Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Welke hengst voor mijn IHW merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:16

Ja ik vindt hem ook mooi.
Jammer dat ze niet KWPN erkend zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:42

Ilse_123 schreef:
Hoe erven verdunningskleuren eigenlijk over? Ik weet dat als je dubbelcreme (cremmello) kruist met een vos je een palomino krijgt en met een bruine een valk, maar hoe zit het dan met palomino x bruin, heb je dan ook nog kans op valk? Dat zou namelijk ook erg leuk zijn.

Qua basiskleur: Valentin geeft altijd een vosgen door, watvoor kleur het veulen wordt ligt dus aan de merrie, is die bruin en heeft ze geen vosgen dan wordt het veulen wss ook bruin.
Qua verdunning heb je 50% kans, er kan dus ook een 'gewoon' kleurtje uit komen.

In het kort; met een vosmerrie geeft hij 50/50 vos of palomino.
Met een bruine of zwarte kan eigenlijk alles, of je merrie een vosgen heeft kun je wel met redelijke zekerheid zeggen door de afstamming na te kijken.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 22:22

anneliesdj schreef:
Overigens is Baron ook niet zo'n heel chique paard maar wel precies een type wat ik zou kiezen bij deze merrie; niet te chique willen maar ook niet te fors.

Baron is zeker een chique paard, lijkt op de foto groffer dan in werkelijkheid. Veulens zijn ook mooi lux. Baron geeft ook maat mee. Baron beweegt ruim.
Neemt niet weg dat Valentin Vejvad mooi is, maar wil je meer bloed dan geeft Baron die zeker. :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:01

Dan zal het aan de foto liggen, ik vind hem wat klassiek ogen.
Maar dat is net en type waar ik wel van houd, dan zou het tegenvallen als ik hem irl zie misschien :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:45

NatasjavE schreef:

2 van de Frederiksborgers van Moravita waren ook Rheinlands gekeurd dus ook erkend voor het KWPN. Deze hengst zou ook voorgebracht worden maar ik weet niet of dat gebeurd is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 07:43

janderegelaa schreef:
NatasjavE schreef:

2 van de Frederiksborgers van Moravita waren ook Rheinlands gekeurd dus ook erkend voor het KWPN. Deze hengst zou ook voorgebracht worden maar ik weet niet of dat gebeurd is.

Is dat zo?
Hebben ze daar dan een verrichting gelopen?
Hoe zit het met de rontgen?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:44

Dit schreef Moravita destijds:

Citaat:
Wat een lieve reacties allemaal!! En wat vet tof dat we op de voorpagina staan

De heren zijn weer veilig thuis en genieten nu eerst van een welverdiende wellness vakantie Veel massages, lekker tutten, wandelen en een klein beetje gymnastiek. Daarnaast natuurlijk lang uitslapen, ontbijt op bed etc Het was erg wennen voor ze om 30 dagen op een "iets" andere manier getraind te worden

Wat betreft de stamboeken..
2 Van onze andere frederiksborger hengsten zijn ook gekeurd bij het Rheinlandse stamboek en ook Pilo en Valentin zullen we begin volgend jaar in Rheinland voorstellen. Natuurlijk is het KWPN een droom voor de toekomst, maar alles op zijn tijd. De hengsten zullen straks ook in de sport uitgebracht worden. Zoals de meesten van jullie weten doen we daar bij Moravita iets langer over Eerst een brede basis en lekker groot worden, dan hebben we tijd genoeg!

Nogmaals; hartelijk dank voor alle felicitaties!!!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:48

tanjaatjuhh schreef:
Hmm merrie heeft weke rug en korte hals , en dan met zulk bloed erop , krijg je geen betere. Hals blijft kort , rug kan week blijven misschien licht verbeteren.
Zou eerder naar Arabisch bloed neigen zoals kharamel GF , Rhashyd , Nizar VS

mocht je toch voor PRE willen gaan besef je dan dat dit niet mooi uit kan vallen maar dan zou ik voor Don Enamorado gaan , lengte in hals en mooie rug.
http://link.marktplaats.nl/542089246

Bacardi II VDL hebben we zelf veulens van grote kwpners met super karakter en super exterieur.

( Allen van Marktplaats )

dat wou ik ook zeggen. Ben zelf niet zo gecharmeerd van de merrie, neemt niet weg dat JIJ er een leuk veulentje uit wil fokken, denk niet dat je dat gaat lukken met het bloed wat jij in gedachten had.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:47

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:52

Vitens zou ook mooi passen.
Vanwege dezelfde punten.
Vitens heeft een waanzinnig front en fokt dit heel mooi door.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:36

Bedankt voor jullie reacties en ik ben ook zeker even verder gaan kijken dan aanvankelijk mijn wensen waren.
Ik ben erg fan van Mc Jonnas en Baron.
Prachtige paarden, die de 'foutjes' van mijn merrie weg kunnen fokken.
Misschien toch niet zo slim om met een Lusitano te kruisen, hoewel ik het nog steeds prachtige paarden vind.
Momenteel heb ik nog geen betere/mooiere foto van mijn merrie, ik zal deze binnenkort eens maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 20:39

anneliesdj schreef:
Dan zal het aan de foto liggen, ik vind hem wat klassiek ogen.
Maar dat is net en type waar ik wel van houd, dan zou het tegenvallen als ik hem irl zie misschien :P

Dit gaat over Baron en dat was ook mijn eerste gedachte; hij oogt wat grof.
Maar op andere foto's ziet hij er wel beter uit. Ook zie ik dat de een hem 'cremello' noemt op een andere website zag ik 'perlino' staan.
Mijn merrie is krap aan 1.60m en het zou beter zijn als het veulen iets meer maat heeft.

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:42

NatasjavE schreef:
janderegelaa schreef:

Is dat zo?
Hebben ze daar dan een verrichting gelopen?
Hoe zit het met de rontgen?

Helaas in een apart deel van het stamboek, waardoor het KWPN ze alsnog niet erkend.

Ik heb laatst met ze gesproken en ga daar echt eens langs om nakomelingen te bekijken.
Ze zijn trouwens gerontgend Natas en de eigenaresse gaf aan ze best opnieuw te willen laten onderzoeken, als dat erkenning van het KWPN zou opleveren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 20:43

Baron is een perlino, dus bruin als basiskleur.
McJonnas is cremello.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 14:35

anneliesdj schreef:
McJonnas is cremello.

Welke zou dan 'beter' zijn voor mijn merrie? Ze is zelf bruin met aan vaders kant volledig zwart en moeders kant veel vos, bruin en schimmel.

En op de site van het dekstation H.S Meijer staat dat de paarden ingeschreven staan bij het Kinsky stamboek en ingeschreven kunnen worden bij het KWPN. En het Belgisch Palomino stamboek. Maar een palomino is een kleur, geen ras.
Hoe zit dit precies?

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:41

Welke beter zou zijn voor je merrie heeft naar mijn bescheiden mening geen balletje met kleur te maken maar met exterieur en genetica.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 00:57

LA_Woman schreef:
anneliesdj schreef:
McJonnas is cremello.

Welke zou dan 'beter' zijn voor mijn merrie? Ze is zelf bruin met aan vaders kant volledig zwart en moeders kant veel vos, bruin en schimmel.

En op de site van het dekstation H.S Meijer staat dat de paarden ingeschreven staan bij het Kinsky stamboek en ingeschreven kunnen worden bij het KWPN. En het Belgisch Palomino stamboek. Maar een palomino is een kleur, geen ras.
Hoe zit dit precies?

Ik zou voor Baron gaan op basis van zijn bouw, je krijgt bij beide een veulen met verdunning dus de kleur wordt zowieso leuk. Met McJonnas zou je meer kans hebben op palomino, met Baron meer kans op vlak en smokey.

Het belgisch palomino stamboek is wat de naam al zegt; een kleurenstamboek, ik denk dat het vergelijkbaar is met appaloosastamboek: als ze de juiste kleur hebben kun je inschrijven, afstamming maakt niet uit.

Je kunt niet inschrijven bij het kwpn want je merrie heeft geen kwpn papier, denk dat je wel nrps papier kunt krijgen en dat zou dan mijn voorkeur hebben.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 01:27

Ho ho, ik vind een kleurtje leuk! Maar ik kijk zeker wel naar verbeterpunten! Als je verder had gelezen heb ik ook wel vermeld dat ik meer maat, langere hals en langere benen probeer te verkrijgen.
Het stond er een beetje ongelukkig maar het ging mij bij deze paarden niet alleen om het kleurtje, ook qua bouw.

@Anneliesdj; heeft NRPS nog meer jouw voorkeur dan IHW? Of bedoelde je gewoon, als je het veulen in zou moeten schrijven? En het kan ook beide toch, IHW en NRPS?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 01:31

Geen idee, erkent het IHW deze hengsten ook wel? Krijg je dan vol papier?

gilandro_c

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:34

Kijk vooral bij de hengstenhouders zelf en oordeel daar uit. Foto's geeft niet altijd een goed beeld. Ook kunnen ze je daar prima informeren welke hengst het beste bij je merrie past. Uiteindelijk kies je een goede combinatie van jou merrie met de hengst. Wat voor de 1 niet goed is kan voor de ander juist wel van toepassing zijn. Dus gewoon een belletje naar de hengstenhouder en bekijk de hengsten in het echt, laat dan je oordeel achter... Dit scheelt een hoop discussie en tijd. En het is niet alleen de hengst die zorgt voor goede veulens, je merrie heeft daar ook een groot aandeel in.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 19:35

LA_Woman schreef:
anneliesdj schreef:
McJonnas is cremello.

Hoe zit dit precies?

Baron is ook homozygoot voor agouti dus kan geen smokey black geven. Alhoewel perlino, draagt hij wel vos en als je merrie ook vos draagt dan is er 50/50 kans op een palomino of valk, anders 100% valk. Baron is zelf tegen de 170 cm groot maar Kinsky's fokken niet altijd groot.

Papier mogelijkheid met Baron zijn: NRPS of RBP.
Geen KWPN omdat deze Kinsky niet erkend en ook niet RBP, waar de hengst ggk is. NRPS erkend wel omdat Baron Czech WB papieren heeft, op de foto is geweest en ggk is bij een EU erkend Stamboek, nl RBP.
Inschrijving in het Kinsky Stamboek heeft ook geen zin want deze is niet 'erkend', is meer een prive stamboek geworden van een engelse mevrouw. Inschrijving in het CWB zou misschien kunnen, maar Baron is niet ggk bij hun en daarbij hoe goed is je Czech om te communiceren? Want engels wordt daar bijna niet gebruikt!

:D En ik zal je even lekker verwarren ... R.B.P. heeft in 2009 'Ras' erkenning gekreken in Europa! En gaat door het leven als 'Belgisch Palomino'. Er is een hele geschiedenis hierachter die ik je zal sparen maar het heeft zijn reden. :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 00:20

Bedankt voor de uitleg! :)

Het IHW keurt het veulen sowieso goed voor het stamboek, alleen misschien niet in het hoofdboek maar in het sportboek. Dat zou ik even na moeten kijken. Mijn merrie is voor 75% IHW, dus 37,5% voor het veulen? En volgens mij is er een grens bij het hoofdboek, maar kan er zo niet opkomen. Minimaal 12,5% IHW voor sportboek dat weet ik wel.

Ik las ergens terug dat mijn merrie (moeders-vader) geen anglo-arabier-bloed voert maar Engels volbloed? Het gaat om de schimmelhengst Ixion. Bij mijn weten was dat een anglo-arabier?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 00:35

Ja dat is hij ook, zijn moeder is Engels volbloed, zijn vader (Inschallah) is grotendeels Arabisch.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 14:14

Dus een Anglo-Arabier :+

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 17:42

Dat is dus geen arabier ;) maar doet er verder totaal niet toe..