Imago KWPN Gelders paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 06:56

Babootje schreef:
Even een ? je. Is Walser (overleden) ook niet meer beschikbaar? Heb ooit een Walser x haflinger kruising gehad. Die kon ongelooflijk goed bewegen.

Walser is dood.

Elisa2

Re: Imago KWPN Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:48

Bij een gelders paard denk ik ook aan kracht in het achterbeengebruik en een mooi knietje,massa en een paard wat grof gebouwd kan zijn.Maar ik baseer het vooral op de merries en veulens die ik bij de kwpn paardendagen heb zien lopen en die mij qua lopen meer aanspraken dan de "rijpaard" merries.Vooral door de kracht in het achterbeen wat in de hedendaagse kwpn fokkerij steeds meer weggefokt lijkt te worden..

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 09:59

Walser is dood, maar er is wel nog DV sperma van.

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:22

Ik heb vorige week zaterdag een fantastisch leuke middag gehad bij de familie Hekkert. Kan alle sceptici aanraden om daar eens te gaan kijken, dan weet je pas wat een echt gelders paard is. Het beeld van ramshoofd, plat kruis is van vroeger.

Ik geloof er ook in, in zoverre zelfs, dat ik de aangewezen hengst Furst Romancier x Krack C x Zichem (en de zichem merrie is super GP merrie Norene) op mijn Rajko x Erato x Zooloog wil hebben. Juist ja, terugfokken op het gelderse paard. Braaf karakter en meer massa, mensen worden immers steeds langer en zwaarder.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:26

Vienna, ik heb ook al zo'n leuke middag gehad daar :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:39

Wij zijn gezegend met een Gelderse merrie (FabriciusxAktion), weliswaar half tuiger, maar erg blij mee. Foto's in mijn profiel. Een hele blije, wakkere tante, erg macho mn op wedstrijden. Kan heet worden. In de omgang heerlijk correct en sociaal. Superlicht aan de hulpen, soms iets te (= anticiperen).
Dacht voorheen ook altijd, plat kruis, beetje ramshoofd, maar nee. Sindsdien ook vaak mee gedaan aan de competitie voor Gelderse paarden en daar lopen snoepjes tussen hoor.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 20:21

Ik meld me ook even in dit topic. Ben groot liefhebber van de Geldersen en af en toe fok ik voor de hobby ook een veulen bij mijn gelderse Bazuin merrie.

Wat ik zie bij het gelderse paard: Een braaf nuchter paard dat wel alles ziet maar koel in het hoofd is. Een paard dat 's ochtends met gemak een M2 proef kan lopen en dan 's middags met een beginnertje op de rug door de bak of door het bos sjokt. Een paard waar je alles mee kan, met een goudeerlijk karakter.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 14:29

stoffel schreef:
je bent fan van het geldersepaard maar wilt geen halve tuiger
Ahoy x Dobas x Indiaan Lijkt mij 100% tuiger gefokt.

Je vindt het bloed vervuilt door Koss de ENIGE niet fijne gelderse hengst, daaruit begrijp ik dat je alle andere gelderse hengsten wel fijne paarden vind, vergeet dan niet dat daarbij 3 zonen en een kleinzoon van hem actief zijn in de dekdienst, zo vervuilt is "het bloed" dus nog niet.

:j helemaal waar. Ik heb het dan ook over de goedgekeurde Gelderse hengsten, waar Ahoy toch echt bij hoort. Ik heb ook helemaal geen hekel aan kruisingen en zou daarom ook nooit een paard laten staan (tenzij er fok-doeleinden zijn). Maar ik zie graag echte Gelderse paarden en Ahoy hoort daar voor mij persoonlijk ook bij. Mijn merrie had daarbij ook weinig tuigpaard meegekregen, tenzij mijn beeld daarin niet klopt ;)

Mijn merrie: (jammer van de storende achtergrond, maar door haar verleden heb ik weinig beweegfoto's)
Afbeelding

Deze merrie was heerlijk ouderwets breed en fijn groot, 1.76 stokmaat.

Wat ik bedoel met de "vervuiling" van het bloed, doel ik niet zozeer op de aantal ggk hengsten dat er rondloopt (ook al vind ik 4 hengsten in het zeer beperkte bestand vrij veel) maar meer op de ruinen/merrie's die nu te koop aangeboden worden. Misschien kom ik alleen maar verkeerde paarden tegen, maar Koss-vrije Gelderse paarden kom ik niet veel meer tegen. Dat vind ik jammer, niet alleen omdat het Koss is, maar ook omdat je dan de bloedlijnen enorm beperkt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 16:52

Hier iemand met een Koss vrije Gelderse merrie.

sassie81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:01

ik heb een zizi top uit een gelderse merrie. Zon leuk en makkelijk paard. Heeft nog nooit geen pas verkeerd gezet! ik hou er wel van!!!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:36

Ahoy is zijn carriere begonnen als Tuigpaard en daarna zonder getest te zijn doorgeschoven naar de Gelderse. Hij heeft dus geen dressuurproef of springproef gedaan. Tuurlijk is in nu Gelders maar het is wel even goed te weten.

Verder is het goed te weten dat het Gelderse Paard nooit zuiver is geweest. Er zijn altijd hengsten uit andere stamboeken gebruikt om het type te behouden of te verbeteren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:37

InekeH87 schreef:
Hier iemand met een Koss vrije Gelderse merrie.

Ik ook. Een Elegant x Zep x Commandant.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:03

De mijne is Bazuin x Donau, volgens mij is de moederlijn een vrij oude lijn, ik kom hem iig bij de moderne geldersen niet heel veel tegen. Kan zijn dat ik het helemaal verkeerd heb hoor, ik heb me er niet echt in verdiept :o

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:44

Ja maar jullie merrie´s zijn dan weer niet te koop ;)

@NatasjavE: jouw merrie is op de keuringsfoto echt een plaatje!

Klopt ook dat het nooit echt zuiver is geweest, maar het zou zo fijn zijn als we het oude type wat meer kunnen behouden en dat het Gelderse ras niet zoals de Haflingers en Friezen steeds moderner worden gemaakt. Ik vind juist de wat bredere variant erg mooi!

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van jouw merrie InekeH87

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:17

NatasjavE schreef:
Babootje schreef:
Even een ? je. Is Walser (overleden) ook niet meer beschikbaar? Heb ooit een Walser x haflinger kruising gehad. Die kon ongelooflijk goed bewegen.

Walser is dood.

Ja weet ik. Maar er zijn wel meer overleden hengsten waarvan nog diepvries is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 19:20

Selka, je moet er wel bij vermelden dat je géén vos wilt. Ik heb een goede Koss vrije merrie te koop, maar dat is een vos.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 19:25

Pletje123 schreef:
Selka, je moet er wel bij vermelden dat je géén vos wilt. Ik heb een goede Koss vrije merrie te koop, maar dat is een vos.

Nou dat klopt, liever geen vos nee :) Maar ik hoef ook niet per se een merrie hoor.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:15

Ik zal even een foto opzoeken.

Edit foto's van de afgelopen wedstrijd. Ik begin zelf nog maar net in de B, dus houding van mij en van zuhra is niet optimaal :P. Mijn instructrice gaat haar in de M2 starten, dus ze kan veel meer dan ze hier laat zien.
Afbeelding
Afbeelding

en om mijn idee van de veelzijdigheid van het gelders paard te verduidelijken een foto van één van de eerste rijlessen van mijn autistische zusje. Ze is doodsbang van paarden, maar durft nu wel te rijden op de mijne. Ik geef vaker beginners les op Zuhra en dat doet ze echt superbraaf :j.
Afbeelding

Even off-topic, voor wie echt geïntereseerd is, ik heb een dochter van Zuhra te koop staan. Vader is Vitens (ja ik weet niet Koss vrij, maar de combinatie heeft geweldig uitgepakt in de vorm van een bloedmooi veulen, vrij van lijnteelt en met bewegingen om van te kwijlen).

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 20:38

ik ben fan van gelderse paarden,
het KWPN is gewoon te gefocust geweest op het fokken van populaire luxe paarden en is daar de fout in gegaan. ik heb bij het kwpn gewoon geen gevoel, dat is voor mij gewoon weer een warmbloed paard. gelderse en groningse paarden houden iets speciaals. dat platte kruis, stevige bouw en mooie gang, veel front, ik vind ze geweldig.
met deze paarden is vroeger het land geploegd, daar moesten ze geen protesterende draken voor hebben, maar paarden met uithoudingsvermogen. ik heb zelf geen topsport ambities, maar zodra ik opzoek ga naar een paard zou ik een gelderse zeker overwegen.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-12 20:41

PocoGaucha, de Gelderse paarden van tegenwoordig zijn wel wat luxer dan het paard wat je nu beschrijft :) en ze behoren gewoon tot het KWPN ;)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:22

Selka schreef:

@NatasjavE: jouw merrie is op de keuringsfoto echt een plaatje!

Klopt ook dat het nooit echt zuiver is geweest, maar het zou zo fijn zijn als we het oude type wat meer kunnen behouden en dat het Gelderse ras niet zoals de Haflingers en Friezen steeds moderner worden gemaakt. Ik vind juist de wat bredere variant erg mooi!

Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van jouw merrie InekeH87

Bedankt voor het compliment
Ze is prachtig....ze is dan ook voorlopig keur. Ze is niet onnodig breed. Gewoon Gelders.

Het is geen ras. En als we het Gelderse Type willen bewaren zullen we ook naar de bruikbaarheid moeten kijken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:27

Selka schreef:
Pletje123 schreef:

Nou dat klopt, liever geen vos nee :) Maar ik hoef ook niet per se een merrie hoor.

Echt....uiteraard vindt ik vos mooier. Maar een klein beetje vind ik het wel meer Gelders dan een andere kleur.

Als je het over een oudewetse Gelderse hebt vindt dat daar een blije vos hoort te staan.
In de Betuwe was goudvos echt de meest populaire kleurtje.

Niet zo'n modern commercieel zwart kleurtje.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 23:36

Selka schreef:

Nee in princiepe is mijn Bella niet te koop. Maar alles heeft natuurlijk een prijs.
Er is altijd een grens waarbij je haar mag komen halen :D

Maar ik weet een weiland vol Gelderse Paarden. Ze zijn alle groen en het zijn niet de goedkoopste Gelderse maar behoren wel tot de beste.

Verder maakt het voor een ruin natuurlijk niet uit of er wel of niet Koss in zit. Die zijn net zo braaf of niet braaf als de andere. Voor de fokkerij kan Koss vrij handig zijn.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-12 10:52

Selka schreef:

Ik heb nog wel een Koss-vrije ruin te koop. Wel een vos, zie profiel.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 12:01

Ik heb op dit moment geen mening over het GP of KWPN maar misschien veranderd dit nog.
We hebben namelijk een veulen gekocht waar volgens mij veel Gelders in zit.

Kan iemand dat hier beoordelen? Het is een Zambuka x Cabochon

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/168180