Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
ceasario schreef:Suzanne F. schreef:Dus we moeten het omdraaien. Dramatic zit dan dus goed en Zizi top en Zardando dus minder goed.
Dus is het gezwam over duitse hengsten ook direct uit de wereld.( Wie dekte er met Zizi-top?)
Apache 95, 61
hippocampe schreef:Ik begrijp sommigen van jullie wel dat jullie van mening zijn dat het onderzoek onbetrouwbaar is, omdat er niet uitsluitend PROK merries voor het onderzoek gebruikt zijn. Dat klopt deels ook, het zou in die zin wel een stuk betrouwbaarder zijn.
Aan de andere kant ben ik van mening dat wanneer er bij geeneen van de in de lijst genoemde hengsten uitsluitend gebruik is gemaakt van PROK merries, het resultaat onderling toch betrouwbaar is.
Ervan uitgaande dat bijvoorbeeld 1 op de drie merries OC danwel OCD bevat, blijft het onderzoek betrouwbaar ten opzichte van de hengsten onderling. En op basis van deze stelling is het naar mijn mening wel te verdedigen dat bepaalde hengsten beter scoren bij het onderzoek en dus echt minder ocd doorfokken. Vooral omdat het onbetrouwbare voor iedere hengst afzonderlijk gelijk blijft.
janderegelaa schreef:ceasario schreef:Dus is het gezwam over duitse hengsten ook direct uit de wereld.( Wie dekte er met Zizi-top?)
Apache 95, 61
Daarom zei ik ook al dat ze misschien de uitleg verkeerd gedaan hebben. Niets ten nadele van Duitse hengsten trouwens.
Sizzle schreef:Dat gaat alleen op als het dominant vererft JdR.
Als OC enkel vererft als zijnde: gevoeligheidsfactor (zoals bijvoorbeeld aanleg tot eczeem) dan hoeft dat niet tot uiting te komen als de leefomstandigheden verder optimaal zijn. Dan heb je enkel een iets verhoogde kans. Daarnaast is de merrie gewoon super belangrijk uiteraard.
Als je een voshengst zou dekken met enkel homozygote zwarten dan zou je ook concluderen dat vos niet overerfbaar is, wat uiteraard onzin is. Zo kan OCD aanleg waarschijnlijk ook generaties overslaan todat het een 'match' vind in het genoom.
Rivaldo schreef:dan Apache met 95.
Dramatic zit mooi hoog met 107, Zambuka gelukkig ook hoog met 106!
Zardando 93 super laag..
Jammer dat de moeders niet ook gerontgend zijn, maar goed..
Rivaldo schreef:Hoe hoger het getal, hoe hoger de OC-gezondheid.
Suzanne F. schreef:Nou nou nou, 93 is niet schokkend laag ofzo.
Zo heel afwijkend zijn de waarden allemaal niet.
ceasario schreef:Rivaldo schreef:Hoe hoger het getal, hoe hoger de OC-gezondheid.
Dus als het goed begrijp is er nog bij 100.. OC..
Anders gezegd...100 is "rot" en 106 is minder "rot" en 95 is meer "rot".. en wat is straks 110 - 115 bijna geen ??
Paardenfokken met getallen..
Citaat:De mediaan ligt tussen 96 en 104
ceasario schreef:Citaat:De mediaan ligt tussen 96 en 104
Waar ligt dan OC vrij 100%...richting 120 ??
is.
Citaat:De gemiddelde aanleg in de populatie en daarmee de gemiddelde fokwaarde, is gesteld op 100 punten. Voor de sportkenmerken geldt dat tweederde van alle paarden zich tussen de 80 en 120 punten bevindt (spreiding = 20 pnt.). Een fokwaarde boven 120 mag dus bovengemiddeld genoemd worden.
Suzanne F. schreef:Hierbij ligt de spreiding niet op de 20 maar op 4. Dus onder 96 en boven 104 is afwijkend.
Ook ik zou wel willen weten wat 100 en dus gemiddeld is. Hoeveel nakomelingen van de 30 hebben dan OC(D)?
En wat is dan afwijkend?
Ik vind 20% veel hoor. Dat zou betekenen dat 6 nakomelingen van de 30 dus OC(D) hebben en dat dit gemiddeld is.
janderegelaa schreef:ceasario schreef:En als je de bovenbalk exterieur en beweging leest., moet je niet naar links kijken want dan wordt het een drama.
Dat klopt maar die werkt met een veel grotere marge dan die ze nu gebruiken voor de OCD, die werkt met dezelfde marge als het score formulier. En die gaat naar links.
misterA schreef:Sizzle, welke conclusie?
hoe lager het cijfer, dus bijv. lager dan 96, wil zeggen dat een hengst
ongezonder vererft wat betreft oc-ocd, dus hebben zijn nakomelingen gemiddeld MEER oc-ocd.
pullaar schreef:Er staat te lezen in IDS :
" Hengsten die een oc-gezondsheidswaarde van boven de 104 hebben, of misschien zelfs wel boven de 108 vererven gemiddeld duidelijk beter dan het gemiddelde van de KWPN populatie en kunnen dus ook werkelijk wat toevoegen aan de gezondheid van de populatie "
dus misterA heeft gelijk.