Controleer nu tenaamstelling van uw paarden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:44

Citaat:
De gemandateerde organisaties zorgen zelf voor de financiering van hun eigen activiteiten

De gemandateerde organisaties zijn de stamboeken, die hebben een uitvoerde taak en regelen hun eigen inkomsten.
De SRP en de PVE daarentegen niet en die pleiten juist voor een registratie om een heffing in te kunnen voeren.

Je droomt en kletst maar mooi maar verder. Je hebt er echter geen flauw idee van hoe de bestuurlijke verhoudingen liggen, welke plannen in de maak zijn en welke regels wel of niet van kracht zijn.

Citaat:
De voortgangsrapportage

5. Een I&R systeem zou bij voorkeur in eigen beheer van de SRP moeten worden
ontwikkeld, op basis van actuele gegevens afkomstig van GOs.

Dit heeft consequenties voor de mogelijkheid tot heffingen;
extra heffingen opgelegd via het PVE kunnen overigens niet exclusief voor de
SRP worden gelabeld, en kunnen ook alleen aan ondernemers worden opgelegd
(hobbyhouders vallen hierbuiten).

6. Het binnenbrengen van de niet-georganiseerden vereist een verplichting vanuit
de overheid, waarbij de uitvoering normaliter bij het PVE of DR wordt gelegd. Als
LNV-PVE geen verplichting kan of wil, moet een andere wijze worden gevonden
om de niet-georganiseerden in het systeem te krijgen, aangezien het niet
meewerken van deze groep het draagvlak bij de georganiseerden kan
ondermijnen. Het kan niet zo zijn dat alleen de georganiseerden meewerken en
financieel bijdragen.

8. De financiering van sectorbelangen (SRP, NHK, research) zou ook separaat
kunnen worden opgezet; hierbij valt te denken aan een voerheffing via het
Productschap voor Diervoeders of een heffing op diensten zoals
ruitercertificaten, dekkingen, wedstrijd licenties. PVE geeft aan dat een verplichte
heffing voor alle paardenhouders alleen de kosten van het registratiesysteem
kan dekken; een extra heffing tbv de sector kan alleen worden opgelegd aan
hippische ondernemers. Een groot vraagteken is de handhaving & controle van
het systeem, qua haalbaarheid en qua kosten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-12 22:07

Blijkbaar is er niemand die zich daar druk over maakt..alleen jij.. :(:)

Ariebren

Re: Controleer nu tenaamstelling van uw paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:16

Ik maak mij nergens druk om.
Heb veel paardjes verkocht en gekocht.
De belangrijkste staan op mijn naam in het paspoort.
Heel veel verkochte paarden zijn verdwenen met de op naam stelling.
Misschien staan ze nog op mijn naam ??

Zolang er geen sluitend systeem, zoals bij runderen, schapen en geiten ingevoerd wordt, dan zal het in de paarden wereld wel meevallen.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:24

mylittlejoy schreef:
En als iedereen z'n paard dan even registreert, wordt het 10x zo makkelijk om een paardenbelasting oid in te voeren....of ben ik nu heel paranoïde? :+

Mijn idee!
En dat overschrijven kost ook veel geld. Te veel (voor wat het is).

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:31

Zolang de stamboeken de eigenaars registratie moeten bijhouden kan de belastingsdienst niet veel doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 18:35

Eigenaar van dode pony gezocht

PUTTEN - De dierenpolitie doet onderzoek naar de herkomst van een dode pony. Het dier werd onlangs door een passant gevonden in het bosgebied aan de Kolthoornseweg in Putten.

De dode pony lag op een groen plastic zeil, waar normaal hooi in wordt gepakt. Het dier is niet gechipt, waardoor moeilijk is vast te stellen waar de pony vandaan komt.
Het dier is 1 à 2 jaar en is lichtbruin/beige van kleur. De uiteinden van de benen, staart, oren en manen hebben een iets donkerder kleur. De pony had een recente wond in de nek ter hoogte van de manen.

De dierenpolitie wil graag tips over de eigenaar van het dier.

bron:
http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieu ... ezocht.htm

Citaat:
De pony had een recente wond in de nek ter hoogte van de manen.

Hebben ze de chip er uitgesneden ??

Voordeel van branden op zijn duits. ;)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:28

ceasario schreef:
Hebben ze de chip er uitgesneden ??

Voordeel van branden op zijn duits. ;)

Nahh, moet je alleen op een andere plek snijden en een wat groter stuk.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-12 12:31

Sannnn schreef:
Ik heb de pony samen met iemand anders gevonden. Hij ligt er beter bij als dat hij lag toen we hem vonden, in hoeverre dat kan natuurlijk.
Helaas komt hij mij niet bekend voor... Hopelijk dat iemand anders hem hier kent. Hoop dat ze de dader te pakken kunnen krijgen.
Over die wond, de verwijderde chip was ook mijn 1e gedachte. Heb dat ook tegen de politie gezegd, maar daar hebben ze niets aan. De chip is niet gevonden.

[VN] Dode pony gevonden in Putten, eigenaar gezocht

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 13:01

Wel overschrijven zou in de toekomst toch ook zijn voordelen kunnen hebben?

Stel...
De pleuris breekt uit, er wordt besloten ook bij paarden te gaan ruimen,
aangezien er vaak totaal niet duidelijk is waar het paard vandaan komt,
en hoe lang het zich inmiddels bij een nieuwe eigenaar bevind,
wordt er besloten het ruimingsgebied aanzienlijk te vergroten.

Het zou toch mooi zijn dat eigenaren die wel hebben overgescheven,
dan kunnen aantonen waar hun paard vandaan komt en hoe lang dat geleden is.
En daarmee daardoor misschien kunnen worden uitgesloten van ruiming
(uiteraard in geval er van besmetting geen enkele sprake is).

Blijft het een feit dat dit ook gebruikt kan gaan worden voor belastingheffing,
niet leuk natuurlijk, maar zeker niet typisch nederlands, in duitsland zijn ze hier zelfs al mee bezig...
Ben ook wel van mening dat niet direct de eigenaren er armer van worden,
ik denk eerder dat ruitersportzaken, evenementen e.d. hun omzetten zien teruglopen,
in plaats van de vele tientjes of misschien zelfs honderdjes die daar per jaar uitgegeven worden,
zal men eerst de belastingaanslag betalen en dan misschien het restje nog uitgeven aan hebbedingen.

Andere stamboeken ben ik niet in thuis,
ik weet wel dat het nsps twee prijzen hanteert voor overschrijven,
te weten leden en niet leden, lid worden is bij hen dus bv niet verplicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 08:57

Ik heb toch liever 2 paarden opnaam dan de vorige 24 er ook nog bij.
Ik heb het na getrokken en door gegeven welke ik daadwerkelijk nog heb. :)

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 09:10

Joram schreef:
Om mijn paard op mijn naam te kunnen zetten ben ik verplicht om eerst lid te worden van stamboek wat de nodige $$ kosten per jaar. Zolang die belachelijke regel er is ga ik zeker niet doen.
Puur geldklopperij.

Dat is ook de reden dat mijn huidige en vorige paard niet op mijn naam hebben gestaan :o Paard daarvoor wel, maar toen wist ik nog niet dat dat zoveel kostte..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:53

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 12:58

Nibbit schreef:
Joram schreef:
Om mijn paard op mijn naam te kunnen zetten ben ik verplicht om eerst lid te worden van stamboek wat de nodige $$ kosten per jaar. Zolang die belachelijke regel er is ga ik zeker niet doen.
Puur geldklopperij.

Dat is ook de reden dat mijn huidige en vorige paard niet op mijn naam hebben gestaan :o Paard daarvoor wel, maar toen wist ik nog niet dat dat zoveel kostte..

Tegenwoordig kun je ook een half jaar lid worden bij het kwpn zodat je je paard op naam kunt zetten. Maar ja, ook dat halve jaar kost weer de nodige euries!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 12:55

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:18

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 14:59

passoasam schreef:
Terecht dat er geregistreerd moet worden. We moeten alles van onze koeien, schapen en ander klein vee registreren. Als ze mediceinen krijgen (voedselveiligheid) en als ze verkocht of aangekocht worden en wel zo snel mogelijk aan/ afmelden. Dit allemaal vanwege besmettelijke dierziektes. Als het een ziekte is die over kan gaan op de mens hebben we een heel groot probleem als niet bekend is van wie welk dier is en waar het zich bevind. Dan kunnen de gevolgen nog wel veel groter zijn. Dus nog grotere gebieden dieren ruimen ipv bijvoorbeeld inenten. Ik zie niet waarom wij als paarden houders daar niet aan mee hoeven doen terwijl alle andere dier houders. Moet je eens aan iemand vragen die met een koe naar de keuring wil, wat daar bij komt kijken voor admistratieve rompslomp en ontsmetten van veetrailer e.d. Wat dat betreft rijden wij met onze paarden ontzetten veel rond. Dit is ook een groot risico om ziektes te verspreiden.

2004 - 2005, alle schapenhouders werden verplicht om scrapie vrije schapen te gaan houden, duizenden gezonde goede fokdieren zijn naar de slacht gegaan en de schapenboeren werden gigantisch op kosten gejaagd omdat de scrapievrije dieren voor goud geld werden verkocht, schapen moesten opeens 400,- tot 500,- gaan kosten ipv de 100,- a 150,- wat er voorheen voor betaald werd, de reden van deze regel zou zijn dat scrapie net als de gekke koeien ziekte een gevaar op zou leveren voor de gezondheid van de mens. Héél vreemd dat er 2 jaar later bekend werd dat het scrapieverhaal héél anders in elkaar stak dan werd gedacht en alles werd linea recta terug gedraaid, met andere woorden......duizenden goede fokdieren zijn voor jan doedel geslacht, fokkers die een sterke gezonde stam hadden opgebouwd door jaren selecteren waren alles kwijt en konden weer opnieuw beginnen, hobbyfokkers zijn gestopt met schapenhouden omdat deze dezelfde absurde administratie bij moesten gaan houden als de grote bedrijfsmatige schapenhouders etc.....laten ze eerst maar eens gaan zorgen dat ze weten waar ze het over hebben ipv allemaal regeltjes te bedenken die kant noch wal raken. Als er werkelijk gevaar is voor de gezondheid van de mens mogen ze van mij allemaal regeltjes bedenken, prima maar Nederland hobbelt altijd voorop als het om nieuwe regeltjes gaat en daar zitten ook regeltjes bij die werkelijk nergens over gaan omdat er domweg niet goed uitgezocht wordt of dit op de langere termijn ook zijn nut heeft, denk ook even aan de pittbull muilkorfplicht, grappig hé dat na al die jaren de bijtincidenten niet verminderd zijn, heeft de Pittbul voor niks de schuld op zijn bordje gepresenteerd gekregen anders waren de bijtincidenten toch echt wel naar beneden gegaan. Ik wil overal aan meewerken maar wil niet geconfronteerd worden met regels die na een aantal jaren weer worden terug gedraaid omdat het geen nut lijkt te hebben, dat zou even lekker zijn zeg!!!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:16

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:35

Hoe zit het dan met stamboekloze paarden en pony's die een paspoort van de DA hebben gekregen?
Waar moet je die overchrijven?

Zolang het paspoort en/of stamboekpapier wettelijk gezien geen eigendomsbewijs is, schrijf ik mijn paard niet over :n

Geldklopperij noem ik het!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:43

griebels schreef:
Hoe zit het dan met stamboekloze paarden en pony's die een paspoort van de DA hebben gekregen?
Waar moet je die overchrijven?

Zolang het paspoort en/of stamboekpapier wettelijk gezien geen eigendomsbewijs is, schrijf ik mijn paard niet over :n

Geldklopperij noem ik het!

Citaat:
Op Horses hield Piet Visser, voorzitter SRP, de club van de zelfbenoemde bobo's, een warm pleidooi om de identificatie en registratie rigoureus in te voeren. Deze door u betaalde maatregel zou het welzijn van de paarden vooral bij de niet-georganiseerden flink doen stijgen.

Volgens Piet zijn er met de totale paardensector de afgelopen jaren forse stappen gezet als het gaat om paardenwelzijn. Daar vallen dus ook de niet- georganiseerden onder.

Voorts is er geen enkel aantoonbaar bewijs dat het welzijn van de paarden bij de georganiseerde paardenliefhebbers op een veel hoger niveau zou liggen dan bij de niet-georganiseerden.

Integendeel zelfs. Het zijn juist de georganiseerde paardenliefhebbers die er bedenkelijke en onnatuurlijke trainingsmethoden op nahouden en die de paarden op jonge leeftijd en vaak al voor hun achtste levensjaar compleet de vernieling in rijden. Op dit terrein is de SRP zelfs ernstig tekort geschoten en doet het paardenwereldje van de SRP hier hard aan mee.

En het is helemaal een drogreden dat met een sluitende registratie het welzijn van de paarden met sprongen vooruit zou gaan. De sluitende registratie waar Piet voor pleit, riekt veel meer naar een greep in de zakken van de paardenhouders om het geleuter van bobo's als Piet in stand te houden. Daar zitten de paarden en de niet-georganiseerden nu net niet op te wachten.

Wat de identificatie betreft zijn er dus veel betere, goedkopere, veiliger en vooral diervriendelijker methodes dan die ons door het ministerie en de SRP worden opgedrongen.

Piet zal dus zijn eigen broek moeten ophouden om zijn ongevraagde graaigeleuter te financieren.

http://www.fokt.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=14705

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 18:09

arie53 schreef:
[Wat klopt er dan niet?

De kop zegt chippen in Duitsland niet verplicht..
Chippen is sinds de zomer 2009 wel verplicht..wanneer men onder regels van de FN valt..
De FN heeft zijn site niet verandert...in bv. Westfalen is de afgifte van een paspoort gekoppelt aan chippen..men heeft wel de mogelijkheid om het veulen van een extra identificatie te voorzien , nl. de brand... dat al jaren zo is..

http://www.pferd-aktuell.de/fn-service/ ... nder--chip

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:30

De tijd staat niet stil.

Er zijn nu nieuwe ontwikkelingen (met name politieke) en veranderingen en daar wordt melding van gemaakt. Het chippen is de Duitsers altijd al een doorn in het oog geweest. Nu de wetenschap de vloer heeft aangeveegd met deze identificatie grijpen de Duitsers dit met beide handen aan om het chippen op de Europese vuilnisbelt te gooien en weer over te gaan op hun oude en betrouwbare brandmerken. Temeer omdat de EU meerdere mogelijkheden van identificatie inmiddels heeft doorgevoerd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 19:36

Dat is jouw idee...Maar de huidige feiten en praktijk zijn anders.
De discussie ging in Duitsland om het branden..Daar waren wat actievoerders ook politiek om dit te verbieden en dat heeft voorlopig bakzeil gehaald..
Al het andere is koffiedik kijken.

In Duitsland is er dus niets verandert met voorgaande jaren...chippen en branden als extra identificatie blijft voorlopig toegestaan..

Dus je zal je voorlopig moeten beperken tot je eigen land.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:42

Hoe kan je een paard nu een persoonlijk nummer geven met een brandmerk ??
Het brandmerken is alleen maar een stamboek logo inbranden, dus niets meer.
Of wat in de quarter wereld voorkwam.
Het stal logo branden of vriesmerken.

En in die oude cowboy films, werd er gewoon een brandmerk overgezet op het oude brandmerk.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:44

Onder het brandmerk worden altijd de laatste cijfers van levensnummer gezet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:49

ceasario schreef:
Dat is jouw idee...Maar de huidige feiten en praktijk zijn anders.
De discussie ging in Duitsland om het branden..Daar waren wat actievoerders ook politiek om dit te verbieden en dat heeft voorlopig bakzeil gehaald..
Al het andere is koffiedik kijken.

In Duitsland is er dus niets verandert met voorgaande jaren...chippen en branden als extra identificatie blijft voorlopig toegestaan..

Dus je zal je voorlopig moeten beperken tot je eigen land.

Dit zijn nieuwe ontwikkelingen in Duitsland. Maar zoals gewoonlijk gaan dit soort zaken weer ver boven je pet. We zullen zien welke zaken er gaan veranderen. In elk geval heeft het chippen in Duitsland zijn langste tijd gehad en als een schaap over de dam is volgen er meer.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 11-03-12 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt