Een Wow heb ik destijds ook naar gekeken , maar was voor mij geen optie na drie zadels (ben ook maar een alleenstaande moeder en ik heb geen geldboom in mijn tuin helaas ). Dus wat was ik blij met die Trekker, wat voor mij ook een rib uit mijn lijf was, maar ik had het er voor over. Wil ook dat mijn paard een fijn zadel op zijn ruggetje heeft. En die keuze bleek meer dan goed na al dat gehannes de eerste periode......
Je moet wat en je moet dan toch echt voor het beste kiezen voor hun rug. En dat is zo'n goedkoop boomzadel over het algemeen niet, nee..... Ik heb toen ook een hele tijd niet gereden, voordat ik een goed zadel had voor mijn paard. Ik had echt geen zin om er op te gaan zitten met een verkeerd zadel. Sommige paardenruggen zijn nou eenmaal niet zo standaard...... en dan is het een erg lange en kostbare zoektocht, hoor.
vencedor
Geplaatst: 13-06-11 15:22
Mijn NRPS-er heeft een beetje dezelfde bouw, weinig schoft brede ruggengraad, breede schouder en ronde ribben. Ik heb er een saint Lourdes opliggen ( first) Na tig zadels gepast en geprobeerd te hebben.
edit: dit zadel heeft een korter blad onder het zweetblad wat zorgt voor veel rib ruimte en schouder vrijheid.
Laatst bijgewerkt door vencedor op 13-06-11 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Snoevie
Geplaatst: 13-06-11 15:23
ik kan met je meepraten twiggy,ik ben ook al heel wat euries kwijt en nu heb ik eindelijk mijn zadel wat goed past........een heel gedoe!
Twiggy2008
Geplaatst: 13-06-11 15:25
Snoevie schreef:
ik kan met je meepraten twiggy,ik ben ook al heel wat euries kwijt en nu heb ik eindelijk mijn zadel wat goed past........een heel gedoe!
Nou, zeker, ben zooooo blij dat het nu allemaal ok is en we lekker kunnen rijden zonder gedoe en zorgen. Lief veulentje heb jij trouwens (heb even in je profiel zitten gluren)!!!!
luve_rozes
Geplaatst: 13-06-11 15:26
Ik heb voor mijn Fries, ook breed, geen schoft, onze KN laten passen. Dit zadel had in de boom een stukje zitten waardoor het niet goed kon liggen, en dit heeft de zadelmaker, dus geen passer, verholpen.
Helaas schoof het toch nog wat bij het opstijgen, tot hij zei, heb je geen brede singel? We hebben een brede singel gepakt (die hij nog niet breed vond, overigens) en het probleem was weg. Ik ga er niet op in, of dit zadel je Haf goed past, wel dat dus een andere singel een zadel wel beter kan laten blijven liggen. Mochten er problemen zijn met het zadel zelf, laat dan eens een goede zadelmaker er naar kijken. Er is een zadelmaker site, die je op weg helpt een goede te vinden.
Snoevie
Geplaatst: 13-06-11 15:27
dankjewel twiggy
maar om op de zadels terug te komen,het blijft gewoon heel erg lastig. ik heb bv bij mij wow zadel een H singel,wat het zadel heel stabiel maakt.
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 13-06-11 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Twiggy2008
Geplaatst: 13-06-11 15:28
Een banaansingel kan ook helpen bij schuiven trouwens. Over singels gesproken.......
Ben dol op veulentjes en aangezien ik zelf een halve Fjord heb..... Het is een zoetje, hoor, die kleine van jou.....
schrikdraad
Geplaatst: 13-06-11 15:31
Jammer dat er niet meer fabrikanten inspelen op de ronde paarden. al is die van mij niet eens rond maar recht van boven :-p Breedste wintec boom was te smal. Boomzadels was geen 1 standaard zo breed ook niet de zogenaamde brede bomen. En dan? Wie weet wat ik ga doen als hij is uitgegroeid maar nu bevalt een Barefoot me erg goed. En een paard dat lekker relaxed loopt krijgt naar mijn idee dan geen eerste rot ervaring.
Twiggy2008
Geplaatst: 13-06-11 15:33
Sowieso viel me op dat er erg weinig is voor echt kort gerugde, zeer ronde en brede paarden. Want dat was mijn probleem. Veel zadels zijn zo lang, die vielen meteen al af.
de zadels die me hier om de oren vliegen zegt me weinig, heb er zel een australian stockzadel op liggen, en dit ligt goed en zit als een fautuil. vind trouwens wel dat het sjabrak op de foto`s niet goed onder het zadel hebt liggen.
Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een Morris & Nolan. Zowel voor mij als mijn paardje aangepast. Echt een heerlijk zadel, pony loopt er geweldig mee, en ik kan eindelijk netjes zitten.
Kosten... 1850 euro. Voor een pony van 16 met zware artrose die me 1000 euro heeft gekost. In de tussentijd is het alweer twee keer aangepast, wat natuurlijk ook niet gratis is. Maar als ik zie hoe haar rug is opgeknapt en hoe lekker ze loopt is het elke cent waard geweest.
speedy33
Geplaatst: 13-06-11 15:59
hoe rijd je onderin???? de pony die ik rijd rijd heel mooi onderin maar mij lukt het niet kan iemand me uitlegen hoe je onderin rijd
verwijderen
Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-11 18:36
Wat heeft dit te maken met mijn topic??
speedy33 schreef:
hoe rijd je onderin???? de pony die ik rijd rijd heel mooi onderin maar mij lukt het niet kan iemand me uitlegen hoe je onderin rijd
Mensen bedankt voor jullie reacties, helaas zijn er een aantal reacties bij waar je niet veel aan hebt, het is geen topic om een boomloos wel of niet af te kraken tov een boomzadel of andersom. Zo ook niet om gezellig met de anderen te kletsen over heel andere zaken.
Punt 1: ik wil nu geen berg geld uitgeven en over een jaar weer. Maar ben niet op zoek naar een slecht zadel wat diverse mensen meteen denken als het over een budget hebt. Punt 2: mijn zadel is niet te lang, dat is nagekeken door een zadelmaker die hem ook heeft opgevuld.
Gelukkig staan er een hoop bruikbare tips in waar ik wat mee kan en ook zeker ga doen.
Ik heb ook de fokker nog even gebeld en die rade me aan Azzy eerst te laten afvallen, hij is nu te dik. Ben nog maar net zijn eigenaresse en dan een zadel op te laten meten. en of dat nu een 2e hands of een nieuwe is dat maakt niet uit als hij past dan past tie.
barrye
Geplaatst: 13-06-11 18:48
Ik heb nog een Deuber Startrekk Espagnola te koop. Een van de vlgs deskundige " betere merken boomloos"
Zit volgens zeggen boog 4 in. is bijna de breedste, is een andere boog bij te kopen. Kussens zijn verstel baar, ook dikkere er bij te koop
Zadel is kort en het is model met langere zweetbladen. Als je google bij Deuber vind je hem zo. vr.pr. euro 500,--
Zadel is in prima staat, door mij niet gebruikt, door mijn gecompiceerde beenbreuk en nreavalidatie zit ik liever op een dressuur zadel met veel wrong.
Heb je interesse PB me dan even
unamie
Geplaatst: 13-06-11 18:52
Sjemira schreef:
Punt 2: mijn zadel is niet te lang, dat is nagekeken door een zadelmaker die hem ook heeft opgevuld.
Zadel is zeker weten veel te lang Als je zadelmaker vindt van niet heeft hij (zoals de meeste zadelmakers) geen verstand van zaken..!
Anoniem
Geplaatst: 14-06-11 09:26
Wat ik zie op foto 2 is dat je dekje helemaal onder je zadel is geschoven, voor mij duidelijk dat dit zadel helemaal niet past, dus niet naar voren schuift, maar gewoon niet past, dus wellicht ook wel klappert van achteren.. Helemaal het verkeerde zadel en wellicht ook wel een verkeerde boom...wellicht heeft jouw pony een op maat gemaakte boom nodig, net zoals mijn rondgeribte KWPNer.
Ras andere zadelmaker zoeken! Dit lijkt nergens op.
050206051012
Geplaatst: 14-06-11 09:32
Ik heb een overdreven brede Haflingertank en ook alles schuift op hem, maar sinds kort heb ik een Kentaur Penelopa met boommaat 4 (tweedehands) en die ligt súper! Kan nu inderdaad weer alleen opstappen zonder dat er iemand hoeft tegen te hangen.
Heb een haflinger die zeer rond is, wel flink mag afvallen en geen enkel zadel wat mooi ligt en niet schuift. Mijn zoektocht naar een passend zadel heeft meerdere zadelpassers versleten en een half jaar geduurt.
Ik heb Esther Groen van Greendistance er bij gehaald. Zij bekijkt je paard, wat je er mee doet, wat je er mee wilt, je niveau enz goed en neemt daar alle tijd voor. Daaruit komt een eerlijk en duidelijk advies van haar kant wat wel of niet past qua paard maar ook qua ruiter.
Ik ben uiteindeijk uitgekomen op een Trekker zadel. Ja dit is boomloos maar geen 'flubber' zoals de meeste boomloze zadels. Het is een zadel die mooi steun geeft via de kussens en prima ligt om mijn merrie. Moet er wel bijzeggen dat die van mij geen boomzadel kan hebben ivm een holle rug, hoge schoft waardoor de boel gaat bruggen.
Doordat ik nu km moet maken om haar te laten afvallen (alleen longeren en wandelen is niet afdoende) zal ze veranderen qua bespiering en gewicht en het voordeel van dit zadel is dat de boom zonder enig probleem door mij zelf smaller of breder is te zetten. Daarnaast zijn de kussen kort en daardoor uitermate geschikt voor de korte rug van mijn haflinger.
Ik wil je geen enkel zadel aanpraten want elke rug is anders. Maar als je echt een eerlijk en goed advies wilt over welke opties voor jou geschikt zijn dan zou ik eens contact opnemen met Esther Groen.
@MarliesV: dank je voor je advies, alleen heb ik hier op bokt ook verschillende negatieve ervaringen gelezen over greendistance, dus daar twijfel ik over.
Mijn zadel is ook aangemeten door Green Distance en ik ben er zeer tevreden over. Ze heeft ruim de tijd genomen om mijn pony te bekijken en mij te bekijken en ik heb verschillende zadels mogen passen en proberen.
Zoals ik al zei: ik heb mijn zadel gekocht toen mijn haf 3,5 was. Hij is nu ruim 6 en het zadel past nog steeds. Uiteraard wel met aanpassingen, want mijn pony is ook formaat tank geworden in de tussentijd Maar zadelmakers die ik er bij heb gehad waren zeer te spreken over het zadel en de pasvorm. Dat heeft Esther dus toen prima gezien.
Ik heb zelf een jc op mijn brede haflinger gehad. Dit was ook een tank en die lag perfect, kost niet de hoofdprijs en zit ook nog eens heerlijk. Schakel een goede zadelmaker in die hebben vaak ook tweedehands zadels of kunnen daaraan komen die met een kleine aanpassing goed zijn. Het helpt ook enorm om jezelf aan te leren met een krukje op te stappen dit zal een goede zadelmaker je ook altijd aanraden. Voor behoud van je zadel, je paard zijn rug en voor jezelf.
Mocht je toevallig intresse hebben ik heb hem te koop en weet een zeer kundige zadelmaakster/ passer die hem gelijk voor je aan kan passen.