Hoe duidelijk maken dat ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Re: Hoe duidelijk maken dat ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:11

Erg spannend, ik volg dit even :)

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:49

ow ik ben ook erg benieuwd, ik ga dit ook even volgen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 16:55

Hier nog een volger..

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:03

Ik ben ook benieuwd wat er uit gaat komen!

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:13

Ben ook wel benieuwd. Als de hh en het stamboek het ook niet vinden kloppen......

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:22

Wat vind je vriendin ervan dat de testen nu worden uitgevoerd en hoe kijkt ze tegen de mening van het stamboek en de HH aan?

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:27

InekeH87 schreef:
Heb niet het hele topic gelezen, maar ik wil de TS er even op wijzen dat in zeer uitzonderlijke gevallen het wel mogelijk is dat vos x vos wel een bruin veulen geeft. Dit kan optreden als er een mutatie is in één van de genen voor kleur bij 1 van beide ouders. Is heel heel vergezocht, maar het zou kunnen. Eventueel is er ook nog de mogelijkheid dat niet het gen van de vader (of moeder) voor de kleur werd geactiveerd, maar die van de opa of oma die via één van de ouders is doorgegeven. Dit is een vorm van epigenetische regulatie waarbij afwisselend paternale of juist de maternale genen worden geinactiveerd. Even heel kort door de bocht gezien kan het dan zijn dat de moeder of de vader wel het dominante gen voor bruin heeft, maar dit is al vroeg in de embryonale ontwikkeling middels methylatie van chromatine en/of DNA uitgeschakeld waardoor het fenotype vos is. In de kiemcellen van het dier worden de methylatiepatronen gewist en dan is het dus mogelijk dat het dominante gen wel weer wordt doorgegeven.

_/-\o_

Ik wist het niet echt te verwoorden voor bokt :D

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:29

Ben ook heel benieuwd hoe dit afloopt!

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:39

Ik ben ook wel benieuwd, al denk ik dat wel heeeel fout zal zijn als er met een verkeerde hengst is gefokt. Al is dit in het verleden ook gebeurd bij de Friezen (Rypke) Zijn er ook foto's van veulen, moeder en evt. vader. Ben nl. wel beniewud of er meer uiterlijke verschillen en overeenkomsten zijn.
Hoelang duurt zo'n DNA onderzoek?

dazzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:42

ook ik ben heel benieuwd..

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:50

Ben ook benieuwd wat de uitkomst zal zijn. Als het stamboek maar ook de hh het met je eens zijn dat het niet klopt.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:01

Achter DNA onderzoek is spoed gezet en uitslag is er binnen 2 weken, maar tot nu toe nog geen uitslag binnen.
Dit is echt GEEN bewuste fout, anders had de hengstenhouder vast niet zo fijn mee gewerkt en hij heeft al een aantal leuke voorstellen gedaan. (hij is er (net als ik) voor 99% zeker van dat dit niet het veulen is van de hengst die ze wilde van haar merrie)

Vriendin begint nu ook echt in te zien dat de bruin gekleurde nakomelingen ook uit bruine of zwarte moeders komen en niet uit vossen. Ze is er toch ook wel blij mee dat ik er zo op door gehamerd heb.

Dus we zijn benieuwd wat er uit gaat komen en het is in ieder geval wel vrij zeker dat de hengst wel WPN gekeurd is (geen andere dekkingen dan van wpn hengsten op die dag :) ).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:04

Nou, spannend.

Een leuk voorstel zou ik overigens vinden volgend jaar een dekking van de goede hengst...maar dat terzijde.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:07

Spannend. Ben benieuwd naar de uitslag.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:07

Is er ook iemand die dan een veulen van de voshengst heeft ipv van de zwarte of bruine waar die van je vriendin mee gedekt is? Als ze per ongeluk rietje verwisseld hebben...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:12

GJ9 schreef:
Is er ook iemand die dan een veulen van de voshengst heeft ipv van de zwarte of bruine waar die van je vriendin mee gedekt is? Als ze per ongeluk rietje verwisseld hebben...

Scherp :=

Ja....dat zou best eens kunnen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:13

Quir schreef:
De bruine nakomelingen die ze noemt zijn overigens wel uit bruine of zwarte moeders. Dan kan het natuurlijk wel.

Bruin veulen uit een zwarte moeder en vosvader kan alleen als de vos bruin draagt.

Ook behoorlijk slordig dan, áls er geknoeid is, om met een bruine te gaan rommelen := Vos x vos = altijd vos, als je dat als hengstenhouder al niet weet... :Y) Zo val je nog eens door de mand.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:15

hestejente schreef:
Quir schreef:
De bruine nakomelingen die ze noemt zijn overigens wel uit bruine of zwarte moeders. Dan kan het natuurlijk wel.

Bruin veulen uit een zwarte moeder en vosvader kan alleen als de vos bruin draagt.

Ook behoorlijk slordig dan, áls er geknoeid is, om met een bruine te gaan rommelen := Vos x vos = altijd vos, als je dat als hengstenhouder al niet weet... :Y) Zo val je nog eens door de mand.

Hoeft niet rommelen te zijn

Iemand pakt een rietje en denkt dat hij het rietje van Vosje gepakt heeft en niet van Bruintje.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:20

Precies, en ik weet eigenlijk heel zeker dat er niet mee gerommeld is maar ergens een fout gemaakt is (bijv t rietje verwisseld met een andere, merrie is ook niet op t station gedekt). Inderdaad zal er ergens dus een veulen rond lopen van deze hengst, maar daar gaat de hh achteraan op het moment het bekend is van welke hengst dit veulen is.

Dekking volgend jaar krijgt ze sowieso al, maar hij heeft een leuk extra aanbod gedaan. Alleen wacht mijn vriendin daar mee met beslissen of ze het wel of niet doet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:20

Ooooo wachteffe, rietjes ja... zo doen ze dat natuurlijk bij de grote driegangers :)*

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:20

Als je weet wie de papa eigenlijk had moeten zijn zou ik eens gaan kijken welke voshengst er bij dezelfde hengstenhouder staat en of dit misschien op het veulen lijkt. En natuurlijk zal de dna de uiteindelijke uitslag wel geven.
Weet je vriendin al wat ze gaat doen als het veulen niet van de gewenste papa is?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 18:24

Ja, het veulen blijft sowieso. Ze is er helemaal gek mee en het veulen is zeker weten niet slecht, in tegen deel zelfs een heel correct en content dier!!

Echt met het diertje mankeert helemaal niks, alles klopt gewoon behalve het kleurtje en dus de vader.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:24

Heb het hele topic doorgelezen en ik ben erg benieuwd! Ik blijf dit even volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:25

Ik ben wel benieuwd naar de uitslag!!

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 18:31

Hele topic doorgelezen en ben zeer benieuwd naar de uitslag.