... Beetje raar? Als je diep gaat nadenken weet je ook gewoon dat het fout is..
Maar nee hoor, madame moet haar zin krijgen met een hengstje dat niet al te best is gebouwd..
Het verbaasd mij dan ook niet als er later een topic komt over je veulen die is misvormd... Triest.

Misschien moet je eventjes het topic lezen voordat je oordeelt? De TS heeft al besloten om het niet te doen.

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:04

Heb ik al gedaan. Wilde toch nog even mijn zegje doen ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:05

Annabel schreef:
Heb ik al gedaan. Wilde toch nog even mijn zegje doen ;)

Oh ok. Nee, logisch om iemand alsnog eventjes af te willen branden om iets waar ze al van besloten heeft het niet te doen.
Nee dan snap ik het! +:)+

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 12:35

JoopC, ik weet dat je je droom al hebt laten varen.
wil je ook nog graag mijn voorbeeld meegeven.
wij hadden in onze kudde ook een hengst. Toen 5jaar oud en had maar 1 merrie die hij zelf verkoos om af en toe te dekken. voor een leuk huisje en een schappelijk bedrag konden ze verkocht worden.
Afgelopen 2 a 3 jaar dacht meneer erover om ook de andere merries te gaan dekken. we kwamen de veulens na genoeg niet kwijt en ondanks dat we echt goed gezocht en geinformeerd hebben bij de eigenaren en ook nog eens langs gegaan zijn. Zijn alle veulens doorverkocht en zijn we contact kwijt.
Dus neem dit ook mee als ervaring. Hoe goed je ook denkt dat de mensen zijn aan wie je je paard/pony/veulen meegeeft/verkoopt.
Er is bij iedereen een situatie waardoor het anders loopt dan geplant.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:11

annabel beetje kinderachtig..(weet niet hoe oud je bent trouwens dus daar kan het wel aan liggen misschien). Jij wilt jou zegje gedaan hebben maar hebt al wel het topic doorgelezen zeg je.. Waarom beschuldig je de TS dan dat ze haar zin doordrijft terwijl ze al voor jou reactie heeft gezegd het niet te doen?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 17:13

Wederom bedankt voor de verhalen. Hier steek ik weer wat van op. ;)

Even voor de duidelijkheid, zoals ik al zei; Calimero gaat niet door voor denkhengstje, ik laat de plannen schieten. ;)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 17:14

Dustinlover schreef:
annabel beetje kinderachtig..(weet niet hoe oud je bent trouwens dus daar kan het wel aan liggen misschien). Jij wilt jou zegje gedaan hebben maar hebt al wel het topic doorgelezen zeg je.. Waarom beschuldig je de TS dan dat ze haar zin doordrijft terwijl ze al voor jou reactie heeft gezegd het niet te doen?

Ik heb bewust deze reactie geplaatst, absoluut niet om TS te pesten, en ja ik heb ook het topic (snel) doorgelezen.
Excuses als mijn reactie niet nodig was, echt niet om TS de grond in te stampen, maar dat het nog even een keer duidelijk is,
want misschien gooit ze er wel met de pet naar. :)

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 20:29

Ik denk dat het na 4 pagina's al duidelijk genoeg is :+.
Ik heb ook niet het idee dat ze er met de pet naar gooit. Ze vraagt duidelijk om advies en accepteert het ook als dat advies toch niet is wat ze wilde horen. En ja als je zegt het topic te hebben doorgelezen, en dan toch nog zo een onvriendelijke reactie plaatst vind ik dat wel excuses waard :P.

Hedel ga ik ook 5 november voor het eerste naar toe. Ik ben benieuwd want het schijnt erg druk te zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:49

Annabel schreef:
Dustinlover schreef:

Ik heb bewust deze reactie geplaatst, absoluut niet om TS te pesten, en ja ik heb ook het topic (snel) doorgelezen.
Excuses als mijn reactie niet nodig was, echt niet om TS de grond in te stampen, maar dat het nog even een keer duidelijk is,
want misschien gooit ze er wel met de pet naar. :)

Ik heb geen zin om naar je profiel te kijken maar ook als je nog maar een klein meisje bent moet jij je ogen uit je kop schamen. ;)

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:50

Onderbouw je reactie eens. :)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:51

Ik snap Bassenqua niet helemaal. Ik of Annabel?

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 09:07

Annabel natuurlijk TS. ;)

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-12 11:08

Ik schrok al.. @Bassenqua :o