Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:04

Lante: Nou vind ik 1500 euro ook wel veel geld, maar ergens tussen de 500 en 1000 euro voor een shet die aan alle eisen voldoet vind ik geen rare prijs. Vooral omdat ik flink veel eisen zou hebben.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:07

Ik heb ruintje, 6 jaar. Super braaf met kinderen doet geen vlieg kwaad.
Is betuigt en heeft onderlinge wedstrijdjes gelopen. Is ook bereden en erg gemakkelijk
en 100% verkeerd mak. Ik zou hem nooit voor minder dan 800 euro weg doen. never.

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:17

Inmiddels ben ik (gedeeltelijk) overgestapt op de welsh pony's maar ik heb dus ook enkele jaren met de shetlanders in de sport gelopen. Je krijgt veel leuke, positieve reacties maar ook negatieve reacties. Men heeft een bepaald beeld over een shetlander. Kreeg regelmatig reacties als 'Dat zijn grasmaaiers, geen menpony's'. Men vindt een een shetlander minderwaardig. Na de wedstrijd was hun beeld vam de 'grasmaaiers' wel veranderd. regelmatig eindigden we in de top 5, dat noem ik geen grasmaaiers. Tot op zekere hoogte kunnen het sportpony's zijn. Goed, je moet niet verwachten met een shetlander Z te kunnen starten maar een B proef moet lukken. Ik heb met veel plezier met de shetlanders gereden en tegenwoordig rijd m'n jongste zusje met de shetlanders. Er zullen ook altijd shetlanders in onze weides staan, schitterend ras!

Serina_Kay

Re: Waarom geen geld uit willen geven aan shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:33

ik heb ook nog altijd heel veel plezier van mijn verzorgshetten, hele leuke en lieve pony's! en ik vind 150 euro voor een ingereden kinder pony best goedkoop, zelfs m'n hond was veel duurder :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:47

z zal idd niet gaan kwa minimale schofthoogte (toch?), maar m moet lukken met de juiste combi en een degelijke shet.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:50

FrieseMenner schreef:
Inmiddels ben ik (gedeeltelijk) overgestapt op de welsh pony's maar ik heb dus ook enkele jaren met de shetlanders in de sport gelopen. Je krijgt veel leuke, positieve reacties maar ook negatieve reacties. Men heeft een bepaald beeld over een shetlander. Kreeg regelmatig reacties als 'Dat zijn grasmaaiers, geen menpony's'. Men vindt een een shetlander minderwaardig. Na de wedstrijd was hun beeld vam de 'grasmaaiers' wel veranderd. regelmatig eindigden we in de top 5, dat noem ik geen grasmaaiers. Tot op zekere hoogte kunnen het sportpony's zijn. Goed, je moet niet verwachten met een shetlander Z te kunnen starten maar een B proef moet lukken. Ik heb met veel plezier met de shetlanders gereden en tegenwoordig rijd m'n jongste zusje met de shetlanders. Er zullen ook altijd shetlanders in onze weides staan, schitterend ras!

Volgens mij bewijst iemand in dit topic het tegendeel ;) .

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:05

ik snap sowieso niet dat juist de shetten "veel in prijs verlaagd zijn" omdat je eigenlijk evenveel tot meer plezier kan hebben met zo'n lieve kleine shetlander dan met bijvoorbeeld een grote arabier. >.<
met shetten kun je springen, met shetten kun je aan dressuur doen, met shetten kun je rennen, met shetten kun je heel fijn vrijheidsdressuur doen en shetten kun je veel poetsen en knuffelen en mooi als kinderpony gebruiken en shetten zijn sterk, pittig lief en eigenwijs ze zijn vaak ontzettend zachtaardig en kunnen zo mee op reis :j
en om dan nog even terug te komen op de arabier, een arabier/grote pony is meestal niet geschikt als kinderpony en hij kost veel meer voer en tijd en verzorging, vaak worden daarom ook de shetten en welshjes eruit gepikt als de enige echte IDIALE pony /3

FrieseMenner

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 21:20

@sharani Ik doelde hier op onder het zadel. Voor de wagen is een Z proef heel wat anders, ook met alle respect hoor!

Ik zit er aan te denken 1 of 2 jonge nsps hengsten op te kopen,te ruinen, beleren en weer te verkopen. Op de HK zijn de afgekeurde hengsten inderdaad voor een prikkie mee te nemen en het zijn kwalitatief zeer goede pony's. Niet om er geld mee te verdienen, puur het plezier wat ik eraan beleef om de pony's op te leiden! Ik merk dat er vrij veel vraag naar beleerde nsps ruinen is!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:51

stef schreef:
Wat versta je onder sport? Dressuur? Springen? Er is meer dan dat.
Daarnaast hoeft een kinderpony niet perse een sportpony.
Enneuh, een goede sportpony red je ook niet voor 1500 euro.

Maar goed, jij zoekt geen shet, prima, maar dan zit je in het verkeerde topic :)

Wat fijn, dat mensen precies weten wat een ander zoekt. Toevallig heb ik een shet, dus nee zoek er geen, maar heb er wel één gezocht en gekocht.
Dat ik geen 1500 zou uitgeven voor een shet wil niet zeggen, dat ik hier niet mee mag praten.
En er zijn genoeg goede a pony's voor max 1500 hoor.
En sorry, maar een shet is toch echt wel wat anders dan een sportpony.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:54

Serina_Kay schreef:
Sharani schreef:
Tendance: Waarom wel voor een andere kleine pony maar niet voor een shet? Misschien is een shet niet je type pony maar ze zijn toch niet minder als een ander klein ras.

daar ben ik het mee eens, met shetten kan je ook veel doen hoor. vooral als hij voor kinderen bedoeld is ;)

Shetten vind ik over het algemeen helemaal geen kinderpony's.
En een atletisch gebouwd ponietje kan echt meer dan menig shet.
Uitzonderingen daar gelaten.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:15

Afgezien van het ras, wat is wel een geschikte kinderpony?
Mijns inziens een pony naar formaat, rustig van aard, snelle leerling....
Begeleiding is sowieso altijd een must bij kinderen.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 00:26

Ik heb mij er juist over verbaasd hoe weinig echt ervaren shetten er rondlopen.
Ik had begin van het jaar er eentje te koop;

Papierloos
Ruin
88 cm hoog
Pony komt oorspronkelijk van de ponymarkt, is samen met een hond opgegroeid in een hondenhok, en via via als 4 jarige bij mij beland.

Type 'gratis pony' dus.......
Maaaar.... Pony was stikbraaf, volledig ingereden, verkeersmak, bixie ervaring in verschillende disciplines, en ingezet als therapiepony tegen de tijd dat ik hem te koop had gezet.

Kan je vertellen dat toen ik hem te koop had gezet voor 550 euro, ik ben platgemaild en gebeld, en de pony binnen 2 weken verkocht was voor 650 euro omdat 2 verschillende partijen hem perse wilden hebben.
( ene partij met een dochter van 3 die er alleen mee moest kunnen lopen, en de andere was een lichamelijk gehandicapt meisje... Oftewel.. Als pony zochten ze beide de ECHTE brave kinderpony, niet eentje die min of meer braaf is zoals velen beweren. Pony is tegenwoordig van het 3 jarige meisje, gaat perfect)

.... Pony had de basis, maar bij shetlanders is juist die goede basis vaak niet aanwezig ;)
En daar worden prijzen op berekend

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 07:31

een shetlander moet je niet altijd verstaan onder: dikke buik, korte beentjes en stikeigenweis.
je hebt ook shetlanders die hoger springen dan ze zelf zijn, je hebt shetlanders waarmee je kan crossen je hebt shetlanders die je kan trainen tot vrijheidsdressuur (zoals ik) en ik kan je vertellen: daar blijven de buikjes echt niet zo dik van dat ze met hun buikje de hindernis eraf gooien, daar worden ze alleen maar liever en braver van en wat ik zelf ook nog niet wist, zodra een shetlander een groot deel van zijn vette buikje verliest worden de beentjes ineens langer! dat betekent dus dat de beentjes van een shetlandpony helemaal niet zo boereknollig zijn mr gewoon voor een deel verstopt zitten, zodra je met je pony aan de slag gaat word ie bijna net zo atletisch als een bijv. sterk en fit manegepaard ;)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 09:23

Voor een goede kinderpony zou ik best 500,- uit willen geven. Mijn shetmerrie is momenteel ook zo mak als een lammetje, maar die zou ik (als ik haar al zou verkopen) nooit onder de 600,- weg doen.
Een goede kinderpony is braaf, bijt of schopt niet en moet om kunnen gaan met kinderen. Hoe krijg je zo'n pony: goede opvoeding en specifieke training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:14

Sharani schreef:
russel schreef:
Maar dat ga je toch niet aan ee shet betalen? Anders hier eentje voor je inclusief zadel en hoofdstel, krijg je nog een zak brok mee, nieuw halster........

Waarom niet? Als hij de juiste maat, een super karakter heeft en zeer goed doorgereden onder het zadel en voor de kar is heb ik dat er zeker voor over. Als ik een pony voor mijn kids koop wil ik de perfecte kinderpony en die zijn niet makkelijk te vinden en daardoor waarschijnlijk niet goedkoop.

Nou kom je met eisen, wat is zeer goed doorgereden? Dressurmatig beleerd? Ook voor de kar noem je er nu even bij, dat is wat anders dan een brave kindvriendelijke betrouwbare shet waar kinderen op hebben gehobbeld zonder problemen..mee kunnen wandelen, borstelen, in de stal komen, voeren in de stal,,etc....dat alles zonder bijten, trappen, losrukken, platdrukken etc....

Wat jij nu zoekt kost dst ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:20

Jullie brengen mij op een idee :Y) wegens ruimtegebrek mag er nl eentje voor een goed tehuis weg, laat ik hem nu gewoon op weggeven op zoek ben, beter dus te koop zetten voor minimaal 400 euro hoor ik dus...want idd dier is wel opgevoed, heeft tuig erbij en ook nog eens super lief!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:31

Ik heb er dus ook één, overgenomen tegen de kosten van de enting en de tandarts want er werd niet naar omgekeken en niets mee gedaan. Ding was elke keer hoefbevangen en werd dus gewoon verwaarloosd.

Die pony is dus echt goud waard! Hij is stikbraaf, vindt alles leuk, is goed onder het zadel te rijden door de kleinste kinderen, mist echte shetstreken, loopt voor de kar, loopt met de fiets en heeft zelfs vorig jaar samen met mijn paard de sinterklaasintocht gedaan. Hij is ook nog eens lief in de omgang en op stal.

Ik snap dat dan niet, degene van wie hij was had m voor haar kinderen en echt, ze had er alles mee kunnen doen en dan laat je m zo verpieteren! Ik had echt geen shet nodig en hij gaat ook niet weg maar dit had echt een superleuk dier geweest voor iemand die er echt naar op zoek was......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:34

Je moet er wel tijd in steken en als je die niet hebt, vaak worden ze dan heel de dag op een stuk gras gezet. Mijn shetten zijn ook toegevoegde waarde, eentje is zelfs zo dat hij super luistert, heel mooi kan lopen, heel graag dingen doet....maar ik heb er geen tijd voor, hij is de rakker voor die andere paarden en speel kameraadje voor een jong paard....

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 12:52

Russel: waarom is het erg dat ik eisen stel, ik zou ook bereid zijn ervoor te betalen.

Even voor de duidelijk ben ik nu niet op zoek naar een shet voor mijn kinderen en zou ik best een jonge pony op kunnen leiden, ook aangespannen. Met mijn AMHA paardjes doe ik niet anders. Maar voor de kids zou ik liever kiezen voor een ervaren dier, dat is een persoonlijke keus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 13:43

Nee hoor, niet erg, maar in je eerste post doe je voorkomen of het om een eenvoudige shet gaat, als hij maar eerlijk, braaf en lief is en gewend met kinderen en kinderen op de rug heeft gehad, daar zijn er 10 van in een dozijn...een ver doorgeleerde shet is net zo iets als een recreatie-bospaard en tov een sportpaard met wedstrijdervaring en tenminste L. Daar liggen de prijsklasses ook uit elkaar.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-12 13:59

is dat zo? Zijn daar echt 10 van in een dozijn? Onder brave kinderpony versta ik meer dan een pony die niet bokt of bijt.
Ik schaar zelfs mn eigen pony er niet onder, die écht super braaf is, maar in dr onhandigheid zo op kinderteentjes gaat staat en kids naar t gras sleurt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:01

Ik vind een brave lieve shet ook nog niet perse meteen een kinderpony. Bij een kinderpony denk ik aan een brave pony die meedenkt zodat het zelfs veilig is als het kind een keer onhandig is. Dat hij bijvoorbeeld stil gaat staan als hij voelt dat het kind bijna valt oid. En die pony's zijn schaars.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:10

Inderdaad zijn niet alle brave shetlanders gelijk ook kinderpony's. Mijn ruintjes zijn echt niet voor kinderen bestemd, al begint de jongste (3 jaar) het nu eindelijk door te krijgen. Jolly is bij ons super braaf en zal dat bij sommige kinderen ook zijn, maar voor de meesten is hij veel te pittig.

Mijn merrie is wel echt zo dat ze om de kinderen denkt. Trappen op de tenen doet ze nooit, en meesleuren ook niet. Dat doen trouwens geen van mijn pony's. Bij mij niet, en bij anderen ook niet.

Het is wel zo dat ze echt niet voor het oprapen liggen. Zoeken doe je uitgebreid, daar neem je de tijd voor. Als je de eerste de beste neemt die je tegen komt, kun je er bijna zeker van zijn dat dit geen kinderpony is. Op een schaal van 1 tot 10 durf ik te zeggen dat er slechts 1 tot de echte kinderpony's behoort.

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:31

Letsdunit schreef:
Toch denk ik dat het fokken al minder wordt. Ik zie hier in de omgeving lege weilandjes waar vroeger een handje vol ponies liep met ieder jaar een veulen. Het duurt even maar ook bij de oude garde is het besef langszaam gekomen dat ondoordacht fokken geen zin meer heeft.

Bij de oude garde zal het dan misschien door gaan dringen, maar nu de jonge garde nog. Hoe vaak hoor je geen verhalen over jonge meiden (en sommige volwassenen trouwens ook), die een veulen van het hengstje van de buurman fokken bij hun eigen pony, omdat 'het zo leuk is' of welke andere vage reden dan ook. Hier zakt dan echt mijn broek van af :( -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:21

Hangt ook van de leeftijd af, een 3 jarige die al braaf is, zal meer ervaren gedrag gaan vertonen naarmate hij ouder wordt, dan dus bij voorkeur een oudere shet gaan zoeken.