Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Carolinef

Re: Hebben jullie van een kvit-kleurige fjord gehoord???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:25

Briggen staat bij Kikkert

ik denk dat het niet gep[ast is om vB hier zo af te kraken, denk dat als iemand zich goed inzet voor het behoud van de echte fjorden, hij daarvoor prima op zijn plek zit, dat niet iedereen het anwtoord krijgt te horen wat hij wilt horen, dat heb je op alle vlakken, kijk ook eens naar het goede wat hij wel doet en al die jaren heeft gedaan.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:07

Carolinef schreef:
Briggen staat bij Kikkert

ik denk dat het niet gep[ast is om vB hier zo af te kraken, denk dat als iemand zich goed inzet voor het behoud van de echte fjorden, hij daarvoor prima op zijn plek zit, dat niet iedereen het anwtoord krijgt te horen wat hij wilt horen, dat heb je op alle vlakken, kijk ook eens naar het goede wat hij wel doet en al die jaren heeft gedaan.

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Natuurlijk zijn er wel eens dingen die anders of beter kunnen maar er zijn ook heel veel goede dingen gerealiseerd bij het stamboek. Zo heeft ons stamboek voorop gelopen bij de totstandkoming van het huidige paardenpaspoort, het chippen en de DNA-testen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:31

Nou Es echt waar ik loop al heel wat jaren in de fjorden, en die rod blakke was een plaatje en ik was toen niet de enige die het op viel.
Er waren in die tijd ook heel veel fjorden die boven aan geplaatst werden omdat ze van een bekende fokker waren, oke er zaten ook zeker mooie tussen, maar er waren ook zeker paarden die veel minder waren dan de andere paarden en zo kan ik nog zo veel voorbeelden noemen, ik noem dat vriendjes politiek, iedereen vroeg zich toen ook af die rodblakke ook achter aan kwam te staan als hij van een bekende fokker was.
Dit gaat ook zo met hengsten, als zo maar iemand met een hengst word je paard zelden of nooit goed gekeurd, komt datzelfde paard bij een bekende fokker, dan word ie wel goed gekeurd.
Maar goed dat is zoals ik het zie en waarschijnlijk ook meer met mij.

En volgens mij gaat het nu niet meer over de kvit hihi. :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:36

Esther, nog even over cremello of perlino, is Frior dan niet cremello en niet zoals jij zegt perlino, wat dan zou ze rodblakke in zich moeten hebben, en merkur de vader van de moeder is brunblakke en vader van de vader Uls, maar weet alleen niet wat Alms vader van kleur was, of heb ik het mis.
Ja ben er niet zo erg in thuis, maar vind het wel leuk om te weten.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:39

Snoevie schreef:
kwaliteit in kleur fokken is idd moeilijk als er zo weinig GGK gekleurde hengsten zijn,dat vind ik zelf wel erg jammer!

maar ik vind dat er door veel mensen soms ook wel veel nadruk op de kleur wordt gelegd. alsof dan de 'gewone' kleur minder is

Daar ben ik het niet helemaal mee eens, want kijk eens hoeveel brumblakke paarden er zijn als die '' minder'' zouden zijn dan waren er allang meer andere kleuren geweest denk ik, en bouw is nog altijd belangrijker dan kleur, maar ja er zijn ook mensen waaronder ik die het leuk vinden om een fjord in een ander jasje te hebben en die toch mooi van bouw zijn. Niks mis mee toch, alleen maar leuk.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:42

Tja weet niet of dit met afkraken te maken heeft Carolien, het zijn dingen sie gezien zijn sorry, maar ieder zijn eigen mening.
Zullen we het er ook maar niet meer over hebben, is ook helemaal niet belangrijk.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:43

Nee hoor zeker niks mis mee Met een leuke kleur,als je maar de kleur niet als belangrijkste punt hebt

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:44

Ik vind het wel mooi! :))

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:45

Precies :j Als ik zou fokken zou het natuurlijk leuk zijn als er een veulen komt met een andere kleur dan brunblakke, maargoed, op een kleur kun je niet rijden, dus de bouw/gangen/veelanderedingen gaat uiteraard voor.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:56

Hmm, ik weet ook niet goed hoe dat dan zit met de perlino/cremello..
Misschien even googlen..

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 06:56

De gra kleur wordt ook niet daar iedereen mooi gevonden en dat is natuurlijk iedereen zijn eigen smaak het is mijn favoriete kleur maar ik vind kvit erg apart en ook heel mooi.

Foss is trouwens ruim 15 jaar geleden Dagkampioen geworden het was de 1e ruin die dagkampioen werd dus toen vonden ze ze ook wel mooi alleen was er altijd discussie over de kleur met de jurry er was 1 jurylid die de kleur niet mooi vond.

Ach ieder zo zijn eigen kleur.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:51

Op wiki van bokt staat dat cremello dubbel creme over vos is en Perlino dubbel creme over bruin.
Ze zou cremello kunnen zijn, maar denk niet dat dat het geval is aangezien beide ouders dan drager zouden moeten zijn van het rodblakke gen, wat niet heel gek veel voorkomt. En dan zouden ze ook allebei dat gen door moeten hebben gegeven. Als ze allebei zeker weten het rodblakke gen hebben, dan heb je nog maar 25% kans op een rodblakke/vos basiskleur. Dus theoretisch gezien is de kans dat ze als basiskleur bruin heeft gewoon vele malen groter.
Zou Frior cremello zijn dan zou de als basiskleur rodblakk moeten hebben, dus twee recessieve rodblakke genen, zoals uitgelegd is die kans niet zo groot.

Ik heb zelf ooit een bestandje gemaakt over de kleuren van fjorden, daarin uitgelegd hoe dat zo'n beetje werkt, al staan er geen perlino of cremello fjorden in, hihi.. Maar als je je email adres pb't kan ik je dat opsturen!! Als je interesse hebt!

We komen er samen nog wel uit!!

marianne1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 22:15

Ik vind het ook een heel apart kleurtje!! Ben ook (net als de rest) heel benieuwd hoe hij/zij (kan ik nu niet meer teruglezen) uitgroeid!! :j
Ik denk trouwens, offtopic, dat er bij alle stamboeken weleens wat mis is.. De twee Fjorden van de kinderboerderij van ons gaan al jaren mee naar keuringen.. De oudste had bar slechte punten de eerste keer, maar is nu wel alweer jaren stermerrie.. De jongste heeft een keer als aanmerking Franse stand gehad en het jaar erop niet meer.. Het ligt dus maar net aan de jury!! En sowieso is het tijdperk voorbij dat alle bekende fokkers voorop lopen, wij wonnen alles met onze "kinderbeorderij-Fjordjes", al was niet iedereen het daar altijd mee eens :D

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:16

Carolinef schreef:

Je hebt wel gelijk wb zijn inzet, daar is zeker niets op aan te merken. :j

Het behoud van echte Fjorden, wat bedoel je daar precies mee?
In Noorwegen zie ik van die boomslepers rondlopen waar ik niet eens overheen kan kijken, zo gespierd en groot zijn ze.
In Duitsland hebben ze hoge benen, grote hoeven (kan ik onderdoor kijken), Denemarken is in 2-strijd met bovengenoemde 2, maar allemaal goedgekeurd.
En in Nederland en Belgie sjokken van die kortbenige, rondlijvige huifkarcampingpony's voorbij, die dus een totaal andere uitstraling hebben dan van al het bovengenoemde, maar ook zijn goedgekeurd.
De verhoudingen en verschillen zijn dus groot.
Ik wil niemands Fjord beledigen, maar geef de verschillen van stamboek aan. Uitzonderingen heb je gelukkig altijd. ;)

Wat is dan de echte Fjord?
Terug naar de roots dus en daar hoort de Kvit ook bij volgens de mythe. :D
Maar als het Noorse stamboek de Kvit al heeft uitgesloten, dan ontbreekt er toch iets aan het ras cq de mythe?

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:01

Dat komt toch alleen voor bij Cremmelo's?? :o

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:32

@ crazyheart Een kvit is cremello of perlino.
Cremello is geen ras, maar een kleur en kan bij bijna ieder ras voor komen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 06:18

een mythe is ook maar een verhaal,om je daar nou aan vast te houden,marvantom..............ik denk als zelfs het originele noorse stamboek geen kvit's toelaat,dan zal daar vast wel een reden voor zijn,al ben ik wel nieuwsgierig welke.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 06:22

Het is gewoon de kleur die ze niet willen zien hoort niet hebben geen fjorden kenmerken zoals aalstreep ik denk dat dat de reden is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 06:23

oke ja op die manier,dat vind ik toch apart,het is nu eenmaal een kleur die soms voorkomt,
en om ze dan uit te sluiten?
ik dacht dat ze misschien zwakker zouden zijn

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 06:39

Ja dat zijn dan weer de regels die het stamboek bepaald soms goed en soms niet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 06:40

ja dat is waar. maar ik was dan nieuwsgierig naar de werkelijke reden zegmaar. maar ik begrijp dat dhr van Bon daar ook geen echt duidelijk antwoord op geeft.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:25

uudje schreef:
En ze heeft geen papier omdat ze dus kvit is en dan heb je aan fokken ook weinig, ik vind als je gaat fokken doe het goed of doe het niet.

Geen enkel veulen heeft al papier.
Registreren bij het stamboek zodat je een paspoort hebt kan zowizo. Dan heeft ze wel een Fjordenstamboek paspoort en hoort ze er toch een beetje bij.

Welke vader had ze ookalweer?
Laatst bijgewerkt door Vippie op 15-07-11 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:33

Snoevie schreef:
een mythe is ook maar een verhaal,om je daar nou aan vast te houden,marvantom..............ik denk als zelfs het originele noorse stamboek geen kvit's toelaat,dan zal daar vast wel een reden voor zijn,al ben ik wel nieuwsgierig welke.

Nou kwestie van logisch nadenken dit heeft namelijk niks meer te maken met kenmerken van een fjord...de kvit

Waarom laat friesche stamboek geen friezen door met veel wit (enkel kroonrand een paar plukken wit op hoofd is toegestaan)
Waarom laat Welsh-ponies geen bonte door het stamboek

Is gewoon een kwestie van de kleurenpoel.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 07:43

tita schreef:
Nou kwestie van logisch nadenken dit heeft namelijk niks meer te maken met kenmerken van een fjord...de kvit

Dan moet je toch het jury reglement eens doorlezen, kleur is maar 1 kenmerk van een fjord (naast de andere 11).
Echter wordt Kvit al vanuit de FHI niet erkend als kleur zijnde (heb het even nagekeken) bij geen enkel aangesloten stamboek. Dus blijft registreren bij het stamboek als enige mogelijkheid over.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 08:27

@vippie dat is toch wat ik zeg een kleurenkwestie..als kvit zou mogen dan gaat men er mee fokken en zo gaat de kleur van de fjord helemaal verloren en ook bepaalde uiterlijkheden zoals zwarte zeebrastrepen op de benen en zwarte mond....en niet vergeten belangrijkste kenmerk de manen

Ik weet niet als je en grijze fjord met kvit kruist wat eruit komt maar het lijkt iig niet meer op de isabel-kleurige fjord