Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

balance
Moderator Over Paarden

Re: Sommige AV's voor belachelijk lage prijs aangeboden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 16:20

Moderatoropmerking:
Inmiddels zijn we aardig off-topic gedwaald. Vanaf hier graag weer bij het onderwerp blijven. Er zijn voldoende topics over het karakter van de AV, als je daarover wilt schrijven.

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:08

Wat betreft de prijzen. Ik ga er zelf vanuit dat de prijzen voor een goed gebouwde niet-ingereden arabier, beginnen bij 2500 euro. Alles daaronder ga ik wantrouwen. Kloppen de papieren? Is er fysiek iets mis? Is het een betrouwbaar verkoopadres? etc.

In Belgie lopen ook genoeg arabieren in de endurance dus dan zou je ze toch ergens moeten zien, denk ik?

Kort over karakter. Geloof wel dat de arabier net wat meer inlevingsvermogen vraagt van de ruiter dan gemiddeld. Voor de sport zijn KWPN'ers fysiek geschikter maar dat wil niet zeggen dat een AV het niet kan. Je ziet de KWPN'ers alleen veel vaker.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:36

bella24 schreef:
Wat betreft de prijzen. Ik ga er zelf vanuit dat de prijzen voor een goed gebouwde niet-ingereden arabier, beginnen bij 2500 euro. Alles daaronder ga ik wantrouwen. Kloppen de papieren? Is er fysiek iets mis? Is het een betrouwbaar verkoopadres? etc.

Merrie(veulens), hengsten, ja zeker vanaf 2500. Maar een jonge ruin, geen fokwaarde, nog niet ingereden, die heb ik gezond en wel voor minder hoor ;) Ik vraag voor mijn 3,5 jarige ruin nu ook maar 2000, is nog niet ingereden. Als ie ingereden is, dan stijgt zijn prijs, wordt ie uitgebracht met succes, dan stijgt de prijs opnieuw... Zijn enige "gebrek" is dat ie neigt naar onderhals, zul je er misschien nooit helemaal uithalen, maar kun je met training en correct rijden zeker behoorlijk onder controle houden... Rontgen en klinisch, ik durf er wat op te zetten dat ie daar met vlag en wimpel voor slaagt! Hij heeft ooit een keertje gekreupeld door een hoefzweertje, maar verder nooit een stap verkeerd gezet _/-\o_ En nu met opzadelen enzo, blijkt ie ook nog eens supermakkelijk en braaaaaaff *\o/*

En toch... Krijg ik regelmatig nog te horen dat de prijs wel wat aan de hoge kant ligt :')

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 15:41

Vooruit een vraagprijs van 2000 vertrouw ik ook nog wel :D ;) Maar, voor mij persoonlijk is een paard met (neiging tot) onderhals niet goed genoeg gebouwd. Die laat ik zelf dus staan.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 17:00

Een vraagprijs beneden de 2.000 wantrouw ik niet hoor, kocht vorig zelf een schitterend mooi dier, van een kleine hobbiest, prijs 1750.00(WH Justice zoon dekgeld zeker meer dan 1750.00 :D ..kwestie van inzicht hebben lijkt mij, prijs kwaliteit verhouding is belangrijk).

Een spijkerboek van 10.00 kan net zo lekker zitten en misschien soms nog lekkerde zitten dan een duurdere broek :P

Mijn huidige knappe man,Just Noyz, heeft me ook echt geen een fortuin gekost *\o/*

Goed zoeken en geduld hebben, de markt ligt op zijn gat, en heb het eerder vermeld, ik spot met regelmaat paarden van zeer goede kwaliteit voor weinig geld, niets belachelijks aan.
Ben benieuwd wanneer we een topic krijgen (in betere economische tijden): Dat AV voor belachelijk hoge prijzen worden aangeboden :P

ELK paard, ongeacht het type paard (bv een Totilas), is in elk geval ALTIJD de slachtprijs waard zijn, de rest is wat een gek ervoor geeft!
Kijk naar het voorbeeld Poetin, gekocht voor een mega bedrag en even later overleden, je moet het risico maar durven nemen zulke bedragen te willen investeren in een levend wezen.

FM_Arabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:24

Dan ga ik toch nog een keer terug van de onderhalzen naar de belachelijke lage vraagprijzen. :D

Wij hebben momenteel 2 arabisch volbloeden te koop staan. Beide niet onder de 2000 Euro.
Waarom niet ? Omdat ook wij als kleine fokkerij hebben moeten investeren in de aanschaf of in de dekkingen van desbetreffende paarden.
Dat zijn zeer overwogen combinatie,s of aankopen geweest.
Tel de dekgelden , stallingskosten , dierenarts kosten , registratie kosten , hoefsmeden , wormen kuren , onderhoud drachtige merrie,s ect ect bij elkaar op , dan zou je niet eens meer uit de kosten zijn , als je verkoopt onder de 2000 Euro!!
En aangezien de meeste fokkerijen dan weer willen investeren in nieuwe dekkingen , of nieuwe paarden , kunnen ze de "te koop " paarden , niet voor minder aanbieden als ze gekost hebben.
Uiteindelijk zou je dan terrecht komen in een financieel neerwaartse spiraal en moet er teveel geld bij.
Wat voor de meeste fokkerijen dan de lol van het fokken zou ontnemen , en er mee zouden stoppen.
Dat zou toch vreselijk jammer zijn ????
Juist bij de kleinere fokkerijen , denk ik dat er met meer tijd , liefde en aandacht voor de geboren veulentjes word gezorgd!! Ook dat maakt en creeert weer het karakter van het paard.
Ze zeggen niet voor niks " Het karakter van je paard is "goud" waard" !!
Natuurlijk word een paard met bepaalde karakter eigenschappen geboren , maar de 1e opvoeding en aandacht van de fokkers , maakt het paard tot wat ie is , in de toekomst!! :)

Dat alles bij elkaar genomen , zijn voor ons genoeg redenen , om onze paarden niet onder de 2000 Euro te verkopen.
Dan maar niet !! :D Dan staan ze hier prima en genieten we er zelf van!! *\o/*
Dat moet natuurlijk allemaal wel mogelijk zijn!!
Als je moet verkopen , ivm met prive redenen , stallen te kort , of noem het maar op , bedenk maar een reden ,dan zou ik me voor kunnen stellen dat "Weg is weg" een reden zou zijn om je paard voor minder te koop aan te bieden.

Dit was mijn bescheiden mening. :+

Groetjes Femke van F&M Arabians.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:12

De verhouding dekgeld en verkoop prijs is ook best scheef bij de AV.

Neem de mijne, zij is een dochter van Balasjow, dekgeld €2000, ik heb haar op 2,5 jarige leeftijd voor een fractie meer gekocht. Winst maak je dan als fokker absoluut niet.
Nu is het in dit geval zo dat de fokker altijd al graag een Balasjow veulen wilde, dus wellicht meer een geval van onbetaalbare emotie en persoonlijk vind ik de mijne echt een gouden paard met een werelds karakter. Maar twas puur om een voorbeeld te noemen :)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 19:49

Moderatoropmerking:
Ik heb nogmaals een aantal off-topic berichten verwijderd. Graag ontopic blijven; het negeren van een moderator aanwijzing wordt niet gewaardeerd.

Patrickv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 09:26

Boerenwijsheid: "Een paard is zo veel waard als een zot ervoor wil geven"

Bij Arabische volbloeden komt het steeds terug op hetzelfde: op een paar uitzonderingen worden ze niet uitgebracht in de sport (uitgezonderd endurance natuurlijk), bij de paar de paar uitzonderingen die wel met succes worden uitgebracht in dressuur, eventing of springen tegen andere rassen laten de stamboeken na om dit in de paardenmagazines in de kijker te zetten (een domme Arabieren show laten ze wel publicieren). Grote stoeterijen van top show Arabieren met zowel de middelen als de paarden doen ook geen moeite, ze geven liever hun hengstveulens gratis weg (zonder papieren) dan moeite te doen om een markt voor sportpaarden aan te boren.

In tijden van recessie moet het dan ook niet verbazen dat er AV's voor 1000 € aangeboden worden. Beter goedkoop aanbieden dan nog 6 maand stalgeld te moeten betalen zeker?

Bovendien zijn er in ieder land zijn er wel een paar grote fokkers die zich hebben laten verleiden om via embryotransfer van hun toppers het vijfvoudige aantal veulens te fokken dan de natuur het toelaat (in sommige gevallen tienvoud) en waarvan vermoedelijk maar een fractie in de showwereld verkocht zal kunnen worden.

YPT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:42

Ik heb mijn schimmel Arabier (10) gekocht voor 2000 euro en ben er helemaal gelukkig mee. Wilde een betrouwbaar paardje en laat een verre kennis haar verkopen. Prijs is idd vaak bepalend voor kwaliteit maar kan hier ook mank gaan. Maar .. de markt staat onder druk, er is een overschot aan paarden en dat drukt nu eenmaal de prijs. Kopen ze niet van jou dan kopen ze wel van een ander ..