ingevallen merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

veulens

Re: ingevallen merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 14:58

hallo,

wij geven onze merrie onbeperkt ruwvoer er worden per dag 4 kruiwagens vol naar binnen gereden in haar stal. daarbij gewoon merrie brok 2 kilo nu omdat we binnen kort gaan spenen. en voor de rest een schep mais vloken ( geplete mais). onze merie wordt wel dagelijks gereden weer. maar zo ingevallen is ze niet.

ik weet niet hoeveel jullie aan ruwvoer geven? en wat voor ruw voer. maar ik ben wel voorstander van onbeperkt geven. want als ze vol zitten stoppen ze met eten. zo werkt het ook op het land en de natuur.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:34

veulens van de merrie afhalen

het veulen zuigt je merrie leeg...tegen voeren helpt amper...

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:44

LiiNd_Y schreef:

Beetje loze opmerking dit. Ik ga een veulen van 3 maanden nog niet afspenen hoor....

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:46

suuzepuus schreef:
LiiNd_Y schreef:

Beetje loze opmerking dit. Ik ga een veulen van 3 maanden nog niet afspenen hoor....

aan de ene kant snap ik eigenlijk neit waarom dat niet kan...
wij hebben namelijk een melkveebedrijf..kalfjes krijgen maar een paar dagen biest en blijven daarna ongeveer 10 weken aan de kunstmelk...deze zijn kerngezond..

veulen met het afspenen flink wat brokjes bijvoeren krijgt ook de nodige vitaminen binnen..

mijn veulen is met 5 maanden afgespeend, maar mijn merrie bleef gezond

vind de gezondheid van je merrie wel erg belangrijk, sommige merries trekken het op een gegeven moment gewoon niet meer

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:10

zo slecht ziet mijn merrie er niet uit volgens mij en vele anderen (zie foto op vorige pagina) kinderen krijgen ook vaak kunstmelk maar moedermelk is toch echt beter. Dat uis bewezen en het contact met de moeder vind ik erg belangrijk! hij blijft er lekker nog ene maandje bij en moeder krijgt extra bietenpulp brokjes die er nu goed ingaan!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:13

jouw merrie valt inderdaad mee...maar er zijn natuurlijk ook ergere gevallen ;)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:15

Suuz je veulen hoeft er echt nog niet af. Je merrie ziet er nog goed uit.
Ik heb mijn veulen eraf gehaald toen ik merkte dat mijn merrie niet alleen mager was, maar ook haar energie verloor. Ze kon het wekelijkse half uurtje rijden niet eens meer aan. Ik rijd niet intensief, beetje stappen, korte stukjes draf. Toen kon ze niet eens meer draven, dat was voor mij een teken dat ze het echt heel zwaar had. Nu was het veulen ook wel een klein monstertje. De kleine beet het uier van haar moeder stuk als moeders de melk niet snel genoeg liet schieten. Het plan was eerst om het veulen ergens in oktober te spenen, nu is ze eind september eraf gegaan. De kleine was toen 5 maanden, eerder was misschien beter voor de merrie, maar ondanks dat de kleine wel heel dominant en stoer over kon komen, hing ze toch nog erg aan haar moeder en was ze er niet aan toe om weg te gaan.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:16

ja, dat klopt. Maar je kunt er veel aan doen om ze dik te houden zoals hier te lezen valt. het kost alleen veel tijd, geld en energie maar ja....

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:18

Mijn merrie heeft juist meer energie! ik heb toen ze drachtig was een paar keer de da erbij gehad omdat ze zo lusteloos was en wat koliekerig. we wisten niet dat ze drachtig was! nu is ze een stuk frisser en zit beter in haar vel. Volgend voorjaar gaan we haar inrijden. ze is dan 5 jaar oud. Nu zijn we rustig wat aan het voorbereiden

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:24

Dat is wel prettig als ze meer energie heeft. Die van mij werd zo ontzettend moe van haar veulen, ze kon op het laatst echt niet meer. Stond de hele dag te slapen en ze had geen energie meer om met de andere paarden mee te rennen. Conditie is in die periode dus ook flink achteruit gegaan.
Ik begin nu pas weer een beetje haar oude ik te zien. Zaterdag heeft ze met rijden voor het eerst weer wat verzet vertoond en ze voelt zich gelukkig een stuk beter. De komende vier jaar hoeft ze ook even geen veulen, daarna wil ik haar weer twee jaartjes achter elkaar laten dekken.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 20:49

Wij hebben haar vorig jaar op de zuidlaardermarkt gekocht. In januari begon ze zo te veranderen dat we niet wosten wat er was tot ik een drachtige merrie van een vriend van ons zag. Toen viel het kwartje pas! (heb veel drachtige merries gezien, maar dacht daar niet aan...)

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 23:16

dat jouw merrie lusteloos werd suuzepuus klinkt me nou zo bekend in de oren!dat hadden wij dus ook maar wij weten het aan het inrijden en dachten dat ze dat een beetje zwaar vondt.maar ja met een dikke buik.....

arabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:23

ineke ik denk dat jij een heel lieve merrie hebt, wanneer mijn veulen durft bijten in de spenen van mijn merrie dan bijt ze hem ze super hard in zijn kont!

Ik ben nu geminderd met die podo supply van pavo en heb gemerkt dat mijn merrie al wat aan het afvallen is, ik kan het daarom sterk aanraden om aan je merrie bij te voeren bij een tekort (het kost in eerste aankoop meer dan de podo lac, maar het komt goedkoper uit omdat je maar 300 gram per dag geeft - ik geef nu 250 gram op 5 maanden en een half lactatie). Ik ga het afbouwen tot 150 gram tot op 8 maanden en dan krijgt het veulen de 300 gram ipv de 150 die hij nu krijgt (afhankelijk van zijn bouw: als hij te dik is dan hou ik het op de 150 denk ik).

Ik ga mijn merrie en veulen proberen zo lang mogelijk samen te houden want de melk past zich inderdaad aan aan de behoeften van het veulen gedurende de natuurlijke lactatieperiode.
Het paard van mijn zus heeft ook tot op 11 maanden bij zijn moeder gelopen en dat is een super sterk beestje geworden: zeer stevige botten. Suuzepuus, ik zou ook proberen bij te voeren tenzij je echt niet anders kan, maar ze doen het toch nog goed :)

Wat ik ook misschien wil proberen is zien of mijn merrie haar veulen zelf kan afspenen, ik heb al twee zo'n gevallen gehoord. Ik durf dit te riskeren omdat mijn merrie denk ik wel haar grenzen trekt als ze er genoeg van heeft. Ik laat nog weten hoe dat verloopt :)

oh ja voordrooghooi (hooi in plastiek) is een enorme dikmaker, misschien ook een optie?

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:26

Andere brok bijvoeren? Blijkbaar zit er niet genoeg in deze brok(?). Wat krijgt ze aan ruwvoer?

Ik heb zelf geen ervaring met ingevallen drachtige merries, dus ik zeg het vanuit mijn visie.