Najaarsonderzoek van start...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:30

Om de jonge hengsten in te kunnen schatten wil ik ze toch eerst even onder het zadel zien.
Vanaf een plaatje of uit de afstamming kan ik niet alles opmaken.

Ik ben benieuwd naar de eerste presentatie volgende week woensdag.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:40

soms stel ik toch serieuze vraagtekens bij het onderzoek. Soms vraag ik mij af wie er met die hengsten rijdt en verzorgt. Ik kan mij zo voorstellen dat een ruiter niet met iedere hengst overweg kan. Het zou ook niet de eerste keer zijn dat een hengst bij zijn eigen volk en ruiter het beter doet dan onder de ruiters in het centrum.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:48

Het is ook niet eenvoudig om goede ruiters te krijgen hoor!

Minimumloon, en de meeste ruiters hebben thuis ook nog een groot aantal paarden staan!
Die kan je niet zomaar 2 maanden laten staan.
Wellicht wordt het beter als de heren en dames een full-time contract kunnen krijgen het hele jaar door.

Kunnen ze minimaal 150 hengsten per jaar testen (alle 3e BEZ + en deel van de 2e BEZ). De eigenaren betalen wel!

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 13:48

CGJ12 schreef:
Om de jonge hengsten in te kunnen schatten wil ik ze toch eerst even onder het zadel zien.
Vanaf een plaatje of uit de afstamming kan ik niet alles opmaken.

Ik ben benieuwd naar de eerste presentatie volgende week woensdag.

Vind ik ook! Onder het zadel ga je direct andere dingen zien. Meer na het rijtechnische toe, en de manier van lopen onder de man,...

Je zal er direct al enkele kunnen wegschiften.

Maar toch hecht ik ook veel belang aan het lopen aan de hand, of het lopen in vrijheid. De hengst laat dan toch zijn natuurlijke draf zien. Veel hengsten die reeds verder zijn doorgereden hebben vaak gangen die verre van hun natuurlijke gangen zijn, vaak omdat de ruiter ze erheeft ingereden (zegt natuurlijk wel iets over de potentie van een hengst);

Maar het is zo, ik probeer altijd de twee dingen samen te zien. Zowel onder de man, als naast de man Haha!

IJzersterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:54

Hoe komen ze dan aan de ruiters???
Zijn die ook op een een of andere manier geselecteerd,
of zijn dit elk jaar dezelfde ruiters???
En weet iemand wie de ruiters zijn?
En hoeveel ruiters er zijn???
Pffiehw, heleboel vragen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 13:55

Jan_VT schreef:
Maar toch hecht ik ook veel belang aan het lopen aan de hand, of het lopen in vrijheid. De hengst laat dan toch zijn natuurlijke draf zien.

Ga jij ze dan allemaal bekijken tijdens de opfok Verward

Want wat we op de keuringen zien heeft weinig met natuurlijke ontspanning te maken.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:03

De ruiters komen allemaal uit het ons-kent-ons circuit.
Een aantal wordt benaderd naar aanleiding van de ORUN-opleidingen.
Wellicht dat enkele ruiters zichzelf aanbieden.

Het belangrijkste is misschien wel dat het om ruiters gaat die niet al te bang zijn.
Goede ruiters / amazones vinden is één, maar mensen die niet te bang zijn om op een 3-jarige vol-in-het-voer-staande hengst te stappen is twee........

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:06

Trouwens, je kunt bij zo'n eerste presentatie ook te snel oordelen. (Dat valt bij de najaarstest trouwens wel mee, want die dieren hebben er allemaal al ruim 200 vlieguren opzitten)

Kijk nu naar zo'n NORWAY. Die werd eruitgeknikkerd omdat ie te weinig draf had geloof ik (correct me if I'm wrong.....).
Nu kan je van Norway wel het een en ander zeggen, maar draven kan ie zeker!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 14:13

VOlgens mij worden de ruiters gevraagt. Een vriendin van mij heeft de M jaargang gereden, en zij is gewoon gevraagd door Johan Hamminga destijds. Inderdaad was het voor haar ook een probleem omdat ze met haar eigen stal zat. Maar het is een leuke ervaring.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 14:40

sarabande"]
[quote="Jan_VT schreef:
Maar toch hecht ik ook veel belang aan het lopen aan de hand, of het lopen in vrijheid. De hengst laat dan toch zijn natuurlijke draf zien.

Ga jij ze dan allemaal bekijken tijdens de opfok Verward

Want wat we op de keuringen zien heeft weinig met natuurlijke ontspanning te maken.
[/quote]

Als je ze los laat in de bak (doen ze toch ook op de keuring) en ze gaan met hun neusje naar de grond toe, dan zou je normaal toch al veel moeten (kunnen) zien.

Het is idd wel moeilijk om op zo'n keuring tot een natuurlijke ontspanning te komen (gaat waarschijnlijk ook niet), maar ja hoe ga je de hengsten anders beoordelen? Op wedstrijd onder het zadel is er vaak ook veel stress.

Bij de hengst thuis gaan, dat is idd misschien nog een oplossing. Maar daar heb ik te weinig tijd voor om alle hengsten in Nederland thuis te gaan bezoeken, en anderzijds, stel je voor dat iedere fokker naar de hengstenhouder belt om te mogen komen kijken, zal die man/vrouw ook niet happig naar zijn.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 15:02

van de hengsten waar ik mee heb gefokt heb ik tot nu toe, nog geen nee op het rekest gekregen wanneer we de hengst thuis wilden zien en indien mogelijk tijdens de training.

Jan_VT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-03 16:36

petraaken schreef:
van de hengsten waar ik mee heb gefokt heb ik tot nu toe, nog geen nee op het rekest gekregen wanneer we de hengst thuis wilden zien en indien mogelijk tijdens de training.

Tuurlijk, dat geloof ik best! Doen wij ook soms, als we denken een bepaalde hengst te gebruiken die thuis eens gaan bezoeken in normalere omstandigheden.

Maar dan heb je enkel die hengst thuis gezien, en zou je hem in principe niet mogen vergelijken met andere, die je enkel op evenementen ziet.
Maar ik heb niet de tijd om al de hengsten die het KWPN rijk is thuis te gaan bezoeken, en ik denk dat als we met zijn duizenden (weet niet exact hoeveel leden het KWPN telt) allemaal een 'privé'-afspraak willen met de hengstenhouder, zal die ook niet happig zijn, dat bedoelde ik maar,...

Hoe lost de hengstenhouder dat op? Door een show te organiseren, kan hij in één klap al zijn hengsten laten zien, aan bijna iedereen die geïnteresseerd is. MAAR dan zit je weer met die stresstoestanden...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:43

Jammer, ik kan niet volgende week woensdag. Zou iemand dan daarna kunnen vertellen hoe de Krack x Pion liep?? Volgens de eigenaar/fokker gaat hij heel goed daar in Ermelo. Ben benieuwd.

En als we het toch over namen hebben....deze heet Touch dawn en ik dacht dit een erge taalfout was, moest Touch down zijn in mijn ogen...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:47

Om er achter te komen hoe de bewegingen zijn hebben we een verrichtingsonderzoek. (ff on topic Schijnheilig )
Om erachter te komen hoe hij fokt kan je naar de afstammelingen keuring, of later de resultaten van de driejarigen bekijken.
Om er achter te komen hoe hij presteert moet je een paar jaar geduld hebben.
En of hij op je merrie past dat is weer een heel ander verhaal.
Kortom keuringen en shows leveren vaak geen gegevens op waar je als fokker verder mee komt.
Integendeel menig bezoeker van een hengstenshow maakt op basis van het daar getoonde een te impulsieve keus.
Dus gewoon een paar keer de verrichtingtest bezoeken om te beginnen!
Laatst bijgewerkt door sarabande op 11-09-03 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 16:47

Suzanne F. schreef:
En als we het toch over namen hebben....deze heet Touch dawn en ik dacht dit een erge taalfout was, moest Touch down zijn in mijn ogen...

Oei, vind dat wel een enorme genante taalfout!! Mocht het geen taalfout zijn, maar bewust geschreven, vraag ik mij af wat de achterliggende gedachte ervan is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 17:12

Je kunt toch de Dawn wel Touch-en?? Echt een paard voor vroege vogels en vooral dauwtrappers Knipoog. Ik heb al 100 keer naar die naam gekeken, maar ik ben bang dat iemand toch de O als een A gelezen heeft of misgetikt heeft, beetje jammer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 00:10

Als het geen voutje Haha! is is het wel een heel poetische naam.

sorry ik weet niet waar ik de .. kan vinden

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 07:55

Typ fout of niet vind de naam Touch Dawn of Touch Down toch wel leuk. Dat zijn nog orginele namen (denk ik toch). IN elk geval zijn dat toch niet veel voorkomende namen. *LOL*

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 07:58

Who's the boss is ook niet zo'n veel voorkomende naam, zouden jullie die naam op het papier willen hebben?
Anders weet ik dat ik er verder niet mee aan de gang hoef *LOL*

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:10

ALs ze hem bij aanwijzing maar niet werkelijk touch-down gaan noemen. Denk ik straks weer dat het om een volbloed gaat............

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 08:22

Misschien durfden ze de naam Down niet aan Verward
Er was geloof ik ooit een hengst die Transito heette die heeft maar heel kort in Ermelo gestaan.
En uit het jaar van Krack heette er een Kampioen, daar hebben we ook nooit meer wat van gehoord.
Dus mijn advies geef ze pas een naam als ze geslaagd zijn voor de baan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 09:57

Touch dawn is wel dichterlijk ja, dat wel.

Sarabande, het is altijd link om je paard een zo'n naam te geven, ik weet er wel een die zijn naam waar maakt en dat is On Top, maar dat is geen hengst Lachen.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 10:04

Die van volgend jaar noem ik wel Zofty,
dan kan het alleen nog maar meevallen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 11:23

Sjuimpje schreef:
Who's the boss is ook niet zo'n veel voorkomende naam, zouden jullie die naam op het papier willen hebben?
Anders weet ik dat ik er verder niet mee aan de gang hoef *LOL*

Origineel wel Sjuim, maar als hengstennaam vind ik hem niet zo. Staat wel raar, een Who´s the boss x Balzlfug.... Knipoog

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 12:04

hetzelfde kan je zeggen van Sit this one out. Vind dit eigenlijk wel grappige namen en vraag me hierbij soms inderdaad af of ze hun naam waarmaken.