Veulentje fokken? Waar beginnen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:50

sigrid1182 schreef:
Nou ik vind dat sterpredikaat en pref predikaat dus niet belangrijk voor de fokkerij.....ik heb liever 8 generaties stb op rij, met elke generatie 1 160 springend paard en geen prest predikaten, dan ster pref 4 x op rij....ik fok een sportpaard nl....

Mijn merrie word over een paar jar als alles mee zit postuum prestatie , de oma is 156 groot geen ster geb 1976 . Bracht 1 z spr paard 1 z1 dres paard m drs paard en 2 dubbel m paarden, en voldeed voor 2000 aan het prest predikaat maar nooit aangevraagd en ze voldoet niet aan de eis diem tegenwoordig geldt om prest te worden...diempaarden liepen dus in de sport van vanaf 1980, .de moeder daarvan is ook stamboek em 156 hoog, maar bracht een 2 bez hengst een keurmpref merrie en een prest merrie, ook niet genoeg voor prest predikaatof ander predikaat..komen wel veel int spr paarden uit de gehele stam.

En daar zou ik niet mee moeten fokken volgens sarabande..... 8)7

Mijn merrie bracht 8 veulen waarvan 1 keur plus m eventing is, 1 is zz licht, 1 loopt z drs en 1 paard m spr m drs.

En dan moeten de 2 die ik heb de sport nog in....

Voor mij is dat goed genoeg om mee te fokken...

Mijn indoctro heeft dus nu een papier met stb x stb x stb x model pref.

Mi is het de onzin van sarabande die ik hier voorbij zie komen...

Je kan pas zeggen of je wel met paard moet fokken als je alle gegevens weet en dat een paard generatiesnstb heeft, is niet zomaar niet geschikt!

Je leest slecht,je beweert dit voor de 2e keer.
Ik heb het over de totale afwezigheid van predicaten, jij bestrijdt dat met sport prestaties en prok, dan zeg je dus hetzelfde als ik. Dat je niets om exterieur predicaten geeft is jouw keuze, voor mij zijn sport prestaties en gezondheid ook het belangrijkste, maar de exterieur predicaten geven ook wat aan en het een hoort bij het andere.

En een vraag aan Cryssie, de 5 jarige die jij als voorbeeld noemt, wat doet die nu en heb je die laten prokken???

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 19:54

Sigrid; zo fok ik ook inderdaad; mijn 25 jarige, spijkerharde, nooit kreupele en supergezonde (maar nooit geprokte) stammoeder uit een goede en bewezen Duitse prestatielijn is bijna prestatie met maar 5 nakomelingen (die ook nooit kreupel geweest zijn of anderzijds wat mankeren)! :D Dat zijn paarden die bewezen sport door fokken. Ik prok dus niet, simpelweg omdat ik vind dat ze teveel door de vingers zien met Prok; het zegt mij daarom nog niks.

Echter; geen keuringsresultaten en geen prestatiebloed en dan ook nog eens slechte voeten; dan zeg ik niet doen...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 20:50

NatasjavE schreef:
Cryssie schreef:
WolinLotte: Volg je hart en aub laat niet alles afhangen van Bokt.
Als ik dat had gedaan was mijn veulen er ook nooit geweest of moest ik een Geldersehengst kiezen, omdat mijn merrie een hele oude lijn had! Tevens word je gauw in een hoek gedrukt om maar te kiezen voor het Gelders. Kijk rond en verbreed je horizon. Er zijn nog zoveel meer hengsten op die wereld die ook wat kunnen verbeteren.

Lees mijn profiel ajb even!! Ik verkies iedere Gelderse hengst boven een ander. Dat is niet in een hoekje drukken. Dat is iemand vooruit proberen te helpen.

Waarom altijd Gelders??? De wereld bestaat niet alleen om het Gelders.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:14

Wat is de toegevoegde waarde van de PROK.
Er worden röntchen foto's genomen van de gewrichten op een bepaalde leeftijd.
Vaak jonge leeftijd.
Maar een oudere merrie die nog steeds goed loopt ??
De kenner kan dan ook zien of het paard wat mankeert.
Loopt het paard niet zuiver op oudere leeftijd ??
Atrose misschien ??
Is ook erfelijk.
Het KWPN is met de PROK begonnen omdat er met alle goede en slechte paarden maar gefokt werd en er heel veel been en gewrichts problemen gingen ontstaan.
Maar de OC en OCD zijn al weer achterhaald.
Zorg voor goede opgroei van de veulens, en er is geen probleem.

Waar ik het wel mee eens ben.
Ga niet fokken met een merrie die een erge exterieur afwijking heeft.
Dus bokhoef, verkeerde beenstand, overbouwd, steile schouder, slechte rug, enz, enz.
Dus een merrie met een 1ste premie op de keuring staat goed in het exterieur.

Maar wat is nu leuker dan voor je zelf een veulentje te fokken en die te houden ??

Wij mensen maken ook maar baby's.
Was mijn moeder prok gekeurd geweest dan was ik ook niet gemaakt.
Heb net zoals mijn moeder erg last van de diverse reuma kwalen.

Cassidy

Re: Veulentje fokken? Waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 21:16

Beetje kort door de bocht dat artrose per definitie erfelijk is. Een ongeluk, een val, kan ook de oorzaak zijn voor artrose...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:01

Ariebren schreef:
Wat is de toegevoegde waarde van de PROK.

Dat is een indicatie en is niet achterhaalt integendeel, wij verkopen geen jonge paarden voor de sport als die niet door de keuring heen komen, het is een van de selectie criteria.
Het gaat over een KWPN paard en hoezeer jij ook van jouw fokkerij houdt, en dat respecteer ik, dat kan je niet vergelijken de KWPN fokkerij waar al meerdere generaties die selectie plaatsvindt en die ook met een ander doel gefokt worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:04

En toen waren we weer bij de het KWPN.
Toch prachtig, die tunnelvisie van sommige bokkers...alsof er geen andere rassen bestaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:08

Cassidy schreef:
En toen waren we weer bij de het KWPN.
Toch prachtig, die tunnelvisie van sommige bokkers...alsof er geen andere rassen bestaan.

Nou nee hoor iedereen zijn ras maar dit topic gaat over een KWPN gefokte merrie en ik heb niet begrepen dat TS er een Tinker of Quarter hengst op wilde hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:19

En ik begrijp dat ts een veulen voor haarzelf wil fokken, en nou niet bijzonder veel waarde hecht aan een KWPN papier.
En dan zijn er andere warmbloedrassen dan het KWPN die in aanmerking komen als potentieel vaderdier zonder dat je meteen naar Quarter of Tinker gaat grijpen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:22

goh, ik heb ook ongelijke voeten... toch hoor ik vaak dat ik ook een kindje zou moeten nemen.

TS; als je toch geen predikaten hebt, hoe denk je dan over een kruising? En wat voor type zou je dan willen? Met een quarter kun je bijvoorbeeld nog een half quarter papier krijgen, misschien kan dat wel met meer rassen?

Overigens moet je met fokken niet teveel denken aan verbeteren van minpunten maar aan versterken van pluspunten. Je hebt namelijk altijd kans dat je van beide paarden het mindere fokt en dan wil je liever een grotere kans op wat er wel goed is (heb ik me door ervaren fokkers laten vertellen).

Een veulentje fokken is super! Ik heb nu twee veulens gefokt en het is echt genieten. Ja het kost geld, maar er zijn zat mensen die duizenden euro's stoppen in te gek dure stalling, setjes, wedstrijden, tuig en wat niet al voor één paard...Ja je loopt risico's, maar met paarden loop je altijd risico's... daar hoor je nooit iemand over. Het is maar wat je er voor over hebt!

Roan x roan niet doen, het laatste dat je wilt is een dood of ziek veulen. En geloof me de kleur maakt echt niet uit als je dat hummeltje straks ziet.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:23

Een Tinker hengst kan hele mooie, goede en lieve karakter veulens geven bij een kwpn of nrsp merrie.

Als je dit ziet staan, dan zeg je toch mooi !!!!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 24-09-12 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:25

Ariebren schreef:
Een Tinker hengst kan hele mooie, goede en lieve karakter veulens geven bij een kwpn of nrsp merrie.

mij lijkt een beetje arabisch bloed ook niet misstaan bij deze merrie...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 22:27

Waarom niet (zoals bij Cryssie haar paard) een trakehner erop?

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 22:55

@Sarabande: Weet je.. Je hebt je punt nu wel duidelijk gemaakt :+ .. En nee, ik hoef niet alleen maar zaligmakende antwoorden te krijgen, maar ik weet het nu wel.. Geen predikaten of geen PROK moet ik volgens jou niet fokken.. Gelukkig ken ik een heeeeeeeleboel paarden die met niet heel bijzondere ouders, óók hele leuke en gezonde paarden zijn, die jouw mening dus ook weer ontkracht. Helaas ken ik ook veel paarden uit een goede lijn, goede merrie's met predikaten etc, die met cystes in de voeten kampen, zulke dunne hoge pootjes hebben met lange weke koten die op hun 5e al afgeschreven waren, en daar had 'de markt' dan 20.000 euro voor neergeteld.

-Ik zeg nu een ggk KWPN-hengst, omdat toevallig mijn oog op een ggk KWPN hengst zou zijn gevallen. Maarreuuh.. een cruzado van een Anda zou ook leuk zijn (oew.. daar komen de reacties..).. Want volgens mij kan je daar ook heel goed mee recreeeren en eens een sprongetje maken en omtoveren tot een ontzettend leuk meewerkend paard waar je af en toe een pootje over mee kan rijden. Ik trek mijn rijlaarzen aan voor een rit door de bossen. Ik hoef geen 'next Totilas' te fokken. En ik ben van mening dat een ander ras best veel kan verbeteren. Maar dan kom je ook weer een beetje uit bij wat je wil van je toekomstige paard dat je voor ogen hebt, en dat heb ik nog niet heel helder wat ik eventueel zou willen :) ..

-Ik geloof echt niet dat ik een lelijke merrie heb met een absurde bouw die per definitie een slecht veulen zou voortbrengen, maar ik ben me ook bewust van het risico van een mislukkeling van een veulen, even heel oneerbiedig gezegd, maar is dit niet áltijd een gok? Ondanks dat je de uitkomst probeert te beinvloeden.. je weet niet wat eruit komt.
Ik ben nooit naar de keuring gegaan met haar omdat ik nooit de intentie had om haar te laten dekken, al kreeg ik uit meerdere hoeken destijds het advies om haar eens mee te nemen naar de keuring.

Ik heb foto's van gister, ik ga ze uploaden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:01

Luckystory schreef:
Waarom niet (zoals bij Cryssie haar paard) een trakehner erop?

Die verbeteren gemiddeld genomen niet erg het front.

Ik dacht idd ook aan (half)gelders omdat dit mooi bij de merrie zou aansluiten, vaak veelzijdige dieren zijn die tegen een stootje kunnen en gemiddeld ook een fijn karakter hebben.
Er hoeft niet gelijk een tank op natuurlijk.
Daar is niets in een hoekje duwen of dwingen aan. Enkel mijn gedachte.
Vind het dan ook raar dat daar zo allergisch op gereageerd wordt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 23:03

Dank voor je reactie Sizzle, absoluut het overwegen waard! :) Ik snap goed waar je heen wilt.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:53

alle kosten bijelkaar genomen ben je zeer wsl toch minimaal rond de 5 a 6000 euro kwijt tegen de tijd dat je eventuele veulen drie jaar oud is.... maar ga er vanuit dat je een dergelijk bedrag al zelf berekend hebt. Voor dat geld zijn er erg veel leuke (jonge) dieren te koop! En idd, fokken is daarnaast zenuwslopend ;-). Voordat alles gezond en wel drie jaar oud is....

ongelijke voeten; mijn eerste reactie is; nee... nooit mee fokken... maar kan e.e.a. niet vanachter een pc beoordelen natuurlijk

daarnaast wil ik je nog meegeven dat, wanneer je besluit om haar te dekken, kies voor een hengst die dicht bij haar eigen type en karakter staat. Geeft de meeste kans op succes.
Denk niet in tegenovergestelden (weke rug bv compenseren met strakke rug), maar zorg voor aansluiting. Zet de echte minpunten van je merrie op een rijtje, en kies een hengst waarbij je een grote kans hebt dat dezen dus verbeterd worden. Gebruik bij voorkeur een bewezen hengst die al afstammelingen onder het zadel heeft, zorg dat je ze zelf ook ziet.

En laat je paard door verschillende kenners beoordelen!

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 23:55

Ik heb zelf de kosten op een rij gezet die ik in meerdere topics heb gelezen, misschien heb je er wat aan. Verder heb ik geïnteresseerd mee gelezen!

Kosten
- Dekgeld
- Voorrijkosten Sperma
- Scannen: 150-300
- Controle na bevalling € 200
(Dierenartsen hebben vaak een totaalpakket)

- Opfok € 50-150 pm >> 1200-1500
- Hoefsmid € 50-100 pj
- Vaccinatie 100-150
- Ontwormen
- Chippen, inschrijving KWPN, registratie dekking, paspoort: 150-200 > 1 malig
- Verzekering?
- Merriebrok 150-300 > gehele periode
Tot driejarige € 5000-7000

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 02:21

Citaat:
Een merrie met 4 generaties merries zonder enig predicaat dat zegt iets en dat is niet positief

sarabande schreef:
Heel simpel, zonder predicaten, sport en prok niet fokken

Je bedoel hier, dus predikaatloze moederlijn maar wel met veel bovengemiddeld sport in moederlijn en goed gekeurd op rongten voor de sport kan je wel fokken? Dus zon merrie kan predikaatloos zijn....?

Dan kan ik t met je eens zijn...

Ik las wat anders...

Voorbeel:Mijn fokmerrie geen predikaat...zelf geen noemenswaard sport prest, en niet prok.

Is voor jou ongeschikt ....en je vind dat ik er niet mee had moeten fokken...

Aan ts

Ik vind dat als je paard voor jezelf fokt, je je eigen maatstaven hebt waar paard aan moet voldoen om haar te laten dekken..Gezond zijn is wel een 1e verreiste maar predikaten niet.....

Ik vind het geen verkeerde merrie in type, kwa afstamming ben ik er niet weg van, en om die reden zou ik niet met haar fokken, maar das persoonlijk.....

Kwa type denk ik wel dat je er een leuk veulen uit zou kunnen fokken....ik zou alleen geen moderne kwpn dresssuurhengst voor haar uitzoeken...

Gewoon een degelijk gebouwd langgelijnd goed bewegend paard, jou paard kon om mij wat langelijnder....ik denk dat je met moderne jonge kwpn dressuur hengst een korte prop gaat fokken...lange benen kort type, en dat is weer een garantie op ongelijk voorvoeten.

Ik vind voor nl de hals die wat korte zware nek heeft een verbeter punt voor je paard, dus een hengst die een lichtere hoofdhals verbinding geeft en wt meer nek.......dat is voornl met het afbuigen een stuk fijner rijden.....

Ik zou haar minimaal rongtenen op de benen waar ze blessures aan heeft en bij voorkeur helemaal laten keuren ....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:02

Je merrie is niet lelijk en als ze geen ongelijke voeten had, dan zou ik er niet een heel groot punt van gemaakt hebben. Ik zou voor dit paard (en dan vergeet ik de voeten en blessure's even) ook kiezen voor Gelders bloed. Waarom; omdat ik denk dat je het type daarmee verbetert, en je een paard fokt wat qua kunnen en karakter past bij jouw wensen zoals ik ze begrepen heb. Niet te complex karakter, allround inzetbaar, meer front en grootramiger. Qua sport is de bloedlijn van jouw merrie niet zo interessant, maar wellicht fok je er wel een mooi gelders paard uit. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:03

Ariebren schreef:

[ Afbeelding ]

Mooi..? Nou nee, sorry. Leuk recreatiebeestje voor een bosruiter, maar voor mij zou het echt niet iets zijn. Zulke paarden staan bij bosjes op de markt... die kruisingen die niks met elkaar te maken hebben en imo niks toevoegen. Koop dan een echte tinker.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:15

Ariebren schreef:

[ Afbeelding ]

Smaken verschillen.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:17

Ariebren schreef:

[ Afbeelding ]

Dit zou toch echt mijn fokdoel niet zijn, excuses. :o

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 09:33

Cassidy schreef:
En ik begrijp dat ts een veulen voor haarzelf wil fokken, en nou niet bijzonder veel waarde hecht aan een KWPN papier.
En dan zijn er andere warmbloedrassen dan het KWPN die in aanmerking komen als potentieel vaderdier zonder dat je meteen naar Quarter of Tinker gaat grijpen.

_/-\o_

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 09:55

sigrid1182 schreef:
Ik zou haar minimaal rongtenen op de benen waar ze blessures aan heeft en bij voorkeur helemaal laten keuren ....

Dit is al gebeurt, foto's van de voorbenen, en die zijn allemaal prima bevonden, is nooit wat geks op gezien. Ondervoeten op de foto zijn ook dik in orde :j .