Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Francis schreef:Ik ben al een poosje aan't rond kijken naar paardjes omdat ik voor mezelf weer op zoek ben en heb inmiddels heel wat kruising-fjordjes bekeken omdat dat heel leuke paardjes blijken te zijn die ook erg geschikt zijn voor wat ik er mee wil. Ik heb dus al meerdere van dit soort typjes gezien waarvan bekend was dat het kruising fjorden waren. Vandaar dat ik met redelijke zekerheid durf te zeggen dat dit een kruising fjord is.
Met name ook omdat deze pony de aalstreep door de manen heeft, iets wat typisch 'Fjord' is en een Konik bijv. niet heeft. Dat is nl geen 'dun' eigenschap maar wordt weer door een ander gen veroorzaakt bij de Fjord (ik durf zo niet te zeggen hoe het precies zit maar bij Fjorden zorgen meerdere genen voor het typische Fjord kleur/patroon). Een 'gewone' dun (zoals een Konik dus) heeft normaal gesproken maar 1 kleur manen. Zou het een kruising met een Konik zijn, dan zou hij dus die tweekleurige manen niet hebben.
Dashlover schreef:ze heeft wel een doorlopende aalstreep. in de staart zitten ook 2 kleuren.
en de kleur van de manen zitten anderom.
op de foto hier boven zit de zwarte kleur aan de ''buiten kant''
bij de pony waar het om gaat zit de zwartekleur in de ''binnen bankt'' net als een fjord hoord.
Spikers schreef:Koniks hebben wel degelijk tweekleur manen doordat hun kleur in zo'n grote varieteit voorkomt is dat niet altijd te zien.
Ik woon aan de rand van het Lauwersmeergebied waar verschillende Konikgroepen staan en heb er afgelopen winter nog foto's van gemaakt, dan zie je ook het verschil in de kleurvarieteit, van erg donkergrijs tot licht en beigeachtig.
Als je de fjord een beetje kent weet je ook dat de ene een dikkere witte rand heeft dan de andere, en sommige zelfs wat wij in de volksmond noemen peper en zout manen waar de kleuren door elkaar heen lopen, zeer moeilijk te knippen.
Het paardje hier in kwestie heeft niet een fjordenkoppie, maar is moeilijk te zien wat het nou precies is omdat de foto's niet echt duidelijk zijn.