Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:22

besita schreef:
ik vind al die uitspraken uit de mond van al de fervente prokverdedigers ..euhm vreemd :+ :+
maar dat bewijst nog maar eens de hypocriete houding ..want als ze dan eens een eigen fokproduct zouden aanhouden ipv snel verkopen als veulen en die nakomeling blijkt als 2 jarige niet clean dan snele opereren en later Prok aanvragen, en dan doodleuk verkondigen over hun prokproducten :') met deze erbij zeker: *\o/* *\o/*

Zoals de waard is.. etc :\

Alleen een domme fokker zou dat doen want daar heeft hij/zij zichzelf mee

Suzanne en ik reageren op de mooie moederlijn en dat voor zon prijs, dat er vervolgens allemaal complot theorien bedacht worden en slecht gelezen wordt om het eigen gelijk te halen is typisch (kogels vallen niet onder prok, worden alleen vermeld, dus wel of niet chip uithalen veranderd niets aan het resultaat)
Ik ga een boek lezen :evaw:

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:36

ach komop beest staat al maanden te koop ..en voor meer dan het dubbele
wat is er met de waard dan ..zolang ze de kogels er niet bijnemen hecht ik geen waarde aan de prok ..heb het nu genoeg in de realiteit gezien dat het geen enkele garantie bied voor je veulen
trouwens zijn botfragmentjes losgekomen door trauma geen echte ocd's maar chipjes of fractuurfragmanten (kunnen zelfs bij oudere paarden ook voorkomen ,ocd enkel tot 18m) en de chirurgen kunnen het verschil perfect zien ...dus de vlieger van OCD door trauma in de opfok gaat niet op

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:38

besita schreef:
ach komop beest staat al maanden te koop ..en voor meer dan het dubbele
wat is er met de waard dan ..zolang ze de kogels er niet bijnemen hecht ik geen waarde aan de prok ..heb het nu genoeg in de realiteit gezien dat het geen enkele garantie bied voor je veulen
trouwens zijn botfragmentjes losgekomen door trauma geen echte ocd's maar chipjes of fractuurfragmanten (kunnen zelfs bij oudere paarden ook voorkomen ,ocd enkel tot 18m) en de chirurgen kunnen het verschil perfect zien ...dus de vlieger van OCD door trauma in de opfok gaat niet op

Uit de advertentie:

Extra informatie: Aansprekende 3 jarige Verdi x Heartbreaker x Mytens xx merrie met zeer mooie bloedlijnen. Merrie met veel ras en uitstraling, laat een makkelijke sprong zien met ruim voldoende techniek. Merrie is nog niet zadelmak, wel gelongeerd met zadel en hoofdstel. Merrie is werklustig en heeft een zeer meewerkend karakter. Merrie is momenteel 1.63 en zal uitgroeien naar ongeveer 1.65-1.67.

Merrie is zowel klinisch als röntgenologisch volledig goedgekeurd voor de sport met allemaal 1-tjes op de foto. PROK-waardig! Vanwege kleine chip in de linker achterkogel lagere prijs, volgens advies dierenarts is dit geen belemmering voor de nationale sport en gemakkelijk verwijderbaar.

En nu echt naar mijn boek

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 16:47

veel plezier met lezen :P

Iedereen is het over eens dat OCD genetisch
bepaald is, maar zijn er geen andere
factoren die OCD kunnen veroorzaken?
Leo De Backer is formeel: ‘Er ontstaat geen
enkel OCD-letsel zonder genetische basis!
Beweging, voeding, noem maar op, het
speelt daarin geen rol. Alle onderzoeken
over heel de wereld tonen aan dat in de
ontwikkeling van een paard vele stadia
van ‘OCD-like’ kunnen ontstaan! Toegegeven,
er kan inderdaad dergelijk letsel
ontstaan door trauma, al zal een geoefend
oog van een veearts het verschil zien
tussen een chip en een kleine fractuur.
Het kan gebeuren dat door interpretatie
een hengst wordt afgekeurd, al is dat een
verwaarloosbaar percentage. Voeding kan
geen doorslaggevende rol spelen. Laat je
dus niet beïnvloeden door de commercie
van voederfabrikanten, want dat is
boerenbedrog. OCD-like wordt in een
wetenschappelijk onderzoek omschreven
als remodeling: in de ontwikkeling van
paarden groeien stukken bot aan elkaar.
Daarom nemen we geen foto’s van
paarden jonger dan achttien maanden.
Als we nadien bij een tweejarige een chip
vaststellen, kun je er vanuit gaan dat die
er heel zijn leven zal blijven. Als we omgekeerd
op die leeftijd geen chip ontdekken,
zal hij er ook geen meer krijgen. Stel dat
beweging en voeding toch een rol zouden
spelen, dat zouden we ervan uitgaan dat
OCD ook op latere leeftijd kan voorkomen
en dat is nooit het geval
Zangersheide gaat er prat op dat hun
hengsten OCD-vrij zijn, tenzij anders
vermeld. Nu zijn er collega-dierenartsen
die dat een utopie vinden. ‘Zolang we
geen bloedtest hebben die honderd
procent uitsluitsel biedt, moeten we ons
beroepen op radiografie. Dan blijft het
inderdaad een utopie. Z-hengsten zijn
op basis van de foto’s OCD-vrij. Sommige
stamboeken, – ik ga geen namen noemen
– nemen ook foto’s, maar beperken
zich tot de sprong en de knie, de kogels
nemen ze niet mee. Belachelijk, alsof je
bij een kankeronderzoek naar de lever
enkel de linkerkwab in acht neemt en
niet naar de rechterkwab kijkt. We
pleiten voor meer openheid naar de
fokkers toe. Het valt op dat er nog steeds
geheimzinnigheid gecreëerd wordt in
de paardenwereld. In de rensport is het
taboe al lang doorbroken. Als hengstenhouder
verkoop je een product: sperma.
Dan is het toch klaar dat je de fokker
volledig inlicht. We moeten er naartoe
dat die informatie bij de hengstenhouders
ter beschikking is

fokfanaat

Re: Publicatie nakomelingenonderzoek osteochondrose in Januari

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:59

vind het wel bijzonder hoor, je hebt een probleem met hengsten die zelf goed zijn, maar wiens moeder geen prok is, maar zou wel willen fokken met een merrie met een chip op de kogel.....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:03

fokfanaat schreef:
vind het wel bijzonder hoor, je hebt een probleem met hengsten die zelf goed zijn, maar wiens moeder geen prok is, maar zou wel willen fokken met een merrie met een chip op de kogel.....

Nee dat zegt ze zo niet. Ze wil alleen fokken met PROK merries en ja dan mogen ze ook een chipje op de kogel hebben. Dat heeft een reden namelijk. De erfelijkheid daarvan is minimaal, daarom telt het niet mee voor PROK.
Het is aan de fokker zelf of hij de afweging wil maken om te fokken met een PROK merrie met een chipje op de kogel. Sarabande bedoelt dat als zo'n merrie dan komt uit 2 generaties Elite en daarachter de merrie Dolly, je dan wel de gok kan wagen. Meer dan uit een simpele lijn zonder PROK erachter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:05

zijn daar onderzoeken van, dat een chip op de kogel niet erfelijk is?

MargreetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:06

Suzanne F. schreef:
fokfanaat schreef:

Nee dat zegt ze zo niet. Ze wil alleen fokken met PROK merries en ja dan mogen ze ook een chipje op de kogel hebben. Dat heeft een reden namelijk. De erfelijkheid daarvan is minimaal, daarom telt het niet mee voor PROK.
Het is aan de fokker zelf of hij de afweging wil maken om te fokken met een PROK merrie met een chipje op de kogel. Sarabande bedoelt dat als zo'n merrie dan komt uit 2 generaties Elite en daarachter de merrie Dolly, je dan wel de gok kan wagen. Meer dan uit een simpele lijn zonder PROK erachter.

Maar als deze merrie het toevallig niet heeft geërfd van de moeder, maar van de vader, ben je in 1 klap terug bij af, want dan heb je de genen er gewoon terug in.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:12

Ik vind het echt zever dat het ene wel erfelijke is en het andere niet. Naar mijn mening is ALLES erfelijk! :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:19

Er zijn inderdaad onderzoeken van. Zal eens kijken of ik het ergens kan terugvinden. Maar het is niet voor niks dat de kogels niet meetellen. Als dat een hot issue was had het wel meegeteld voor PROK.

OC op bepaalde plekken is binnenkort ook geen hot item meer. Belangrijkste reden is dat het voor de sport helemaal niet interessant is. Tweede reden is dat het KWPN heeft ontdekt dat OC en OCD op bepaalde plekken niet echt aan elkaar gekoppeld zijn. Sprong is heel gevoelig voor OCD en daar mag dus absoluut niet OC voorkomen. Knieen kan je opdelen in 2 gedeeltes waarvan 1 gedeelte wel gevoelig is voor OCD en dus schoon moet zijn, andere gedeelte mag in het nieuwe jaar OC hebben omdat dat niet zo spannend is als het daar voor komt. Niet voor sport en niet voor de OCD vererving.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:22

maar het kan dus zijn dat de moeders van de jonge hengsten op die punten "gefaald": hebben en dat niet erfelijk is, dus afwachten tot de nakomelingen 3 zijn en er gegevens over de nafok bekend zijn, geen reden om deze hengsten nu al af te wijzen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:33

Suzanne F. schreef:
Sarabande bedoelt dat als zo'n merrie dan komt uit 2 generaties Elite en daarachter de merrie Dolly, je dan wel de gok kan wagen. Meer dan uit een simpele lijn zonder PROK erachter.

Exact, dat bedoelde ik.
Dus meer in overdrachtelijke zin van ik zou zon merrie zeker niet afraden aan iemand, daarbij fok ik geen springpaarden dus zou het duidelijk moeten zijn dat ik met: ik zou die niet laten staan niet direct mijzelf bedoelde
Er zijn hier wel die met merries uit aanzienlijk mindere merrielijnen fokken.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 20:37

maar waarom heb je problemen met nieuwe hengsten zonder prokmoeders, terwijl je wel dekt met hengsten zonder prokmoeders?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:41

fokfanaat schreef:
maar waarom heb je problemen met nieuwe hengsten zonder prokmoeders, terwijl je wel dekt met hengsten zonder prokmoeders?

Ik denk dat je in je zin als laatste merries bedoelt? In dat geval is het te zwart wit. Als de hengst zonder PROK moeder verder komt uit generaties Elite dan is het zo'n ramp nog niet. Een hengst goedkeuren uit een moederlijn waarvan niks bekend is qua gezondheid heeft niet de voorkeur.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:46

Ik heb problemen met een nieuwe lichting van 10 stuks waarvan er 9 geen prok moeder hebben terwijl dat wel het huidige beleid is

Ik kies niet voor Krack, die zich meer dan bewezen heeft, op een prokmoeder bijvoorbeeld. Ik heb al uitgebreid uitgelegd dat fokken altijd keuzes maken is.

Het wordt een beetje vervelend dat persoonlijke gedoe trouwens.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:23

sarabande schreef:
Dus meer in overdrachtelijke zin van ik zou zon merrie zeker niet afraden aan iemand, daarbij fok ik geen springpaarden dus zou het duidelijk moeten zijn dat ik met: ik zou die niet laten staan niet direct mijzelf bedoelde

je zegt duidelijk ALS IK
sarabande schreef:
je zegt zelf een paar posts ervoor
"Als ik springpaarden zou fokken zou ik dat zomaar aandurven ondanks de malaise."

dus je zegt heel duidelijk dat je wel zou aandurven om te fokken met een Prok merrie wtende dat ze een fragment in de kogel heeft

bovendien vind ik niet dat we nu een onderscheid moeten gaan maken tussen Spring/ dressuur ..ik had net zo goed een dressuurgeval kunnen opzoeken

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:25

van mijn part maken ze een onderscheid in de Prok ..
Prok A+ als de merries helemaal schoon zijn incl kogels
en een Prok A voor de merries met eventueel fragmenten op de kogels maar wel clean op de rest ( systeem wat ze nu hanteren )

dan kan je ook nagaan hoe vererfelijk het is in de lijntjes
Laatst bijgewerkt door besita op 27-11-11 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 21:39

hoe meer info hoe beter!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:47

vind ik ook
als ik een veulen koop uit 2 of 3 generaties prok en ik ga naar de keuring en ze heeft ocd in de kogel dan lijkt het wel alsof ik slecht heb opgefokt of gewoon dikke pech heb ..terwijl de generaties ervoor het misschien ook hadden en de kans er al was

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:41

Wordt bij het aankopen van een veulen vaak naar de foto's van mams gevraagd? :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:46

Suzanne F. schreef:
Er zijn inderdaad onderzoeken van. Zal eens kijken of ik het ergens kan terugvinden. Maar het is niet voor niks dat de kogels niet meetellen. Als dat een hot issue was had het wel meegeteld voor PROK.

OC op bepaalde plekken is binnenkort ook geen hot item meer. Belangrijkste reden is dat het voor de sport helemaal niet interessant is. Tweede reden is dat het KWPN heeft ontdekt dat OC en OCD op bepaalde plekken niet echt aan elkaar gekoppeld zijn. Sprong is heel gevoelig voor OCD en daar mag dus absoluut niet OC voorkomen. Knieen kan je opdelen in 2 gedeeltes waarvan 1 gedeelte wel gevoelig is voor OCD en dus schoon moet zijn, andere gedeelte mag in het nieuwe jaar OC hebben omdat dat niet zo spannend is als het daar voor komt. Niet voor sport en niet voor de OCD vererving.

Het KWPN ontdekt juist niks, het KWPN laat anderen ontdekken en gebruikt dan die gegevens. Ere wie ere toekomt, en in deze is dat hoogstwaarschijnlijk Ilse Van Grevenhof (zou haar doctoraatsthesis nog eens moeten herlezen).

Voor iedereen dus een tip: 'Breeding against Osteochondrosis'

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 09:46

Umeo schreef:
Wordt bij het aankopen van een veulen vaak naar de foto's van mams gevraagd? :)

Als ik een veulen koop wil ik toch weten hoe zuiver de moeder is hoor Umeo. Een andere waardemeter heb je bij die jonge beesten niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 11:38

Ik zou het liefste bij aankoop van een veulen ook weten hoe de moederlijn is qua gezondheid maar dat kom je niet echt te weten als er geen PROK achter zit. Ik heb ook een veulentje gekocht waarvan ik niks wist van de moederlijn. Moeder was gewoon ster, mm. keur. Veulens kopen blijft toch altijd een gok.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 12:27

s0173957 schreef:
[Het KWPN ontdekt juist niks, het KWPN laat anderen ontdekken en gebruikt dan die gegevens. Ere wie ere toekomt, en in deze is dat hoogstwaarschijnlijk Ilse Van Grevenhof (zou haar doctoraatsthesis nog eens moeten herlezen).

Voor iedereen dus een tip: 'Breeding against Osteochondrosis'

Afbeelding

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:29

Het is niet zozeer de prevalentie (voorkomen) die in deze discussie belangrijk is, maar de h², de erfelijkheidsgraad.
En die van de kogel is hier +/- 0,17, in de sprong 0,28 en in de knie +/- 0,09.

Dus de erfelijkheid van OCD in de kogel is het dubbel van die in de knie en niet zo heel veel kleiner dan die in de sprong...

Als dit klopt is het niet meetellen van de kogel helemaal idioot...