Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

furioso

Re: Andalusiër té temperamentvol tijdens het rijden. TIPS ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 13:03

ik zeg toch losser en niet losgooien ? Nogmaals filmpje is van september --"

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:42

herkenbaar hoor...is zelfs zo met een fries die ik rij. Vooral buiten moet ik haar leren meer ontspannen te rijden van voren. Als ik niet oplet rij ik haar te streng en dan wordt ze onrustig en gespannen. Heel ander ras maar hetzelfde principe. Mee been en van voren redelijk ontspannen houden (niet teugel losgooien uiteraard!)

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 12:49

Wat goed dat je hulp vraagt.

Er worden hier goede suggesties gegeven voor rijden en zadel, ben het daar helemaal mee eens. Denk niet dit even zelf te kunnen, maar zoek een instructeur die hier ervaring mee heeft.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik dit paard van zichzelf ook te slap vind (bijna op het enge af). Je ziet het al in stap.
Misschien dat je dit paard eerst helemaal nog even niet moet berijden, maar eerst eens aan de hand of aan de lange teugel moet gaan werken.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:13

Jaa daarom wil ik er dus een tijdje niet mee rijden :)
Heb al met iemand hier op bokt contact om (binnenkort) lessen bij te kunnen nemen :)
Ik longeer hem nu met pessoa voor zijn achterhand beter er onder te brengen en aan de lange teugel ga ik ook weer doen voor de zijgangen :)

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 20:44

Ik heb vandaag een poging gedaan om met Furioso bitloos te rijden en dit dus met mijn kaptoom.
Dit heb ik nog nooit eerder met hem gedaan behalve stappen met een (touw) halster op de weide of blokje rond.
Nu nam hij dit zeer goed op en reageerde hij veel beter op mijn hulpen dan als ik met bit rijd.
Hij was niet zo loperig en drammig dan toen ik met bit reed.
Ook kwam hij na een tijdje zelf "aan de teugel"
Nu ben ik dus aan het denken om een bitloos hoofdstel aan te schaffen.
Wie weet welke bitloze optoming geschikt zou zijn ?
Ik denk wel het beste een hoofdstel dat druk op de neus geeft maar dan heb je nog zo veel variatie...
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en een goede winkel/webshop weten ?
Waar moet ik op letten van kwaliteit enzo ?
Ik ben wel van België :)
Ook wie goede sites weet mag me altijd sturen :)

(Ik ga ook wel met bit blijven rijden maar wil dus ook bitloos :) )

PinkPrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:20

Cyrina schreef:
Wat goed dat je hulp vraagt.

Er worden hier goede suggesties gegeven voor rijden en zadel, ben het daar helemaal mee eens. Denk niet dit even zelf te kunnen, maar zoek een instructeur die hier ervaring mee heeft.

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik dit paard van zichzelf ook te slap vind (bijna op het enge af). Je ziet het al in stap.
Misschien dat je dit paard eerst helemaal nog even niet moet berijden, maar eerst eens aan de hand of aan de lange teugel moet gaan werken.

of gewoon een jaar in de wei, dik eten:P

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:35

ja maar dik eten is nog niet de juiste bespiering ontwikkelen om weer op de juiste manier een ruiter te kunnen dragen...

goed voer, elke dag naar buiten in de paddock of de wei en lekker onbelast op de juiste manier aan het werk geeft goede spieropbouw en een blij paard!

TS, fijn dat het zonder bit al beter ging!
heb je het gebit al eens na laten kijken of een ander bitje geprobeerd?

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:50

Hij staat nu 24/7 op de weide krijgt meer dan genoeg hooi elke dag 2x wortels en luzerne en muesli voer (zonder haver natuurlijk)
In het begin reed ik met hem met een enkelgebroken bitje maar dat ging niet zo goed vond ik.
Heb ook een tijdje met een enkelgebroken pessoa gereden maar die ligt weer in de kast.
En nu rijd ik met een dubbelgebroken en dit is wel beter dan de vorige twee :)
Misschien is een ongebroken bit beter ? Ik weet het niet ?

Maar in elk geval ik ga dat bitloos rijden nog wat proberen en zien of hij er echt beter mee loopt :) en dan kan ik nog zien of ik zo'n hoofdstel ga aanschaffen.

Ik vind wel dat hij momenteel goed staat qua gewicht
Hier heb ik een topic met de recente foto's van vorige dinsdag :)
(Volgens de hoefsmid staat hij goed op gewicht en is hij niet te dik en niet te mager)
[ITP] Furioso in "western" stijl en op de weide

Oordeel zelf ;)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:51

hij ziet er inderdaad goed uit op de foto's!

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:55

Dank je ^^
Ik vind hem nu goed zo :)
Hij moet ook niet veel dikker worden denk ik ?
Nu heeft hij zo een beetje meer de bouw van een Andalusiër dan in het begin vind ik, zeker op deze foto:

Afbeelding

Upgrade1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 19:37

Wat ik zo denk te zien van dat filmpje van september: Je benen wat meer naar achteren om uit die stoelzit te komen helpt al een heel groot stuk. Je bent door je stoelzit te laat in je beweging en klapt met lichtrijden terug in het zadel. Verder lijkt die bak in dat filmpje erg klein en is het meer een mega grote volte. Het paard gooit linksom zijn hoofd naar buiten valt op zijn binnenvoorbeen en buigt niet om je binnenbeen. In galop zal hij daardoor steeds harder gaan om geen koprol te maken. Meer overgangen maken binnen je gangen, knik in je elleboog zodat je onderarm een rechte lijn wordt naar het bit toe en je de aanleuning kunt voelen. Met rechte armen heb je een soort van stroomstoring tussen mond van je paard en zul je telkens los vast contact blijven houden.
Instructie helpt veel.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 20:24

Vandaag heb ik weer met hem gereden en alleen met bit zonder neusriem en sperriem en hij liep echt fantastisch !
Mijn zit is ook veel beter geworden dan op het filmpje (moet eens iemand meenemen om een filmpje te maken)
Hij kwam nageefelijk maar nog niet genoeg (moet zich meer laten zakken maar het begin is er al :) )
En jaa heb al veel gezegt dat het geen echte piste is maar meer een groot uitgevallen paddock dus echt echt rijden gaat niet maar we trekken onze plan :)
Mijn armen probeer ik ook niet zo vast te zetten maar meer naar voor te geven :j
Ook versnel en vertraag ik in draf.
Al bij al vind ik dat hij nu veel beter loopt :)
Zal proberen om zo snel mogelijk rijfoto's of filmpjes te laten maken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 21:54

Hij ziet er goed uit hoor op de foto's! Concentreer je vooral op dat achterbeen, niet zo zeer op hoe laag ze haar hoofd laat zaken.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 21:56

Jaa hoor :Y) Werken we aan :)
Komt goed :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 12:01

kheb net even je filmpje bekeken.
Leuk paard
nog slap, maar niets wat niet opgelost kan worden.
Ik zou met hem het heeeeeeeeeele langzame stappen/draven gaan doen. evt. onder het zadel
probeer dit zoveel mogelijk met je zit voor elkaar te krijgen
bovenbeen iets aanknijpen (daarna weer meteen ontspannen) is tempo terug. door het langzame stappen en draven, krijgt hij kracht in zijn achterhand, en wordt zo sterker.
niet teveel voorwaarts (boven zijn tempo) rijden
eerst krachtspiertjes trainen achter. en idd, wat meerdere hier zeggen, nog niet galoperen alvorens hij sterk genoeg is achter.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-12 14:34

Jaa ik ga zo meteen rijden en dan heel rustig stappen en draven :)
Voor de rest van de week longeer ik hem met de pessoa en dan kan hij wel veel rustiger galopperen en ja ook rijden zoals je zelf al vermeld hebt :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:54

Klinkt goed allemaal! Denk ook dat je paard nog flink aan het groeien en aansterken is. Merk dat mijn jonge Friese merrie rustig aan steeds beter gaat lopen, puur omdat ze sterker wordt. PRE's zijn laat volwassen net als Friezen.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:15

Gisteren heeft hij weer super gelopen en heb ik hem op een extreem traag tempo laten lopen :) (niet constant ;) )
Het ging allemaal heel goed.
wou het rijden filmen maar was vergeten om de geheugenkaart in het fototoestel te steken |o
Vandaag heb ik hem gelongeerd met de pessoa en hij was weer heel goed :) veel tempoverschillen en overgangen gedaan zoals aanspringen in galop, dan na een paar passen weer in draf en dan weer in galop :)
Vind ook dat Furioso er beter gaat uitzien ;) qua conditie, uiterlijk, en bespiering stilletjes aan 8-)