KWPN hengst gezocht voor mijn merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 23:38

Zijn pedigree is Gelders. Ik die hengst zelf nog nooit gezien.
Mijn mening is overigens dat in de fokkerij de pedigree van een hengst meer zal zeggen over zijn nafok dan de hengst zelf. Misschien is hij zelf dan aardig rijtypisch in zijn beweging, dikke kans dat hij toch dat Gelderse gaat doorfokken.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:46

Een pedigree van een hengst zegd in mijn ogen minder over de nafok dan de hengst zelf, omdat de hengst zichbaar in uiterlijk en beweging als wel karakter te beoordelen is. Als je een veulen voor de dressuur wilt fokken, zou ik een vader kiezen die over de aanleg beschikt van de moeilijke oefeningen zoals Piaff, want bij vele jonge dressuur hengsten, die geweldig lopen, is het maar de vraag of die aanleg aanwezig is voor het overige werk, zie ook wk voor jonge paarden, waar een groot deel later niet naar het hoogste word gereden. Voor gewoon een leuk, gemiddeld rijpaard als fok doel, maakt het nietzoveel uit, je zou dan wellicht meer op gewenste karakter eigenschappen af kunnen gaan om een prettig en door velen te gebruiken paard te bekomen. Of ga voor iets heel aparts, je kunt alle kanten op, maar een andere kant is niet altijd slecht :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:52

Nou agerrits... of de piaffe op een jonge hengst zit, kun je niet beoordelen. Zelfs de gp-ruiters kunnen dat niet voordat ze aan een paard beginnen.
Waar je wel naar kunt kijken bij een jonge hengst is of uit zijn pedigree al meerdere GP-paarden zijn voortgekomen. Waarbij de moederlijn belangrijker is dan de vaderlijn (ivm de wet van de grote getallen).

Dus de hengst zelf moet goed zijn, maar de pedigree waaruit hij voortkomt moet nog beter zijn.
Fokken met toevalstreffers zal je niet vooruit brengen. Daarom, kies een hengst die goed is op basis van zijn komaf, niet omdat hijzelf bij toeval zo goed is. Je fokt met een pakket genen.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:07

Ben het met je eens dat de gebruikte hengst voor de merrie goed moet zijn. Als die hengst dan heel goed is, is het vrij logisch dat beze hengst uit zijn moederlijn niet de enige is, dat komt slechts zelden voor oa. bij Nimmedor. Hoe dan ook komt heeft de moederlijn een goede basis, dat kan niet missen. Voor het te bekomen veulen is doe moederlijn nog altijd onverandelijk, welke hengst dan ook, dus jou'n verhaal over pedigree, waar ook gewoon een nederlands woord voor bestaat, is leuk en aardig en dat is het :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:12

Een modern ogende hengst uit een onmoderne ogende merrielijn geeft een verhoogde kans op onmodern ogende nafok.

Er zijn hengsten uit relatief onbewezen merrielijnen. Je kunt je afvragen waar je dan mee fokt.
Bijvoorbeeld Rubels: zelf een wereldpaard geweest, maar uit zijn pedigree een toevalstreffer. Hij heeft legio merrie gedekt maar weinig tot niets gebracht.
Ik moet nog zien of de Totilas-babys wel zullen bekoren. De hengst zelf komt toch uit de Minka-stam en dat was vroeger een hele beste stam hoor, maar de bouw is niet zoals die vandaag de dag gewild is.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 13:44

Elienee schreef:
merrie kan inderdaad aardig goed springen maar loopt dressuur ook super, aangezien ik toch het liefst dressuur rijd wil ik dus inderdaad een dressuurhengst, maar kwa afstamming is ze eerder springgefokt.
Momenteel springt ze nog vrij vlak maar dat is ook omdat ik haar niet als springpaard train en enkel een klein sprongetje meeneem bij mijn training. Ik ga de de hengsten die Dees heeft voorgesteld eens bekijken

Qua afstamming is alleen de hengst Darnels de springer in het rijtje. Duc geeft springen en dressuur en Pretendent vindt ik een dressuurvererver. Wij hebben in bijna al onze paarden het Pretendentbloed zitten, zo ook de schimmelhengst in mijn onderschrift/profiel.

Otje96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:33

Elienee schreef:
valdez vind ik inderdaad een erg mooie hengst, zit bij mijn favorieten, maar zit wel jazz in de moeder.. weet iemand wat voor karaktertje hij doorgeeft?

Bij Valdez hoef je niet bang te zijn voor karakter. Ik heb ook met Valdez gefokt en dat veulen (inmiddels 2) heeft echt een super karakter. Bijna iedereen die ik gehoord/gelezen heb over Valdez-nakomelingen zijn erg blij met de karakters.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 22:10

Dees schreef:
Een modern ogende hengst uit een onmoderne ogende merrielijn geeft een verhoogde kans op onmodern ogende nafok.

Ik lees ook vrij veel paarden tijdschriften, maar wat hierboven te lezen is, vind ik daar niet.
Termen als modern ogende hengst en als klap op de vuurpijl een onmoderne oogende merrielijn, daarmee bedoel je dan de pedigree natuurlijk weer, en als eind klapper een onmodern ogende nafok. Ik wou dat het waar was, dan zou ik uit een bruin paard waarvan de overgrootvader bont was, weer een bonte kunnen halen, zonder een bonte hengst te gebruiken, echter is dat niet mogelijk. Wat betreft jou'n verhaal is dat tevens vrij wel niet mogelijk.

Wat betreft de Totilas uit de Minka-stam waar de bouw niet zo zou zijn als we die volgens jou in de huidige tijd willen zien, deel ik totaal niet met je, de nadruk licht dan teveel op extrieur fokkerij en niet prestatie fokkerij. Tenzij je alleen iets wilt bekomen wat er mooi uitziet, voor het uitzich in de wei :D

edith123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:56

en kigali? heeft zichzelf bewezen in dresuur en springsport. heeft een aantal zeer goede nakomelingen en ook een koel karakter!

Dees

Re: KWPN hengst gezocht voor mijn merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:53

Agerrits, misschien is dat wel het verschil tussen jou en mij - ik lees vrijwel nooit paardentijdschriften :D
Ik zie de paarden in het echt en vraag de eigenaar naar de afstamming. Als je dat maar lang genoeg doet, zie je het vanzelf.
Het werkt bij dingen als bouw en aanleg overigens wel iets anders dan met kleurselecties.

Je voorkeuren ten aanzien van de bouw van een hengst als Totilas begrijp ik goed als ik je onderschrift hierbij betrek. Het type Samber is nou niet bepaald meer het type waarmee je hoge ogen zal gooien op een KWPN keuring, net zomin als het type van Totilas een gewild type is. Dat type is geweest, hetgeen ook terug te zien is in de bewegingen die gemiddeld genomen bij dat type horen. Persoonlijk denk ik dat Totilas eerder een product van zijn opleiding is, dan het resultaat van bewuste en gerichte fokkerij.
Natuurlijk zijn er liefhebbers voor dat type hoor, en daar is niets mis mee. Net zoals er mensen zijn die graag een Brood aan de muur willen hebben hangen. Smaken verschillen nu eenmaal.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:41

Dees; op enkele punten ben ik het best met je eens, maar Totilas is natuurlijk een product van zijn opleiding, maar zeker ook meer paarden met een andere type krijgen die opleiding. Massa bij het dressuur paard moet wel voldoende zijn, liever te veel dan teweinig, want bij te weinig kun je het vergeten, gummi is niks zonder controle en kracht. Voor dressuur is die massa belangrijk, kijk maar naar Krack C, miste controle, is en word geen Totilas, omdat deze beschikt over veel meer eigen balans, door correcte massa, en klassieke bouw. Maar daar in tegen is Krack C juist weer z'n geweldige hengst om te verbeteren op je merrie, juist op 1 die om bloed schreeuwd. Dees je heb beide nodig, met of zonder de type 1 en 2 kom je er niet in de fokkerij. Tevens valt het echt mee met Totilas en ook enige sambers, zijn echt nog voldoende rijtypisch, voor de verkoop echt niet ten nadeel, daar hoef je geen speciale liefhebber voor te hebben. Een goed sportpaard kan er op verschillende manieren uitzien. Dit is dan echt het enige en verder sluit ik me hellemaal bij je aan, en ook zeker bij je fok advies betreft deze merrie :D