Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

amazing_lady

Re: Prok gekeurde merrie, veulen afgekeurd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 15:02

Nog even iets anders. Mijn collega is er laatst bij toeval achter gekomen dat ze al 6 jaar "verkeerde" brok voert. Ze had voor een oud paard van haar uit laten zoeken welke brok weinig eiwit bevatte. Nu blijkt dat ze al die tijd merrie brok gevoerd heeft die ook nog eens wel veel eiwit bevatten. Slechte zaak van de verkoper. Nu vraag ik mij af of dit achteraf gezien gevolgen gehad heeft voor haar jonge paard. (Ik bedoel dus voor die 3tjes op het straalbeen.)

Aangezien ik graag volgend jaar mijn prokmerrie wil laten dekken ben ik best benieuwd hoeveel invloed voeding uiteindelijk heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 15:20

Voor een jong paard is veulenbrok goed, maar ook merriebrok omdat er extra koper aan toegevoegd is hetgeen juist gedaan wordt om OCD tegen te gaan

Overigens staat op de zak wat er in zit dus 6 jaar iets verkeerds voeren lijkt niet zo slim

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 17:17

Niet echt nee. Snap ook niet dat ze er zelf niet naar gekeken heeft. Maar goed.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 17:28

amazing_lady schreef:
Wat voor een meerwaarde heeft nu eigenlijk een PROK keuring precies. Ik dacht dat als je merrie PROK gekeurd is er geen erfelijke afwijkingen aanwezeig waren. Nu heeft mijn collega en PROK gekeurde merrie, daar een veulen bij gefokt en deze nu als 4 jarige laten keuren. Deze is afgekeurd met 3tjes op het straalbeen. Had ik dus niet verwacht, omdat de moeder dus voor fokkerij goedgekeurd is.
Heb ik het allemaal verkeerd begrepen???

Je hebt ook geheel gezonde ouders en die krijgen soms ook een kind met een bemerking, is niet pretttig maar doe het er maar mee. Geldt dus ook in de paardenbranche. Prok zegt niets over een genetische bemerking. Er blijken mannen te zijn die gen drager zijn van borstkanker zonder dat ze dit weten. Prok is niet meer dan een moment opname en leuk als je een paard wilt aanschaffen. Straalbeentjes kan ook te maken hebben met wat voor ondergrond je fokproduct al die jaren te maken heeft gehad. Er zijn opfokstallen welke de paarden het liefst vanwege de hoeven op een harde ondergrond laat opgroeien, maar er zijn der ook bij die ze tot de buik aan toe in het stroo zetten. Wat is wijsheid, ik weet het niet heb er geen last van met mijn fokproducten(gelukkig). Maar neemt niet weg dat dit een enorme teleurstelling zou moeten zijn. Wat je wel kunt doen is prokken op een vroegere leeftijd, weet je ook alles eerder, kun je ook eerder besluiten hoe nu verder.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:08

Buiten wat hier allemaal al geschreven is denk ik dat je ook moet kijken naar eerdere generatie in de afstammeling ...

1 generatie prok zegt in mijn ogen nog niet zoveel als er bv gereratie eerder nooit geprokt of gerongent is ..

1 zwaluw maakt nog geen zomer zeggen ze toch .. ;)

Uiteraard is fokken met een prokmerrie en een schone hengst wel een goed begin !

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 12:12

amazing_lady schreef:
Nog even iets anders. Mijn collega is er laatst bij toeval achter gekomen dat ze al 6 jaar "verkeerde" brok voert. Ze had voor een oud paard van haar uit laten zoeken welke brok weinig eiwit bevatte. Nu blijkt dat ze al die tijd merrie brok gevoerd heeft die ook nog eens wel veel eiwit bevatten. Slechte zaak van de verkoper. Nu vraag ik mij af of dit achteraf gezien gevolgen gehad heeft voor haar jonge paard. (Ik bedoel dus voor die 3tjes op het straalbeen.)

Aangezien ik graag volgend jaar mijn prokmerrie wil laten dekken ben ik best benieuwd hoeveel invloed voeding uiteindelijk heeft.

Prima dat je met je PROK merrie wilt fokken, maar is ze ook STER/KEUR oid..? want alleen een PROK moeder vind ik niet zo interessant...

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 08:51

Mijn merrie is nog niet op keuringen geweest. Zou haar graag voor ster willen voorbrengen, maar móet nog uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen. Waar en wat het kost.
Verder heeft ze iets ongelijke voeten, dus zal eerst hier mee bezig moeten. (Zitten al ijzers onder)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 09:30

Met ongelijke voeten hoef je niet naar de keuring te gaan hoor.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:47

ponyparadijs schreef:
Met ongelijke voeten hoef je niet naar de keuring te gaan hoor.

Als je een goede hoefsmid hebt en de iets ongelijke voeten vallen mee dan is het niet onoverkomelijk. Mijn merrie heeft zeker als ze wat langer op ijzers staat iets ongelijke voeten. Door omstandigheden (moest naar een eerdere keuring) is ze 2 dagen voor de keuring beslagen. Merrie heeft nog nooit kreupel/gevoelig gelopen na een hoefsmid bezoek en nu dus ook niet. Doordat ze zo kort van te voor was gedaan had ze 2 keurige gelijke voeten :D Het enige commentaar op haar beenwerk/hoeven was dat ze iets bokbnig was. Merrie is ook ster geworden.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 15:36

Eerst maar eens zorgen dat we de winter doorkomen en int voorjaar zien we wel verder.
Gelukkig heb ik mijn paardje uitgezocht om vooral fijn mee te rijden. Ik ben blij met haar.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:31

studiemiep schreef:
amazing_lady schreef:

Prima dat je met je PROK merrie wilt fokken, maar is ze ook STER/KEUR oid..? want alleen een PROK moeder vind ik niet zo interessant...

Even ter duidelijkheid

Prok is toch wel een soort garantie daar het test op erfelijke factoren voor de fokkerij. Een erfelijk factor kan namelijk toch niet op latere leeftijd wel alsnog beginnen. Voor gewone rontgenlogische keuring uiteraard wel. Doordat je slijtage kan krijgen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:44

Maar binnenkort worden de PROK eisen verandert. Merries mogen dan op de knieen een OC hebben, klasse C dus.

Het KWPN beseft gewoon dat ze een beetje vastlopen op de erfelijkheid van OC(D). Schoon x schoon is heel vaak nog steeds met OC. En aangezien alleen OC voor de sport totaal geen enkel probleem oplevert stappen ze hiervan af.
Op bepaalde plekken waar veel OCD voorkomt worden ze strenger maar op plekken waar eigenlijk minimaal een OCD voorkomt mogen merries dus net als hengsten daar een klasse C hebben.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 16:52

En vergeet ook niet dat alhoewel de ouders misschien 'schoon' waren, ze toch nog genetisch dragers kunnen zijn van de erfelijke aandoening(en), en als die beiden deze overdragen aan het veulen dan is die veulen wel belast met de erfelijke aandoening.

Bijvoorbeeld:
Oo x Oo ... waarbij 'O' = niet OC en 'o' = wel OC
geeft:
- OO = geen OC
- Oo = geen OC, maar wel drager
- oo = wel OC, of aanleg daarvoor.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:51

Volgens mij is het OCD wel erg achterhaald. Heb vorig jaar mijn 5 jarige merrie eigen fok moeten laten inslapen, heb alles gedaan om te zorgen dat ze als een gezond paard groot werd. Mocht niet baten. Haar moeder had niets. Maar in de kliniek zeiden ze al dat het ook een generatie kan overslaan en veel dekhengsten fokken het door, maar daar wordt niet over gepraat omdat ze bang zijn dat deze hengsten geen werk meer hebben. In Utrecht zijn er daar een aantal hengsten bekend van.

Inmiddels een nieuwe 3 jarige merrie wel prok goedgekeurd. Maar ook op deze kliniek zeiden ze dat het mazzel is. Ze hebben zelf een prok merrie staan welke twaalf veulens heeft gehad maar alle twaalf hadden ze OC of OCD. Je moet echt meerdere generaties hebben welke vrij hiervan zijn, en dan moet ook de dekhengst vrij zijn.

Lastig onderwerp.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:18

Een hengst of merrie hoeft niet afgekeurd te worden als het OC heeft en aangezien er verschillende types OC bestaan EN er geen ENKEL WETENSCHAPPELIJK bewijs is welke OC erfelijk is, lijkt het mij echter heel voorbarig om een hengst of merrie af te keuren op OC, laat staat dat het ingeslapen moet worden.

OCD is op zich te opereren ... afhankelijk van waar het chip zich bevindt ... en hier ook kan het paard jaren lang dienen in het sport, of desnoods als recreatie paard, zonder dat het ingeslapen moet worden. Je moest maar is weten hoeveel 'jong' paarden (merries en hengsten!) die geopereerd worden aan chips voordat ze de markt op komen. Als er geen bot beschadiging is op de plek van het chip dan zie je niets meer op de foto's en veelal weet de nieuwe eigenaar niets van het OCD geschiedenis van het paard af. :n

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:27

Peterina schreef:
Een hengst of merrie hoeft niet afgekeurd te worden als het OC heeft en aangezien er verschillende types OC bestaan EN er geen ENKEL WETENSCHAPPELIJK bewijs is welke OC erfelijk is, lijkt het mij echter heel voorbarig om een hengst of merrie af te keuren op OC, laat staat dat het ingeslapen moet worden.

OCD is op zich te opereren ... afhankelijk van waar het chip zich bevindt ... en hier ook kan het paard jaren lang dienen in het sport, of desnoods als recreatie paard, zonder dat het ingeslapen moet worden. Je moest maar is weten hoeveel 'jong' paarden (merries en hengsten!) die geopereerd worden aan chips voordat ze de markt op komen. Als er geen bot beschadiging is op de plek van het chip dan zie je niets meer op de foto's en veelal weet de nieuwe eigenaar niets van het OCD geschiedenis van het paard af. :n

Niet (alle) OCD is te opereren, losstaand van waar de chip bevindt. De chip is over het algemeen niet het probleem dat is te verwijderen, soms wel op behoorlijk lastige plekken. Maar als het kraakbeen blijft afbrokkelen dan houdt het toch echt een keer op. Dan krijg je bot op bot. Dus je kunt wel doorrijden, maar wie wordt daar nu blij van, als het kraakbeen aangetast blijft worden dan is er helaas geen redden meer aan. 1 op de 4 jonge paarden heeft hier mee te maken.

Na de operatie is er misschien niets meer te zien, na op den duur komen de verschijnselen wel terug, als het de erge vorm betreft. Het is overigens schandalig dat dit soort paarden op de markt komen, helaas kunnen klinieken ze niet weigeren, zo heb ik me laten vertellen door de kliniek.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:36

Citaat:
Maar in de kliniek zeiden ze al dat het ook een generatie kan overslaan en veel dekhengsten fokken het door, maar daar wordt niet over gepraat omdat ze bang zijn dat deze hengsten geen werk meer hebben. In Utrecht zijn er daar een aantal hengsten bekend van.

Het verslag van de KWPN OC/OCD onderzoek heeft al een aantal hengsten aangewezen, maar toch zou er meer bekendheid over moeten komen.
Helaas is het niet alleen de dekhengsten die het door fokken, ook de merries doen dat.

Het generatie overslaan heeft te maken met wat ik al eerder schreef ivm drager zijn:

Citaat:
En vergeet ook niet dat alhoewel de ouders misschien 'schoon' waren, ze toch nog genetisch dragers kunnen zijn van de erfelijke aandoening(en), en als die beiden deze overdragen aan het veulen dan is die veulen wel belast met de erfelijke aandoening.
Bijvoorbeeld:
geeft:
- OO = geen OC
- oo = wel OC, of aanleg daarvoor

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:45

Nog sterker; prok dierenarts foto's waren goed.... Foto's naar utrecht, rapport alles goed maar een klein fragment sprong RA. Ik terug met fotos naar DA (had twijfels) kk zeg kijk eens naar beide sprongen nog een keer. Kwartier later, ja als je echt moeilijk wil doen kunnen ze over LA wat zeggen maar dat is zo onduidelijk.....
Kortom foto's geven geen garantie.
Vriend van me had gekeurd (met foto's) paard gekocht en toen verkocht naar amerika dus moest opnieuw op de foto in nijkerk (waar ze nieuwste apparaat hadden), en paard was niet goed op foto's.... Want een mobiel aparaat maakt minder duidelijke foto's dan de nieuwste van nijkerk dus.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:48

De dekhengsten die het door fokken zijn niet officieel maar wel algemeen bekend. Het is ook bekend dat wanneer je een schone merrie hebt die uit een niet schone moeder komt en je neemt een dito hengst dat de kans dan groot is.
Het is aan de fokker om dat bij zijn/haar keuzes in te calculeren. Als je daar niet van op de hoogte bent kan je beter een andere hobby nemen want dat kost veel geld.
Dat een dierenarts daartoe zelf niet in staat is en dat ook nog verkondigt komt op mij weinig professioneel over

Om de kans op verschillende foto's tegen te gaan mogen prok artsen maar uit een hoek opnames maken. Voor sportkeuringen wordt vaak een wat flatteuze plek gekozen

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:59

Peterina schreef:
Citaat:
Maar in de kliniek zeiden ze al dat het ook een generatie kan overslaan en veel dekhengsten fokken het door, maar daar wordt niet over gepraat omdat ze bang zijn dat deze hengsten geen werk meer hebben. In Utrecht zijn er daar een aantal hengsten bekend van.

Het verslag van de KWPN OC/OCD onderzoek heeft al een aantal hengsten aangewezen, maar toch zou er meer bekendheid over moeten komen.
Helaas is het niet alleen de dekhengsten die het door fokken, ook de merries doen dat.

Het generatie overslaan heeft te maken met wat ik al eerder schreef ivm drager zijn:

Citaat:
Bijvoorbeeld:
geeft:
- OO = geen OC
- oo = wel OC, of aanleg daarvoor

Klopt inderdaad, jammer dat KWPN niet wat meer moeite er voor doet, die willen toch alleen maar het beste van het beste. Een vriendin van me heeft tijdens een vergadering dit wel is ter sprake gebracht, maar werd niet echt gewaardeerd. Beetje jammer weer...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:11

Kempkes schreef:
Klopt inderdaad, jammer dat KWPN niet wat meer moeite er voor doet, die willen toch alleen maar het beste van het beste. Een vriendin van me heeft tijdens een vergadering dit wel is ter sprake gebracht, maar werd niet echt gewaardeerd. Beetje jammer weer...

Geen stamboek ter wereld dat zoveel aandacht aan OC en OCD geeft, volgens tegenstanders juist veel te veel dus ik begrijp deze uitspraken niet en wat heeft die vriendin dan eigenlijk gezegd, ik wil graag leren.

Kempkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:07

sarabande schreef:
Kempkes schreef:

Geen stamboek ter wereld dat zoveel aandacht aan OC en OCD geeft, volgens tegenstanders juist veel te veel dus ik begrijp deze uitspraken niet en wat heeft die vriendin dan eigenlijk gezegd, ik wil graag leren.

Het meer energie steken in het uitbannen van die erfelijke ziekte. Door bijvoorbeeld bekendmaking van de hengsten die het doorfokken etc..... Daar waren ze toch echt niet van gediend. En aandacht geven en er iets mee doen is iets heel anders helaas.

Ik had waarschijnlijk mijn vorige paard op een andere manier gefokt als ik van te voren meer had geweten wie en wat die doorfokt. Maar zoals ik al aangaf bang dat daardoor die hengsten geen werk meer hebben wordt het niet openbaar gemaakt. Wel logisch, maar het verlies van je paardje is ook niet bepaald leuk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:44

Kempkes schreef:
Het meer energie steken in het uitbannen van die erfelijke ziekte. Door bijvoorbeeld bekendmaking van de hengsten die het doorfokken etc..... Daar waren ze toch echt niet van gediend. En aandacht geven en er iets mee doen is iets heel anders helaas.

Ik had waarschijnlijk mijn vorige paard op een andere manier gefokt als ik van te voren meer had geweten wie en wat die doorfokt. Maar zoals ik al aangaf bang dat daardoor die hengsten geen werk meer hebben wordt het niet openbaar gemaakt. Wel logisch, maar het verlies van je paardje is ook niet bepaald leuk.

Er zijn diverse onderzoeken gedaan met groepen paarden, afstammelingen onderzoek, de Nederlandse hengsten worden al sinds mensenheugenis daar op uitgesloten, in tegenstelling tot het buitenland dat daar pas vrij recent toe is overgegaan en nog niet allemaal.
Als hengsten wat hebben wordt dat bekend gemaakt bij goedkeuring. Van de oudere hengsten is het algemeen bekend en aan de hengstenhouder om de klanten in te lichten als die er naar vragen, als je dat niet gedaan heb moet je achteraf niet miepen..
Het lijkt me toch verder een actie van de fokker die maakt de keuze en toch op wat meer punten dan het kleurtje.

UnlimitedS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:05

Kempkes schreef:

Ik denk echt dat je geen idee hebt waar je over praat anders had je dit niet geschreven, het KWPN loopt namelijk echt voorop in deze zaken.
Het heeft een certificaat in het leven geroepen voor röntgenologisch gezonde merries, het screent nakomelingen van nieuw gekeurde hengsten, publiceert de fokwaardes van de OC gezondheid en de betrouwbaarheid van deze fokwaardes.

Lees eerst dit eens:
http://cms.kwpn.nl/mediafile/0005/2525/Roosteren.pdf

Ik zou niet weten wat het KWPN nog meer kan doen, de verantwoordelijkheid ligt nu echt bij de fokkers.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 02:00

studiemiep schreef:

Ster of keur is ook niet zo interessant, prestatie, dat is interessant!

De moeilijkheid met het prokcertificaat is dat alleen het beenwerk op de foto wordt gezet en niet de rug en hals ( andere kant, het zou niet meer betaalbaar zijn voor fokkers als dat wel op de foto moest) waardoor OCD en artrose niet zijn uit te sluiten.

De enige manier om dit weg te krijgen is om een zuiver gen te vinden waardoor OCD onstaat, maar de kans dat dan de gehele paardenpopulatie niet meer geschikt is voor de fok is ook aanwezig.

Tuurlijk willen we allemaal een gezond sportpaard fokken, echter zijn er wel "mankementen" waar een paard prima mee in de topsport kan lopen. Ik denk dat er geen enkel paard perfect is.
We moeten natuurlijk niet roomser dan de paus worden.

Prok, ster, keur, erg leuk, maar liever prestatie, want dat betekent dat de nakomelingen hoe ze ook op de foto zijn, gezond genoeg zijn om minimaal Z te lopen en dat vind ik dan weer belangrijk.