Merriekeuring 2013

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:52

Ik vind juist dat er veel te veel poppetjes gefokt worden.
Geef mij maar een paard van 162 met massa dan een van 175 waar mijn benen onder de buik uitsteken.
Ik vind veel moderne KWPN hengsten juist niet erg imposant ook al zijn ze 180 hoog.

Ik ben eigenlijk bang dat Finesse als ouderwets en kortbenig afgedaan gaat worden en dat de keuring zonde van de tijd wordt. We zullen zien.

Onne, knap dier hoor. Dat komt vast wel goed. Je ziet wel duidelijk de Jazz erin zeg.
Kwa stal kan ik je niet helpen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 15:39

Suzanne F. schreef:
Kaja schreef:
Dat is niet voor niets. Kijk eens wat voor paarden er hedendaags op hoog niveau lopen. Weinig poppetjes....

Zowel Valegro als Uthopia zijn niet groot hoor.

Zoals ik zei... weinig poppetjes.
De stokmaat van Uthopia houd inderdaad niet over, alhoewel het geen poppetje is.
Maar Valegro voldoet aardig aan de eisen hoor ;)

Talida

Re: Merriekeuring 2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:54

Naja dan kunnen ze bij Flo hun lol op, weinig pop en ik vind dr nu al te groot. Althans ik vind dr nu goed (voor mezelf in de omgang) hoog genoeg, alleen als ik naar die kont kijk komt daar vast nog wel wat bij. Van de zomer was ze 164.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:13

Die wordt wel tegen de 1.70m aan toch?

Vinden jullie ook dat de eerste 2,5 jaar omgevlogen zijn en dat de tijd nu vooruit kruipt? :=

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 14:27

Hahah nou inderdaad, had gister voor de vorm even een dekentje omgedaan maar heb nog zooooveel meer om uit te proberen. Maar goed, alles op zn tijd.

Afbeelding

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 11:42

Wat je zegt Mosh, de gehele lente + weideseizoen is voor mij ook echt voorbij gevlogen terwijl ik nu de dagen voorbij kijk :D Heb voor de vorm al een hoofdstel voor dr besteld, die gaan we binnenkort maar is uitproberen!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:54

Hoofdstel heb ik ook klaar liggen :j
Binnenkort eens zien hoe ze op een hoofdstel en bit reageerd.
Oefen wel elke dag het achter de oren zitten, oren aanraken etc maakt alles straks een stuk makkelijker.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:57

Ik wil misschien ook komend jaar met mijne naar de keuring. Helaas lijkt mijn merrie nu echt nog te jeugdig en klein, ze zit net onder de 160. Maar wie weet wat voor wonder er nog gaat gebeuren deze winter. Anders gaat ze lekker volgend jaar.

Ze is al wel op de foto gezet voor de prok, zag er goed uit, alleen nog geen uitslag binnen... := Wat duurt wachten dan lang.
Hebben er al meer de merrie al laten prokken?

Ik heb ook wel een filmpje van haar:

Ze is een zambuka x houston.

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:37

Sizzle: Het is een echte Jazz ja :)

Raden jullie stamboekkeuring of ibob aan?
En de training bij een professionele stal, hoe lang laten jullie de paarden in training staan? Een maand, of twee maanden?

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:40

Die van ons gaat 4-6 weken voor de keuring in training. Zelf zorg ik voor de tijd ervoor dat ze in ieder geval hoofdstel op kan en kan worden gelongeerd.

We hebben haar gisteren gemeten op 1,64 meter, mooie maat vind ik voor deze leeftijd.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:49

Ik ga de merrie zelf trainen aan de longe en als ze goed lijkt gaat ze enkele weken naar een stal hier in de buurt die komt sowieso eerst kijken met iemand van het kwpn. Zeggen die nee dan gaan we voor de ibop en kijken we dan hoe ze het doet.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:05

weten jullie wanneer de keuring is? ik kan op de site van kwpn niks vinden? ik zal wel verkeerd gezocht hebben....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 10:14

linduhh97 schreef:
weten jullie wanneer de keuring is? ik kan op de site van kwpn niks vinden? ik zal wel verkeerd gezocht hebben....

Data worden binnenkort bekend gemaakt. Begin 2013.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 11:11

J_Onne, als je al bij het KWPN geregistreerd staat en je kan een goed L-M proefje rijden, zou ik voor de IBOP gaan! maar dat is mijn persoonlijke mening. Dit moet je volgens het KWPN kunnen:
"Dressuurpaarden worden tijdens deze IBOP-proef gevraagd een individuele dressuurproef te rijden, gevolgd door een presentatie onder het zadel in een groep van twee tot vier combinaties. Hierin worden op aanwijzing van de jury de basisgangen getoond en ook worden een aantal tempowisselingen gevraagd. Voor vierjarigen wordt ook het wijken voor de kuit gevraagd en vijfjarigen en ouderen moeten het schouderbinnenwaarts tonen." bron: http://www.kwpn.nl/site/main/article?guid=14914d7a-8bea-11de-a884-000c299e1a48

Gister kwam ik op stal aan om te mesten maar het goot het van de regen en om ze dan in de paddock te zetten vond ik ook zo sneu! Maargoed, ik moest dr ergens kwijt :') .. Dan maar proberen of ze een regendeken accepteerde...

Afbeelding

Nouu ze was echt onwijs braaf, zo leuk om te zien! Ben zo benieuwd hoe ze dalijk alle "eerste keren" ondergaat van hoofdstel tot training tot keuring tot inrijden! :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:25

Leuk is dat he patrss,
Up was hier ook heel braaf met het deken ben ook zooooo benieuwd hoe e met het hoofdstel en het inrijden en meer.
Zo leuk om die jonge dieren zo positief te zien reageren om al het nieuws.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:38

Ik was gister ook al zo trost op 3 rondjes om me heen stappen in de longeerring

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:39

Suzanne F. schreef:
linduhh97 schreef:

Data worden binnenkort bekend gemaakt. Begin 2013.

oke danku :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:42

Logisch, ben je begonnen aan het leren van longeren Talida?

Voordat we up kochten is ze gekeurd en daarvoor moest ze ook aan de longe even stappen en draven dit deed ze zo ookal had ze dat nog nooit gedaan.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 12:47

super goed Talida! Hoe groot je ook bent, dat blijven super enthousiaste penny-momentjes die je dan ervaart :D

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:59

Ja echt wel, het is ook zo grappig om te zien dat ze dingen in het begin gewoon echt niet snappen terwijl je bij een ander paard dat zou uit nature al doet. En als dan dat kwartje valt, trots!
Flo is helemaal trots dat ze voetjes braaf geeft, maar ja dan wil ik beginnen met een peeskapje en dan moet ze weer been laten staan, zo verwarrend <3

J_Onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:46

Bedankt voor de tips allemaal.

Zo leuk om te zien altijd he, dat jonge grut! En ik vind het altijd zo mooi hoe je die jonge paarden per week ziet veranderen, in hun lijf, maar ook in het hoofd. Na een beetje training zijn ze vaak meteen veel wijzer :)

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 08:49

Haha over dat deken opleggen.. Ik vond die van mij wat kort (van voor naar achteren) ogen, dus dekentje van 195 opgelegd. Ze vond het helemaal niet eng! En het pastte goed. Nu heeft ze gewoon een regendeken op.

Die van mij ga ik eerder al longeren en misschien al erop. Zo'n 6 weken voor de keuring gaat ze naar een trainingsstal.

Diortje_vds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:45

Hallo,

Ik lees even mee. Zelf heb ik een merrie van 4 jaar http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/626033, die nu ongeveer 7 weken onder het zadel is. Ze is pas nu zadelmak gemaakt vanwege een zware blessure vorig voorjaar (2011), en anderzijds was (is) ze ook nog heel jeugdig, een echte laatbloeier. Ik ben aan het twijfelen om haar te laten keuren, maar dan wordt ze natuurlijk al 5, dus ik weet niet of ze met haar jeugdig model kans maakt. Ook weet ik niet goed hoe dit voor België in zijn werk gaat, kan er aan huis gekeurd worden, of moeten we naar de dichtsbijzijnde regio in NL? Of probeer ik het volgend jaar dan beter met een Ibop?

Hartelijk dank alvast voor jullie mening/tips.

Kirsty

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:33

Heb je fotos diortje, zo van de afstamming is ze niet echt interessant geen predicaten in de moederlijn etc. Maar een lijn moet ergens beginnen zeg ik altijd.

Als je met een 5 jarige voor de ibop gaat moet het wel een aansprekend en goed bewegend dier zijn om te slagen. Thuis keuren kan maar volgens mij enkel in NL

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:39

Thuis keuren heeft niet zoveel zin bij een oudere merrie zonder prestaties. Je kunt er bijna vanuit gaan dat ze haar op exterieur laten staan vanwege o.a. jeugdigheid. Moederlijn zal ook niet in het voordeel meewerken. Dan zou ik toch kiezen voor een IBOP als je wil keuren :)

Heb vandaag die van mij aan de longe gegooid. Is ze nog helemaal niet gewend, maar ik wilde even zien hoe ze nu loopt. Nou, dat ziet er toch wel best uit! Na 3 min had ik het wel gezien. Moment is niet top, was natuurlijk ook een lastige combi.

https://lh6.googleusercontent.com/-kUqF ... 3%2529.JPG