Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
besita schreef:of veels te vaak ..een jonge bijna onbeleerde knol kopen omdat het hipper klinkt " zelf zadelmak maken " terwijl ze eigenlijk een leuke leermeester zouden moeten aanschaffen
besita schreef:of veels te vaak ..een jonge bijna onbeleerde knol kopen omdat het hipper klinkt " zelf zadelmak maken " terwijl ze eigenlijk een leuke leermeester zouden moeten aanschaffen
Langcara schreef:Dat ben ik wel met je eens. DAt mensen een felle jazz kopen terwijl ze helemaal niet met zo'n temperamentvolle bloedkikker om kunnen gaan. Veel ruiters lijden aan zware zelfoverschatting.
Langcara schreef:De gebruikers: dat is de markt.
En op de markt zul je het aanbod moeten afstemmen.
En dat is nu niet het geval.
s0173957 schreef:
Citaat:De rechtbank in Roermond heeft de koopster van een Jazz-nakomeling in het ongelijk gesteld, omdat het ‘een feit van algemene bekendheid is dat Jazz-nakomelingen vaak een karakter hebben waarmee niet direct iedere amateur uit de voeten kan’.
ceasario schreef:Het blijft dus de keus van de fokker voor welke doelgroep hij/zij wil fokken..
sliert schreef:Als een paard een lastig karakter heeft, zal ie zeker niet presteren.
sliert schreef:Het zijn juist de paarden die presteren op hoog nivo, die dus buiten de fysieke capaciteiten ook beschikken over een goed, bewerkbaar karakter. Sensibel is niet bij uitstek verkeerd.
sliert schreef:Ik denk dat het probleem voor een groot deel bij de koper ligt, zoals al eerder gesuggereerd is hier boven. Inderdaad, enorm veel zelfoverschatting en de meeste ruiters/amazones zijn gewoon niet bereidt om te inversteren in goede instructie. Daarbij moet het opleiden van een paard zo ongeveer probleemloos verlopen, zonder al te veel gedoe. Bovendien ken ik erg veel mensen die met precies dezelfde problemen kampen met hun haflinger, fjord, tinker, fries etc. Ook ken ik zat gelderse paarden die toch alles behalve makkelijk zijn, terwijl het fokdoel van die richting volgens mij toch een fijn gebruikspaard fokken is. Ligt dat dan allemaal aan de fokker? Als ik zie hoe stom en onwetend mensen met hun paarden om kunnen gaan, denk ik eerder dat daar het probleem zit.
Langcara schreef:ceasario schreef:Het blijft dus de keus van de fokker voor welke doelgroep hij/zij wil fokken..
Als je dan fokt voor een bepaalde doelgroep, moet je je paard niet verkopen aan iemand die daar niet aan voldoet.
.
Langcara schreef:Ik wist niets van bloedlijnen, bloedpaarden, dat de een sensibel was en de ander niet. Dan moet je een verkoper treffen die jou op een eerlijke manier een paard verkoopt, en inziet of zijn paard wel of niet bij jou past als ruiter.
.
Langcara schreef:De gebruikers: dat is de markt.
En op de markt zul je het aanbod moeten afstemmen.
En dat is nu niet het geval.
Langcara schreef:ceasario schreef:Je fokt je blijkbaar nogal op. Er is nog steeds een vrijheid van keus !
Paarden hebben anders niet zoveel keus! En gedacht vanuit dierenwelzijn is het beter wanneer een paard terecht komt waar hij het beste af is.
ceasario schreef:Zijn ook niet met elkaar te vergelijken..al is het maar het verschil in de bovenlijn.
En die vos..loopt straks ook gewoon buiten..maar natuurlijk niet bij die het merendeel onzekere "juffies".
Zo'n vos moet je verder niet te veel meer voorlopig aan doen, maar mee met een ander paard naar buiten het bos in..
Veel stapwerk, rond kijken etc. Daar heb je op deze leeftijd de kans nog voor.