Waarom fok jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Waarom fok jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 07:04

nee dat geeft zeker geen garantie,helaas gebruiken mensen dat vaak als excuus om met niet geschikte paarden te fokken. denk aan een vervelend karakter of echt lichamelijke problemen die erfelijk kunnen zijn

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:10

@ Snoevie: Beetje kromme zin... Niemand probeert toch een ongeschikt veulen te fokken, puur met opzet?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 12:13

Ik denk dat Snoevie de paarden bedoelt die ongeschikt zijn geworden voor de sport, en daarom maar voor de fok ingezet worden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:12

Inderdaad,er word vaak gewoon zomaar een paard ingezet voor de fok

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:13

Vooral zonde als mensen denken dat ze zo'n paard ook door kunnen verkopen komen ze bedrogen uit...

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 13:17

Ach, ons paardenrookvlees moet toch ook ergens vandaan komen.
Alleen jammer voor de portomonee van die mensen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 22:46

Hihi... Ja inderdaad..
Maar dan denken wij er net zo over Snoevie. Een merrie moet wel degelijk potentie hebben eer je ermee gaat fokken.
Tenminste dat is mijn mening.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-11 22:13

Wij fokken ieder jaar een aantal veulens. Die worden gefokt uit merries met predikaten en een goede moederlijn met veel sport erin. Wij fokken in de eerste plaats voor ons plezier, maar wel met de intentie sportpaarden te fokken. Zulke paarden zijn tot nu toe goed te verkopen, ook al ligt de prijs boven gemiddeld. Om dat te bereiken hebben we al wel meer dan 10 jaar kritisch naar onze eigen merries gekeken.
En wanneer onze produkten dan goed presteren in de sport, dan zijn wij apetrots. Dat geeft veel voldoening. Voorwaarde is wel dat je merries met veel kwaliteit gebruikt en daar passende hengsten bij zoekt. En dat hoeft geen modehengst te zijn!
Wij verkopen wel regelmatig een paard, we zijn geen verzamelaars. Anders kunnen we niet blijven fokken.

Wat wij wel merken: De markt is veranderd. Eerder was er veel vraag naar jonge paarden, nu moeten ze veel meer kennen. Je moet dus bereid zijn om ze langer aan te houden en door te rijden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 14:33

Ik ben ook inderdaad niet van de modehengsten, tenzij juist deze een goede match vormen, maar ik ben ook best bereid buiten een bepaald stereotiep plaatje te stappen en iets heel anders te doen dan een ander.

terhilst

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:44

Ik fok om bnn enkele jaren een paar toffe sportpaarden te hebben, al de veulens blijven zowiezo tot hun 3,5 jaar. Als je fokt om als veulen te verkopen geraak je er nog moeilijk vanaf de dag van vandaag, maar als je ze bijhoudt tot hun 4 jaar en ze zijn gezond dan valt het nog wel mee om er vanaf te raken.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:23

We hebben zelf een Criollo hengst gekocht in Duitsland om met onze merrie's te gaan fokken. Omdat er tegenwoordig geen Criollo's meer verscheept worden en er dus op dit moment alleen in Europa zijnde Criollo's worden verhandeld, denk ik, dat de markt daar nog meevalt. Het is wel een redelijk onbekend ras, maar diegene die het ras kennen, weten ook wat je aan het ras hebt.
De veulens worden in eerste instantie verkocht, mocht dit niet lukken, geen probleem, dan blijven ze langer en worden ze ingereden verkocht.
In Nederland is dit de enige hengst van zijn ras. In Duitsland zijn er diverse fokkers en de berichten van daar zijn nog positief. Dus mochten de veulens niet in Nederland verkocht kunnen worden, zal dit in het buitenland wellicht wel lukken.
Daarnaast is het natuurlijk ook heel leuk om in de wei van die leuke veulentjes te zien lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:36

Ddees schreef:
We hebben zelf een Criollo hengst gekocht in Duitsland om met onze merrie's te gaan fokken. Omdat er tegenwoordig geen Criollo's meer verscheept worden en er dus op dit moment alleen in Europa zijnde Criollo's worden verhandeld, denk ik, dat de markt daar nog meevalt. Het is wel een redelijk onbekend ras, maar diegene die het ras kennen, weten ook wat je aan het ras hebt.
De veulens worden in eerste instantie verkocht, mocht dit niet lukken, geen probleem, dan blijven ze langer en worden ze ingereden verkocht.
In Nederland is dit de enige hengst van zijn ras. In Duitsland zijn er diverse fokkers en de berichten van daar zijn nog positief. Dus mochten de veulens niet in Nederland verkocht kunnen worden, zal dit in het buitenland wellicht wel lukken.
Daarnaast is het natuurlijk ook heel leuk om in de wei van die leuke veulentjes te zien lopen!

Fokken jullie naar vraag? In dat geval zou ik niet teveel in een keer doen, straks kun je er een heleboel niet kwijt. Weet neit om hoeveel merries het gaat?

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 16:06

We hebben 2 merrie's, we willen klein beginnen. Mocht de vraag groter worden, willen we nog een merrie kopen. In Duitsland zijn er een aantal grote fokkers, met ongeveer 20 merrie's. Daar worden de paarden ieder jaar goed verkocht, voor ons ligt Duitsland om de hoek, dus we zullen ook daar de veulens te koop aanbieden t.z.t.