Welke hengst bij deze merrie (Stravinsky x Ferro)?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Welke hengst bij deze merrie (Stravinsky x Ferro)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:00

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:04

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:05

tita schreef:
Weet niet, als je de hengst intressant zou vinden zou je altijd contact op kunnen nemen.
Tis namelijk niet zo dat de aanvragen mega groot zijn

Nee en dat is niet voor niets

tita schreef:
Charmeur is ook bloedmooi maar hij heeft nog niks bewezen dus ik zou daar voorzichtig mee zijn.
Zo zie je maar dat op de veulens van Toot en PB ook geen mega-race is gekomen..gewoonweg wat pappie heeft, hoeft ie niet perse door te geven
Zelf zou ik eerder voor een bewezen hengst gaan.

Charmeur zijn moederlijn en vaders in de moederlijn hebben aanzienlijk meer bewezen, Charmeur heeft veulens getoond en dat samen met de gegevens uit zijn afstamming geven een duidelijk beeld, zeker voor deze merrie.
De vergelijking met Totilas en PB bewijst niet direct enig inzicht in de fokkerij.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:09

tita schreef:
http://www.pretendenthoeve.com/afbeeldi ... ternet.pdf

hij komt daar niet goed tot zijn recht GJ9

Het laat wel zien wat voor spijkerharde hengst het nog is op zijn leeftijd. En wat voor een prachtige hals hij heeft.

Sarabande: aanvragen voor DV van overleden hengsten zijn nooit groot toch.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:10

GJ9 schreef:
Sarabande: aanvragen voor DV van overleden hengsten zijn nooit groot toch.

Dat ligt aan de kwaliteit van de hengst, voor Contango en Ferro staat men nog steeds in de rij

Salinero is ook nog spijkerhard en die heeft heel wat harder gewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:46

@ sarabande het is een klassieke hengst en dat moet je aanspreken de meeste mensen willen toch snel een nieuwere type soort van mode.
Bovendien is de hengst overleden, enkel kenners en de oude generatie kent deze hengst.
Bv Democraat (geweldig) Uniform Flemming zijn oudere hengsten en verwijden naar de achtergrond dat wil niet zeggen dat ze slecht zijn
Ferro is niet te vergelijken omdat de vraagprijs nog behoorlijk is, bovendien kom je voor Ferro niet zomaar in aanmerking iig niet in onze tijd.

Charmeur heeft IMO nog helemaal niks bewezen overigens Toot ook niet omdat de veulens te jong zijn.
Charmeur is ook niet echt een paard dat veel body kan toevoegen IMO.

Ik val gewoon beetje op de oude garde en kijk voornamelijk naar de nakomelingen want dat is IMO toch wel belangrijk.
Ik ken meer Jazz die vervelend zijn dan mee werkend.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:00

Ik schaar mezelf onder kenners en oudere generatie vandaar dat ik vind dat ik mijn gedegen mening mag geven tegenover iemand die nog nooit een paard gefokt heeft en vanuit die positie blijft roepen dat Charmeur nog niets bewezen heeft
Fokken is vooruit gaan, niet achteruit lopen

Oudere hengsten hebben zich niet bewezen in de fokkerij of zijn of nog alom vertegenwoordigd (Ferro, en b.v. Flemming ik verwacht 2 veulens van zijn zonen)

Ik vind op deze merrie een Gelderse of zon ouderwetse hengst zetten zonde, er is genoeg passend rijpaardbloed voorhanden. Daarbij vraagt TS helemaal niet om een trage trapzak, ze wil juist de elektriciteit en snelheid behouden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:08

Ik ken alleen maar lof over de Chameur veulens en ze gaan als warme broodjes over de toonbank!
Bij een andere hengst is het ook een gok, net zoals bij ieder andere, het is maar net hoe je merrie door vererfd!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:09

Trage trapzak?? Wie raadt hier trage trapzakken aan dan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:09

Moet je perse een paard gefokt te hebben om er kijk op te hebben, overigens zoo fijn dat jij precies allemaal weet wat ik in mijn leven heb gedaan.

Ik heb mijn ervaring bij fokkers op gedaan wat zeer leerzaam was. Fokkers met een bewezen naam in de fokkerij ik heb van hun een en ander geleerd. Geen amateur fokker.

Om Chabacon een trage trapzak (gelders te noemen) getuig mij echter niet echt van kennis.

Jij kijkt naar de lijnen ik kijk nog naar meerdere dingen die IK belangrijk zou vinden.
Waar Charmeur niet aan voldoet.

Maar goed is niet aan jou en mij de keus.
Al mag je wel minder grof gebekt zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:10

DDW1190 schreef:
Ik ken alleen maar lof over de Chameur veulens en ze gaan als warme broodjes over de toonbank!
Bij een andere hengst is het ook een gok, net zoals bij ieder andere, het is maar net hoe je merrie door vererfd!

:j dat ben ik wel met je eens maar Charmeur is op dit moment een hot item. We zullen zien over 4 jaar hoe zijn eerste veullies het gaan doen.
Dat zal bepalend zijn voor zijn fokkerij.
Bovendien is ie L1 dressuur, zou voor mij ook een reden zijn om hem NU nog niet te gebruiken.

Ookal heeft paps een goede lijn dat zegt nog niks over het feit dat je kan zeggen dat ze het gaan doen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:19

Dat is ook zo vanwege zijn leeftijd?
Ik ben ook erg weg van het wat grovere type, maar Chameur is nog maar 4 jaar dus daar kan je niet al te veel over zeggen!
Wel vond ik hem er bij de Pavo cup met kop en schouders uitsteken, vooral qua model! en qua beweging helemaal!
Het is sowieso toch een gok en Chameur is inderdaad een Hot-item, dus is er automatisch ook meer vraag naar! :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:22

tita schreef:
Ookal heeft paps een goede lijn dat zegt nog niks over het feit dat je kan zeggen dat ze het gaan doen.

Dus dan een keuze maken voor een oudere die niets bewezen heeft, de logica ontgaat me eigenlijk

En ik zie mijzelf niet grof gebekt zijn, dus ik zou dat even terugnemen.

Anderen zien fokken is heel wat anders dan zelf met alle kennis van merrie en hengstenlijnen een keuze maken

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:27

Dat zou voor NU een reden zijn om niet te kiezen voor Chameur.
Ja Charmeur is pas 4 mag volgend jaar M starten..denk dat ze toch wat geleerd hebben.
Hoop van harte dat ze de hengst heel houden.

Bij de fokkers werd altijd een bewezen hengst uitgezocht. Soms werd een een mindere hengst gebruikt, vaak als die hengst het net niet deed, werden de veulens daar ook stukken minder waard.
Geldt ook voor het feit dat er gekozen werd voor een Duitse hengst.
De veulens werden meestal standaard 3 jaar aangehouden, waren ze goed werden ze uitgebracht in de L en daarna de fokkerij in met bewezen hengsten.

Mocht een merrie een keer lucky shot hebben dan werd zo'n hengst gelijk 4x achter elkaar gebruikt elk jaar.
Dat was overingens Krack C.
Daar hadden ze een bloedmooi paard wat voor veel geld verkocht is, de overige 4 waren compleet niks vergelijken met de 1e merrie... maar in stilte blijven hopen op dat second lucky shot.

Maar TS wil een veulen voor eigen gebruik? En niet voor de verkoop toch?
Anders is de merrie eerst uitbrengen voor je gaat fokken een optie?
Laatst bijgewerkt door tita op 19-12-11 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:28

Ik maak me er geen enkele zorgen over dat Charmeur het goed gaan doen. Ik heb enkele van zijn veulens gezien en het zijn plaatjes. De hengst zelf is met een paar jaar echt wel lichte tour(of verder waarschijnliijk) Hij heeft een prachtig type en zeer sterke bewegingen. Heeft dat van pa en moe meegekregen dus hij zal het best vererven.

Mijn Gelderse merrie gaat ook en keer onder Charmeur. Ik hoop een op een Gelderse, maar ik ben bang een luxe te fokken...maar dat zien we dan wel weer.
Trapzakken vindt men overal, bij de rijpaarden, de Gelderse, de friezen. Lijkt me vreselijk rijden..mijn Gelderse is electrisch, werkwillig en sensibel. Ben nog niemand tegengekomen die ddat niet met me eens was. :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:35

Ik vind Chabochon dus echt geen trapzak en in dit geval durf ik te suggereren dat ik meer ervaring heb met Cabochon dan Sarabande.

Zij heeft hem enkel gezien misschien gevolgd op papier terwijl ik er een stuk of 5-6 nakomelingen onder mijn kont heb gehad. Los van elk kaar geen familie (sommige wel)
Ik heb met mijn eigen ogen gezien wat ie fokte... Hoe zijn kinderen werden en hoe de klein kinderen zijn geworden...toen hield het op want werken, paard, huishouden en rijden bij fokker trok ik niet meer.

@ Sarabande
Ik ga dus echt niet mijn woorden terug nemen en helemaal niet voor jou want jij lees ook hier mijn posten objectief en geef je eigen draai eraan.

Jij vind dat Chabocon niks heeft gepresteerd goed jouw recht. Ik zou altijd kiezen voor een ouder hengst of anders jongere hengst die zich bewezen heeft door middel van nakomelingen en eigen sport-prestaties.
Al moet ik heel eerlijk zeggen dat ik sport-prestaties van nakomelingen stukken belangrijker vind.
:j daar zou ik naar kijken tenminste een van mijn punten.

Verder hoef jij niet te weten wat mijn aandeel was, maar iig stukken meer dan op plaatje kijken wat er gefokt wordt maar ben blij dat jij een van de weinig mensen ben met ervaring _/-\o_

* schrijffouten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:34

Oké.

Uphill wordt hem definitely NIET. Hij spreekt me absoluut niet aan, nu ik wat meer van hem bekeken heb.

Westpoint is nog steeds in de race, die vind ik echt smashing, fokt voldoende front, heeft uitstraling, en zal merrie verbeteren op haar draf, en voegt hij zelfhouding en uitstraling toe.

Charmeur vind ik echt een bloedmooi dier. Mooi hoofdje, en zowel Westpoint als hij spreken me qua karakter erg aan.

Ik blijf Alexandro toch ook leuk vinden hoor, hij geeft wel weer wat meer body mee, lijkt verbeterend te werken op de bovenlijn, qua karakter lijkt het een heel blij, vrolijk paard. Houden we ook van :j

Lord Leatherdale wordt hem ook niet, volgens het KWPN moet de merrie een sterke bovenlijn hebben, en die heb ik met rijden wel verbeterd, maar heeft ze toch niet van nature. Verder verbetert hij op de galop, maar dat heeft zij niet nodig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:39

Alexandro is ook leuk. En een ding doen alle Alexandro's...bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 16:46

Hij beweegt mooi, is knap, en heeft een goed karakter :j
Is zeker kandidaat. Maar hoe een slecht idee is Gelders bloed?
Ik ben niet bang voor een trapzak met deze hengst, zeker niet, daar is hij gewoon te blij en te werkwillig voor, denk wel dat hij een flinke dosis nuchterheid toevoegt, en hij is chique genoeg, vind ik.

Westpoint heeft dat ook als pré, erg leuk karakter, betrouwbaar, werkwillig, lief. Daarom vind ik die ook erg leuk, en hij heeft looks hè 8-)
Zal minder nuchter zijn, maar ook hij heeft heel gave gangen.

Charmeur ook, looks, karakter, en beweging. Charmeur is jong, dus wat zijn nakomelingen doen weet je niet, maar komt uit 2 bewezen lijnen, dus die durf ik wel te gebruiken.
Westpoint komt ook uit bewezen lijnen, zit wel Ulft in, maar is ver genoeg weg.

Edit: deze 3 staan wel op mijn lijstje, dus 2 met Jazz-bloed, en een Gelderse.
Wat is wijsheid? als je met Alexandro dekt, is idd het bezwaar van sarabande heel reëel en dat is dan een goede reden om het niet te doen.

Met de andere 2 krijg ik wss een min of meer betrouwbare mafketel, en idd geen basispaard, wel een heel leuke voor de sport.

Charmeur is bloedmooie vos, westpoint is zwart, merrie is zwart, dus veulen is hoe dan ook zwart. En zwart vinden we mooi (ja ja, op een kleurtje kun je niet rijden, maar 't is wel leuk om naar te kijken :D )

Om nog een vraag te beantwoorden, waarvan ik niet meer weet wie die stelde. Ja, is voor mezelf, een leuk sportpaard erbij, ik wil idd electrisch en snel en sensibel, maar niet helemaal gestoord. Vraag is of je überhaupt wel een paard dat voor de gemiddelde ruiter te rijden is kunt fokken uit deze merrie, en dat betwijfel ik. Ik denk niet dat ik dat moet willen. Ik wil er wel een die nog te verkopen is, maar idd wel voor mezelf.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:01

Ach en twee keer Ulft is helemaal niet zo ongewenst hoor.
Persoonlijk vind ik gelders bloed gewoon zonde op deze merrie. Het wordt een mixje van alles... Ik zou juist vanwege de basis die nou een beetje gelegd is met Stravinsky en Ferro, voortborduren op de dressuurhengsten. Ouder bloed is wellicht een optie, maar daarin ga ik mee met Sarabande dat je dan wel een stap terug doet in de fokkerij. Persoonlijk heb ik er ook nog geen opvallende dieren van zien komen die o.a. recent gedekt zijn met Oscar/Kimberley/Cabochon, etc.
En er zijn zat massalere, moderne hengsten met goede karakters. Daarvoor hoef je het niet perse in Gelderse paarden te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:09

Dat is wel idd :j

Maar wat is een goed karakter, ik ben zelf dol op Jazz en zijn nakomelingen, ik vind de karakters heel fijn, werkwillige paarden, eerlijk en fijn te bewerken, en mooi om te zien ook. Maar er zijn er genoeg die roepen: Jazz is een klootzak.
Ferro-bloed schijnt moeilijk bloed te zijn, en toch heb ik er nooit problemen mee, ik vind Ferro een prachtige hengst die heel mooie nakomelingen heeft gegeven. Ik vind Ferro's ook niet vervelend ofzo, ze vragen wel wat handigheid, maar zijn volkomen eerlijk.
Dus ik ga op basis van karakter zonder meer voor een Westpoint, en qua looks is het denk ik net de match. Merrie heeft een heel fijn hoofdje, dus een heel lelijk ding zal het toch niet worden, en hoe dan ook wordt het zwart, en da's een populaire kleur. Charmeur schijnt een erg leuk paard in de omgang te zijn, dus die is ook op basis van karakter een kandidaat.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:16

Een goed karakter is voor mij een paard dat wil werken. Ze moeten gewoon voor je willen werken. Westpoint zelf heeft dat denk ik tot dusver al mooi bewezen via Verden en wordt nu voorbereid op LT (dacht ik? Of GP? Iig door Kirsten Beckers).

Misschien is deze het overwegen ook waard?

Don Tango (Contango x Jazz x Ulft). Komt uit mooi moederlijntje. Door Contango net even een slagje degelijker. Paard met een goed karakter. Alleen weet je er nog helemaal niets vanaf qua nakomelingen en eigen prestaties. Dus dat zou dan een behoorlijke gok worden. Plus het feit dat deze hengst röntgenologisch niet voldoet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 17:18

Nee, je weet niks, maar dat is wel een serieus leuke afstamming.

Kan ook leuk lopen, en lijkt een heel lief ding te zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:19

Yamcha schreef:
Charmeur is bloedmooie vos, westpoint is zwart, merrie is zwart, dus veulen is hoe dan ook zwart. En zwart vinden we mooi (ja ja, op een kleurtje kun je niet rijden, maar 't is wel leuk om naar te kijken :D )

.

Zwart x zwart is niet altijd automatisch zwart. De vader van Westpoint is voskleurig.
Goede kans dat die van jouw wel homozygoot zwart is. Vanwege Stravinsky x Ferro maar het zou ook zomaar kunnen dat ze het niet is. Dan zou je met Westpoint 50% kan op zwart hebben(en 50% kans op vos)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 18:24

Vos is ook mooi.

Als 't maar geen bruine wordt. Bruin is teveel voorkomend.