[KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:55

Coloured schreef:
GJ9 schreef:
Gave hengsten coloured!
Wat voor Gelderse stermerrie heb je gekocht?

Ik heb ook een vraag nav maanogen.
Wat is het nadeel van maanogen? Ik hoorde dat er ook (grote) fokkers/handelaren zijn die veulens met maanogen gelijk naar de slacht doen. Omdat die onverkoopbaar zijn? Ben benieuwd naar de reden daarvoor.

Ja, gaaf zijn deze hengsten he!

Hier een link naar de merrie.
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=345023

Om op de blauwe ogen terug te komen:
Wij hadden 2 jaar geleden een veulen gefokt met 2 blauwe ogen en die is naar Belgie verkocht.

Afbeelding

Nu hebben we een veulen met 1 blauw oog en dat gaat als het afgespeend is naar Frankrijk.

Er zijn mensen die het prachtig vinden en mensen die het afschuwelijk vinden. Er is echter niks "mis" met blauwe ogen.

Mijn wens is om een zwartbonte te fokken met blauwe ogen, hoop dat dat nog eens lukt! <3

Mooie afstamming! Mooi klassiek degelijk bloed, daar kan je alle kanten nog mee op. Ga je fokken met de merrie?

En de hengsten wat zijn dat voor afstammingen?

Je moet gewoon liefhebbers treffen dus. Ik kwam erover in gesprek met iemand nav een merrie die op de verkooplijst van het GP staat. Linkje staat wel bovenin mijn profiel. Merrie heeft splash gok ik.

Fenny

Re: [KG] hoe zit het met maanogen/blauwe ogen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 23:09

Ik reageer even omdat ik dit wil (proberen :D ) te volgen.
Zo'n 4 jaar geleden lessen erfelijkheid gehad op het MBO paardenhouderij, dus sommige dingen volg ik nog een beetje ;)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:42

xElienx schreef:
petrina, toch denk ik dat het geen zilverappelbruinen zijn. silver maakt de vachtkleur niet creme.

als ik het zo zie, zou het ook nog goed sooty palomino zijn, en anders zilvervalk

Zilvervalk zou absoluut kunnen maar sooty palomino's waren het echt niet. Er stond ook een paar palo's in de kudde en het verschil was gewoon over duidelijk.
De foto's zijn helaas van zeer slechtte belichting ... echter niet aan te doen ... maar ik kon begrijpen bijvoorbeeld EEN paar met sooty aftekeningen op de benen maar hier waren het minstens een stuk of 7-8 ... te veel om 'uitzondering' te zijn. En dan waren de wimpers ook heeeel licht tov de vachtharen kleur. Manen en staart waren echter wel wit, terwijl bij sommige van de palo's het creme-achtig was.

Zilvervalk zou inderdaad een beter uitleg zijn voor de kleur dan zilver-bruin (wat idd veel donker van vacht zou zijn).

Beide kuddes behoren tot het Zingaro groep en als je ooit in Parijs ben en de tijd hebt moet je hun Show in het Aubervilliers Fort gaan zien. Echt de moeite waard (en niet alleen op paardenvlak).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:50

er zijn net zo veel zilvers die geen in en in witte manen hebben dan dat er palo's met spierwitte manen zin hoor.
en sooty is na mijn idee net zo erfelijk als bijvoorbeeld tobiano is. Dat is niet zo zeer een uitzondering.
liepen er trouwens ook cremello's, perlino's en smokey creme's tussen?

komt zilver trouwens wel voor bij criollo's? volgens mij heb ik het nog nooit gezien

helaas heb ik geen foto waar haar spierwitte manen goed te zien zijn
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:58

Nee, dat was het 'uitzonderlijke' ervan! Nergens een andere creme-drager (of zilver) te bespeuren op een Lusi valk gekleurde hengst.

Als uitzondering op de regel mochten wij als groep de stallen bezichtigen en daar trof ik deze twee groepen aan (die trouwens ook in de Show deelnamen). Wij zouden ook naar hun stoeterij/fokkerij gaan maar wegens tijd gebrek (zeer slecht weer: ijzel enz) hebben wij dat helaas moeten overslaan ... EN dat vond ik zooo spijtig aangezien wat ik in de stallen had gezien! |o

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 13:01

Ze zagen eruit als deze merrietje maar dan zonder enige donker verkleuring in de manen en staart en veel 'gele' van vacht:
Afbeelding

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:12

Peterina schreef:
xElienx schreef:
petrina, toch denk ik dat het geen zilverappelbruinen zijn. silver maakt de vachtkleur niet creme.

als ik het zo zie, zou het ook nog goed sooty palomino zijn, en anders zilvervalk

Ben terug in de boeken gedoken, ook op het internet en een paar telefoontjes gemaakt omdat ik toch echter niet 'valk' terug kan zien in deze nep-palomino's.
Ben er bijna zeker van dat ze toch zilver-bruin zijn; zij het dan wel in de extreme lichte versie.

Als ze zilvervalk zouden zijn (wat ik niet helemaal uitsluit) dan zou (volgens mijn US expert aan wie ik de foto's stuurde) er toch minder 'geel' in de vacht zitten en deze zijn zo typisch van de 'old fashion type' van kleur voordat er zoveel andere gene er tussen zaten. Van Criollo's was ook bekend dat zij 'een oer-type' kleur (zijn woording = 'pure' = zuiver) vererving waarin je nog zoiets kan terug vinden.
Hij ging vragen of ze testen mogen verrichten op de paarden :D ... moest de contact info doorgeven ... heb helaas iets wakker gemaakt! :(:)

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 20:16

Kan iemand mij nog uitleggen wat KIT is?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 21:12

"In horses the KIT gene has crucial function for the development of blood, gonadal and pigmentary tissues. Mutations that affect normal functioning of KIT gene products often result in lack of pigment cells (melanocytes) in the skin and hair follicles which leads to white patterning in horses."

"KIT is key to other functions besides pigmentation of the hair and skin, such as development of the gastrointestinal tract, mast cells, and sperm cells. A total loss of function of KIT results in embryonic death.
Equine KIT mutations are responsible for several white and spotted coat colors, including the Sabino 1 (SB1) mutation, and the recently identified Dominant White (W) mutations. KIT is also associated with the Roan pattern of white, though the actual mutation for Roan is yet to be identified."

Goede Article: http://www.horsetalk.co.nz/features/whi ... -133.shtml
Ook interessant maar wat zwaarder: http://jhered.oxfordjournals.org/content/99/2/130.full
Nog: http://www.duncentralstation.com/PDF/KI ... Castle.pdf

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 21:09

Dank Peterina.

Wat denk jij van de 2 hengsten hierboven op de foto's voor wat betreft sabino en/of Splash?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 21:08

Eerste hengst is James Bont: Tobiano + Sabino … in zijn pedigree (Gelders) zit zowiezo veel sabino (bijv.: Jotham) en het bont komt van ?Koekoek? (Gelders)

Tweede hengst is James Bont Junior … zoon van JB. Hier denk ik Tobiano maar misschien deze keer eerder Splash dan Sabino ... maar hier sta ik wel met twijfels ... in vaderlijn zit Sabino in overvloed en in de moederlijn zit dezelfde sabino bloedlijn als bij vader EN ook nog (m.i.) splash erbij.

Denk dat je meer kans hebt met JBJ ivm met de mogelijke splash overdracht.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 15:07

Peterina schreef:
Eerste hengst is James Bont: Tobiano + Sabino … in zijn pedigree (Gelders) zit zowiezo veel sabino (bijv.: Jotham) en het bont komt van ?Koekoek? (Gelders)

Tweede hengst is James Bont Junior … zoon van JB. Hier denk ik Tobiano maar misschien deze keer eerder Splash dan Sabino ... maar hier sta ik wel met twijfels ... in vaderlijn zit Sabino in overvloed en in de moederlijn zit dezelfde sabino bloedlijn als bij vader EN ook nog (m.i.) splash erbij.

Denk dat je meer kans hebt met JBJ ivm met de mogelijke splash overdracht.

Koekkoek NSTG Nederlands stamboek voor de landbouwtuigpaardenfokkerij.(Gelders type)
Afbeelding

Jotham Sgdlt
Afbeelding

Maar deze zit ook bij James Bont in de Pedigree
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=22759

Afbeelding

NWPbloed dus. Maar heeft idd Koekkoek in de pedigree.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:16

Peterina schreef:
..
...

ben wel benieuwd waar je dat op baseert muv de bloedlijn. ik zie namelijk geen typisch splash-patroon

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 17:27

@NatasjavE: Is die onderste Jopinto?
Wat een mooie hengsten zijn dat toch! <3 :9

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:41

De onderste is inderdaad Jopinto. Koekoek vind ik mooier. Die heeft een meer Gelders model.
Jotham vindt ik ook mooi.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:23

xElienx schreef:
Peterina schreef:
..
...

ben wel benieuwd waar je dat op baseert muv de bloedlijn. ik zie namelijk geen typisch splash-patroon

Daarom twijfel ik omdat het geen typisch splash is, en wat heet 'typisch'? Zoals ik al eerder in de Topic aangaf ben ik van mening dat je niet alles wat niet 'typisch' Sabino oogt meteen onder de noemer van Splash moet plakken omdat er nog zoveel Sabino's zijn die niet getypeert zijn.

Als je uitgaat van de beschrijving van Splash aftekeningen = zoals in dit Topic aangegeven = dan zou je verschillende paarden in de moederslijn ook als splash hebbende kunnen beschrijven.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 14:34

oke, ik was er gewoon benieud naar. misschien kon je me nog wat vertellen wat ik niet wist :P
bij splash (bont)patronen komt het wit meestal van onderaf, maar er is ook een heel groot grijs gebied waarbij het niet duidelijk aantoonbaar is...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 14:04

mijn hengstje SKS Wynns Legacy Yuma is volgens de papieren bruin bont tovero, is hij dan spash? of frame? of sabino? ik vind dit érg moeilijke stof hoor :D
en kan hij dan blauwe ogen doorgeven, zijn eigen ogen zijn donker
Afbeelding

Afbeelding

MeaveyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:39

Yuma is LWO positief dus frame overo.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:29

ik had het hier toevallig laatst met een biochemicus over (wij hebben een hond met één blauw ook, bij een ras waar dat niet voorkomt) en toen kregen we het ook over maanogen bij paarden. Die zei dat het bij haar ook 'simpelweg' een genmutatie kan zijn (volgens heb in de derde of vierde celdeling), een gelukkig 'foutje' wat verder niets zegt over kleurpatronen oid.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:18

sallandval schreef:
ik had het hier toevallig laatst met een biochemicus over (wij hebben een hond met één blauw ook, bij een ras waar dat niet voorkomt) en toen kregen we het ook over maanogen bij paarden. Die zei dat het bij haar ook 'simpelweg' een genmutatie kan zijn (volgens heb in de derde of vierde celdeling), een gelukkig 'foutje' wat verder niets zegt over kleurpatronen oid.

Misschien voorstellen dat uw kennis ook gaat kijken naar de genome van het paard ... er staat veel informatie dat bekend is over het erven van kleur en kleurpatronen ... en nog meer over wat nog niet bekend is!

Alle kleuren en patronen zijn 'genmutaties' dus wat ze zegt is niet 'nieuws' ... alleen waar bij honden het misschien tot de individueel beperkt blijft, is het bij paarden dusdanig ontwikkeld naar een overdraagbare gen en dus erfelijk.

Appelen en peren kan je niet vergelijken, en honden en paarden ook niet. :(:)

Pietc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:46

Mijn warmbloed merrie(BWP) uit combinatie van duits en Frans warmbloed had ook 1 glasoog.
In de jaren dat ik haar had vroeg ik steeds naar de afstamming van de warmbloeden met een glasoog.
Steeds was Ramiro de vader of grootvader. Slechts 1x niet toen was het een ET Hop nakomeling.

Rarra wat was de afstamming van mijn merrie: grootvader Ramiro en moedersvader Et Hop.
Ze was zelf bruin met onregelmatige bles en 3 witte sokjes.
Slects 1 van haar nakomelingen van de hengst Lancelot (voltaire-FuriosoII vaderlijn) had veel wit: brede bles wit tot aan sprongen en boven voorknieën en kleine buikvlek wat ik toewees als Sabino komende van de vaderlijn.

Uit wat ik hier lees zou Ramiro dus splash geweest zijn!?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 10:25

Dat twijfel ik ten sterkste. Denk wel dat Ramiro sabino droeg.
Lys de Darmen is ook een zeer bekend sabino drager geweest die veel wit gaf.

Sabino kan ook blauw oog geven, maar welke SB gen is natuurlijk de vraag.

Veel ligt er ook aan hoe dicht bij de oog de witte aftekening ligt of de oog blauw is of niet; en natuurlijk als het 'wit' onderhuids over het oog gebied gaat dan krijgt je ook een witte oog.

Pietc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:48

De aftekening lag zeker niet dicht bij haar oog.
Dus volgens u is zowel de Ramiro-lijn als de Et Hop-Lys-lijn sabino
Ga je akkoord dat ook de Furioso lijn sabino is?

Mijn Eddy wally veulen uit merrie met weinig wit heeft witte sokken tot iets boven helft pijp. grote kol tussen ogen met steepje naar beneden en enkele roze vlekjes op z'n bovenlip. Ook sabino?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:37

De Furioso lijn is een nogal ruim begrip. En om te zeggen dat een bepaalde lijn sabino is, terwijl er zoveel kruisingen op dit lijn zijn, lijkt mij een beetje voorbarig.
Furioso II kan het ook gekregen hebben zijn moeder's lijn, mn Vas Y Donc.

Als het mijn veulen was zou ik het toch DNA testen op tobiano, Er hoeven geen vlekken aanwezig te zijn om een tobiano te zijn.