5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:17

Pff wat een gezeur over het hengst zijn/ castreren dat was de vraag helemaal niet. Maar dat is typisch bokt blijkbaar.

TS wat is voor jou de reden om het niet te doen? Ben je bang dat dit goedkoop=duurkoop wordt? Dat het te goedkoop is om wat moois te kunnen zijn?

Persoonlijk zou ik het doen als ik de mogelijkheid had. Ik zou ten eerste tegen de verkoper zeggen dat zijn argument dat de hengst te klein is voor een dekhengst kolder is. De minimale stokmaat voor een oudere hengst is volgens mij 1.60 bij arabo's. Even vlug googlen en ik vind al een paar goedgekeurde hengsten van 1.64. Er moet dus iets anders zijn waarom hij hem verkoopt. Is de bloedlijn niet goed genoeg om hem goedgekeurd te krijgen?
Medisch gezien is er geen indicatie dat er iets mis zou zijn omdat de DA hem al op alle fronten heeft goedgekeurd.

Conclusie: voor dat geld zou ik wel een gokje willen wagen en hem niet eens extra laten keuren. Zonde van het geld want er zijn genoeg kapitale paarden die goedgekeurd zijn en toch wat blijken te mankeren. Ga hem lekker rijden en kijk waar het schip strand. Natuurlijk in de hoop dat het niet gaat stranden.... Is het voor jou niks dan heb je bij verkoop het vreemde geld (=aanschaf) er makkelijk uit als je hem alleen al 1 keer M gestart hebt en een beetje leuke punten hebt gescoord.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:18

rOcky_lofz schreef:
je vraagt advies van bokt..
lees me berichtje maar terug.. daar staat bij waarom ik een hengst zou ruinen, behalve als hij gekeurd is als dekhengst, dat is hij niet...

verder zoek je het maar lekker uit en kan je beter het topic sluiten, overigens doe je verder niets met advies van bokkers..

Goh, je moet een paard eerst laten keuren voor die goedgekeurd kan worden he :)
Hij is nog nooit gekeurd, dus ook niet afgekeurd.

Als je even een brilletje opzet, kan je zien dat ik wel degelijk wat met advies van bokkers doe.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:19

Hij is gekeurd door jouw dierenarts en is goed bevonden en dan voor dat geld? Als jouw gevoel er goed bij is: doen!

En anders breng je hem maar hier hoor :o

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:21

Friesland zei je toch?

Eens even kijken...google...arabo-friezen...fokker...Friesland...

Ben je niet bang dat er nu heel veel bokstertjes het pad van jouw kennis op stuiven om €1500,- te gaan bieden :D ?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:22

Ik volg het topic, dus even een post opdat ik jullie niet zal kwijtraken.

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:23

Citaat:
bril heb ik niet nodig.. en heb ik zowiezo niet.. ;)
ik weet zelf echt wel hoe het werkt hoor.. maar je gaf zelf aan dat hij geen dekhengst is..
denk dat je zelf beter een bril kan kopen.. zelf doe je werkelijk niks met advies..

Doe dan in ieder geval iets aan je Nederlands :)

De eigenaar die hij nu heeft vind hem niet goed genoeg voor dekhengst, omdat die te klein is.
Dat wil niet zeggen dat ik hem niet goed genoeg vind.
Laatst bijgewerkt door blackbeatle op 13-07-12 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:23

@rocky_lofz, zwijg gewoon even aub, je hebt niets goed te zeggen tegen TS en de andere. Je komt hier gewoon even het topic op zijn kop zetten :roll:

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:24

Peppertree schreef:
Friesland zei je toch?

Eens even kijken...google...arabo-friezen...fokker...Friesland...

Ben je niet bang dat er nu heel veel bokstertjes het pad van jouw kennis op stuiven om €1500,- te gaan bieden :D ?

Nee, daar ben ik zeker niet bang voor.
De beste man wilt hem niet zomaar aan jan en alleman kwijt.

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:24

1250 euro is inderdaad niet veel voor een Friese hengst. Toch hoeft dat geen reden te zijn dat er iets mis is met het paard. Wat hier ook al aangegeven wordt is dat het een moeilijke tijd voor de paardenmarkt is. Veel gezonde paarden worden gratis aangeboden. Ik weet niet of je de eigenaar persoonlijk kent maar misschien heeft hij zoiets van een goede thuis is belangrijker dan de prijs en heeft hij veel vertrouwen in jou.
Wat de keuringen betreft, hij is al goed door 2 keuringen gekomen. Tuurlijk kan je een derde keuring doen maar zeggen de 2 die je gehad hebt niet genoeg? En wat zegt een keuring, het is op dat moment. Wie weet komt er over 2 jaar naar buiten dat hij iets heeft wat nu nog niet op de keuring zichtbaar was. Die kans heb je bij elk paard. Of hij nou gekeurd is of niet. Wanneer je hem die maand hebt zou ik zelf goed zijn gezondheid in de gaten houden, hoe loopt hij voor, tijdens en na het rijden. Hoe loopt hij als hij een paar dagen stil heeft gestaan. Merk je kalchten zoals hoesten ed. Vaak kun je er zelf ook al veel uit halen.
Succes en ben benieuwd wat je gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:25

Heleennn schreef:
@rocky_lofz, zwijg gewoon even aub, je hebt niets goed te zeggen tegen TS en de andere. Je komt hier gewoon even het topic op zijn kop zetten :roll:

Joh niet op haar reageren, dit soort mensen zorgen er dus voor dat hengsten de stempel ''levensgevaarlijk'' krijgen.
:roll:

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:26

Especial schreef:
Heleennn schreef:

Joh niet op haar reageren, dit soort mensen zorgen er dus voor dat hengsten de stempel ''levensgevaarlijk'' krijgen.
:roll:

Ja idd... heb ik altijd al zonde gevonden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:29

Klopt TS vroeg advies, of ze hem moest kopen of niet.
NIET over het wel of niet casteren.

Dat jij vervolgens je mening erdoor heen wil drukken dat ze hem persé moet casteren slaat nergens op.
Waar bemoei je je mee?
oprechte vraag, ik snap daar echt niks van waarom anderen zich daar druk om kunnen maken.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:31

@rOcky_lofz: ze vraagt advies over het wel of niet aanschaffen van een paard. Niet of ze de hengst hengst moet laten!

@ TS ik zou hem voor dat geld niet nog eens laten keuren, als je zelf er een goed gevoel bij hebt, en de klik met het paard is er, zou ik er voor gaan, maar wel heel goed opletten tijdens de proefperiode.
Ken je de fokker al langer, of ben je toevallig bij hem terecht gekomen?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:32

Een Arabo Friese hengst van 5 jaar welke een nette maat heeft en al geheel gekeurd is...
Voor 1250,-?
Mijn nekhaar gaat aan de ene kant omhoog staan.. wat is er mis met het dier..
Goede paarden worden heus wel nog steeds voor een goede prijs verkocht.

Aan de andere kant..
Als je inderdaad zoveel kennis en ervaring heb...
Zou gaan kijken en volg niet je hart maar kijk kritisch, neem mensen met een neutrale blik mee.
Is alles goed neem de gok.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:32

Ik heb rocky_lofz al getemd voor haar gedrag

Deze TS heeft in pb gezegd,, ze heeft al 9!! hengsten gehad en de meeste waren gewoon lief..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:33

Treace schreef:

Deze TS heeft in pb gezegd,, ze heeft al 9!! hengsten gehad en de meeste waren gewoon lief..

Nou jeetje, wanneer maakt ze de groentensoep? :Y)

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:33

Doen TS! De markt ligt op zijn gat, de beste man zal waarschijnlijk al blij zijn als hij het paard goed kan verkopen. En als jij hem een fijn huis kan bieden zie ik niet in waarom je de gok niet zou wagen ;)

En jeetje rOcky_lofs, wat ben jij irritant, kan je niet in een ander topic gaan zeuren?? Ik heb getemd want ik vind je erg vervelend :Y)

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:34

Ze is al getemd,, laten we het nu voor de TS beter maken hier,, zij weet hoe ze met de hengsten om moet gaan,, ze is er goed voor dus waarom dit negatieve gedrag altijd op bokt?

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:34

Heleennn schreef:
Treace schreef:

Nou jeetje, wanneer maakt ze de groentensoep? :Y)

ze zijn niet allemaal zoals jou,, dat jij ze dr liever in ziet oke,, zo is TS niet

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:38

Hoi TS,

Ik vind het een vreemde prijs voor een ggk (door de DA, niet voor dekdienst) jonge Arabo-Hengst.
Als het een heel goede hengst is, je schrijft hem te willen voor sport, dan lijkt het mij dat hij meer waard is.

Ik rij zelf ook Arabo's maar die zijn toch heel wat meer waard als het bedrag dat ze jou vragen.

Dus ik zou even nagaan, is dit een vriendenprijs? Is dit een prijs omdat ie snel weg moet en dus de prijs laag word gehouden? Mankeert er stiekem toch wat aan? Heeft hij soms gebreken? Of denkt de eigenaar simpelweg dat hij niet meer waard is?

Geld het voor paarden ook dat je L2 met WPen moet zijn alvoor je een hengst mag starten? :)
Ik ken je niet, dus geen idee met betrekking tot je wedstrijdervaring maar dan wellicht een punt om rekening mee te houden?

Hij is klinisch (en op foto's? Vind dit onduidelijk) gekeurd door je eigen vee-arts. Dat is heel mooi, dan kun je hem bellen dat je interesse hebt in dit paard en vragen naar zijn mening over het paard en welk advies hij daarbij gegeven heeft (GGK als sportpaard?!).

Als je ervaringen hebt met hengsten, deze ruimte en soortgenoten kunt bieden, heb ik er niks op tegen als men met een hengst rijd.

En moeilijk zijn ze lang niet allemaal. Er zijn ook echte doetjes.

Als hij het springen op de bok al kent omdat ze op 3 jarige leeftijd (bijvoorbeeld) het sperma hebben bekeken op vruchtbaarheid en aantallen dan kent hij het spelletje al en zal hij wellicht ietsje moeilijker zijn.

Tot slot,

WAAROM IS IEDEREEN ZO BOOS??????!!!!!!

blackbeatle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 16:38

Wat jammer dat jullie haar geTEMt hebben, ik vind het juist met de seconde leuker worden :')

Het beestje is nog niet ingereden overigens, dus naar het rijden etc. kan ik niet kijken.
En in een maand heb ik hem niet ingereden, hij moet eerst de tijd krijgen te wennen.
De beste man wilt hem graag kwijt, maar al zou ik de beslissing nemen, dan mag hij daar blijven staan tot ik verhuisd ben naar Drenthe (zal in september gebeuren)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:39

blackbeatle schreef:
de 2e keer is de dierenarts meteen meegegaan.
Die ken ik persoonlijk ook, dus was meteen een gezellig dagje geworden :)

Zegge............ :P

DeniseM

Misschien heb ik er overheen gelezen.
Maar waarom laat je hem dan keuren als je het toch al niet zeker weet.
Nogal zonde van je geld toch?

Aranel

Ik vind dat het wel overdreven wordt hoor, een paard hengst laten kan eeeecht niet, maar een hond niet castreren wordt altijd een stuk minder erg gevonden!
Heb mijn friese vent met 4 jaar gekocht, was toen ook hengst en een heel makkelijk dier. Ik heb hem wel laten castreren trouwens. Ik denk dat je het per paard moet bekijken.

Mijne was röntgenologisch helemaal in orde, allemaal 1/2tjes op alles. Ik heb hem dus ook alleen klinisch laten keuren voor de aankoop. Maar dan moet ik wel zeggen dat de mijne ook wel héél wat duurder was dan 1250 :o
Als ik jou was, zou ik een röntgenologische keurig laten doen. Paar 100 euro, maar als hij dan gezond blijkt heb jij waarschinlijk een heel fijn paard voor weinig geld!

Edit: ik zie dat hij niet zadelmak is, dat drukt de prijs ook wel natuurlijk. Maar alsnog, wat een spotprijsje :wow:
Wat Chaos zegt is ook wel een goed punt. Om een hengst überhaupt te mogen starten, moet je minimaal L2 gereden hebben met een ander paard. Is dat niet het geval, dan kun je hem dus wel beter laten ruinen..
Laatst bijgewerkt door Aranel op 13-07-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: 5jarige Friese hengst, kopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 16:41

@Chaos: De enige hier die boos is is rOcky_lofz omdat ze haar zin niet krijgt :D
Ik vermaak me wel hier in dit topic :j

@TS: Heb je ook foto's? Ben benieuwd!