Hij zal wel heterozygoot voor agouti zijn, als dat zo is zijn ze vaak wel wat donkerder als een fjord die homozygoot is voor wel agouti. Een gra is homozygoot voor geen agouti -uit mijn hoofd aa-
Er was een kleur die ook zo kon zijn met agouti en zonder agouti, welke was dat dan. Was dat niet een gulblakk dan? Het was een van de twee recessieve kleuren, dat weet ik nog wel xD maar heb dat bestand niet op mijn mobiel, dus kan het ook niet nakijken.. Dat is dan weer jammer maar goed, dat kijk ik dan wel als ik thuis ben xD
een rodblakke fjord kan inderdaad agouti dragen zonder dat je het ziet homo- of heterozygoot maar als 1 van de ouders een gra is dan kan hij niet homozygoot zijn voor agouti
agouti is overigens wel een dominant gen niet recessief, het toont alleen niet op vos waardoor je het niet ziet
jeej ik wordt helemaal gallisch van al die termen en uitdrikkingen, al is het wel interessant
Van
Geplaatst: 28-02-12 14:14
nee want uit ee x ee kan alleen maar ee komen ze kunnen dan wel agouti hebben maar agouti heeft geen effect op vos een rod met agouti zal er niet anders uitzien dan een rod zonder agouti
agouti is het gen wat van een zwarte een bruine maakt (dus van een gra een brun)
Maar een rod kan dus wel homozygoot recessief zijn voor agouti, dat is dus dat hij geen agouti is.. Dus als de brun heterozygoot is en zijn recessieve gen doorgeeft. Dan is de rod homozygoot recessief.
Een rod hoeft niet altijd dezelfde genotype te hebben als zijn ouders, als die wel hetzelfde genotype hebben. Als ze bijv heterozygoot zijn voor agouti, dan hoeft dat niet gelijk te betekenen dat hun veulen dat ook is.
agouti is niet recessief dus 'homozygoot recessief voor agouti' kan niet agouti toont niet op vos dat maakt het gen niet meteen recessief
natuurlijk hoeft het veulen niet hetzelfde genotype te hebben als zijn ouders anders kun je ook geen andere kleuren krijgen maar een rod uit een brun X gra kan nooit homozygoot voor agouti zijn
het veulen krijgt altijd 1 gen mee van de moeder en 1 gen van de vader de brun kan Aa hebben of AA en kan dus een A of a meegeven de gra is aa en kan dus alleen een a doorgeven het veulen is dus een Aa of aa. AA(homozygoot agouti) kan nooit uit deze combinatie komen
Irisx
Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-12 16:52
Als je uit de gra een a krijgt en uit de brun een a, dan is het veulen homozygoot recessief. Dat bedoel ik al de hele tijd te zeggen. Ik weet dat agouti niet toont op n vos
Ligt eraan wat je vraagt. Als je vraagt wat het genotype is van een bepaalde fjord schrijf ik gewoon het genotype op. Het ligt er een beetje aan in welke context het is.
Kan niet precies uitleggen, maar denk dat als ik bijv uitleg hor genotypes werken enzo dat ik dan de homozygoot termen ed gebruik, maar als ik een fjord zou hebben en iemand zou aan mij vragen vab 'goh, heeft die het agoutigen' of iets in die trant, dat ik dan zou zeggen van dat ie vrij van agouti is of juist niet. Ligt er dus aan.