Prijzen haflingerveulens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hotchocolat

Re: Prijzen haflingerveulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 11:30

De prijzen in Duitsland zijn ook hoger maar ook hier is er een terugloop.

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:35

En tóch zijn er zo veel haflingers te koop voor een prijs die ver boven hun werkelijke waarde ligt.

Laten we het houden op de inflatie en investeren. Paarden houden is al duur, en veel paarden gaan daarom de deur nu uit. Die komen allemaal op de markt, voor een lage prijs omdat ze houden niet meer gaat. Maar straks, als de markt weer aantrekt, dan komt er weer vraag en krijg je een fatsoenlijke prijs en dan hebben veel mensen hun veulens al te goedkoop de deur uit gedaan. Als je de mogelijkheid hebt, gewoon houden en gewoon doorfokken. Heb je alleen maar profijt van als de economie weer groeit. Want jij hebt nog een mooie 3 jarige te koop en krijgt daar een fatsoenlijke prijs voor, terwijl de buurman alles weggedaan heeft voor een spotprijs en zichzelf wel voor zijn kop kan slaan omdat hij te vroeg was. Dat is investeren.
Maar zoals ik zeg, je moet de mogelijkheid hebben. Ikzelf heb net zo goed (in 2004 dan wel) mijn goede 3 jarige hengst met mooi papier (Altjo van de kenterstreek x Naxos) verkocht voor 500 euro. (Naar duitsland :+ )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 15:32

Gewoon houden en doorfokken.... Veulen 3 jaar aan houden kost je een slordige 3000 euro, en dan moet alles goed gaan, dat krijg je er nooit voor terug, dus aanhouden is compleet niet rendabel, ongeacht of je de ruimte hebt

Phounix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:51

stef schreef:
Gewoon houden en doorfokken.... Veulen 3 jaar aan houden kost je een slordige 3000 euro, en dan moet alles goed gaan, dat krijg je er nooit voor terug, dus aanhouden is compleet niet rendabel, ongeacht of je de ruimte hebt

Wat wil je over 3 jaar verkopen dan? (of wanneer er dan ook weer vraag is) Of dan weer beginnen met fokken, net als alle anderen? Dan dondert de markt weer in.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 17:56

Naja, geen haflinger iig, over 3 jaar hebben we geen haf veulens :n
Maar als je dan weer zou beginnen met fokken, is de vraag groter dan het aanbod, waardoor de prijs dus weer omhoog kan. Dan moet er een goed fokbeleid komen (en dus niet alles waar een gat in zit vol dauwen).

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:10

Stef ook van mij uit geen aanval hoor over jou opmerking dat een haflinger uit is.
Nu je het zo uitleg begrijp ik beter wat je bedoelt.
Echt erg voor zo weinig geld je paardjes moeten te verkopen.
Ik snap dat je op het gegevend moment wel een knoop zal moeten doorhakken als je er geen lol meer aan hebt of er echt vanaf 'moet' en dat je dan moet toegeven in de prijs.
Alleen wat je nu veel ziet zijn hafjes met papiertjes die vlug verkocht moeten worden er staan soms prijzen bij dat ik denk jammer dat ik geen hectares grasland heb.. . Immers is mijn ervaring dat een 3 jarige braaf beleerde haflinger prima te verkopen is voor goede prijzen. Afgelopen zomer nog mijn 3jarige merrie met prima resultaten op keuring voor een zeer goede prijs verkocht. jaar ervoor 3 jarige ruin voor een nog betere prijs verkocht.
Maar alles onder de 3 is lastig en de prijzen van de nu 3 jarige vind ik ook echt ongelovelijk om te zien op bijvoorbeeld marktplaats. En de meeste verkopers vragen dan ook erg weinig. Daarin ben ik dan ook van mening dat zij ook de markt bepalen.
Beste is inderdaad om niet te veel toe tegeven in je prijs als je dat tenminste kan ivm stalling en een paardje die geld blijft kosten in voer en verzorging. En dat laatste is dan ook mijn keuze met de markt van tegenwoordig.

Maar net als mariekeb al zegt als men al geen normale aanschaf prijs wilt betalen voor een dier hoe zit het dan met alle kosten die elke maand terugkomen..
( en even offtopic over veulenvrij heb ik veel goede dingen gehoord ook prachtig om te zien die site)

Macyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:19

Laten we heel eerlijk zijn, de paarden zijn geen drol waard rond deze tijd.
Daar in tegen vind ik 75 euro wel heél erg weinig.
Ik zou het bod als ik jou was verwijderen en gewoon even wachten. :)

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:09

Op MP staat een 8 jarige merrie, bieden vanaf 4000 euro :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:10

stef schreef:
Als je tegenwoordig nog een beetje geld voor je veulen wilt kan je het beste tinkers gaan fokken, dat wil nog een beetje, de rest is drama.
Ik heb een 2 jr merrie V. Neidhart, vraag er 750 voor, compleet geen reactie.

Wie weet kan ie later dekkingen gaan doen? Euh juist... Niet alles met ballen is automatisch een potentiele dekhengst :)

tinkers ook niet echt meer hoor...
750 is echt netjes vind ik.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:31

ik heb begin dit jaar mijn 9 jarige haflinger ruin verkocht
L1 met winst 100% verkeersmak en betuigd kreeg er 1400 euro voor
ben daar zelf mee akkoord gegaan omdat die man hem echt een super tehuis kon bieden en hem alleen nog maar aangespannen ging rijden.

Maar daar merkte ik wel aan dat alles langzaam aan in elkaar aan het storten is
wat overigens niet voor alle rassen geld want het KWPN doet het nog steeds erg goed.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 15:45

Ik had de prijs gevraagd van een leuk veulentje, 950 euro...Dacht het niet hoor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 10:33

Sieppus schreef:
Ik had de prijs gevraagd van een leuk veulentje, 950 euro...Dacht het niet hoor!!!

Mijn leuke veulentje kost ook gewoon 950 euro. En als je dat geld niet wil/ kan betalen dan vemoed ik dat je ook een gemiddelde da rekening niet kan betalen, en dat je er geen belang aan hecht wat. Voor veulen je koopt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:46

dat vind ik zo'n stom iets he.... Wat iemand aan aanschaf kan/wil betalen zegt niks over wat ze aan DA kunnen/willen betalen.
Toen ik 2 jaar terug een pony kocht wilde ik ook "maar" een x bedrag uitgeven. En dat stond compleet los van het DA verhaal, daar heb ik een ander potje voor, maar daar wordt dus geen aanschafprijs uit betaald

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 13:43

stef schreef:
dat vind ik zo'n stom iets he.... Wat iemand aan aanschaf kan/wil betalen zegt niks over wat ze aan DA kunnen/willen betalen.
Toen ik 2 jaar terug een pony kocht wilde ik ook "maar" een x bedrag uitgeven. En dat stond compleet los van het DA verhaal, daar heb ik een ander potje voor, maar daar wordt dus geen aanschafprijs uit betaald

Heel erg fijn, ik heb al 4 jaar een paard lopen, en die krijgt alles wat hij nodig heeft!!!! Dus trek je conclusies eens niet zo snel. Voor een haflinger veulen.... Daar betaal ik nooit geen 950 euro voor. Voor bijna geen enkel veulen. Ik heb voor mijn Fries 800 betaald.
Een Fjord voor 200, en een Palomino, daar heb ik toendertijd 750 voor betaald. (en daar zat heel goed bloed achter)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 14:39

Leg me dan eens uit waarom je zo weinig geld wil uitgeven voor een veulen?

Wat je daarmee bereikt is het volgende : een goed veulen fokken kost geld. Goede merrie, goede , dus duurdere hengst. Goede medische begeleiding en dan maakt de fokker kans op een goed veulen.
Als je al fokker niet eens een fractie van het geld ervoor terugkrijgt, dan komt er een dag dat de fokker ermee stopt.
En daarmee komen er steeds meer slechte ( goedkope) kruisingen, van mensen die zomaar wat. Bijelkaar gooien omdat het wel schattig lijkt.

Als je niet wil betalen ( en met 950 euro maak ik nog steeds geen cent winst) maak je de markt kapot.

Ik doe mijn veulen dus nog liever naar de slacht dan haar voor een dumpprijs de markt op te doen.
En er zijr fokkers die hun veulens naar de slacht doen om die reden.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 15:28

Ik heb het hele topic even doorgelezen en wilde ook even reageren op wat vooral de laatste 2 pagina's word gezegd.

Ikzelf heb mijn kwpn nu te koop en ga ik rustig aan op zoek naar een haflinger. Een haf zal namelijk beter geschikt zijn voor mijn doelen die ik heb. Nu is het zo, net zoals bij mij kwpn, dat ik totaal geen weet heb van afstammingen. En aangezien ik geen echte fokdoelen heb, zijn papieren ook niet super belangrijk.
Dus als ik rond ga kijken, dan kijk ik idd wel een beetje rond naar de prijzen die gevraagd worden en natuurlijk het beessie zelf. Als ik dan net zoals hierboven een veuken van 950 aangeboden krijg, terwijl ik voor dat een leuke 4 jarige kan krijgen, nee dan zou ik dat veulen ook laten zitten. Heeft niets met veulen te maken of persoonlijk met de eigenaar, maar met mijn keuze. Dus de opmerking hierboven snap ik ook wel. Van de verkoper ook gerust wel.
Ook kijk ik veel op MP en zie natuurlijk veel verschillen. Idd een L haf met een vp van 4000 euro. Maar ook wat hengsten van 3 voor 700 euro. De meeste prijzen liggen toch wel tot de 1500 euro op het moment.

Ik denk dat mensen die echt verstand hebben van afstammingen en daar ook bewust mee bezig zijn, gerust 950 euro voor een veulen willen gaan neerleggen. Mensen die daar niet mee bezig zijn en gewoon graag een maatje willen voor het leven, die kopen voor dat geld liever een ouder paardje en dan maar zonder papier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 17:59

Sieppus schreef:
stef schreef:

Heel erg fijn, ik heb al 4 jaar een paard lopen, en die krijgt alles wat hij nodig heeft!!!! Dus trek je conclusies eens niet zo snel. Voor een haflinger veulen.... Daar betaal ik nooit geen 950 euro voor. Voor bijna geen enkel veulen. Ik heb voor mijn Fries 800 betaald.
Een Fjord voor 200, en een Palomino, daar heb ik toendertijd 750 voor betaald. (en daar zat heel goed bloed achter)

trek jij je lange tenen eens even in zeg 8)7 ik reageerde op mariekeB, anders had ik je wel gequote

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:11

Haha, mijn lange tenen blijven daar waar ze zijn!
950 euro is teveel, het is vooral de emotionele prijs.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:14

het gaat niet om de prijs, het gaat erom dat jij mij beschuldigt dat ik jou veroordeel, wat ik helemaal niet doe, aangezien ik niet op jou reageer. Als je mijn bericht leest zie je ook dat dat helemaal niks met een aanschafprijs van 950 te maken heeft
een, oh sorry, verkeerd gelezen, zou op zn plaats zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:44

He Stef, volgens mij had ze het tegen mij :)

Ik snap jullie redenering prima hoor, en het verhaal van @tamadine helemaal.
Maar de fokkerij gaat kapot door deze lage prijzen, dat heeft niets met emotionele waarde te maken @sieppus

Wat moet je beginnen als serieuze fokker als de kosten van het dekgeld hoger zijn dan de verkoopprjs ( en dat veulen heeft echt een stuk meer gekost dan alleen het dekgeld).

Vorig jaar nog een fokker in het nieuws die een aantal friese veulens naar de slacht deed, omdat hij ze niet voor een gewone prijs kon verkopen, en niet de markt nog meer op scherp wilde

Ik ben maar een hobbyfokker met toevallig een goed merrie, waarvan het zonde is om er niet iig 1x een veulen bij te fokken. Voor mij maakt het als individu niets uit.
Maar als je hoort hoeveel mensen hun merrie leeg laten.. Dan heeft het wel degelijk invloed.

Ik hou van de haflinger en het gaat me aan het hart dat je ze bijna voor niets kan krijgen, dat gaat invloed hebben op de ontwikkeling.

Dat mensen dan voor een appel en een ei een dier willen kopen vind ik soms lastig te begrijpen. Zeker omdat het ook bij 1000 euro Geen geld is. Als dat dier 25 jaar wordt heeft het je 40 euro per jaar gekost. Dat is toch helemaal niet in vergelijking met die 5000 euro die een gemiddelde pony je per jaar kost.

Meloves

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:45

Ik lees mee in dit topic, maar wil nu toch een reactie geven. Een gewoon sportpaard (zeg maar 7 jaar en L springen of dressuur) kost tegenwoordig € 3500,-. Hiermee kun je ook leuk mee rijden in de basis, maar absoluut geen top. Een haflinger zie je meestal als recreatie paard en een enkeling zie je eens meerijden in de hoge sport. Het gebruiksdoel is dus wat beperkter. Mijn mening is dat ik de prijzen wel mee vindt vallen. Zolang er gefokt wordt zonder echt doel, dus voor de leuk of met een merrie zonder predikaat of goede sportresultaten blijf je achter de feiten aan lopen en houdt je de prijzen laag. Dit is voor veel mensen leuk, want dan kun je toch paardrijden, zonder meteen een groot bedrag kwijt te zijn aan de aanschaf. Bovendien kunnen haflingers ook veel buiten staan, helemaal in de zomer dag en nacht, dus dat scheelt in kosten. Ze zijn geschikt om wat soberder te houden, dus dat scheelt ook weer in kosten. Ik zeg prima, dat er een paar rassen zijn waarvan de kosten in aanschaf laag zijn. Men betaalt voor wat men krijgt.

Edit; kleine toevoeging, ik bedoel dat ik prijzen van €750 voor veulens en €1000 tot €2000 geen rare prijzen vind voor haflinger, €75 uiteraard wel

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 01:23

ik vraag me af of er tegenwoordig voor een gewoon sportpaard nog wel 3500 euro betaald wordt
ook die prijzen zijn enorm gekelderd
Heb hier verder ook alles meegelezen
en had vorig jaar al de hoop dat een aantal fokkers gewoon hun merrie niet zou laten dekken
en ik hoop dat komend jaar dat ook een hoop fokkers hebben besloten
prijzen zullen alleen nog maar meer kelderen
en dat gaat ten koste van al die haflingers...

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:09

Sieppus schreef:

Ik zou best 950 euro betalen voor een goed merrieveulen met een leuke afstamming hoor :+
Mijn veulens gaan ook niet weg onder de 600.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:33

Logic schreef:
Sieppus schreef:

Ik zou best 950 euro betalen voor een goed merrieveulen met een leuke afstamming hoor :+

Ik lees ook al tijdje mee, ik denk idd dat ik dat ook wel zou geven voor een goede merrie met goed papier :))
Maar ik kan me voorstellen dat mensen die gewoon een gewone haflinger willen zonder de fokdoeleinden, dit er niet voor willen geven..

Logic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:42

wendy1987 schreef:
Logic schreef:

Ik lees ook al tijdje mee, ik denk idd dat ik dat ook wel zou geven voor een goede merrie met goed papier :))
Maar ik kan me voorstellen dat mensen die gewoon een gewone haflinger willen zonder de fokdoeleinden, dit er niet voor willen geven..

Kan ik me ook voorstellen :j Die zullen imo vaker een papierloos veulen of een hengstveulen kopen.