Veulentje van Bonfire?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 17:39

Ik kon het niet laten om even op zoek te gaan naar knappe, compacte hengsten in de de C-maat. Wat vind je van een Fell pony? De hengst Greenholme Carl is vrij van FIS. Ik weet niet wat dat is, maar vast een erfelijke aandoening.
http://www.nfps.nl/hengsten/fr_hengsten.htm

Dennis

Re: Veulentje van Bonfire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 18:09

FIS is Fell pony syndroom. Als je een drager x drager kruis heb je 25% kans op een ziek veulen dat er aan overlijd. Dek je een ander ras met een fell pony heb je er al niet mee te maken omdat altijd 1 van de ouders niet-drager is. Pas bij een drager merrie is het belangrijk om met een niet-drager hengst te dekken (en andersom, maar FIS vrij x FIS vrij is ook zeker veilig).

Ik denk dat een fell pony al wat te zwaar gebouwd zal zijn om op een kleine merrie te zetten ivm problemen met de bevalling. Veulens van grotere hengsten worden wel klein geboren, maar dingen als een brede schouder hebben ze vaak bij de geboorte al.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 16:00

Sky_As schreef:
tanjaatjuhh schreef:
Onze eigen hengst is erg luxe , 1.30 groot en onwijs mooi lopen , geeft zeer goede sportpony's

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Hij fokt trouwens altijd groter. Dus ideaal voor je. Hij veredeld , geeft dus wat meer bloed aan het veulen en karaker. Plus 9 van de 10 zijn bewegingen.

Even offtopic: maar ik zie deze hengst ineens in allerlei topics voorbij komen en ter dekking aangeboden worden...mag ik vragen waarom? wat het doel is?
ik ga ervan uit dat met zo'n hengst fokken niks oplevert, van mij zou je nog geen 25 euro krijgen voor een dekking (en van andere liefhebbers misschien 75-100 euro). En ik kan me niet voorstellen dat iemand risico wil lopen met zijn hengst voor die paar euro (denk aan SOA's, klap krijgen van de merrie, knieen die verslijten etc.).

Als een meisje er jarenlang rijplezier van heeft levert het zeker wat op. Onze hengst is zeer voorzichtig , springt er niet zomaar op is hierdoor ook nog nooit geraakt door een merrie. Kam niet alle hengsten over 1 lijn. Onze hengst is gezond we hebben maandelijks dierenarts over de vloer. Deze hengst staat bij ons omdat wij grote merries hebben en bij hem schouwen. Maar zijn nakomelingen zijn zelf ook zo mooi dat hij ter dekking staat. En ja mensen hebben er baat bij. Las gewoon 2 topic met mensen die een kleinere hengst zochten , toeval.

Monello is een gezonde hengst met gezonde nakomelingen , niks mis mee. Mensen kijken bij kleine kinderponys niet naar zon papiertje , daar kan hun kind niet op rijden. Die kijken naar een lief en betrouwbaar dier waar ze jaren mee vooruit kunnen.

john24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:39

supper joh gewoon doen je weet maar nooit wat eruit komt

suc66 en laat eve weten als je veulen er is

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 19:48

Ben zelf verliefd op de hengsten(welsh a) cuneraCobs

Miracle_

Re: Veulentje van Bonfire?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:46

Ben je er inmiddels al uit TS, ben erg benieuwd? :D

(Gezien dit een topic van 10-2011 is...)