Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
amazing_lady schreef:Wat voor een meerwaarde heeft nu eigenlijk een PROK keuring precies. Ik dacht dat als je merrie PROK gekeurd is er geen erfelijke afwijkingen aanwezeig waren. Nu heeft mijn collega en PROK gekeurde merrie, daar een veulen bij gefokt en deze nu als 4 jarige laten keuren. Deze is afgekeurd met 3tjes op het straalbeen. Had ik dus niet verwacht, omdat de moeder dus voor fokkerij goedgekeurd is.
Heb ik het allemaal verkeerd begrepen???
amazing_lady schreef:Nog even iets anders. Mijn collega is er laatst bij toeval achter gekomen dat ze al 6 jaar "verkeerde" brok voert. Ze had voor een oud paard van haar uit laten zoeken welke brok weinig eiwit bevatte. Nu blijkt dat ze al die tijd merrie brok gevoerd heeft die ook nog eens wel veel eiwit bevatten. Slechte zaak van de verkoper. Nu vraag ik mij af of dit achteraf gezien gevolgen gehad heeft voor haar jonge paard. (Ik bedoel dus voor die 3tjes op het straalbeen.)
Aangezien ik graag volgend jaar mijn prokmerrie wil laten dekken ben ik best benieuwd hoeveel invloed voeding uiteindelijk heeft.
ponyparadijs schreef:Met ongelijke voeten hoef je niet naar de keuring te gaan hoor.
studiemiep schreef:amazing_lady schreef:Nog even iets anders. Mijn collega is er laatst bij toeval achter gekomen dat ze al 6 jaar "verkeerde" brok voert. Ze had voor een oud paard van haar uit laten zoeken welke brok weinig eiwit bevatte. Nu blijkt dat ze al die tijd merrie brok gevoerd heeft die ook nog eens wel veel eiwit bevatten. Slechte zaak van de verkoper. Nu vraag ik mij af of dit achteraf gezien gevolgen gehad heeft voor haar jonge paard. (Ik bedoel dus voor die 3tjes op het straalbeen.)
Aangezien ik graag volgend jaar mijn prokmerrie wil laten dekken ben ik best benieuwd hoeveel invloed voeding uiteindelijk heeft.
Prima dat je met je PROK merrie wilt fokken, maar is ze ook STER/KEUR oid..? want alleen een PROK moeder vind ik niet zo interessant...
Peterina schreef:Een hengst of merrie hoeft niet afgekeurd te worden als het OC heeft en aangezien er verschillende types OC bestaan EN er geen ENKEL WETENSCHAPPELIJK bewijs is welke OC erfelijk is, lijkt het mij echter heel voorbarig om een hengst of merrie af te keuren op OC, laat staat dat het ingeslapen moet worden.
OCD is op zich te opereren ... afhankelijk van waar het chip zich bevindt ... en hier ook kan het paard jaren lang dienen in het sport, of desnoods als recreatie paard, zonder dat het ingeslapen moet worden. Je moest maar is weten hoeveel 'jong' paarden (merries en hengsten!) die geopereerd worden aan chips voordat ze de markt op komen. Als er geen bot beschadiging is op de plek van het chip dan zie je niets meer op de foto's en veelal weet de nieuwe eigenaar niets van het OCD geschiedenis van het paard af.
Citaat:Maar in de kliniek zeiden ze al dat het ook een generatie kan overslaan en veel dekhengsten fokken het door, maar daar wordt niet over gepraat omdat ze bang zijn dat deze hengsten geen werk meer hebben. In Utrecht zijn er daar een aantal hengsten bekend van.
Citaat:En vergeet ook niet dat alhoewel de ouders misschien 'schoon' waren, ze toch nog genetisch dragers kunnen zijn van de erfelijke aandoening(en), en als die beiden deze overdragen aan het veulen dan is die veulen wel belast met de erfelijke aandoening.
Bijvoorbeeld:
Oo x Oo ... waarbij 'O' = niet OC en 'o' = wel OC
geeft:
- OO = geen OC
- Oo = geen OC, maar wel drager
- oo = wel OC, of aanleg daarvoor
Peterina schreef:Citaat:Maar in de kliniek zeiden ze al dat het ook een generatie kan overslaan en veel dekhengsten fokken het door, maar daar wordt niet over gepraat omdat ze bang zijn dat deze hengsten geen werk meer hebben. In Utrecht zijn er daar een aantal hengsten bekend van.
Het verslag van de KWPN OC/OCD onderzoek heeft al een aantal hengsten aangewezen, maar toch zou er meer bekendheid over moeten komen.
Helaas is het niet alleen de dekhengsten die het door fokken, ook de merries doen dat.
Het generatie overslaan heeft te maken met wat ik al eerder schreef ivm drager zijn:Citaat:En vergeet ook niet dat alhoewel de ouders misschien 'schoon' waren, ze toch nog genetisch dragers kunnen zijn van de erfelijke aandoening(en), en als die beiden deze overdragen aan het veulen dan is die veulen wel belast met de erfelijke aandoening.
Bijvoorbeeld:
Oo x Oo ... waarbij 'O' = niet OC en 'o' = wel OC
geeft:
- OO = geen OC
- Oo = geen OC, maar wel drager
- oo = wel OC, of aanleg daarvoor
Kempkes schreef:Klopt inderdaad, jammer dat KWPN niet wat meer moeite er voor doet, die willen toch alleen maar het beste van het beste. Een vriendin van me heeft tijdens een vergadering dit wel is ter sprake gebracht, maar werd niet echt gewaardeerd. Beetje jammer weer...
sarabande schreef:Kempkes schreef:Klopt inderdaad, jammer dat KWPN niet wat meer moeite er voor doet, die willen toch alleen maar het beste van het beste. Een vriendin van me heeft tijdens een vergadering dit wel is ter sprake gebracht, maar werd niet echt gewaardeerd. Beetje jammer weer...
Geen stamboek ter wereld dat zoveel aandacht aan OC en OCD geeft, volgens tegenstanders juist veel te veel dus ik begrijp deze uitspraken niet en wat heeft die vriendin dan eigenlijk gezegd, ik wil graag leren.
Kempkes schreef:Het meer energie steken in het uitbannen van die erfelijke ziekte. Door bijvoorbeeld bekendmaking van de hengsten die het doorfokken etc..... Daar waren ze toch echt niet van gediend. En aandacht geven en er iets mee doen is iets heel anders helaas.
Ik had waarschijnlijk mijn vorige paard op een andere manier gefokt als ik van te voren meer had geweten wie en wat die doorfokt. Maar zoals ik al aangaf bang dat daardoor die hengsten geen werk meer hebben wordt het niet openbaar gemaakt. Wel logisch, maar het verlies van je paardje is ook niet bepaald leuk.
Kempkes schreef:Het meer energie steken in het uitbannen van die erfelijke ziekte. Door bijvoorbeeld bekendmaking van de hengsten die het doorfokken etc..... Daar waren ze toch echt niet van gediend. En aandacht geven en er iets mee doen is iets heel anders helaas.
Ik had waarschijnlijk mijn vorige paard op een andere manier gefokt als ik van te voren meer had geweten wie en wat die doorfokt. Maar zoals ik al aangaf bang dat daardoor die hengsten geen werk meer hebben wordt het niet openbaar gemaakt. Wel logisch, maar het verlies van je paardje is ook niet bepaald leuk.
studiemiep schreef:Prima dat je met je PROK merrie wilt fokken, maar is ze ook STER/KEUR oid..? want alleen een PROK moeder vind ik niet zo interessant...