dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:59

anneliesdj schreef:
arie53 schreef:
Ze plaatsen in de galop het achterbeen ver voorbij het midden waardoor de achterhand heel hoog gebracht kan worden en over het voorbeen om snelheid te maken. Dit heeft niets met een dragende galop van doen. In de draf plaatsen ze het achterbeen achter het midden en komen al evenmin tot een gebalanceerd dragen van de massa.

Jaja, en als hij het in de uitgestrekte gangen kan kan het niet in een verzamelde gang? Ik heb volbloeden gereden en gezien en zeker in de galop plaatsen ze zonder moeite het achterbeen onder.
Je kunt elk paard verzamelen, dat is meer een kwestie van rijkunst en opleiding dan van al dan niet opwaarts gebouwd.

De merrie die jij als voorbeeld geeft van een opwaartse bouw heeft in afgetrainde conditie het dieptepunt ook net achter het voorbeen liggen.

Geef eens een definitie van het in balans bewegen.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:14

Suzanne F. schreef:
fokkertje schreef:
Bij het KWPN willen ze een opwaartse romp en hoogbenig zien, dat is het ideaalbeeld bij het KWPN fokrichting dressuur. Maar als ze gaan indexeren bij de huidige internationale dressuurpaarden is het overgrote deel kortbenig (maar zeker niet hoogbenig) en neerwaarts gebouwd.
Parcival is een van de weinigen die voldoet aan het ideaalbeeld

Ja dat zei ik een bladzijde terug ook al. :+

Bij het neerwaarts gebouwd gaat men uit van de bovenlijn terwijl het juist gaat om de onderlijn. En dus is hier de kwalificatie neerwaarts gebouwd vanuit de functionele eigenschap misplaatst.

Ook Parzival is neerwaarts gebouwd en draagt teveel gewicht op de voorhand.

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:25

Suzanne F. schreef:
Ben het niet eens dat je elk paard kunt verzamelen. Misschien tot een bepaalde graad, oke.

Er zijn paarden die van nature al makkelijk tot dragen komen, met de schoft omhoog bewegen en veel zelfhouding hebben.

Ja natuurlijk kun je bij het ene paard verder gaan dan bij een ander.
Wat ik bedoel te zeggen is dat je meer bereikt met goede rijkunst en een minder goed gebouwd paard dan andersom.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:26

Parzival is wel de terechte winnaar van het EK afgelopen zomer. Elk paard heeft zijn beperkingen.

Voor succesvol Grand Prix rijden heb je te maken met ontzettend veel factoren. Het is het totaalpakket dat bepaalt of een paard de top bereikt of niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:30

arie53 schreef:

Afbeelding

En toch met 'de vingers in de neus' stukken beter dan het beste paard van het EASP!
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-11-11 23:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:30

_coquette_ schreef:
Die scandic hengst is absoluut niet neerwaarts gebouwd!

nee ik vind scandic ook opwaarts gebouwd...

Ik snap overigens wel je punt. Anatomisch gezien zijn een aantal toppaarden niet correct gebouwd!
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 13-11-11 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:31

arie53 schreef:

Hoezo?
Afbeelding

Vudress

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:38

Waar Parzival vooral op scoort is het feit dat hij zo ontzettend goed is uitgewerkt. Het geheel straalt vriendelijkheid en gemak uit. Hij loopt natuurlijk al vijf jaar Grand Prix. Dat was in zijn eerste jaren dat hij Grand Prix liep wel heel wat anders.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:39

arie53 schreef:
[Ook Parzival is neerwaarts gebouwd en draagt teveel gewicht op de voorhand.

Afbeelding

Het is maar net wie er aan hangt. |(

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:46

Dees schreef:
arie53 schreef:

Afbeelding

En toch met 'de vingers in de neus' stukken beter dan het beste paard van het EASP!

Je kunt beter hulp voor je frustraties gaan zoeken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:55

Hoezo?

Wat heb jij op Parzival tegen?

Welke van het EASP stamboek vind jij dan beter?
Loopt er überhaupt al iets van het EASP Grand Prix?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:02

Ik snap de frustraties maar kunnen we niet zo op de man spelen??? :)

Dacht ik eindelijk; Hee Ceas is terug... Komt hij met een flauw plaatje aan. :+
(Heb er stiekem wel even om gelachen maar hij is wel gewoon flauw natuurlijk) :D :+

Het lijkt idd nu of de opwaartse of neerwaartse romp afhankelijk is van het moment en de conditie op dat moment. Dat kan natuurlijk niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 11:38

Dees schreef:
Hoezo?

Wat heb jij op Parzival tegen?

Welke van het EASP stamboek vind jij dan beter?
Loopt er überhaupt al iets van het EASP Grand Prix?

Beste Dees, ik niks op Parzival of een ander paard tegen. Ik gun ze allemaal een zo natuurlijk mogelijk leven onder de door de natuur bepaalde voorwaarden waar wij van kunnen profiteren.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:19

Suzanne F. schreef:
(Heb er stiekem wel even om gelachen maar hij is wel gewoon flauw natuurlijk) :D :+

Het lijkt idd nu of de opwaartse of neerwaartse romp afhankelijk is van het moment en de conditie op dat moment. Dat kan natuurlijk niet.

Wat flauw ? Gewoon een feit.

ceasario schreef:

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:43

ceasario schreef:
Suzanne F. schreef:

Wat flauw ? Gewoon een feit.

ceasario schreef:

Afbeelding

Het pennyforum voor volwassenen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 12:46

Dat noemen we nu de dooddoener...

Afbeelding

arie53 schreef:

Afbeelding

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:10

Het is maar net hoe en wanneer de foto genomen is, dat zeg ik de hele tijd ook al.
Afbeelding
Afbeelding

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:25

naar mijn mening draait alles om verbinding, als ze o zo opwaarts gebouwd zijn maar geen verbinding van achteruit hebben kunnen ze alsnog niks. daarnaast moet een paard gewoon goed kunnen galloperen
al die keurings beesten van tegenwoordig kunnen gigaaaantisch groot draven maar veel te vaak zijn ze lang dun en lekker zoals ik het maar noem ( krijgen applaus omdat ze zo groot draven maar wat heb je er aan als ze niet kunnen sluiten?)
het is niet erg dat een paard wat meer body heeft of niet zo heel hoogbenig is, als hij maar functioneel is en dat vergeten helaas heel veel mensen (zowel kopers als fokkers)

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:54

anneliesdj schreef:
Het is maar net hoe en wanneer de foto genomen is, dat zeg ik de hele tijd ook al.
Afbeelding
Afbeelding

Of hoe scheef de foto gedraaid is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:58

Als de persoonlijke sneren nu eens achterwege blijven, dan is dit toch best een interessant topic om te lezen.. TS geeft het ook al aan, de ervaringen die een aantal hebben met elkaar uit het verleden dragen niets bij aan haar topic, de verschillende meningen over het onderwerp wel!

TS lijkt zich hier af te vragen of een bepaalde bouw op stand garanties geeft voor goede prestaties.
En of fokken op een bepaalde romprichting meer kans geeft op succes in de ring.

Ik ben benieuwd hoe iedereen de romprichting bekijkt, dat lijkt ook nog verschillend te gebeuren, te zien aan de verschillende strepen die voorbij komen en de reacties daarop.
Het KWPN stuurde hier een controleur naartoe om een veulen van de eerste jaargang van een hengst te bekijken en op de vraag hoe hij nu de romprichting beoordeelde, gaf hij aan op stand een denkbeeldige lijn te trekken tussen het midden van de schouder en het zitbeen. Hij bekijkt niet de vorm van de romp, maar hoe deze twee punten ten opzichte van elkaar liggen. (anders 'kijkt' een mager paard bijv neerwaartser dan wanneer hetzelfde paard meer buik zou hebben)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:29

Nicole288 schreef:
Het KWPN stuurde hier een controleur naartoe om een veulen van de eerste jaargang van een hengst te bekijken en op de vraag hoe hij nu de romprichting beoordeelde, gaf hij aan op stand een denkbeeldige lijn te trekken tussen het midden van de schouder en het zitbeen. Hij bekijkt niet de vorm van de romp, maar hoe deze twee punten ten opzichte van elkaar liggen. (anders 'kijkt' een mager paard bijv neerwaartser dan wanneer hetzelfde paard meer buik zou hebben)

Dat is ook hoe ik het altijd heb geleerd.
Als je dat toepast op de merrie die arie aanvoert als opwaarts gebouwd zul je zien dat die merrie een evenwichtsmodel heeft, net als Scandic. Het lijntje bij hem loopt iets opwaarts maar vanwege het standpunt van de foto krijgt hij het nadeel van de twijfel en is dus in evenwicht ipv opwaarts.
Afbeelding

Mosh

Re: dressuurpaard, opwaarts of neerwaartse romp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:27

Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of de romp opwaarts of neerwaarts is? Dan zou ik liever kijken naar hoe een paard schakelt (als je 'm naar voren rijd, lopen ze dan nog steeds de grond in? En blijven ze even lang in het lijf?) en naar het achterbeen. Iedereen heeft het altijd over een actief achterbeen, goed buigend achterbeen etc. maar ik denk dat het belangrijker is dat je kijkt naar of een paard het gewicht meer op de achterhand kan nemen en dat doen ze door te kantelen in de bekken en het achterbeen eronder te schuiven. Totilas is daar een goed voorbeeld van..

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:28

Citaat:

Alles handelt bij een paard om de balans. En dat heeft weer alles met de wet van zwaartekracht van doen. Daarvan uitgaande hoort het zwaartepunt in het midden te liggen en niet hoe een controleur wat willekeurig en zonder rekening met zwaartekracht te houden een lijntje op een paard trekt.

Citaat:
Geef eens een definitie van het in balans bewegen.

Hier mis ik nog steeds een antwoord op.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:20

Mosh schreef:
Ik denk dat het niet zo veel uitmaakt of de romp opwaarts of neerwaarts is? Dan zou ik liever kijken naar hoe een paard schakelt (als je 'm naar voren rijd, lopen ze dan nog steeds de grond in? En blijven ze even lang in het lijf?) en naar het achterbeen. Iedereen heeft het altijd over een actief achterbeen, goed buigend achterbeen etc. maar ik denk dat het belangrijker is dat je kijkt naar of een paard het gewicht meer op de achterhand kan nemen en dat doen ze door te kantelen in de bekken en het achterbeen eronder te schuiven. Totilas is daar een goed voorbeeld van..

Mee eens, dus verbindingen, zonder verbinding geen goede schakel momenten en breken ze dus af.
Veel mensen zien een goed achterbeen als onder de buik trekkend en buigend achterbeen en vinden dus totilas een slecht achterbeen hebben. Ik blijf erbij dat juist hij een goed achterbeen en vooral goede verbindingen en goed te kantelen bekken heeft anders had hij nooit zo kunnen piafferen passageren. Aan alleen een achterbeen heb je niet alles als ze de bekken niet kunnen kantelen en afbreken in lendenen zullen ze ook met dat achterbeen niet op het hoogste niveau komen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:21

Elk paard staat in het evenwichtsmodel.
Simpelweg omdat deze anders telkens om zou vallen.

Evenwichtsmodel is een wassen neus.
Ook Haflingers, Ijslanders en Tinkerkruizingen staan in dit model. Bepaald geen types waarvan je GP-dressuur zou mogen verwachten.