NMPRS vraag

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:24

Tosadog: maar dit moet dan geen nederlandse arts zijn? Want zitten in amerika prok artsen?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:58

Ze hebben deze regel juist ingesteld om het voor iedereen gelijk te maken maar idd buitenland zou toch buitenland moeten zijn dus keuring is keuring, zo gaat er toch mee gesmokkeld worden...
En zo is het dus weer net zo ongelijk...
Dustinlover of de moeder moet opgenomen worden in een stamboek, mag ook in duitsland.

Sharani

Re: NMPRS vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:16

Als er in het buitenland gekeurd wordt kun je toch niet eisen dat dat door een PROK arts gebeurd, of dat buitenland nu Duitsland of Amerika is. Dan zouden ze die mogelijkheid helemaal niet moeten bieden, maar dan sluit je ook alle AMHA imports uit Amerika uit en zal het voor fokkers met alleen AMHA paardjes niet meer aantrekkelijk zijn naar het NMPRS te gaan en dus leden gaan kosten. Al kun je je natuurlijk ook afvragen wat een AMHA fokker toevoegd aan een stamboek voor Nederlandse minipaardjes... , denk dat dit best moeilijke keuzes zijn voor het stamboek.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:22

Dit is idd lastig.
De ouderdieren van Regal worden door de dierenarts van de fokster gekeurd; uiteraard is dit geen PROK dierenarts en als iemand "kwaad" zou willen kun je natuurlijk sjoemelen.
Ik weet niet of ik nu een gevoelig onderwerp aansnijd maar op het moment zijn er behoorlijk grote problemen bij het NSPS vanuit de leden. Dit heeft vnl. te maken met het feit dat het stamboek enorm veel eisen oplegt aan de fokkers, die heden ten dage eigenlijk niet meer kunnen (gezien oa de zeer slechte markt voor shetten)
Wat de leden als argument aanvoeren is dat het PVV stelt dat het NSPS zich moet conformeren aan de eisen van het moederstamboek. In het geval van het NSPS zijn de regels van het moederstamboek veel soepeler (volgens Europese regelgeving) en bieden fokkers veel meer vrije keuze in hun fokkerij. Gesteld wordt dat het NSPS zich alleen aan die regels moet houden.
Nu heeft het NMPRS geen moederstamboek maar heeft wel te maken met veel verschillende stamboeken binnen haar fokkerij.
Kan en mag het NMPRS deze eisen opleggen aan de leden/fokkers, of moet het NMPRS zich ook enkel aan de basisreglementen vanuit de Europese regelgeving, opgesteld door het PVV houden?
Let wel, dit is gewoon een vraag die nu in me opkomt he?

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:09

Meavey schreef:
Ze hebben deze regel juist ingesteld om het voor iedereen gelijk te maken maar idd buitenland zou toch buitenland moeten zijn dus keuring is keuring, zo gaat er toch mee gesmokkeld worden...
Dustinlover of de moeder moet opgenomen worden in een stamboek, mag ook in duitsland.

Tja, België is toch ook buitenland hé, dus zouden die veterinaire attesten toch ook gewoon door onze DA moeten kunnen ingevuld worden?! Vind het niet erg rechtlijnig...
België of Duitsland is dan blijkbaar niet buitenland genoeg, waar ligt dan de grens om te bepalen of er al of niet PROK DA voor veterinaire keuring moet zorgen?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:12

Meavey schreef:

Nou daar heb ik dus over gebeld van de week maar er is wel degelijk een verschil tussen Europese hengsten buiten NL, die moeten naar de HK komen, of hengsten in Amerika, daar is een simpel formuliertje voldoende.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:13

Das toch krommer dan krom?

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:08

Dat is zeker krom |o .

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 17:59

Ik heb in ieder geval alles voor elkaar, alle paarden hier zijn goedgekeurd voor het Hoofdstamboek. Ook al woon ik in Duitsland. Ik heb hier de PROK dierenarts laten komen die woont hier op zo'n 20 km vandaan en is toevallig mijn eigen DA. Op de vraag waarom ik als AMHA fokker dit doe: Ik wil gewoon een zo'n groot mogelijk afzet gebied hebben en natuurlijk ook de bevestiging nu dat ik met goedgekeurde dieren fok.
Of het in de toekomst verschil gaat uitmaken of je met Hoofd stamboek dieren of met hulp stamboekdieren fokt, zou ik echt niet weten. Dat zal de tijd moeten leren. Ik kan nu in ieder geval iedereen die bij mij een veulen koopt, zeggen dat hij of zij in het hoofdstamboek zal worden opgenomen.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:59

Als het fokken met hoofd of hulp stamboek straks geen verschil maakt dan heeft die indeling ook niet zo veel zin dus ik neem aan dat dat wel zo zal zijn.
Ik heb dit jaar gelukkig nog de mogelijkheid om mijn paarden in het hoofd stamboek te krijgen en omdat ik ze wil verkopen doe ik dat ook, maar eigenlijk alleen om een volgende eigenaar alle mogelijkheden te geven.

Maar verder vind ik maar een hoop moeilijk doen van het NMPRS, een strengere stamboek opname zal meer doen voor de kwaliteit van het stamboek dan zulke eisen stellen aan de ouders van de paardjes.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:02

Ik denk wel dat het verschil gaat maken, ik zou zelf niet voor een dekking van een hulpstamboek hengst kiezen. Denk dat er vrij veel mensen zo over denken.

Ook zou ik geen hulpstamboek merrie kopen.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:10

Met een hulpstamboek merrie kun je wel hoofdstamboek veulens fokken, mits ze maar die generaties op papier heeft en goedgekeurd is. mijn nieuwe merrie die ik nu gekocht heb wordt ook een hulpstamboek merrie omdat haar moeder is overleden, maar als ze gekeurd is dan komt het veulen gewoon in het hoofd stamboek. De vader van het veulen staat in Amerika en die heb ik al laten keuren daar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:12

Oh zie heb ik het nog steeds niet door haha. Ik dacht dat dan alle veulens automatisch hulpstamboek werden. Dan blijft een hulpstamboekmerrie nog steeds interessant in ieder geval.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:33

LADPR schreef:
Oh zie heb ik het nog steeds niet door haha. Ik dacht dat dan alle veulens automatisch hulpstamboek werden. Dan blijft een hulpstamboekmerrie nog steeds interessant in ieder geval.

Het veulen voldoet dan namelijk weer aan: 2 generaties op papier, ouders DNA en Goedgekeurd, en dat is weer goed voor het hoofdstamboek. Zo is het mij verteld.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:34

Je kunt zelfs over meerdere generaties met register paardjes, weer met de nakomelingen in het hoofdstamboek komen. Duurt wel even voor je 2 generaties aan beide kanten op papier hebt, maar het is mogelijk..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:38

Ja klinkt heel logisch zo inderdaad. Nou ja heb maar 1 merrie en die is hoofdstamboek dus hoef gelukkig mijn hoofd er niet over te breken verder.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:44

En wat dan als een veulen al is geboren en de moeder wordt later veterinair gekeurd? Wordt ie dan alsnog stamboek of lukt dat nooit meer?
Ik bedoel, mijn merries heb ik zelf al veel uitgebreider veterinair laten keuren (o.a. voor de verzekering) voordat er gedekt wordt dus ik ben helemaal niet bang dat een merrie niet goedgekeurd wordt. Maar voor mijzelf zie ik er dus totaal geen nut in en heb helemaal geen zin om daar de moeite voor te doen én het nmprs daarvoor te spekken :o
Mocht iemand dan een veulen willen kopen en er wel iets bij het nmprs mee willen doen, zou dat dan altijd nog een optie zijn.
Ik heb gewoon niets met het nmprs en met alle extra regeltjes neig ik gewoon naar PVE paspoorten en AMHA/AMHR papier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:48

Zelfs bij het grootste stamboek van nl. ( kwpn) kan een veulen uit ouders die vb zijn gewoon stamboek worden.
Zelfde voor het nrps. Mijn jaarling uit een haflinger moeder en een nrps erkende hengst kan straks gewoon stamboek opname doen.

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 19:55

Volgens mij kun je altijd nog hoger op in het stamboek, als je aan alle eisen voldoet namelijk.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:04

Als ik mijn merrie niet stamboek op laat nemen, kan haar veulen nooit ggk worden

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:16

En wat dan als een veulen al is geboren en de moeder wordt later veterinair gekeurd? Wordt ie dan alsnog stamboek of lukt dat nooit meer?

Jawel, want Dream van mij moet nog stamboekopgenomen worden, dat wil ik dit jaar laten doen en dan kan haar 2011 veulen, als ie wellicht in de toekomst op de HK wordt aangeboden, ook ggk worden.

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:54

rose68 schreef:
Op de vraag waarom ik als AMHA fokker dit doe: Ik wil gewoon een zo'n groot mogelijk afzet gebied hebben en natuurlijk ook de bevestiging nu dat ik met goedgekeurde dieren fok.
Of het in de toekomst verschil gaat uitmaken of je met Hoofd stamboek dieren of met hulp stamboekdieren fokt, zou ik echt niet weten. Dat zal de tijd moeten leren. Ik kan nu in ieder geval iedereen die bij mij een veulen koopt, zeggen dat hij of zij in het hoofdstamboek zal worden opgenomen.

Wij hebben hier ook alle merries die nog niet op een keuring verschenen zijn laten keuren een paar maanden geleden.De merries die uit Amerika geimporteerd (die automatisch hoofdstamboek waren) ook maar gelijk gekeurd en die nog niet op keuring verschenen zijn en idd het is een stukje betrouwbaarheid en bevestiging om te laten zien dat alle paardjes die gebruikt worden bij je stal voor de fok ook veterinair in orde zijn.Kost wel even wat,maar ook ivm alle nakomelingen hadden wij alles graag op orde.

Trouwens volgens mij mag een beëdigde paardendierenarts ook keuren voor nmprs;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:56

Sinds wanneer? Want ik weet niet beter dan prok

rose68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 21:23

Ja PROK moest ik ook

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 21:33

Ja ik had ook prok,maar die neem je automatisch want het staat in de voorwaarden.
Ik hoorde dit pas vallen nl,ik weet niet of het zo is, maar ik had ze bij ons inmiddels al gekeurd,dus voor mij geen zin om na te vragen,maar misschien nog het vragen waard voor de rest die moeten?