[TI] Zoë doods bang voor koeien.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Zoë doods bang voor koeien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:32

Gave foto's, je ziet haar zelfvertrouwen groeien. Complimenten dat je dit zo hebt aangepakt, de foto's waarop je in het zadel zit zijn helemaal super!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:52

dit was mijn aller eerste keer
haha
ben er maar 1 keer afgevallen want toen draafde ze uit zich zelf aan achter de koeien aanen liet haar gaan natuurlijk toen schrok ze toch van een koe en hihaaaa daar lag ik haha
ik zei 1-0!!! was de eerste keer dat ik van haar afviel!!
daarna haar gepakt en gelijk weer naar de koeien.

Lisadliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:55

[quote="Gooya"]Veel paarden hebben moeite met koeien. Ik heb me laten vertellen dat dat komt door de lucht (ahum: stank :) ) van de koeien.
quote]
Paarden zijn meestal bang voor koeien omdat koeien hun hoofd lager zit dan hun schouders het zelfde als bij roofdieren zoals een puma.. dus niet door de stank.. ;) :P

esther_X_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:57

ik heb eens een pony gehad die ook bang was voor koeien.
ik heb dit probleem opgelost door haar in een weiland te zetten.
naast dat weiland lag nog een weiland en daar stonden een paar koeien te grazen,
en sindsdien was ze er dus niet meer bang voor :Y)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:03

lukte helaas bij mij niet.
in een weiland zetten met koeien erbij was te gevaarlijk vondt ik ze was zo in staat om de sloot door te gaan om ze te ontkomen.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 22:16

Nou mijn eerste buitenrit zit er weer open erg veel verschil zit er niet in
ze is nog erg kijkerig en heb haar gelijk voltes laten draaien op de weg ben er 3 keer langs gegaan en koeien kwamen weer kijken.
zoe is nog erg angstig en wil het liefste er nog van door vliegen
heb gekozen voor haar wat meer aanleunig op teugel te geven en ben maar leidje gaan zingen.
we zijn er in dribbelend stap neiging tot draf voorbij gekomen

eerst was het volle rengalop

ga elke avond nu met haar erheen en ben benieuwd of het met de dagen beter wordt....

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:27

Jammer, maar het is al beter dan in rengalop er langs. Zulke dingen hebben gewoon tijd nodig, ze is immers nog zo jong.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 23:31

Ik begrijp dat je de teugels compleet losgooit? Dat zou eventueel het eindresultaat kunnen zijn, maar op weg daar naartoe geef je je paard meer begeleiding als je wat teugelcontact neemt.

En dit gaat tijd vragen, verwacht geen wonderen. In stap neigend naar dribbelen doorlopen is al veel beter dan ongecontroleerde rengalop. En drie keer heen en weer is te weinig. Trek er desnoods een uur voor uit, en draai haar iedere keer weer om. Je kunt pas met de oefening stoppen op het moment dat ze in een ontspannen stap er langsgaat. Een kijkerig paard noem ik niet ontspannen. Ze mag er niet meer van staan te kijken!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 10:50

oke cassidy ik zal vanavond langer daar bezig zijn . ik kan inderdaad de teugels niet loslaten want dan is ze weg zo gespannen.
haar ogen puilen haast uit haar hoofd.
zal vanavond langer daar bezig zijn
moet alleen laat op avond i.v.m. de auto,s
wil dat het rustig is daar.
ik zal vanavond weer verslag uitbrengen.
ik ben naar huis gegaan omdat het alstukken verbetering was dribbelen en rengalop maar zal vanavond wachten tot ze rustig is.
zal 19.00 op stal wezen en dan ben ik daar 19.15 en kan ik makkenlijk daar een uur aanwezig wezen. ben ik 20.30 weer thuis met haar.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 22:54

vanavond weer gereden en kwamen 4 groepen koeien tegen
volwassen en jong.
ze was erg voorwaarts maar klein stukje stap er tussen door gehad maar moet haar nog goed in de gaten houden want ze is zo weg.heeft nog op plekken de passage, galop op de plaats gedaan.ze is echt erg bang vor die vreemde wezens
maar zal hele week doorzetten.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 10:38

Het koeiensnuffelen heeft er iig voor gezorgd dat je nu weet hoe te reageren en wat je kunt verwachten, dat geeft wel vertrouwen denk ik of niet? Het blijft spannend maar zo te horen zitten er kleine vorderingen in.

Die van mij is mn bang voor het snuif geluid, als ze daarmee beginnen :+

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 19:33

Ja heb haar wel beter onder controle maar ze vertraagt al op verre afstand.
krijg haar er wel langs maar moet eerst goed stimuleren voordat ze iets in de buurt durft te komen
is ze in de buurt dan is kort houden want ze is in staat alle kanten uit te vliegen
liefst heb ik de teugels niet zo op spanning maar moet kiezen tussen om kort houden en dan heb ik controle over haar of ontspannen teugel en dan is eht maar afvragen wat doet ze vliegt ze terug,gaat ze rechtdoor in rengalop, gaat ze richting sloot.

ik heb 2 dagen nu even gekeken met haar bij de koeien en geef haar even 2 dagen rust want heeft best inpact op haar. ze is nog maar 3
morgen storm dus dan wordt het hem ook niet
zal vrijdag en zaterdag weer even met haar daar kijken

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 20:02

Die jonkies hebben ook tijd nodig om het psychisch te verwerken. Tinkers zijn best wel laatbloeiers, vooral psychisch moet je zuinig op ze zijn. Gelukkig maak je alleen buitenritjes, dat is fijner voor ze dan steeds in de rijbak rijden.

Evt kun je misschien met 2 teugels rijden? Dan doe je ook 1 aan ringetjes van de neusriem. Dan trek je ook niet zo in haar mond. Pijn in de mond door te veel druk maakt de angst ook erger, daarmee bevestig je het alleen maar.

Ik ben ook met mijn jonkie langs koeien geweest, dat ging wonderbaarlijk goed. De koeien bleven ook rustig en mijn vriend was mee op de fiets. Dat scheelt echt!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 20:53

mevrouw heeft een myler bit level 2 in wegen lage mondspleet(op advies van myler) en neusriem acsepteerd ze helaas niet.
ik rij inderdaad aleen buitenritjes en max 3 keer per week veel vaker 2 keer per week
heb nu zaterdag erg zware dag voor haar gehad toen zondag even vrij en maandag en dinsdag naar de koeien
ze krijgt even 2 dagen om dit weer te verwerken en pak haar vrijdag weer op.
wil het ook niet forseren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 12:58

En wat als je het misschien wel zou moeten forceren?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 15:17

forceren moest ik niet . moest rustig opbouwen zeiden ze.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:36

Heel rustig opbouwen is altijd het beste. Geef je paard de tijd te wennen en om zich te realiseren dat het echt niet gevaarlijk is.

Mijn paard is altijd bang voor koeien geweest. Hoe meer ik regelmatig buiten rij hoe makkelijker het gaat. Rij ik een tijdje niet dan is het weer van voor af aan beginnen. Als hij echt bang is stap ik af en neem hem aan de hand mee. Dat geeft hem meer vertrouwen, hij hoeft het dan niet alleen te doen, een paard is een kuddedier en jij bent op dat moment een deel van zijn kudde. Na een aantal keren is het vertrouwen dan weer terug en kunnen we er langs zonder dat ik er af ga. En soms is zelfs het vertrouwen al weer terug bij de eerstvolgende koeien die we tegenkomen.
Overigens zijn kuddes van andere dieren ook levensgevaarlijk, zoals shetlanders en schapen bijvoorbeeld. De grootste landbouwaparaten maakt kunnen hem weinig schelen, maar kuddes dieren zijn levensbedreigend.
Koeien zijn daarin wel het ergste, hij ruikt ze al van grote afstand en is al op zijn hoede.

Rust en heel veel geduld en het lekker langzaam aan doen is het allerbelangrijkste is mijn ervaring. Forceren maakt dat de echte angst niet weg gaat, een paard moet vertrouwen krijgen en dat gaat nooit van het ene op het andere moment en kost altijd tijd. :j Ik dwing hem nooit, dat werkt tegenovergesteld en daar wordt hij nog opgefokter en onrustiger van. Ik geef hem de tijd die hij nodig heeft om er rustig langs te lopen. Uiteindelijk gaat dat goed en vormt zich vertrouwen.

Probeer wanneer je zelf erg gespannen bent iemand mee te nemen die wat rustiger is en haar kan begeleiden.
Op een gegeven moment kunnen jullie er echt wel goed mee omgaan, allebei, maar dat heeft tijd nodig en de eerste stappen heb je al gemaakt dus lukt de rest van de weg ook wel :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 15:48

dankje wel kinsealy.

ze vertrouw me goed gelukkig want in makkinga ging het beter onder het zadels als aan de hand
ze voelt zich zekerder als ik er op zit.
vanavond ga ik even een blokje doen dat ze leuk vindt en dan morgen en zondag weer koeien training.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:58

Je moet doen wat voor jou het beste voelt en als dat is wanneer je er op zit is dat helemaal prima! Goed om het ook even af te wisselen met voor haar leuke ritjes. :j

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 16:09

ja buitenrijden moet wel haar passie blijven en niet denken ojee gaan we weer koeien!!
gaan vanavond even lekker langs het kanaal.. vindt ze heerlijk!! even gasgeven.

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 22:45

heb een heerlijk ritje gehad
even ander rondje kwamen toch een groep volwassen keoien tegen was even hals erop en kijkerig en erg voorwaarts maar verder oke.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:49

Wauw! heerlijk gevoel he deze vooruitgang!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-11 14:16

vandaag even rust en morgen weer even blokje om