majestic andalusians ervaring, + oordeel paard.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:15

Kabouter123 schreef:
Nombrado, ik mag toch hopen dat jouw paardjes op hun tien een beter beeld geven in rijden als deze hier?

Mijn paarden zijn allemaal boven de 10
en onbetaalbaar :D :+ :D :+

maar wat bedoel je met souplesse?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:23

anneliesdj schreef:
Daar zit rijtechnisch nogal wat werk aan, hij krabbelt enorm onder het zadel, zelfs in de uitgestrekte draf stapt hij nog niet over. En hij is al ouder dus wss zit dat er al helemaal ingereden, dus maar zeer de vraag of je het er ooit nog uit krijgt. Zou voor mij reden zijn om hem niet te nemen.

.

hier wordt ik toch wel een beetje wanhopig van.
Kan je me uitleggen wat er moet overstappen in uitgestrekte draf?
wat ís uitgestrekte draf?

zie hier wiki
De uitgestrekte draf
Uitgestrekte draf

In de uitgestrekte draf dekt het paard zoveel mogelijk terrein. Het paard beweegt zich vrij voorwaarts en verlengt zijn passen tot zijn maximale kunnen dankzij een zeer sterke impuls met stuwende kracht vanuit de achterhand, waarbij het in dezelfde takt en cadans blijft. De ruiter staat zijn in de hand gestelde paard toe hals en lichaam te verlengen en meer bodem te nemen. De voorvoeten komen neer op het punt waarnaar zij wijzen. De bewegingen van de voorbenen en de achterbenen zijn parallel. De gehele beweging is in evenwicht. De overgang naar de verzamelde draf is vloeiend, waarbij meer gewicht op de achterhand wordt genomen.

Kabouter123

Re: majestic andalusians ervaring, + oordeel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:34

Nombrado, ik kan me echt niet van de indruk ontdoen dat je deze dame kent of ermee samenwerkt. Als je verder op haar site kijkt naar de prijsklasses in de duurste paarden die ze aanbiedt, echt pover van kwaliteit... Dat zie je toch zelf ook?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:37

Aahh, wat een machtig dier!
Ik ben zelf eigenaar van een PRE (mijn tweede). Ze zijn allebei rechtstreeks op volwassen leeftijd uit Spanje geimporteerd.
Wat mij betreft kunnen ze geen hals genoeg hebben. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen hoge dressuur ambities heb, maar dat ik val voor de uitstraling van dit ras, met al zijn beperkingen. En dit is echt een prachtig exemplaar!
Het valt me op dat de overgang hals-hoofd (de nekaanzet) zodanig is dat hij het hoofd wat laag draagt. Ik denk dat het anatomisch gezien haast niet mogelijk is dat dat veel verbetert, dwz dat het moeilijk zal zijn om zijn kruin in de verzameling het hoogste punt te laten zijn. Persoonlijk zou ik er geen zier om geven, maar het hangt natuurlijk af van wat je ambities zijn op dressuurgebied. Als die hoog zijn, kun je beter voor een KWPN-er gaan, want er zijn niet erg veel PRE's die er qua bouw en gangen volledig geschikt voor zijn. Veel dingen zijn in het rijden wel te verbeteren, maar dan begin je al met een achterstand die je waarschijnlijk nooit helemaal kunt wegwerken.
Wat mij wel zorgen baart, is het vele overkruisd gaan. Vaak blijken ze in het rijden dan ook problemen met de galop te hebben, al of niet gebaseerd op problemen in de rug.
Ik vind dat hij door deze ruiter netjes en behoorlijk zacht in de mond gereden wordt, ZEKER voor een Spanjaard.
Het hangt er denk ik van af wat je doel is. Wil je voor een hoog niveau in de dressuur gaan, dan heeft deze zijn beperkingen (zoals zovelen!). Wil je voor een mooie PRE gaan en je kan hem betalen, nou, ik zou als een speer naar Spanje afreizen. Minstens zo belangrijk is natuurlijk hoe ze in de omgang zijn en dat kan je alleen zelf ter plekke bepalen. Ik vind de meeste geimporteerde PRE's nogal behoedzaam in de omgang, maar dat trekt wel bij als ze hier langer zijn. Het stampen verdwijnt vaak ook wel grotendeels, omdat ze ook in het rijden meer op hun gemak raken.
Deze PRE is echt om te kwijlen. Dus, veel wijsheid toegewenst!
Hou je ons op de hoogte?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:40

Kabouter123 schreef:
Nombrado, ik kan me echt niet van de indruk ontdoen dat je deze dame kent of ermee samenwerkt. Als je verder op haar site kijkt naar de prijsklasses in de duurste paarden die ze aanbiedt, echt pover van kwaliteit... Dat zie je toch zelf ook?

nee, ik ken ze niet....heb nooit zaken met ze gedaan (overigens mogen ze het paard best bij mij brengen voor omscholing hoor :D , zie daar altijd wel een uitdaging in)
de paarden zien er wel allemaal mooi uit om door een ringetje te halen.
ze zijn volgens mijn info bemiddelaar...al jaren, en in de andalusier vereniging hoor je ze er wel eens over.
ze maken mooie foto's, hebben pre's met mooie manen (waar de nederlanders nu eenmaal gevoelig voor zijn)
kwaliteit van rijpaarden?
ik denk zelf, dat je met het paard toch zeker tot GP kan rijden (mits je een bewust ruiter bent)
daar twijfel ik zeker niet aan.
En wat je nu eenmaal met bemiddelaars hebt? er zit geld tussen
dus als je zelf naar deze fokker zou stappen, kan je het paard vermoedelijk voor rond de 10 meekrijgen.
(denk ik :o ) en dan heb je er een mooie grote goedgekeurde dekhengst voor. Met een mooie bloedlijn (want dat heeft ie)

wb de duurdere prijsklasse paarden?
ja, dat zal de bloedlijn misschien zijn. Weet ik niet, moet ik me in verdiepen.
maar het is nog altijd de eigenaar van het paard die de prijs bepaald, waar zij wat bovenop doen.
en de mindere kwaliteit blijft toch zeker heeeel lang op de site staan vermoed ik.

DonCamillo

Re: majestic andalusians ervaring, + oordeel paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:50

Hier nog zo een:

http://www.yeguadatomasosborne.com/?page_id=111

Wat mij betreft de mooiste PRE die ik ooit gezien heb, al heeft hij niet eens zoveel haar...
Vraagprijs? Dik 50.000 euro en en dan is hij alleen nog maar in de basis gereden...

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:53

DonCamillo schreef:
Hier nog zo een:

Wat mij betreft de mooiste PRE die ik ooit gezien heb, al heeft hij niet eens zoveel haar...
Vraagprijs? Dik 50.000 euro en en dan is hij alleen nog maar in de basis gereden...

zeker mooi dier :j
50.000 heb ik nie ;(

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 16:54

deze beweegt wel ruim,ik weet niet hoe die onder het zadel loopt natuurlijk
DonCamillo schreef:
Hier nog zo een:

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:12

Beste paarden gaan naar Amerika of Zuid Amerika en in Europa gaan de betere PRE's toch naar Zweden , Zwitserland etc waar ze van goed gevulde (rubens) nekken houden. Ik hoef in iig geen paard aan een amerikaan aan te bieden die niet mooi vol is :D
Veel mensen zoeken daar een paard wat hogeschool opgeleid is en vinden dat kortgereden juist mooi. Dit is zoals Nombrado zegt niet moeilijk eruit te rijden omdat een goede PRE een fantastisch meewerkend karakter heeft.

Kabouter123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:50

DonCamillo schreef:
Hier nog zo een:

Nu ben ik benieuwd, maar bij mij laadt de site de foto niet |(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:56

nombrado schreef:
Kabouter123 schreef:
Nombrado, ik mag toch hopen dat jouw paardjes op hun tien een beter beeld geven in rijden als deze hier?

Mijn paarden zijn allemaal boven de 10
en onbetaalbaar :D :+ :D :+

maar wat bedoel je met souplesse?

correct ruggebruik,losheid

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 17:58

Ik vind het een prachtig paard!! Kwa bewegen vind ik hem wat minder, ook in vrijheid. Rijtechnisch zit er wel wat werk aan, maar niks onoverkomelijks.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:30

Veel mensen willen dat een PRE gaat bewegen als een sport gefokt stamboekpaard en dat is onmogelijk , ik vind het ook een mooi paard maar zou persoonlijk niet mijn keuze zijn.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:22

Moderatoropmerking:
Dit topic is geopend onder een Schaduw Account. Daarom hier een slotje