Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Hengst moet elke willekeurige merrie maar kunnen verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:15

Niemand zegt dat je een kneusje fokt als het niet Keurwaardig is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 15:53

at kebie Waarom hebben vorig jaar een aantal bekende hengstenhouders/paardenhouders diverse paarden richting slacht gebracht. Omdat dat blijkbaar meer opbracht dan de paarden verder laten opfokken (en daardoor geld kosten). Vandaar dat je voor een 'habbekrats' 'goede' stermerries of sportpaarden kan kopen. Er is idd overal een markt voor, is het niet bij iemand in een wei of in een maniege dan is de markt bij de slacht of misschien ergens in een achteraf weitje waar ze aan hun lot over worden gelaten.
Het is heel simpel als er een overschot is aan iets, kan ook de onderlaag strengere eisen stellen. En wat is de juiste prijs? Verkoop jij je paard voor € 1000,00? Dan zal het vast niet van harte zijn. :) Als de gerenomeerde fokker/hh/mh al steen en been klaagt over slechte afzet en prijzen.. En die hebben gemiddeld genomen ook gemiddeld de betere/beste paarden... Waar blijven de correcte paarden en waar blijven de slechte paarden dan? :)

Een kneusje is, zoals je het zelf al zegt, een kneusje en wordt niet keurwaardig. (Een paard dat niet keur is is niet gelijk een kneus, dat is nergens gezegd) Maar dat wil ook niet zeggen dat men maar raak moet fokken (vermeerderen). 'T wordt nog minder als 't beestje onder de kostprijs weg moet en uiteindelijk met alle andere kneusjes/ mindere paarden moet compenteren om een plekje en uiteindelijk het onderspit delft, omdat 'fokker' even heel zwart/wit gezegd niet heeft nagedacht dat moeders bijv. luchtzuigt, kissing spines heeft, benen vol hko en spat heeft (dit soort aandoeningen vind ik persoonlijk nl. erger dan een iets weke rug) en de niet goedgekeurde hengst van de buurman dat helaas niet heeft kunnen verbeteren. Paardenvlees beleeft op dit moment een flinke opmars, waarbij er zelfs slagers zijn die compleet over gaan op paarden. Hele nieuwe paardengerechten worden er bedacht. Dat is niet omdat het aanbod zo weinig is... En dit is écht geen geintje, of zwart/wit gestelde mededeling (helaas), er zijn genoeg nieuws- en krantenberichten over geweest.

Wat zouden jou minimum eisen zijn aan een merrie om (voor de leuk) eens een veulen bij te fokken? In eerste instantie voor zichzelf, maar met in het achterhoofd dat er misschien ooit een tijd komt dat verkocht moet of kan worden? Wat vind jij een correct paard?Verder ben ik er natuurlijk van uit gegaan dat de meeste fokkers niet bewust fokken voor de slachterij, die heb je natuurlijk wel. Maar die hebben over het algemeen niet 1 merrie waarbij ze eens een keer een veulentje bij fokken. :)

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 16:28

@ sammie
Ik stel alleen maar dat een hobby geld mag kosten, en als ik dan een veulen fok, en hij moet verkocht, dan mag dat best onder kostprijs :j Omdat ik dan een veulen fok voor mijn eigen plezier en hobby, en ik er (gelukkig) niet van hoef te leven.
Natuurlijk willen we allemaal wel een veulen fokken dat voor 1 ton op de veulenveiling verkocht wordt (het liefst uit een heule goeikope merrie). Maar dat is bijna net zo reeel als dat je de staatsloterij wint :+

Als ik besluit te fokken (heb ik ooit al eens besloten) dan doe ik dat:
1. voor mezelf
2. blijft het veulen -in principe- in ieder geval totdat hij ingereden is
3. gebruik ik een klinisch gezonde merrie die redelijk voldoet aan hoe een "normaal" paard eruit ziet en - niet onbelangrijk- waar IK fijn mee weg kan rijden O:)

Het veulen moet voldoen aan de volgende eisen:
1. Harde, correcte voeten zodat hij/zij economisch weinig kosten met zich meedraagt (en volgens mij ook de kans op weke delen problemen vermindert, maar dat terzijde)
2. een mooi koppie
3. cool in de kop

Is effe wat anders dan normering volgens het stamboek :D En binnen het KWPN stamboek ook knap lastig om een hengst op te selecteren. Maar ik kan er wel heeeel fijn mee buiten rijden, een sprongetje maken en een dressuurlesje mee volgen :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-11 22:00

Ik noemde wel het woord kneusjes.
Daar doel ik op fok producten die dus eigelijk vermeerderd zijn in plaats van gefokt.

Fokken dan vind ik dat je echt iets probeert te verbeteren.

En ja ik vind dat zoals ik al zei een stukje verantwoording naar je fok product.
Ik snap dat als je een merrie hebt best een opvolger wil fokken.
Omdat zo paard veel waarde heeft kwa emotie.

Maar ook dan vind ik dat je toch in het veulen bepaalde punten sterker hoort te fokken.
Of misschien zelfs de keuze moet maken om er juist niets uit te fokken omdat de merrie juist het een en ander mankeert.

Ik had zo graag een nakomeling gehad van me vorige hengst.
Voor mij had dit paard kwa emotie heel veel waarde en was voor mij goud waard.
Maar hij op 5-6 jarige leeftijd is er HKO vastgesteld.
Dit kan door div redenen zijn gekomen onder andere erfelijk.

Heb toen besloten om hem te laten casteren.
Hij was overgins ook GGK, gelukkig nog geen nakomelingen gemaakt.....
Op 7 jarige leeftijd is er artrose vast gesteld.

Als het een merrie was geweest had ik ook niet het risico genomen.....
Want ik vind het absoluut niet verantwoordelijk om een grote kans te krijgen dat het veulen erfelijk belast zou zijn.
En dan weer een heel traject volgen met pijnelijke emoties tot uiteindelijk inslapen als vooruitzicht........

En dat mag je andere mensen ook niet aandoen: Door verkeerde keuzes

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:41

We leven in een vrij land, dus iedereen mag willekeurig welke merrie laten dekken. In economisch goede tijden was het ook nog zo dat je veulens makkelijk kon verkopen, er was een markt voor. Deze situatie is nog niet zo heel lang geleden veranderd vanwege de economische situatie. Het weerhoudt gelukkig wel een aantal liefhebbers van het fokken van een veulen, maar er blijft een categorie hobbyfokkers die hoe dan ook een veulen wil fokken. (Dat is zo leuk voor de merrie.... of zoiets) Maar ook een hobbyfokker heeft naar mijn idee baat bij kwaliteit, want van een goed paard heb je toch meer plezier dan van een slechte?

Daaruit volgt dat je dan ook alleen moet fokken met een merrie met kwaliteit; In ieder geval gezond van lijf en leden, voldoende correct en meewerkend en langdurig geschikt voor het DOEL dat je voor ogen hebt. Wat dat doel is, is per fokker verschillend.