mss nieuw paardje erbij => arabisch volboed ^^

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: mss nieuw paardje erbij => arabisch volboed ^^

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:36

Ze zegt in haar OP 'een jaar salaris en verjaardagsgeld'.
Neem aan dat mensen daarop hun uitspraken baseren :)

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:41

Mensen mensen zijn jullie jaloers ofzo?

Het meisje vraagt wat jullie van het paardje vinden en krijgt een preek van hier tot Tokio en moet ook nog eens gaan vertellen hoe ze het allemaal gaat betalen? Kom op zeg!

Niemand weet ook hoe ik mijn paarden zaken financieel regel en dat gaat ook niemand wat aan. Maar omdat dit meisje jong is moet ze zich maar een verantwoorden?

Laat haar toch lekker dromen, ieder zijn ding toch?

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:44

sherif schreef:
en wie zegt dat zij alles van haar verjaardagsgeld betaald?

moet eerlijk zeggen dat ik meer bewondering heb voor jonge mensen die zo graag een paard willen kopen en hier zelf voor moeten sparen ipv dat ze dit in de schoot geworpen krijgen van hun ouders ;)

Dus als ik het goed begrijp Natas was ik toen ik 10 jaar was en Rozet kreeg een verwend nest????...gohh!!!

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:46

dakhilah schreef:
sherif schreef:

moet eerlijk zeggen dat ik meer bewondering heb voor jonge mensen die zo graag een paard willen kopen en hier zelf voor moeten sparen ipv dat ze dit in de schoot geworpen krijgen van hun ouders ;)

Dus als ik het goed begrijp Natas was ik toen ik 10 jaar was en Rozet kreeg een verwend nest????...gohh!!!

wat denk jij zelf nou Saskia? Denk dat je mij erg goed begrijpt hierin ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 18:49

Altijd vreemd hoe anderen de rekening van een ander durven/willen maken.

Ik heb mijn AV van nog geen 1300 euro zelf betaald op mijn 17de, dus ik was ook nog een snotneus. De prijs was door omstandigheden laag, maar ik heb er een voor mij droompaard voor gekregen. Ik heb hem jaren kunnen onderhouden zonder bijbaantje, voor 50 euro de maand all in. Bij extra keren dat ik geld kreeg (bv. verjaardag), spaarde ik dat op voor bv. mijn lessen te betalen. Op de één of andere manier is alles altijd goedgekomen, en zelfs bij zijn erg zware koliekaanval(len) heb ik altijd alles zonder probleem kunnen betalen. Ik had zo goed als geen potje. Als er iets erg zo oplopen, kon ik wel op moeder terugvallen, anders zou het onverantwoord geweest zijn. Ik had ook geen bijbaantje. Het geluk was er wel dat paardlief aan huis kon staan.

Een AV hoeft niet gelijk te staan aan duur zijn. Jong zijn en niet alle financiële details geven hoeft niet te betekenen dat je je illusies maakt en het eigenlijk niet kan betalen. Ts hoeft ook niet in twijfel getrokken te worden.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:08

er zijn toch nog sommig mensen die niet zo'n commentaar geven :)
en ja ik heb enkel gevraagd wat jullie van het paardje vinden. en voor de 2de keer die mevrouw heeft elk jaar nieuwe veulens enzo dus ik kan volgend jaar of 2 jaar later of zelfs nog later nog altijd 1 kopen eh of een gwn warmbloedje ofzo. dat zal ik zelf zien als het zover is.

en ik begin niet te twijfelen hoor want ik ben positief de andere kunnen zeggen wat ze willen ik denk er het mijne van! en als er iets zou zijn kan ik nog ook altijd bij mijn mama terecht.

Nu zou ik wel geen commentaar meer willen hebben want vind het nogal lastig want ik heb toch enkel gevraagd wat jullie van het paardje vinden.

anders zal ik vragen aan een Mod. voor het topic te sluiten.

Groetjes
en verder nog veel met julie arabjes

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 19:11

en hoe dat de prijs is wil nog niet zeggen hoe dat het paardjes is he.
Want je kan een supper duur paard kopen waarmee je geen klik hebt enzo en je kan een supper goedkoop paardje kopen voor nog geen geld waarmee je supper goed mee overweg kan en die super is voor te rijden,...

zo zie je maar

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:41

emmatje_ly schreef:
maar ik ben aan het overwegen om denk ik toch een gwn paardje te kopen
want ik zou graag willen verder doen in springen en dressuur en ze zeggn dat AV niet zo goed kunnen springen

Als dat zo eens was he... Ow god wat lijkt me dat heerlijk joh, echt hoor!! Geen 2 meter hoge omheining meer nodig, geen veulens die over dat ene lage hekje van 90 cm hoog en 80 cm diep (doordat het half omgeklapt is) meer springen. Geen 2-jarige hengst die 120 hoog tussen gaas en lint door springt omdat er een merrie hengstig staat aan de andere kant, of jaarlinghengsten die een weilandje opschuiven en tussen gaas en lint door springen... Dat zou nogal wat rust geven hoor!! Ik denk dat het in het bloed zit; mawiyah en kuray zijn halfbroer en zus en beide kunnen waanzinnig springen, en veel kids van kuray hebben het ook al menigmaal gedaan...

Als ik de loterij win he, dan gaat alles met 2 meter hoge panelen omheind worden, ook de tussenafscheidingen! Dat gaas verzakt soms een beetje als ze er flink in hebben geschuurd en dan hangt het net op 1.90 hoog, en dat is eigenlijk net boven het breekpunt voor mawiyah! 1.80 zou ze volgens mij wel proberen... je moet haar nu, voor mijn gevoel, al niet te lang laten wachten als ze naar binnen wil... Dan loopt ze langs het hek met haar neus boven het gaas uit, gewoon zoekende, je ziet het gewoon!

Nee, wat springen betreft; dikke onzin! Dan had ik niet zo'n omheining nodig!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 19:45

Niet het topic doorgelezen, maar nú heb je elke woensdag vrij en kan je elke dag rijden..
Volgend jaar ben je misschien elke dag tot 5 uur op school en heb je dan bergen huiswerk waarmee je blij mag zijn als je dat op zondagavond af hebt.
En waarom, als je nou al een paard hebt, nóg een? Wat gaat er met die ander gebeuren, heb je daar dan nog wel tijd en zin voor.
Kan wel leuk zijn etc, en lees een verhaal van iemand die voor niet bijster veel een AV heeft gekocht, en voor 50 euro per maand het kon redden, maar dat is heus niet altijd zo. Meestal kom je toch rond de 200 euro per maand uit.
Hartstikke leuk als je het allemaal kan, maar zie het nut er niet in om wanneer je al een paard hebt er nog 1 bij te kopen.
Als je geen plezier van de 1e hebt, moet je daar afstand van doen.

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 20:15

Slofje schreef:
Niet het topic doorgelezen, maar nú heb je elke woensdag vrij en kan je elke dag rijden..
Volgend jaar ben je misschien elke dag tot 5 uur op school en heb je dan bergen huiswerk waarmee je blij mag zijn als je dat op zondagavond af hebt.
En waarom, als je nou al een paard hebt, nóg een? Wat gaat er met die ander gebeuren, heb je daar dan nog wel tijd en zin voor.
Kan wel leuk zijn etc, en lees een verhaal van iemand die voor niet bijster veel een AV heeft gekocht, en voor 50 euro per maand het kon redden, maar dat is heus niet altijd zo. Meestal kom je toch rond de 200 euro per maand uit.
Hartstikke leuk als je het allemaal kan, maar zie het nut er niet in om wanneer je al een paard hebt er nog 1 bij te kopen.
Als je geen plezier van de 1e hebt, moet je daar afstand van doen.

Nu onze paarden staan zelf thuis en ik betaal ook zo'n 50 euro per maand in de winter en in de zomer bijna niets dan heb ik nog een spaarpotje met "nood" geld voor als de dierenarts moet komen en anders zoals altijd de hoefsdmid, voer ,stro,hooi,...

en wat zou er dan gebeuren met mijn pony? nou die hou ik en ik blijf er mee rijden wrm moei je daarmee? ik ga men pony niet verkopen ofzo hoor ik heb hem daarvoor al veel te lang!! => 9 jaar en hij word dit jaar 11.
en ik heb een supper goede band met em hij springt voor me door het vuur!!
en ik hou echt supper veel van em dus em gaat zen oude dagen bij mij ook slijten!

en ik mag toch zelf kiezen hoeveel paarden dat ik hou wrm houden mensen er 5 of waarom hou jij er 1 of meer? je kan toch ook gwn naar de manege gaan ofzo?

nu ik zal wel zien als het zover is ik heb nog een heel leven dat ik kan sparen en een paardje erbij kopen!

nu heb ik even men gedacht gezegd (srry niet slecht bedoeld) en dit is ook voor de volgende mensen bedoeld die commentaar willen geven lees aub de andere berichtjes en antwoorden erop!!!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:35

Slofje schreef:

Dat was ik! :j
Niemand kan bepalen of TS voldoende of onvoldoende budget heeft. De vraag is of dat aan ons is om te bepalen in de eerste plaats. Nee dus. TS heeft daar ook niet om gevraagd. Heeft het dan zin om daarover te speculeren/doordrammen/dingen over op te merken die de TS nu ook wel weet? Nee dus.

_Heleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:46

Ik denk dat wij ons niet teveel moeten moeien met het financieel plaatje, haar moeder zal wel weten of het haalbaar is of niet.
Het is een mooi paard emma, hou mij op de hoogte wat je zal beslissen hé.

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:55

Een AV geen dresuur en geen springen?? Welke onzin heb je nu weer in je schoot geworpen gekregen???
Dan is mijn AV duidelijk geen AV die springt 1.60m los :')
Afbeelding

Ik zeg niet dat je geen AV mag kopen of welk paard maar ook, ik zeg enkelt VERZIN EER GE BEGIN, je schat het nu te gemakkelijk in naar mijn idee en geloof direct als men zegt dat het dier goede afkomst heeft en 100% in orde is, je weet de afstamming niet eens? Daarnaast is een paard pas 100% in orde als er een gezondheidsverklaring bij zit van een onpartijdige veearts!!!

Ik vindt het goed dat je er voor wilt sparen, maar ik heb ook eigen stal en grond en heb 2 paarden en een fulltime GOED betaalde baan maar vindt het en lastig te combineren en soms toch krap qua inkomsten (alleenstaande moeder ook nog) Dus heb mijn vraagtekens erbij hoe een 15jarige dit alleen kan klaarstomen. Het laatste wat je wilt is dat een dier tekort komt of vervolgens doorverkocht wordt binnen korte tijd.
Ik ben echt geen €50 per maand kwijt, dat is nog te min in de zomer, en hooi voor in de winter ben ik per maand toch echt €150 per maand kwijt met 2 paarden, dat is nog zonder ander voer en strooisel, dan betaal ik met €3 per pak ook nog een laag prijsje maar voer gewoon zeer goed. In de zomer moet om de 3 mnd toch de hoefsmid komen per paard minimaal €25 om enkelt te bekappen. Dan ook nog eens extra krachtvoer indien nodig. En minimaal 2x per jaar de veearts op de stoep voor entingen en controlles kost voor 2 paarden per keer ook rond de €100! En ik ontworm het gehele jaar door om de 3 maanden ook weer een spuit van 15 a 20 euros. Nee ik zou het in de winter met eigen grond en stal niet redden met €50 hoor, daarbij komt bij mij jaarlijks een elektra en water iets van €50 bij kijken maar op jaarbasis niks vergeleken met de andere kosten. Denk dat je toch eens een nieuwe rekensom moet gaan maken (al gedacht aan nieuw harnachement voor je nieuwe paardje?).

En nee ik wil niet weten wat je verdient oid, enkelt dat als je een 2e koopt dat je zeker ervan bent de zorg te kunnen dragen voor een 2e. Waar ik nu mijn twijfels des te meer bij heb gezien je een paardje wilt kopen waarvan je geen achtergrond hebt en als er wat gevraagd wordt direct hetgeen uit de advertentie kopieert. Maar ook met de rekensom die je maakt lijtk me dat je de spijker flink misslaat. Probeer eerst alles op een rijtje te zetten voor je tot aanschaf gaat van enig paard dan ook.

@ Natas, het is maar wat een gek voor geeft, Rheal kreeg ik ook voor de slachtprijs maar dat is een gezond paard zeker niet met slechte lijnen, enkelt een ruin, en jaren verder nog heel veel plezier mee. Maar ja die had anders ook in de worst beland. Maar ik heb toch echt een bedenkingen bij zon prijs als men zogenaamd goede bloedlijn bij beloven. Daarnaast ben ik geen halve gare die op een advertentie afvliegt en omdat het paardje mooi is het direct te kopen, eerst zien controleren en daarna pas geloven, daarnaast wil ik geen paarden op stal waarmee ik geen klik of band heb, dan heb ik er niks aan.
Laatst bijgewerkt door RhealLover op 06-06-11 20:58, in het totaal 1 keer bewerkt

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 20:57

Tieneke schreef:
Slofje schreef:

Dat was ik! :j
Niemand kan bepalen of TS voldoende of onvoldoende budget heeft. De vraag is of dat aan ons is om te bepalen in de eerste plaats. Nee dus. TS heeft daar ook niet om gevraagd. Heeft het dan zin om daarover te speculeren/doordrammen/dingen over op te merken die de TS nu ook wel weet? Nee dus.

Daar gaat het niet eens om, TS ziet een advertentie en vliegt erop af alsof het een uitverkoop is, weet geen achtergrond van het dier en plaats de info die ze weet vanuit wat er in de advertentie staat. Dat noem ik gewoonweg blindstaren of een plaat voor de kop hebben.

Enfin ik hou erover op, veel plezier met je toekomstig paardje, hopelijk staat ie niet een half jaar later op marktplaats ofzo....

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:14

Er word gezegd dat we ons teveel bemoeien, maar zo zie ik dat niet. is dit niet om de TS de andere kan te laten inzien? Niet dat alles zo makkelijk is, als het lijkt. Snap dat het ons niet aangaat wat haar/ouders financiele plaatje is, dat is hun probleem. Maar vind dat er een beetje te naief over word gedaan. En z'n topic op een forum, kan je natuurlijk commentaar verwachten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:25

TS is 14 jaar... Honestly, was niemand onder ons een beetje naïef op die leeftijd? Precies alsof ze daar klaarstaat met trailer om het dier op te halen. Laat haar toch dromen en dingen uitzoeken. Wat is daar mis mee? Bij zo'n beslissing komen toch ouders kijken en die zullen zelf vast geen domme beslissingen nemen. Ik zie haar niet uitverkoop-achtig handelen, dan had ze al een dier gekocht.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 21:27

Tieneke schreef:
TS is 14 jaar... Honestly, was niemand onder ons een beetje naïef op die leeftijd? Precies alsof ze daar klaarstaat met trailer om het dier op te halen. Laat haar toch dromen en dingen uitzoeken. Wat is daar mis mee? Bij zo'n beslissing komen toch ouders kijken en die zullen zelf vast geen domme beslissingen nemen. Ik zie haar niet uitverkoop-achtig handelen, dan had ze al een dier gekocht.

Ach dat is ook wel weer zo. je moet alles met een koreltje zout erbij nemen :+

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:17

Ik weet niet of ik nog veel toe te voegen heb.
Maar ik wil TS vooral veel succes wensen. Ik vind dat ze een meid met ballen is dat ze het er voor over heeft om te sparen voor een tweede paard! En als je dan ouders hebt die als back-up willen dienen in noodgevallen, dan is dat toch prima!
Ik vind het trouwens een mooi paardje maar kijk inderdaad volgend jaar eens rond wat er op de markt is!

Zelf heb ik ook een "goedkope" AV en heb ik erg mijn best moeten doen om het geld bij elkaar te krijgen. En ik ben ondertussen AL
31 jaar. Maar hij is mijn leven en ik heb alles voor hem over. Ik heb ook geen reservepotje maar wel mensen rond me die in geval van nood willen helpen.
Dat is dan toch prima!

Ik wens je veel succes en doorzettingsvermogen in het sparen voor je droom AV! En "jouw" paardje komt zeker op je pad als de tijd ervoor gekomen is!

Good Luck

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:52

sherif schreef:

het staat in haar OP dat ze ook van haar verjaardagsgeld betaald.
ik heb ook zeker bewondering dat ze zelf wil betalen! maar of het realistisch is ewet ik niet. voor de TS hoop ik het van wel :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 12:38

emmatje_ly,
Wat leuk dat je bent gevallen voor het arabische ras :D
Ik zelf ben niet zo gechameerd van het hengstje. Maar kan me goed voorstellen dat dit jou droom hengst is :D
Hoeveel geld of hoe je aan het geld komt hoort niemand iets aan te gaan. Daar ben jij en je ouders verantwoordelijk voor en veder niemand.
Vindt het ronduit brutaal dat er mensen zijn die in andermans portomonee graaien en durven te vertellen wat wel en niet kan.
Ik wil je een ding adviseren: Kijk wat rond, er zijn zoveel leuke arabjes.
Ga een paar keer naar het hengstje om te kijken of er een klik is, is die er niet ga je veder kijken. Er is tijd genoeg.
Hier op het forum kunnen arabieren liefhebbers je ook helpen, waar je op moet leten bij een aankoop ect.
Die mensen hebben jaren lange ervaring opgedaan over hun geliefde ras. Van vragen gaat niemand dood ;)

ShamalArabs heeft hele leuke arabieren staan, ga daar anders eens langs :D
Er zijn nog veel meer betrouwbare adressen waar je een leuk paard kan kopen.

Laat je niet gek maken, arabieren zijn de meest veelzeidigen paarden die er rond lopen.
En springen kunnen ze net zo makkelijk als dressuur, Western ect

Ik wens jou heel veel succes en vooral plezier met de zoektoch naar jou droompaardje :D ;)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 19:33

ShamalArabs schreef:
Als dat zo eens was he... Ow god wat lijkt me dat heerlijk joh, echt hoor!! Geen 2 meter hoge omheining meer nodig, geen veulens die over dat ene lage hekje van 90 cm hoog en 80 cm diep (doordat het half omgeklapt is) meer springen. Geen 2-jarige hengst die 120 hoog tussen gaas en lint door springt omdat er een merrie hengstig staat aan de andere kant, of jaarlinghengsten die een weilandje opschuiven en tussen gaas en lint door springen... Dat zou nogal wat rust geven hoor!! Ik denk dat het in het bloed zit; mawiyah en kuray zijn halfbroer en zus en beide kunnen waanzinnig springen, en veel kids van kuray hebben het ook al menigmaal gedaan...

Als ik de loterij win he, dan gaat alles met 2 meter hoge panelen omheind worden, ook de tussenafscheidingen! Dat gaas verzakt soms een beetje als ze er flink in hebben geschuurd en dan hangt het net op 1.90 hoog, en dat is eigenlijk net boven het breekpunt voor mawiyah! 1.80 zou ze volgens mij wel proberen... je moet haar nu, voor mijn gevoel, al niet te lang laten wachten als ze naar binnen wil... Dan loopt ze langs het hek met haar neus boven het gaas uit, gewoon zoekende, je ziet het gewoon!

Nee, wat springen betreft; dikke onzin! Dan had ik niet zo'n omheining nodig!

_/-\o_

Ik ben wel blij met die springwonders van je, Ziyyah kan er ook wat van (springt zeer gemakkelijk, los dan onder het zadel weten we over een half jaar/jaar pas) en hoop ooit met haar in het springcircuit te starten.
Misschien is het handiger als je een soort gevangenisachtige omheining maakt voor die springmonsters als je de loterij wint :P :P

Verder vind ik het belachelijk hoe sommige potten zout over slakken gooien. Laat de TS lekker haar dromen hebben en sparen voor haar eigen paardje. Haar ouders letten neem ik aan ook wel op of alles goed gaat en of de TS er klaar voor is en het kan bekostigen.

@TS: ik vind dat je een mooi paardje op het oog hebt en ik hoop dat je je droompaardje zult vinden volgend jaar en dat je er nog lang van kan genieten. Verder zou ik goed met je ouders en die mevrouw overleggen over hoe en wat. Zij kunnen jou prima daarin helpen volgens mij.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:53

Als de paarden aan huis staan en moeders ook ervaring heb.....ziet het probleem niet zo.
Ik droomdemvroeger er ook altijd van om een Arabisch volbloed te hebben.
Er werd altijd gezegt dat het voor mensen was met heel veel geld...

Ik ben nogal koppig en als ik iets wil :7

Heb nu een Arabische hengst en sinds kort een Arabische merrie erbij :+
Waar liggen je prioriteiten.....Mischien stopt ze elke cent die ze krijgt in haar paardjes in plaats van sigaretten kleding uitgaan etc.....

Dromen mag.......En soms komen ze uit ;)

Wil wel mee geven staar je niet blind op dit ene paard.
Als je geld bijelkaar hebt....tegen die tijd kom je ook vast leuke arabieren tegen

emmatje_ly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 20:59

bedankt voor al die reacties :)
ja ik weet het ik droom wat en ik ben maar nog 14 en heb nog een heel leven voor me
mss heb ik er wel een paardje bij over 2 jaar of langer of mss wel korter.
en het kan ook een gwn warmbloed zijn of een arabiertje of een fjord,...
en nu weet ik al wat meer over de arabiertjes want de mensen zeiden dat ze enkel dressuur, endurance en shows kunnen maar het zijn eigelijk veelzeidige paardjes

gr emma

en nogmaals bedankt voor de racties :)

Nickyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:43

Mensen maak jullie niet zo druk, alles is inmiddels al gezegd.

Als zij er van overtuigd is dat het kan en lukt, dan wens je haar toch succes en plezier?

Ik zou je als tip nog mee willen geven ga is bij verschillende arabische fokkers langs, zo krijg je informatie over het ras en zie je verschillende arabieren. als je dan over een tijdje het geld heb om er 1 te kopen heb je ook een beeld van hetgeen wat je wilt.

Ikzelf heb ook bij verschillende fokkers gekeken voordat ik mijn arabier kocht. Je krijgt op die manier heel veel informatie.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:31

Lieveranders schreef:
Mensen mensen zijn jullie jaloers ofzo?

Het meisje vraagt wat jullie van het paardje vinden en krijgt een preek van hier tot Tokio en moet ook nog eens gaan vertellen hoe ze het allemaal gaat betalen? Kom op zeg!

Niemand weet ook hoe ik mijn paarden zaken financieel regel en dat gaat ook niemand wat aan. Maar omdat dit meisje jong is moet ze zich maar een verantwoorden?

Laat haar toch lekker dromen, ieder zijn ding toch?

Hier ben ik het mee eens! :j
En TS, de meeste Arabieren kunnen goed springen hoor!