PRE waar vandaan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

harmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:39

loversyl schreef:
Trouwens Apta worden ze zo goed als allemaal, zolang ze een correcte bouw hebben maar zelfs dat word niet gecontroleerd met foto´s.
En het moet natuurlijk een echte PRE zijn maar dat spreekt voor zich.

Nee, inderdaad, dat controleren ze niet met foto's. Ik heb twee jaar geleden eens mee gekeken met zo'n Apto keuring. Er komt een geen woord Nederlands sprekende keurmeester vanuit Spanje naar Nederland, om de PRE's die hier voor de Apto keuring aangeboden worden te bekijken en te meten. En dan wordt hij ook nog op de foto gezet door de Spaanse keurmeester. En die bepaalt dan of het paard wel of niet goedgekeurd wordt voor de fokkerij. Dat gaat volgens objectieve maatstaven die voor PRE's in nederland hetzelfde zijn als voor PRE's in Spanje.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:50

Peanutbutter schreef:
Seraphim schreef:
Ik ben het eigelijk wel een beetje eens met Loversyl. Natuurlijk zijn er overal goede PRE's te vinden, maar de beste haal je toch echt uit Spanje. Omgekeerd werkt het hetzelfde, in Nederland vind je de beste Friezen. Hier in Spanje zijn ook wel een aantal Friese fokkerijen, maar die paarden zijn duidelijk van minder kwaliteit, om die reden heb ik mijn Fries ook uit Nederland geïmporteerd.

Nou de PRE's en anda's zijn echt ingeburgerd in Nederland.
We hebben veel goede hengsten staan die ook kampioen worden.

kampioen van nederland/duitsland, maar echt niet van Spanje..
bovendien doen er vele niet mee met de premie keuringen in Nederland , die hele goede hengsten hebben.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:07

Interessant topic om te lezen, ben nu met een kennis aan het kijken voor haar eerste PRE en staan hier goede punten tussen (overweging paard uit Spanje/Nederland).
Ik denk zelf dat als je in Spanje wilt zoeken, je daar wel echt goede contacten moet hebben, een flink woordje Spaans moet spreken en ook flink wat ervaring hebben in dit wereldje. In Nederland is een hartstikke leuk aanbod, en er zijn genoeg betrouwbare adressen tegenwoordig. Veel PRE's komen hier uit Spanje, en er zijn genoeg Nederlands gefokte prachtige paarden, als je rondloopt op een keuring zie je toch echt niet het verschil tussen een Nederlandse of een Spaans gefokte. Ik denk wel dat je inderdaad in Spanje meer aanbod hebt, maar dat heeft naar mijn idee meer te maken met het feit dat wij een klein landje zijn ;)
Zijn vanmiddag bij het Balingehof geweest, was ook interessant om alles te zien. Er staan er leuke tussen! Monya en John waren ook erg vriendelijk.

loversyl schreef:
Dat is een kaptoom, geen serreta, een serreta is alleen met kartels en die zijn illegaal hier.
En jullie zeiden dat ze geen slecht bloed hebben terwijl ik net een topic lees waar iemand een PRExFries heeft, dat klopt toch ook niet.
Dan is het wel geen PRE maar alsnog.

En bedankt :Y) Gelukkig heb ik mijn paard niet gekocht op het papier maar puur op de klik die wij hadden toen we elkaar voor het eerst zagen. Daar kan voor mij de knapste zuiverste PRE niet tegen op!

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:52

Barroco schreef:
Interessant topic om te lezen, ben nu met een kennis aan het kijken voor haar eerste PRE en staan hier goede punten tussen (overweging paard uit Spanje/Nederland).
Ik denk zelf dat als je in Spanje wilt zoeken, je daar wel echt goede contacten moet hebben, een flink woordje Spaans moet spreken en ook flink wat ervaring hebben in dit wereldje. In Nederland is een hartstikke leuk aanbod, en er zijn genoeg betrouwbare adressen tegenwoordig. Veel PRE's komen hier uit Spanje, en er zijn genoeg Nederlands gefokte prachtige paarden, als je rondloopt op een keuring zie je toch echt niet het verschil tussen een Nederlandse of een Spaans gefokte. Ik denk wel dat je inderdaad in Spanje meer aanbod hebt, maar dat heeft naar mijn idee meer te maken met het feit dat wij een klein landje zijn ;)
Zijn vanmiddag bij het Balingehof geweest, was ook interessant om alles te zien. Er staan er leuke tussen! Monya en John waren ook erg vriendelijk.

loversyl schreef:
Dat is een kaptoom, geen serreta, een serreta is alleen met kartels en die zijn illegaal hier.
En jullie zeiden dat ze geen slecht bloed hebben terwijl ik net een topic lees waar iemand een PRExFries heeft, dat klopt toch ook niet.
Dan is het wel geen PRE maar alsnog.

En bedankt :Y) Gelukkig heb ik mijn paard niet gekocht op het papier maar puur op de klik die wij hadden toen we elkaar voor het eerst zagen. Daar kan voor mij de knapste zuiverste PRE niet tegen op!

Haha ben ik het mee eens hoor.
Het gaat ook om de klik, ik heb mijne ook gekocht om de klik, nou heeft hij ook goed papier wat ik wel wilde.
Ik had een andalusier gezien met geen papieren, ook goede klik maar dat wilde ik niet omdat je de geschiedenis niet kent.