[KG]welke rassen hebben zilverappel/zweetvos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: [KG]welke rassen hebben zilverappel/zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:52

Zilverappel :j

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:23

NatasjavE schreef:
xElienx schreef:
lichte staarten duiden niet altijd op zilver. daar kan ook een ander gen verantwoordelijk voor zijn

http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hor ... 96&bih=703

Wowie...

Ook mooi

http://i279.photobucket.com/albums/kk15 ... tailTB.jpg

Welk gen is daar voor verantwoordelijk?

Deze is een EV maar het komt meer voor bij AV's ... wordt genoemd 'Gulastra Plume' ... genetica erachter is tot nu toe onbekend, waarschijnlijk een piggy-back gen die 'iets' met een van de aftekeningen genen (sabino, rabicano, splash (?)) te maken heeft.
Het heeft niets met een bepaald kleur gen, bijvoorbeeld silver, te marken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:27

Aha...Dus een bruine sabino zou in theorie ook zo iets kunnen hebben?. Of moet er wel arabisch bloed inzitten?

Wat is een piggy-back gen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:40

Ah sorry ... 'piggy-back' ... iets dat op de rug van iets anders meereist zonder te zich te uiten (in het geval van genetica).

Er is bitter weinig bekend erover (genetisch gezien). Men 'denkt' dat het iets met sabino te maken heeft, maar dan niet met SB1 maar een andere onbekende SB.
Is genoemd door arabierfokkers achter een arabier hengst omdat deze verschillende afstammingen gaf die een vrij lichte staart hadden terwijl ze anders vrij 'solid' (zonder verder aftekeningen) waren van kleur.

Is tot nu toe alleen in arabieren en EV's gevonden.
EV's ... hebben arabisch bloed, misschien is dat de reden?!?!

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:51

Even een oud topic tot leven brengen...kreeg vandaag de kalender van de Nieuwe Heuvel, waarin Ditisem inderdaad wordt aangeduid als zilverappel vos. Weet iemand hier inmiddels of hij inderdaad zilver draagt en zijn er inmiddels al veulens van hem? Vind het toch wel de moeite waard om uit te zoeken...

Ik heb ooit een KWPN merrie kunnen kopen die zilver droeg, zij had een zilverappelbruin hengstveulen aan de voet. Ben ze uit het oog verloren en heb geen gegevens meer van haar...
Op kleur fokken is inderdaad niet helemaal ethisch verantwoord maar een veulen met een aparte kleur is altijd beter verkoopbaar..toch?

Dusseh..hoe zit het nou met Ditisem????

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:03

Ik heb de veulenrapportage van Ditissum niet gezien. Hij heeft nu een jaargang veulens dus in theorie zouden er een paar van moeten tussen lopen als hij inderdaad zilver is.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 22:19

Precies! Er schijnen elf veulens te zijn beoordeeld, hij is gehandhaafd voor de fokkerij, maar waar-o-waar vind ik zijn afstammelingen? Of weet iemand al of hij daadwerkelijk zilver getest is?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 01:43

De nieuwe heuvel zegt van wel maar de meeste hier vragen het zich af. Ik zou de veulenkeuringen volgendcjaar eens nalopen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 16:53

Ik heb verleden jaar contact gehad met de Nieuwe Heuvel en die zeiden dat het KWPN zegt dat hij zilverappel is. Ik heb gevraagd of de Nieuwe Heuvel hem zelf heeft laten testen en het antwoord was "nee". Vervolgens het KWPN gebeld en gevraagd of Ditisem door het KWPN getest is op zilverappel en het antwoord was "nee".
Wij hebben de nieuwe kalender van de Nieuwe Heuvel ook gehad en met de foto van Ditisem die daar instaat, twijfel ik niet meer. Volgens mij draagt Ditisem geen Silver.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:01

Jammerrrrr...voor een paar tientjes had de Nieuwe Heuvel zekerheid gehad en met zilver had ie vast meer klanten gehad!

Jij zit er kennenlijk meer in...zijn er behalve de Rockies en Ijslanders evt. nog (paard) hengsten in Europa met bewezen zilverappel gen?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:04

Ik heb ze niet kunnen vinden, daarom maar een merrie gekocht die silver is.... :D

Op deze foto van Ditisem ziet hij er ook niet zo silver uit:

Afbeelding

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:23

Coloured schreef:
Ik heb ze niet kunnen vinden, daarom maar een merrie gekocht die silver is.... :D

Ooo wat goed! Is ze drachtig en hoe is ze gefokt? (weet je er nog meer toevallig? ;-)

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 17:25

Ach...wat Ditisem betreft, silver toont toch zowiezo niet op vos? Dus dat kan je aan de buitenkant toch niet zien. Alleen zijn veulens zouden evt. zilvergen kunnen verraden, toch?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 18:05

Ze zeggen dat hij zilvervos is omdat hij er zilver uit zou zien. Silver op vos toont niet dus dan zou je het bij hem ook niet moeten zien. Je ziet wel iets bij hem: dus dan zou hij silver zwart of silver bruin moeten zijn. En zo vind ik hem er niet uit zien. Maar goed, wie ben ik?

Mijn merrie is gronings gefokt. Ze is silver-zwart.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 20:07

De discussie over wel of niet silver bij Ditisem heeft al eerder gelopen hier op bokt. Volgens mij gewoon goed gedachte promotie en adverteer marketing! Vader is git zwart dus van die kant zou het nooit kunnen komen; van moeder's kant kan ik het ook niet 123 terugvinden.

Leuke merrie Coloured ... en afstamming van Iregon! :9

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:41

Het is niet silver maar zilverappel,vos,of bruin En dat zie je wel op vos. Gewoon een vos in alle tinten met zilverkleurig staart en manen. Ditisem heeft wel zilver in de staart, en het zal wel echt zo zijn , want liegen mag niet hé. Komt bij tuigpaarden wel veel meer voor.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 09:36

pillow schreef:
Het is niet silver maar zilverappel,vos,of bruin En dat zie je wel op vos. Gewoon een vos in alle tinten met zilverkleurig staart en manen. Ditisem heeft wel zilver in de staart, en het zal wel echt zo zijn , want liegen mag niet hé. Komt bij tuigpaarden wel veel meer voor.

Peterina kan vast beter dan ik uitleggen dat silver van het woord 'silver dapple' komt. De foutieve Nederlandse vertaling is zilver appel, dit heeft echter niks met zilver in de staart of appels te maken. Al tonen sommige silvers wel appels. Volg je me nog? :D
Effe googlen en je zult zien waar de verwarring vandaan komt.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:16

@Liefhebb:

pillow zegt ook dat het een gewone VOS is maar wel met zilverkleurige staart en manen.
En aan de naam zilverappelvos weet je dus eigenlijk al dat het niet om silver gaat. Twee verschillende zaken dus. Benaming is niet zo handig gekozen, noem het dan een vos met zilverstaart o.i.d.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:46

Zg 'zilverappel' is een vrij-vertaling van het engels 'silver dappled' ... helemaal fout: in vertaling EN in beschrijving. 'Silver dappled' werdt gebruikt om de rondjes, zg 'dapples', op de vacht van schimmels te beschrijven en had/heeft niets met het zilver gen te maken. Dat is het geschiedenis van 'silver dappled' ... de laatste +/- 20 jaar wordt het gebruikt om de zwart expressie van het zilver gen te beschrijven omdat in 9 van de 10 keren hebt je zg 'appels' (dapples) op de vacht van een zwart-zilver. Deze 'appels' komen minder voor op bruin-zilver en bij vos-zilver helemaal niet.

Wil je correct zijn in het beschrijven van een zilver dan is het zwart-zilver of bruin-zilver, of vos-zilverdrager.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:00

Ik heb eens een artikel in de hoefslag gelezen dat taffy een betere naam zou zijn voor een zilverdrager. Weet jij of die naam elders gangbaar is?

Het kan ook de Bit geweest zijn trouwens.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:29

'Taffy' is de Australische benaming voor zilver ... en dan meestal hebben ze het over een zwart-zilver.

Noblesse00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 21:56

Psies...daar heb ik een boek van...heel mooi die australische taffy ponies! <3