Het fokken van extremen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 23:14

Daar zie ik idd ook niet zoveel schokkends aan :?

Lengte achterbeen valt reuze mee, ken genoeg Amerikaanse showpaarden die opgesteld worden, maar die als ze normaal staan ook normaal zijn zeg maar

anneliesdj

Re: Het fokken van extremen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 23:39

Ik denk dat het heel erg meevalt, als je eens kijkt hoe de foto handig genomen is, dat hij nu voor enorm veel hoger lijkt te zijn dan achter ed. Het achterbeen lijkt me wat gehoekt maar is volgens mij niet heel schokkend.

xLindss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:03

Citaat:
[ Video ]

Welke gang zou dit zijn? Kom zelf niet erg ver..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:08

Het zijn gangenpaarden, wat je ziet is dus geen stap, draf of galop.
Lijkt het meest op een versnelde stap aangezien het een 4 takt beweging is.

xLindss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:10

Owke. Ziet er heel bizar uit namelijk. Vandaar mijn vraag :).

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:29

Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 26-08-12 00:48, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:36

Dat schimmeltje heeft niet alleen veel dish, die is gewoon misvormd aan de neus, heeft duidelijk een onderbeet.
Mag hopen dat ze haar niet gebruiken als promotie voor het ras.

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:47

Gevonden het beestje heette Namusca
Maar wat ik even snel door het forum heen bladerde heeft de eigenaar het beestje niet gefokt op extreme omdat beide ouders dat ook niet zijn. Zij vermoed dat het paard als veulen "dwars" gelegen heeft met zijn benen tegen het hoofd. Omdat het bot eerst zacht is vermoed ze dat de vorm erin gegroeid is.

Dochter van dit paard heeft alles behalve een dish. Dit gaat dus waarschijnlijk niet om een genetische fout maar om een "constructie fout" wat al tijdens de dracht heeft plaats gevonden.
Laatst bijgewerkt door Elmars_Floor op 26-08-12 00:55, in het totaal 1 keer bewerkt

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 00:51

Ik vind dat hoofdje ook niet zo geweldig. Mij paard heeft een kopstoot gehad en nu een soort bobbel waardoor haar dish nog groter lijkt maar dat is een ongeluk geweest... Maar als mensen zo fokken is het indd niet geweldig.

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 23:04

Kom hier eventjes binnenvallen. Het paard in het begin is geen Amerikaanse versie van het Belgische Trekpaard, maar een Vlaams paard. Totaal iets anders, maar ja...

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:41

Barcelano schreef:
Umm ik als AV liefhebber kan een ras typische AV zeer op prijs stellen.
Maar de extreme gevallen vind ik lang niet allemaal even mooi.

Een aantal Av s met extreme Dish/Jiba zijn niet expres zo gefokt maar schijnen een soort van afwijking te hebben( heb het ergens een keer over mee gekregen maar kan het even niet meer plaatsen :+ )

Ik vind zelf dat je fokt om je favo ras te verbeteren.
Als daardoor bijv door een extreem hoofd de rest van het exterieur vergeten wordt vind ik dat je het fokdoel uit het oog verliest.

Ja dat is de merrie die niet expres zo gefokt is de schimmel:)
Dus soms is dingen zijn niet perse zo gefokt.

En inderdaad door anders opstellen dan zoals bijv bij rijpaarden ogen dingen ook weleens anders

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 12:28

wittepit schreef:
Over de discussie rechthoek/vierkant zijn al topics gaande, dat het niet gestimuleerd wordt mag dan zo zijn, maar een beetje rechthoeksmodel paard wordt al gauw als "kortbenig" of "ouderwets" afgedaan. En de fokkers bepalen denk ik het praktijkbeleid, of niet?
(Zelf noemde je je eigen paard geloof ik een "tandem" in dit verband ;) )

Ik zou Bretton Woods wel eens een hap gras willen zien nemen bij wijze van spreken.

http://cms.kwpn.nl/mediafile/0002/8776/bretton_woods.pdf

Hoe vierkant wil je 'm hebben?

Nogmaals, dit is geen commentaar op het fokkerijbeleid van het KWPN, maar een illustratie bij waar we aan wennen. Ik vind dit een mooi paard, maar misschien zijn zijn benen wel te lang voor z'n lijf.

Gelukkig is voor het gemiddelde dressuurpaard de wei of 24h/dag buiten een ver-van-zn-bed-show. Zeker met die lengte hals tov lengte benen ;)
Ik ben er absoluut tegen al dat extreme gefok. wordt dagelijks geconfronteerd met de problemen van de extreme hondenfokkerij (gelukkig komt het eindelijk een beetje onder de aandacht). Zelf heb ik gekozen voor hondenrassen die zo min mogelijk veranderd zijn, waar weinig mee gepuzzeld is zeg maar. Ik heb zelf welsh pony's en fok er ook (heel kleinschalig) mee. Te kleine hoofden, met tandproblemen, ademhalingsproblemen,... zijn hier ook een probleem, sommige pony's zijn ook te gedrongen. Problemen zijn bekend en er wordt wel op geselecteerd heb ik de indruk. Dit jaar een jonge merrie gedekt, min of meer zelfde type hengst, maar eigelijk bijna een volledige outcross, afstamming was al wat lijnenteelt aanwezig wat ik al de grens vind.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:59

Cemlys schreef:
Gelukkig is voor het gemiddelde dressuurpaard de wei of 24h/dag buiten een ver-van-zn-bed-show.

Gelukkig?
Het is toch te triest voor woorden dat we gewoon de mogelijkheid tot eerste basisbehoefte eruit fokken.
Bij de rashondenfokkerij is het al helemaal erg, ik kan gewoon niet begrijpen dat ze daar nooit eerder bij hebben stilgestaan.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 21:02

anneliesdj schreef:
Cemlys schreef:
Gelukkig is voor het gemiddelde dressuurpaard de wei of 24h/dag buiten een ver-van-zn-bed-show.

Gelukkig?
Het is toch te triest voor woorden dat we gewoon de mogelijkheid tot eerste basisbehoefte eruit fokken.
Bij de rashondenfokkerij is het al helemaal erg, ik kan gewoon niet begrijpen dat ze daar nooit eerder bij hebben stilgestaan.

Gelukkig bedoelde ik dat heel erg sarcastisch. Tuurlijk is het te triest voor woorden, kan er gewoon niet bij. en bij de honden al helemaal, ik word misselijk van de gemiddelde bulldog.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 23:01

Veel foto,s van paarden uit Amerika zijn gefotoschopt en zien de paarden er in het echt niet zo extreem uit. Ik hou zelf ook zeker niet van extreem fokken zeker niet aks het ten kosten van de gezondheid gaat.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 17:53

geshahquille schreef:
Veel foto,s van paarden uit Amerika zijn gefotoschopt en zien de paarden er in het echt niet zo extreem uit. Ik hou zelf ook zeker niet van extreem fokken zeker niet aks het ten kosten van de gezondheid gaat.

Gefotoschopt of niet ... ze zien er weldergelijk in het echt zo extreem uit! Ga maar is naar een Show (Parijs bijvoorbeeld) waar er ook Amerikanen aanwezig zijn en dan schrik je je rot!

En waar geld mee bemoeid is ... gaat het altijd ten kosten van de gezondheid.