hengstkeuze gezocht voor palomino quaterxnrps

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:30

Of als je een speciaal kleurtje belangrijk/leuk vindt, misschien de amber champagne hengst van Faline op bokt? Is volgens mij richting de 90% AV, geen volbloed. Zal alleen niet vergroten..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:36

castano schreef:
Nogmaals gaat de croupe vorm niet verbeteren. Voor een paard die meer dan L moet lopen is een rechter kruis van belang.dit zeg jij toch natasjave????

wat is een rechter kruis dan.....wat heeft dat te maken met rond gespierde billen????
volgens mij heeft het met het skelet te maken en de verhouding, net als mooi schuine schouders .Dat zorgt voor dat het paard zijn benen goed ver weg kan gooien.en achter, dat hij zijn achter benen ver onder kan treden.en dit is voor elk ras....

volgens mij zoekt ze een paard dat haar paardje wat kan op pimpen richting dressuur.En dan is een azteca of lusitano prima te doen...

thanks malenka dit is de hengst waar over gesproken werd http://www.azteca-horse.nl/index.html

en ik wilde even aangeven dat een cruzado ook heel mooi kunnen zijn en zelfs een ras kunnen worden/zijn.
ik vond dat hier wat negt over cruzado's werd gedaan

Een rechter croupevorm zorgt ervoor dat een paard de hoeken in de gewrichten kleiner kan maken. Bovendien is een rechtere croupe vorm automatisch langer. dus meer ruimte voor de spieren en meer ruimte voor een lang doorlopende broekspier. Dat is de rede waarom dat gewenst is bij een dressuurpaard. Hoe meer lengte in het kruis hoe meer kracht.
Het gaat ook niet zozeer om een rond gespiert kruis....het gaat om de hoek heupbeen-zitbeenknobbel.

Als die Azteca inderdaad Quarterbloed heeft zal dat betekenen dat je een erg schuin aflopende croupevorm twee x in de afstamming toevoegt. Grote kans dat het veulen dat dan ook heeft.
Even voor de goede orde, die Azteca vindt ik een zeer mooi paard. Maar je moet ook kijken hoe zijn pedigree is opgebouwd en wat er genetisch kan terug komen in het veulen.

En er is niks mis met een Quarter....ze zijn alleen niet zo geschikt voor de Europese dressuur.

Ik zou geen direct AV gebruiken. Zou voor een NRPS hengst gaan.

Roos_Doos

Re: hengstkeuze gezocht voor palomino quaterxnrps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:25

waaauw wat super leuk dat je roos misschien wilt laten dekken!! ik kan je vertellen dat de vader van roos een palomino hengst was.
verder kwa hengst keuze vind ik het een lastige... denk idd dat je voor nrps of kwpn kunt gaan, hier zijn weinig verschillen tussen alleen nrps zit iets meer arabisch bloed in meestal, dus net wat je wilt.
wel heel toevallig, bobby word deze maand ook gedekt:)

succes met zoeken!!

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:30

Ik denk dat een AV nog best mooi op je merrie kan staan. En als je voor een hengst gaat die ook nog eens is goed gekeurd bij de NRPS sla je twee vliegen in een klap.
Mocht je paard met een AV gedekt worden zou het percentage volbloed omhoog gaan, wat de kans geeft dat je veulen gewoon als NRPS geregistreerd word, en dus geen vuilnisbak. Ja, je hebt idd nog steeds geen stambomen en papier, maar op de papieren kan je ook niet rijden;)

Arabieren geven meer lengte in het lichaam, meer beweging, een rechte croupe, sterke benen en vaak ook een leuk karakter. Bovendien kan je ook hengsten zoeken die een sport predikaat hebben, zodat je weet dat de hengst heeft gepresteerd in de sport. Bovendien is een arabier heel veelzijdig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 11:34

Arabieren geven juist minder lengte in het lijf, verder mee eens.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:05