Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: Wie fokt er nog meer met een oudere merrie 20+

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 09:43

Gefeliciteerd Wildgirl Ik hoop voor je dat het een merrie word.

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:23

Wildgirl schreef:
Ze is drachtig :D
Een wolk van een veulen, erg bewegelijk dus ik hoop maar op een merrie hihi!

gefeliciteerd ,dat word dan weer een spannende tijd om naar uit tezien

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-12 08:26

cathyenbeau schreef:
Mijn opa fokt met een paard boven de 20. Daarvan hebben dit jaar ook een veulentje gekregen van Charmeur. Prachtig veulen! best wel stevig hengstje, maar een schat! volgens mij is de merrie 23. Dit jaar komt het laatste veulentje van haar. Dan mag ze lekker met pensioen.

wat is pensioen,als ze gozond is draag ze wel weer
kan ze het niet meer dan krijg je un merrie niet meer dragend
ik zeg altijd ze geven zelf wel aan als het niet meer kan

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:48

dekeizer schreef:
gisteren scannen mijn 23 jarige merrie laten scannen en ja ze is nog dragend (4 aug gedekt)

helaas is het veulen met 10 dagen overleden ,ze heeft eerst een colie infectie gekregen en daarvoor naar de kliniek gebracht daar heeft ze een acute longonsteking opgelopen en dat was te veel
maar vandaag de merrie weer laten scannen en er zit weer un veulen in ze is gedekt op 14/9 2013
ze is dus nu 24 jaar geb 23 04 1989

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:09

Jammer van het veulen verlies.
Succes bij de volgende poging.

Heb dit jaar één poging ondernomen onze merrie van 21 drachtig te krijgen.
Wel drachtig gescand, maar helaas weer afgezet.
Onderneem verder geen poging meer, de merrie word nog enkele keren per week gereden, zo fris als een hoedje. ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:16

mijne had een fijn veulen dit jaar, maar bleek bij eerste insemineren helaas vuil, nog een poging gedaan maar zonder resultaat, volgend jaar is ze 20 en gaan het het gewoon weer proberen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:19

Wat sneu van het veulen zeg..
25 jaar om een veulen te baren vind ik persoonlijk te oud.. Maar jullie kunnen de merrie denk ik het best inschatten ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:20

is per paard zo verschillend, die van mij is nu niet anders dan ene merrie van 12.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:26

ik zou echt dolgraag een veulen van mijn merrie willen maar zij is al 16 en heeft nooit een veulen gehad, ze is wel een supergoede tante maar ja dat is niet het "echte"werk he. Vrees dat ze nu te oud is om haar eerste te krijgen.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 15:58

Mijn merrie als 20 jarige had dit jaar haar eerste veulen!
Geboorte ging heel makkelijk. Veulen gezond, stevig, prachtig.
Merrie is geweldige moeder, ik ben blij dat ze het kon meemaken.
Ik hoop haar volgend jaar weer drachtig maken.
En de geboorte data zijn heel bijzonder, niet te geloven:
moeder 29.4.1993
veulen 29.4.2013

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 17:13

*Meld zich*

Heb een merrie die nu 23 is drachtig van Rico. Ze lijkt nog regelmatig op een 3 jarige zo gek als dat ze doet.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-13 22:14

IK heb deze zomer jammergenoeg moeten besluiten om mijn oude merrie's naar de slacht te brengen. De 27 jarige kreeg teveel last van haar lijf en had zelfs op warme dagen moeite met bewegen. De 25 jarige werd ook minder. Ik heb beide nog geprobeerd drachtig te krijgen, maar de jonge was vuil in de baarmoeder en kregen we niet schoon en de oudste... ja ik denk dat ze echt te oud was. Heel mooi hengstig, mooier dan de laatste jaren en maar 1 eitje, maar het mocht niet zo zijn. Achteraf ben ik blij dat ze niet drachtig was. Het werd haar allemaal te zwaar.
Ik heb ze samen weggebracht. De jongste had nog kunnen doorleven, maar ik wilde haar niet alleen achter laten.
Nu heb ik van de oudste nog twee mooie dochters, de ene is acht en drachtig van Charmeur en de andere wordt volgend jaar drie.
Van de andere merrie heb ik nog een vierjarige dochter die nu drachtig is van Netto.
De dames leven dus voort in mijn andere paarden. Maar dat maakt het gemis niet minder.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 11:15

De 25 jarige was niet alleen achter gebleven, gezien je aangeeft over meer paarden te beschikken.
Het is nu eenmaal zo dat een dracht, een veulen op de wereld zetten, en vooral de tijd dat het veulen bij de merrie loopt, het nodige vraagt. Over de jaren worden ze er niet mooier op.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 14:36

Ze stonden altijd samen. Met andere jongere paarden ging niet goed. Ze konden dan gewoon niet meer meekomen. Nu zijn ze samen op de trailer gegaan, gewoon zoals ze gewend waren. Ik heb er een goed gevoel bij.
Ze zagen er nog goed uit. Als een vreemde ze zag werden ze nooit veel ouder dan 16 a 17 jaar geschat. Totdat ze in beweging kwamen. Dan waren het oude besjes.
De jonge heeft Grand Prix gelopen en kon af en toe nog staan piafferen voor de draad als het haar niet snel genoeg ging. Maar daar moest ze dan voor betalen, want daarna liep ze niet rad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:53

Wij hebben net onze ouder merrie teruggekocht. Ze was 5 toen ze bij ons haar eerste veulen kreeg. daarna bij ons nog een veulen.
Bij de eigenaar na ons heeft ze meerdere veulens gehad. Zover ik weet, 1 veulen verloren, maar ben nog aan het uitzoeken in welke jaren ze eulens heeft gehad en van welke vaders.

Ze is nu 20 en laatste tijd was ze verwaarloosd. Ze was broodmager, slechte hoeven, mat en dof etc. Bij haar opvang adres ging ze al goed vooruit. Nu is ze 3 weken bij ons en is behoorlijk aangekomen en glimt.

Ze werd verkocht als fokmerrie, maar wij gaan alles nog eens afwegen. Ze heeft geen doorgezakte rug of hangbuik. Maar ze heeft echt 0,0 bespiering. We zijn haar ook weer in beweging aan het zetten, want ze is nog vlot en vrolijk nu we met haar bezig zijn.
dat zouden dan buitenritjes worden en geen zwaar werk.

In feite kan ze misschien nog wel 3 veulens krijgen, maar we gaan er in eerste instantie vanuit dat het dan de laatste keer is. daarna kijken we weer. Mocht ze nogmaals gedekt worden, gaan we er weer vanuit dat het de laatste is. En dus tevens voor eigen gebruik.

Ik wil alle vaders en bloedlijnen nog vergelijken. Tot nu toe weet ik een aantal nakomelingen en die zijn wel erg leuk, doen het goed.
Daarnaast zullen we wat testen laten doen en haar nog goed laten nakijken. Ze is tenslotte weg geweest een aantal jaren, slecht verzorgd een tijd en toch 20 nu.

Ze wordt makkelijk drachtig en was na aankomst al hengstig.

Evt zou ik overwegen om haar naar een gespecialiceerd adres te brengen waar ze tevens tot het afspenen kan blijven. En het veulen in opfok kan blijven, maar alles hangt af van hoe ze verder opkanpt en zich gedraagt.
Als ik haar nu bekijk zo jong als ze overkomt, zou ze in de natuur vast nog wel drachtig worden.

Maar qua risico's en kosten moet het ons wel echt alles waard zijn. We willen niet per se een veulen, omdat we een veulen van onze merrie willen. Maar omdat zij diverse leuke nakomelingen heeft en we binnen het ras kunnen fokken op een zo gezond mogelijk paard met hopelijk bouw, karakter en bewegingen die ons aanstaan.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-13 21:07

Als je goed voor haar zorgt, dan gaat het vast goed komen.
20 Is nog niet oud hoor.
Ik heb meerdere merrie's gehad die op die leeftijd nog een veulen kregen. Je moet er gewoon de tijd voor nemen en een goede begeleiding hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 22:25

We weten ook dat ze het wel zou kunnen. En we hebben met haar al 2 veulens gehad, maar dat was 16jr terug. Waar ik nu tegenaan loop is dat we haar terug hebben gekocht en ze er slecht uitzag. Je herkend je eigen paard wel, maar ziet ook wel ondanks dat ze enorm opknapt dat ze stukken ouder is dan ''toen''

Overigens hebben wij er nog 2 van 15, ruintjes dan.

Wat de risico's betreft bedoel ik gewoon realistisch gezien. Ik ben niet voor vermeerderen en hoef ook niet per se een veulen uit onze eigen merrie omdat dat zo leuk is.
Je neemt altijd, op elke leeftijd risico's met een dracht. Buiten de merrie om, wordt ook niet elk veulen levend geboren en gezond oud. Zat ''ongelukjes'' ook tijdens de opfok bijv.

We hebben een quarter. Ze heeft meerdere goede en leuke nakomelingen. We kunnen een beetje vergelijken met de bestaande nakomelingen welke hengsten/bloedlijnen, wat geeft.
Er zijn veel goede quarters en de prijzen varieren tot vrij hoog.

Als we nu juist en bewust fokken en een beetje mazzel hebben, kunnen we ten eerste wel een aantal afwijkingen proberen te voorkomen dmv 5 panel test te doen en een hengst te kiezen die op alles Negatief getest is.

De kosten moet je niet uit het oog verliezen. De dekking zal iets hoger liggen als je een goed paard wil hebben straks. Al dan niet voor jezelf of de verkoop.
Voor alle kosten bij elkaar kunnen wij over 4 jr best een hele leuke quarter kant en klaar kopen. Die kun je beoordelen qua bewegen, bouw, karakter en evt gezondheid.
Aan de andere kant is dat nog niet zo makkelijk om een paard te vinden die alles bezit wat je zoekt op die fronten en hebben we nu wel de keus om het zelf zo goed mogelijk te doen. Met name omdat onze merrie een goede fokmerrie is met goede nakomelingen is het wel echt de moeite waard.

Ik heb zelf wel bevallingen meegemaakt en alles eromheen. Maar omdat zij niet thuis staat, zou ik kiezen voor een adres zoals lelymare wat heel ervaren is en erop ingericht is. Voor ons ook wel bereikbaar binnen een half uur.

Ze komt best snel bij en gaat echt met sprongen vooruit. We willen over een maand als het zo doorgaat haar helemaal laten nakijken. In de tussentijd kunnen we best rondkijken naar hengsten, want we willen dat wel voor Januari geregeld hebben, aangezien dat bij sommige hengsten ook noodzakelijk is. ( geregeld, niet gedekt )

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 13:54

Dat klinkt allemaal niet makkelijk.

Sjarett schreef:
Ze stonden altijd samen. Met andere jongere paarden ging niet goed. Ze konden dan gewoon niet meer meekomen. Nu zijn ze samen op de trailer gegaan, gewoon zoals ze gewend waren. Ik heb er een goed gevoel bij.
Ze zagen er nog goed uit. Als een vreemde ze zag werden ze nooit veel ouder dan 16 a 17 jaar geschat. Totdat ze in beweging kwamen. Dan waren het oude besjes.
De jonge heeft Grand Prix gelopen en kon af en toe nog staan piafferen voor de draad als het haar niet snel genoeg ging. Maar daar moest ze dan voor betalen, want daarna liep ze niet rad.

Wat is haar afstamming? Kan ik die merrie terug vinden op Horsetelex? En hoe heeft ze het in de GP gedaan?
Nooit gedacht aan ET?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 10:04

En dan is het lange tijd stil en dan betwijfel ik of de merrie overigens wel Grand Prix heeft gelopen.
En bekijk ik je profiel, dan zie ik de vader vermelding van de 25 jarige, waar geen grand Prix paard van te vinden is.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-13 21:33

Ik heb een pb gestuurd. Ben er niet van gediend om me te "verdedigen" in een topic.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:16

Gelezen en zeer zeker was het niet aanvallend bedoeld. Mijn vraag laat juist de interesse zien. Had de laatste post wat anders kunnen stellen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 22:31

De merrie is op horsetelex te vinden. Volgens mij ontbreken er enkele nakomelingen en als je dan kijkt is het zeker geen interessante merrie.
Ze is gefokt in Duitsland en heeft een overschrijvingsbewijs bij haar papieren zitten van het Oldenburger stamboek, maar die stikker zit op een BWP papier. Heel raar allemaal. Het FEI paspoort dat erbij zat is in Belgie aangevraagd.
Ik weet dat er nakomelingen van haar springen in Zweden. Die heb ik ooit eens via Google gevonden.
Toen ik haar voor het eerst zag vond ik haar echt het lelijkste paard dat ik me kon voor stellen. Totdat het veulen dat ik heb gekocht eruit kwam. Ik was op slag verliefd en ben er nu vier jaar later nog steeds gek mee.
ET ben ik niet een echte voorstander van, ik vind de kosten te hoog. Heb zelf een leuke merrie eruit en er zijn er meer.
Ook was dat geen optie omdat de baarmoeder niet schoon wilde worden. Dan kan er geen eicel nestelen en is spoelen volgens mij geen optie.
Van de andere merrie lopen er veel nakomelingen rond die het goed doen en ik heb er zelf twee. Dus ook met haar geen ET.

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 17:32

dat zijn zeker mooie data's

dekeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:29

dekeizer schreef:
dekeizer schreef:
gisteren scannen mijn 23 jarige merrie laten scannen en ja ze is nog dragend (4 aug gedekt)

helaas is het veulen met 10 dagen overleden ,ze heeft eerst een colie infectie gekregen en daarvoor naar de kliniek gebracht daar heeft ze een acute longonsteking opgelopen en dat was te veel
maar vandaag de merrie weer laten scannen en er zit weer un veulen in ze is gedekt op 14/9 2013
ze is dus nu 24 jaar geb 23 04 1989

19 -8 2014 is mijn merrie bevallen van een mooi merrie veulen van denzel v/d meulenhof

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:30

Super gefeliciteerd!