Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ismy

Re: Fokkerij: Maak ik me als enige hier zorgen om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 20:25

ik ben hier met commentaar eens :)

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:17

ik vind dat het probleem teveel bij de fokkers wordt gezocht terwijl het probleem mijns inziens bij de gebruikers zit

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:35

De gebruikers: dat is de markt.
En op de markt zul je het aanbod moeten afstemmen.
En dat is nu niet het geval.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:57

en wie zegt dat edat nu niet het geval is ?
en wie zegt dat de huidige paarden niet te rijden zijn ?

de 10 % die amper kan rijden maar wel stoer wil doen op een felle zwarte hengst ..of een springpaard wil wat een meter erover knalt en dat ze niet kunnen uitzitten ?
ik denk dat veel klagers zich ook maar eens achter de oren krabben en ook af en toe een keer kritisch naar zichzelf moeten kijken ipv de schuld altijd bij een ander te leggen : is het niet de fokker dan wel de verkoper of de vorige ruiter etc.
denk eens wat meer aan begeleiding ipv welk setje ik morgen weer zal gebruiken
steeds komt maar weer dat de fokkers toppers willen fokken en dat dit gelijk staat aan een lastig onbewerkbaar paard :?
totaal verkeerde denkwijze : als ik naar mezelf kijk als kleine fokker dan wil ik ook een kwaliteitsvol sport fokken en imo moet die voldoen aan volgende eigenschappen :kwaliteit, gezond , meewerkend karakter , " easy going " , goede galop & makkelijke mond ...prima eigenschappen om een topper te worden maar net zo goed eigenschappen waar een goede amateur zo mee weg kan rijden !!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:59

Dat ben ik wel met je eens. DAt mensen een felle jazz kopen terwijl ze helemaal niet met zo'n temperamentvolle bloedkikker om kunnen gaan. Veel ruiters lijden aan zware zelfoverschatting.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:26

of veels te vaak ..een jonge bijna onbeleerde knol kopen omdat het hipper klinkt " zelf zadelmak maken " terwijl ze eigenlijk een leuke leermeester zouden moeten aanschaffen :)*

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:30

besita schreef:
of veels te vaak ..een jonge bijna onbeleerde knol kopen omdat het hipper klinkt " zelf zadelmak maken " terwijl ze eigenlijk een leuke leermeester zouden moeten aanschaffen :)*

Hm, ik was er zo eentje. MAar ik wist niet beter. Je weet wel, 10 jaar rijden op de manege en dan denken dat je ervaren genoeg bent. En dan zo'n driejarige kwallebal kopen zoals ik deed....
Veel vlieglessen gehad etc. Veel af moeten zien. Het zou mislukt zijn als ik niet heel veel doorzettingsvermogen had gehad of niet in had gezien dat ik intensieve hulp nodig had, en dat behelste heel wat meer dan 1 uur priveles in de week!
Maar goed, ik wilde en ik zou. Dus ik zette door, heb mezelf overwonnen en heb leren rijden. Nooit spijt van gehad.
Niet iedereen zet echter door, ik denk dat het gros zelfs afhaakt.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 23:38

besita schreef:

dat doen ze niet alleen omdat het hipper klinkt maar ook omdat pap en mam vinden dat die goedkoper zijn dan het 12 jarige kentegenlijkallesalwelZleermeesterdier met een minder 'populair'papier

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:01

stoffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:05

Langcara schreef:

Juist, de gebruiker is de markt als je als fokker iets fokt wat de gebruiker niet wil hebben blijf je er mee zitten en als je er maar genoeg hebt stop je vanzelf met fokken. Het is echter de gebruiker die dat bloed mooie paard met super papier wil hebben dat is de markt dus dat wordt er gefokt.

de gebruiker bepaalt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 09:18

s0173957 schreef:

Citaat:
De rechtbank in Roermond heeft de koopster van een Jazz-nakomeling in het ongelijk gesteld, omdat het ‘een feit van algemene bekendheid is dat Jazz-nakomelingen vaak een karakter hebben waarmee niet direct iedere amateur uit de voeten kan’.

Je kunt dit ook positief bekijken..
Heb je een jazz of jazzbloed op stal of fok je daarmee geef je als koper/gebruiker te kennen dat je denkt bovengemiddeld te kunnnen rijden of als fokker wil je een beperkte markt voorzien..
Daarmee isoleer je als kwpn-stamboek binnen de markt van vraag en aanbod en kan men stellen dat het aanbod van paarden nog lang niet de vraag binnen de EU overstijgt. ;)

Het blijft dus de keus van de fokker voor welke doelgroep hij/zij wil fokken..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:22

Iemand toevallig de volledige uitspraak voorhanden?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 11:59

ik ben er mee eens dat de fokker fokt naar de markt en de markt misschien zo moet afstemmen.

Maar er zijn tegenwoordig niet alleen de moeilijke Jazz bloedverwanten. Zie nu ook Appache die straks zeker ook wel meer in de dekdienst mee gaat draaien. Iedereen wil een nakomeling van die bekende hengst (terwijl ik sommige fokkers zie zonder iets dergelijke verstand of dit wel bij elkaar past.). Zo komen er wel steeds hetere paarden op de markt. Maar gelukkig heb je de paarden met een wat rustiger karakter en mensen met wat meer kennis er wel bij zitten.

en dan heb je nog mensen die alleen maar op de bloedlijn afgaan. En dus zo hun paard kopen en er vervolgens niet mee overweg kunnen.

@LDRD mag ik vragen wat je bedoeld?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:26

Ts, de afgelopen twee jaar is het aantal dekkingen enorm afgenomen! Dus die markt zal over een paar jaar heus wel weer aantrekken.
Ik lees tussen de regels door in je openingspost, dat je vind dat er steeds meer alleen op prestatie wordt gefokt en niet meer op karakter. Maar waarom zie je dat prestatie zo negatief? Als een paard een lastig karakter heeft, zal ie zeker niet presteren. Het zijn juist de paarden die presteren op hoog nivo, die dus buiten de fysieke capaciteiten ook beschikken over een goed, bewerkbaar karakter. Sensibel is niet bij uitstek verkeerd.
Ik denk dat het probleem voor een groot deel bij de koper ligt, zoals al eerder gesuggereerd is hier boven. Inderdaad, enorm veel zelfoverschatting en de meeste ruiters/amazones zijn gewoon niet bereidt om te inversteren in goede instructie. Daarbij moet het opleiden van een paard zo ongeveer probleemloos verlopen, zonder al te veel gedoe. Bovendien ken ik erg veel mensen die met precies dezelfde problemen kampen met hun haflinger, fjord, tinker, fries etc. Ook ken ik zat gelderse paarden die toch alles behalve makkelijk zijn, terwijl het fokdoel van die richting volgens mij toch een fijn gebruikspaard fokken is. Ligt dat dan allemaal aan de fokker? Als ik zie hoe stom en onwetend mensen met hun paarden om kunnen gaan, denk ik eerder dat daar het probleem zit.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:00

ceasario schreef:

Als je dan fokt voor een bepaalde doelgroep, moet je je paard niet verkopen aan iemand die daar niet aan voldoet.
Wil jij een bloedpaard fokken voor wedstrijdruiters? Moet je hem niet verkopen aan iemand die nog niet zo heel veel ervaring heeft. Als je je paard aan iedereen wilt kunnen verkopen, moet je je fokprodukt afstemmen op het gros van de markt. En die bestaat niet uit topruiters, maar meer uit gemiddelde ruiters waaronder ook veel mensen die een eerste eigen paard kopen.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 13:05

@sliert: ik ben met je eens . Ik wil het niet alleen op de fokker schuiven. En inderdaad sensiebel is erg fijn als je er mee om kunt gaan. Maar hoeveel kunnen met zo'n paard overweg die denken dat ze het kunnen? Er zit inderdaad heel veel onwetenheid in een mens en ik vind het verschrikkelijk zonde als je een verkeerd paard daar voor koopt.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:08

sliert schreef:
Als een paard een lastig karakter heeft, zal ie zeker niet presteren.

Er zijn zat lastpakken anders die in de top mee springen. Paarden waar de gemiddelde ruiter niet zo efkes mee wegrijdt. Bekende ervan zijn Barbria, Lando (van Albert Voorn, na olympische spelen nooit meer iets van vernomen), de Sjiem, Ratina Z en ga zo maar door.

sliert schreef:
Het zijn juist de paarden die presteren op hoog nivo, die dus buiten de fysieke capaciteiten ook beschikken over een goed, bewerkbaar karakter. Sensibel is niet bij uitstek verkeerd.

Een sensibel paard heeft pas een bewerkbaar karakter met een ruiter die om kan gaan met dat sensibele. De meeste ruiters kunnen dat NIET.
Ik heb hier een merrie met een topmentaliteit staan, super sensibel maar wil alles voor je doen. Maar als je die met rijden niet de rust er in brengt, krijgt ze vluchtgedrag. En wat gaan de meeste ruiters dan doen? De handrem erop! Want "als ik mijn hand ontspan, dan loopt ze onder mij vandaan". Paard zal dus geen rust in het hoofd krijgen, ook niet in het lijf, integendeel: zet de rug vast op de hand van de ruiter. Nou, dan heb je wat!
Zelf heb echt daarmee moeten leren omgaan (met een vroegere merrie die net zo fel was). Ik heb de mazzel gehad 1x de goede instructeur te treffen die mij dat leerde en die mij dat uitlegde. Het hoe en waarom. En hij zei "wacht maar, als je hiermee om kunt gaan, dan wil je niet eens anders meer!". Hij kreeg gelijk. Helaas zijn er niet veel instructeurs die een ruiter kunnen leren hiermee om te gaan.
sliert schreef:
Ik denk dat het probleem voor een groot deel bij de koper ligt, zoals al eerder gesuggereerd is hier boven. Inderdaad, enorm veel zelfoverschatting en de meeste ruiters/amazones zijn gewoon niet bereidt om te inversteren in goede instructie. Daarbij moet het opleiden van een paard zo ongeveer probleemloos verlopen, zonder al te veel gedoe. Bovendien ken ik erg veel mensen die met precies dezelfde problemen kampen met hun haflinger, fjord, tinker, fries etc. Ook ken ik zat gelderse paarden die toch alles behalve makkelijk zijn, terwijl het fokdoel van die richting volgens mij toch een fijn gebruikspaard fokken is. Ligt dat dan allemaal aan de fokker? Als ik zie hoe stom en onwetend mensen met hun paarden om kunnen gaan, denk ik eerder dat daar het probleem zit.

Er is inderdaad veel zelfoverschatting en dat is gewoon gebrek aan zelfkennis. Dit is te wijten aan de persoon zelf.
Onwetendheid kun je iemand echter niet altijd verwijten. Iemand die pas begint (ik was ook ooit zo iemand, ook al reed ik 10 jaar op de manege), kun je niet verwijten dat die nog onvoldoende weet. Ik wist niets van bloedlijnen, bloedpaarden, dat de een sensibel was en de ander niet. Dan moet je een verkoper treffen die jou op een eerlijke manier een paard verkoopt, en inziet of zijn paard wel of niet bij jou past als ruiter.
En wat betreft gelderse paarden, die worden tegenwoordig zodanig veredeld, dat de gelderse waarden waaronder karakter ook verloren gaat en waardoor ze niet meer zo gemakkelijk zijn. Iemand die een goed gelders sportpaard wil kopen, die is goed af met veel nakomelingen van Koss. Maar iemand die een recreatief gelders paard wil kopen, is dat niet, die kan beter een afstammeling kopen van Ahoy.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:44

Langcara schreef:
ceasario schreef:

Als je dan fokt voor een bepaalde doelgroep, moet je je paard niet verkopen aan iemand die daar niet aan voldoet.
.

Je fokt je blijkbaar nogal op. Er is nog steeds een vrijheid van keus !

Langcara schreef:
Ik wist niets van bloedlijnen, bloedpaarden, dat de een sensibel was en de ander niet. Dan moet je een verkoper treffen die jou op een eerlijke manier een paard verkoopt, en inziet of zijn paard wel of niet bij jou past als ruiter.
.

Dat is meestal de taak van de instructrice die bepaald vaak wat de onzeker koper moet kopen...
Want als het een klerebok is waar geen resultaten mee te halen is, is de klant zo weg..
Die personen adviseren vaak paarden die passen bij de opleiding van de instructrice...en daar gaat het meestal mis..plus de onzekere mens.
Laatst bijgewerkt door ceasario op 18-02-12 14:51, in het totaal 2 keer bewerkt

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 14:48

Langcara schreef:

Opzich kan de zoeker vinden wat hij/zij wil, het is wel aanwezig in de markt, zeker van rijpaarden.
Voor sommige andere rassen moeilijker, vind maar eens een mooie arabo fries.
Of een kwaliteitvolle bont rijpaard, waarbij de afstamming/papier ook voor elkaar is.
Fokkerij zou zich meer de breete in kunnen gaan. Meer richting iets wat exclusiever is. :+
Niet allemaal het zelfde willen bekomen uit je merrie.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:28

ceasario schreef:

Paarden hebben anders niet zoveel keus! En gedacht vanuit dierenwelzijn is het beter wanneer een paard terecht komt waar hij het beste af is.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:33

Langcara schreef:
ceasario schreef:

Paarden hebben anders niet zoveel keus! En gedacht vanuit dierenwelzijn is het beter wanneer een paard terecht komt waar hij het beste af is.

http://www.youtube.com/watch?v=URI3tArKvL0

http://hoefsmederijmarijnissen.nl/favorite.htm

Dit is ook een Jazz en komt uit een degelijke moederlijn maar blijkbaar wil het KWPN alleen "geflipte" Jazzen anders is het blijkbaar geen echte Jazz. :(:)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:22

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:09

Heerlijk beest zoals die loopt. Hoe zijn karakter is kan ik niet zien. Maar ik weet een jazz x aktion te koop en dat was nog wel wat voor mij geweest. Eenvoudiger paard Ceasario, maar ja, bovenstaande jazz zou nooit in mijn budget passen:
http://www.youtube.com/watch?v=NCRNSUgz-Ec
Deze past er beter in en je kunt er ook mee in je eentje buiten rijden.

Waarschuwing: zet het geluid af voordat je filmpje start.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:24

Zijn ook niet met elkaar te vergelijken..al is het maar het verschil in de bovenlijn.
En die vos..loopt straks ook gewoon buiten..maar natuurlijk niet bij die het merendeel onzekere "juffies".
Zo'n vos moet je verder niet te veel meer voorlopig aan doen, maar mee met een ander paard naar buiten het bos in..
Veel stapwerk, rond kijken etc. Daar heb je op deze leeftijd de kans nog voor.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 18:49

ceasario schreef:
Zijn ook niet met elkaar te vergelijken..al is het maar het verschil in de bovenlijn.
En die vos..loopt straks ook gewoon buiten..maar natuurlijk niet bij die het merendeel onzekere "juffies".
Zo'n vos moet je verder niet te veel meer voorlopig aan doen, maar mee met een ander paard naar buiten het bos in..
Veel stapwerk, rond kijken etc. Daar heb je op deze leeftijd de kans nog voor.

Die vos had eigenlijk wat mij betreft nog helemaal niet gereden mogen worden, maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Wat onzekere juffies betreft..... je wilt niet weten hoeveel die er rondlopen. En die komen ook op dat prachtige vospaard af! Ik denk dat toch wel 60% van de dressuurjuffies onzeker zijn. Nou, dan wordt je markt beperkt... Maar dat vospaard is van dermate kaliber dat die een hele goede ruiter verdient. En niet een ruiter die toevallig de centen heeft zodat die dat paard kan betalen, maar nog altijd niet het nodige ruitergevoel om de kwaliteit er uit te rijden (want ruitergevoel kun je nog altijd niet kopen).