Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
CCCCC schreef:Tsja, hetzelfde gebeurt met Friezen. Vroeger vooral barok en vierkant. Tegenwoordig steeds slanker en een rechthoekig figuur. Ik vind de ouderwetse Fries veel mooier dan de Fries van nu. Ik denk dat het komt omdat Fjorden gewoon zo leuk en koel zijn dat ook dressuur en springruiters gaan voor Fjorden, maar die willen natuurlijk wel enige hoogte en een Fjord die goed kan lopen. Daar spelen de fokkers op in..
Zack schreef:Ik ben het er gedeeltelijk mee eens.
De fjorden gaan wel te ver richting het nieuwe type fokken.. (sorry) maar fjorden van 1.60 is echt NOT DONE naar mijn mening.
Er is hier een meisje die er 1 heeft, Dyco toch?
Nee dat vind ik echt veelste groot, dat is geen ras echte "oude" fjord meer.
Maar dat is ieder zijn smaak.
Ik vind toot bijv. wel weer helemaal geweldig.
Ik ken ook kleine fjordje van 1.30 die zo iel zijn dat je denkt dat die nog geen 1,5 zijn.
Dan mag die wel klein en een "oude" bloedlijn hebben maar dat is dan ook geen echte fjord naar mijn mening.
Dus sja waar ligt de fout?
Om het maar even zo te zeggen, Voor ieder wat wils toch?
@Momaxes
Beter kijken want er is degelijk een heel groot verschil tussen het oude en het nieuwe type.
Overigens heeft de bouw alles te maken met het "soort" type dat het is..
Maar dan ben ik toch wel benieuwd wat jullie vinden wat die van mij is, Het "oude" ? of het nieuwe?
_Jordy_ schreef:CCCCC schreef:Tsja, hetzelfde gebeurt met Friezen. Vroeger vooral barok en vierkant. Tegenwoordig steeds slanker en een rechthoekig figuur. Ik vind de ouderwetse Fries veel mooier dan de Fries van nu. Ik denk dat het komt omdat Fjorden gewoon zo leuk en koel zijn dat ook dressuur en springruiters gaan voor Fjorden, maar die willen natuurlijk wel enige hoogte en een Fjord die goed kan lopen. Daar spelen de fokkers op in..
dat gaat helaas bij het nieuwere type ook niet meer op.
nieuwe type's zie ik steeds vaker dat ze wat drukker zijn en nog wel kunnen 'stuiteren'.
wat ik hier eerder gelezen heb is dat het zonde is dat er geen combi word gemaakt,
ik bedoel aantal nieuwe types en wat oudere types.
het is inderdaad goed dat de langere ruiters er nu ook plezier van hebben door het nieuwe type.
maar inderdaad over een jaar of wat zijn ze echt helemaal niet meer te vinden en dat is zonde.
zo te zien hebben een aantal van jullie nog wel het mooie oude type, helaas zie je ze nergens meer te koop staan en zijn de meeste al wat ouder (20?).
Wendie1992 schreef:_Jordy_ schreef:
dat gaat helaas bij het nieuwere type ook niet meer op.
nieuwe type's zie ik steeds vaker dat ze wat drukker zijn en nog wel kunnen 'stuiteren'.
wat ik hier eerder gelezen heb is dat het zonde is dat er geen combi word gemaakt,
ik bedoel aantal nieuwe types en wat oudere types.
het is inderdaad goed dat de langere ruiters er nu ook plezier van hebben door het nieuwe type.
maar inderdaad over een jaar of wat zijn ze echt helemaal niet meer te vinden en dat is zonde.
zo te zien hebben een aantal van jullie nog wel het mooie oude type, helaas zie je ze nergens meer te koop staan en zijn de meeste al wat ouder (20?).
de mijne is in april 8 geworden
Barvrouwke schreef:De foto's van Sjolvir; is het niet dezelfde fjord, maar 1x slank en ik x in uhm, rijke conditie...
Wendie1992 schreef:Dan neem ik even als voorbeeld deze fjord. Deze heeft een vrij korte rug mooie rondingen, breed gebouwd, maar daar integen is deze wel slank. En in die zin, deze fjord is niet dik je ziet geen vetkwabben enz enz.
Als je kijkt naar heeeel vroeger naar die fjorden, tja die zie ik niet zo vaak meer. Maar het oude type, zijn vrij compact gebouwd en wat breder.
Ps. Wat een pragitige fjord is dit!
_Jordy_ schreef:gek is dat.
ik heb ook een C gehad van het nieuwe type.
maar deze was erg druk en met wat spannends kwam ze gelijk omhoog, ze kon ook los in de padock flink bokken en vliegen.
nouja de oudere houden mijn sterke voorkeur. ben blij dat er meer zijn die dit delen.
ik hoop dat ze straks weer meer gefokt worden, ik las ergens iets over terug fokken.
dit hoor ik vaker maar hoe word dit dan gedaan?