Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Rijpaard merrie laten dekken door rijpony hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:37

Dat vindt ik dan nog niet echt een paard-pony kruising malenka

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:39

Ik hoor juist in mijn omgeving heel vaak dat E-pony's behoorlijk gewild zijn hier. Ik vind het een ideale maat voor kinderen die met een pony willen beginnen, daar kunnen ze een mooie tijd op doorrijden.. Vaak komen er ook chique pony's uit. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:48

Malenka schreef:
Mijn kruising nrps (1.47) / quarter (1.58) uitgegroeid boven de 1.60.

[ Afbeelding ]

Jeetje dat is wel een geslaagde kruising zeg. Ik zie er niks quarters in (behalve misschien het kleurtje?).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:49

ponyparadijs schreef:
Dat vindt ik dan nog niet echt een paard-pony kruising malenka

Ik twijfelde ook al of ik hem zou plaatsen gezien het 'grote' deel een quarter is. Maar direct achter de pony van 1.47 zit er een van 1.37. Hij is dus ook meer als voorbeeld geplaatst. Dat je met de juiste, misschien niet zo voor de hand liggende, keuze ook een leuk paard/pony kunt fokken en je er zelfs maat in kunt krijgen.
Hij heeft een nrps b register papiertje in de fokrichting pony. Dat vind ik dan wel weer grappig.

Ik zeg dus: als je echt denkt dat de kleine hengst je merrie beter kan verbeteren dan de grote hengsten die binnen je budget passen moet je het gewoon doen.

Petraaken,
dank je. Gelukkig zijn niet alle quarters net dikbilkoeien. Zoek maar eens naar het pleasure type. En inderdaad. Hij heeft zijn kleurtje van de quarter zijde mee gekregen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:53

Mooie kruisingen zie ik hier voorbij komen trouwens. :)

Verder is een fries GEEN koudbloed. ;)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 12:06

Sky_As schreef:

Valt mij helemaaaaal niks tegen, vind vooral zijn model echt prachtig!!

M_Vainqueur, vind jouw dier ook erg chique geworden!! Ben sowieso groot fan van Paddox!
Ik heb Don Cremello in gedachten, zal even kijken of ik een duidelijke foto heb van mijn merrie.

Ik wil heel erg op karakter fokken, omdat mijn merrie niet erg makkelijk is. Veel KWPN hengsten die bij haar passen hebben hetzelfde karakter en dat is voor mij een echte no go.

Sky_as, ik weet zeker dat het prima pony's zijn en ben groot fan van ze!

Ilonab, Fries x KWPN heeft inderdaad ook super gave combinaties gegeven, maar sommige hebben net het kwaaie van beide. Ik durf het risico zelf niet te nemen, maar sommige zijn echt om op te vreten zo prachtig!!

Malenka, jouw kruising vind ik ook echt prachtig zeg! Mooi dier geworden

Overigens fok ik absoluut NIET voor een kleurtje, in tegendeel. Kan een vos of een bruine net zo mooi vindne dan een aparte kleur!! Natuurlijk is het leuk dat je een grote kans hebt op een aparte kleur, maar dat is echt niet de keuze voor deze hengst op mijn merrie. Ik denk dat hij mijn merrie gewoon super kan verbeteren.
Even een foto van mijn merrie toen ze net een week zadelmak was (dus als 3 jarige en alweer 7 jaar geleden). Even de beste foto die ik zo kon vinden.

Afbeelding

En deze foto van afgelopen week, tweede keer longeren na 2 jaar stil gestaan te hebben. Dus niet bepaald op haar mooist met haar dikke grasbuik en compleet spierloos. Ook nog compleet gespannen in haar hele lijf.

Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:22

petraaken schreef:
Malenka schreef:
Mijn kruising nrps (1.47) / quarter (1.58) uitgegroeid boven de 1.60.

[ Afbeelding ]

Jeetje dat is wel een geslaagde kruising zeg. Ik zie er niks quarters in (behalve misschien het kleurtje?).

wat een leuk stoer dier zeg!

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 18:12

Ik heb op papier een paard pony kruising.
Merrie is van balzflug (1.74) en vader is di caprio du bois (1.47)
Ze is nu bijna 1.5 jaar oud, en ben erg benieuwd hoe groot zij wordt. Gezien de moeder 1.56 is...

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 12:08

Ik denk dat je best een geslaagde combi kunt krijgen uit een pony x paard.
Ik zag hier in het topic ook al meerdere geslaagde combinaties voorbij komen.

Ik heb zelf een veulen gekocht die uit een pony x paard komt.
Inmiddels is ze ruim een jaar oud en ben ik nog steeds erg blij met haar. Die van mij is net als die van Setteli een Power and Paint uit een KWPN merrie.

11 maanden oud
Afbeelding

13 maanden oud
Afbeelding

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 13:51

Wat een knap ding!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:13

aniek1985 schreef:
Ik denk dat je best een geslaagde combi kunt krijgen uit een pony x paard.
Ik zag hier in het topic ook al meerdere geslaagde combinaties voorbij komen.

Ik heb zelf een veulen gekocht die uit een pony x paard komt.
Inmiddels is ze ruim een jaar oud en ben ik nog steeds erg blij met haar. Die van mij is net als die van Setteli een Power and Paint uit een KWPN merrie.

11 maanden oud
[ Afbeelding ]

13 maanden oud
[ Afbeelding ]

Deze heb ik niet gezien (zoekt smiley met 2 handen voor de ogen)

WAUW *-:) hebben hebben hebben :D
Wat voor maat gaat deze krijgen denk je?

aniek1985
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 20:12

Thanx :D

Sky_As schreef:
Wat voor maat gaat deze krijgen denk je?

Power and Paint is 1.48 en haar moeder is 1.65. Ze is nu 16 maanden en ik schat rond de 1.45. Ik denk dat ze uiteindelijk tussen de 1.55 en 1.60 zal worden.
Ik ben zelf ook wel heel erg benieuwd hoe groot ze uiteindelijk gaat worden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:45

oww oke, dan wordt ze inderdaad niet zo heel groot (waarschijnlijk precies even groot als die schimmel van ons.)
als ze ook'zoveel body krijgt, lijkt van wel, pas je er met gemak op :D ...haha

XChrisjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 09:58

Heb zelf ook een paardxpony kruising. Moeder is krap 1.35 en vader is ongeveer 1.65. Al was dit geen bewuste kruising, het is wel een heel mooi en goed gelukt, "ongelukje".
Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:15

Er zijn genoeg geslaagde pony x paard nakomelingen (en andersom natuurlijk ook). Hier dan ook een voorbeeldje, mijn paardje:

Afbeelding
Een russische merrie x KWPN dekhengst

In mijn ogen zeer geslaagde combinatie, aangezien het een erg fijne en werkwillige pony is!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 10:37

@ Cardy een paar pagina's terug liet ik een foto zien van mijn NRPS ruin deze had ook een russische merrie als moeder leuk om dit nog een keer tegen te komen!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:20

@ Iilonab: erg leuk, had em inderdaad al gezien! Leuk dat ie ook van een russische merrie komt, hoor/zie het niet vaak.

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:35

Ik heb mijn Nimmerdor x Landgraf merrie ooit door Sergi van Vreeburgh laten dekken. Nu is mijn merrie officieel ook een E met haar 1.55m maar wel KWPN gefokt. De merrie is als 3 jarige overgeschreven naar het NRPS vanwege de maat. Dus ik ben wel binnen het stamboek gebleven.
Veulen is inmiddels 7 jaar en 1.54m. Ik heb haar zelf ingereden en met 5 jaar verkocht. Heeft (minimaal) M dressuur gelopen.
Afbeelding

Afbeelding

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 12:38

Ik had mijn combi van Power and Paint x Jazz al genoemd, maar onze A pony heeft ooit een velen gehad van de gelderse hengst Parcival. Ze was destijds van de Fam Van de Berg, de eigenaren van Parcival. Ze hebben haar toen geïnsemineerd. Er schijnt een heel mooie C pony uit te zijn gekomen die is verkocht naar Scandinavie. Het zou niet echt mijn keus zijn geweest. Maar ja.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 13:58

Er zitten wel een paar enorm geslaagde paard(jes) bij!! Voor de Power and Paint nakomelingen zijn erg leuk, ook het vosje van Cardy is eigenlijk gewoon een paard op de foto!

A pony x paard vind ik wel erg gewaagd, hoor. Maar juist die meeste Atjes zijn zo gaaf (die ik eigenlijk altijd wel in paard formaat zou willen zien!), dus kan goed geloven dat er een gave pony uit gekomen is. Ik weet alleen niet of ik dat zou aandurven eerlijk gezegd. :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:21

Maar dan zou ik toch kiezen voor een grote merrie met een kleine hengsten.
Zoveel maat verschil kan voor de merrie wel erg riskant zijn.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 14:28

ponyparadijs schreef:
Maar dan zou ik toch kiezen voor een grote merrie met een kleine hengsten.
Zoveel maat verschil kan voor de merrie wel erg riskant zijn.

Ja inderdaad, of een d/e-pony met een rijpaardhengst is ook nog wel te doen, maar zeker niet kleiner of een grote hengst.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:43

Ik heb altijd geleerd dat 20 cm toch wel een beetje max is wat de hengst groter kan zijn dan de merrie.
Ze zeggen wel dat een veulen zich aanpast aan de baarmoeder. Maar het blijft volgens mij een risico om veel groter te gaan hoor.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:45

Setteli schreef:
Ik had mijn combi van Power and Paint x Jazz al genoemd, maar onze A pony heeft ooit een velen gehad van de gelderse hengst Parcival. Ze was destijds van de Fam Van de Berg, de eigenaren van Parcival. Ze hebben haar toen geïnsemineerd. Er schijnt een heel mooie C pony uit te zijn gekomen die is verkocht naar Scandinavie. Het zou niet echt mijn keus zijn geweest. Maar ja.

Dat is wel een erg groot verschil. Mijn eerste b-pony hebben wij eens laten dekken door een hengst van 1.70m maar dat is wel iets dat we niet meer zouden doen. B of c maat is toch wel te klein vind ik. D-pony kruisen met een paard heb ik geen probleem mee. Bij ons is het wel goed afgelopen maar de merrie was wel uitgeput van de bevalling. Is een uur blijven liggen voordat ze op stond. Het veulen liep zelf al rond. We vreesden al dat er iets van binnen niet goed was gegaan. de pony heeft later dan nog een veulen gehad van een ponyhengst en dat is toch weer veel vlotter gegaan en ze stond ook direct op als het veulen er half uit lag.

Paard x pony is wat geboorte veulen betreft geen belemmering. Je moet alleen goed overwegen net zoals met een paardenhengst of de pony de minpunten van de merrie verbeterd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 14:59

Ik ken een shetlander die per ongeluk gedekt was door een KWPN gefokte e-pony.
Veulen is gezond geboren maar er is toch iets bij de merrie niet goed gegaan want ze is daarna nooit meer drachtig geworden.