[SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:14

Diablo schreef:
DeSa schreef:
Hmm misschien omdat er een overschot van is? Zelfs je pony mét papieren waar je een goed passende hengst voor gezocht hebt om de merrie te verbeteren raak je niet makkelijk meer kwijt, betaal je dan dekgeld á la 150,- voor. :wave:
Mensen hier proberen te zeggen dat je de shettenmarkt die toch al om zeep is, nog verder de paasei in helpt.

En als er mét papier gefokt wordt, is dat overschot er opeens niet meer?

Misschien niet, maar de kwaliteit en correctheid van de dieren zal er wel 300% mee vooruit gaan :)

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:14

BianCatjee schreef:
xElienx: houd je mond over de opleiding, daar heb ik veel meer geleerd maar daar gaat het niet alleen om de fokkerij.. dus weet niet wat voor opleiding je denkt dat de paardenhouderij is..

gevoelig onderwerp? :+ ik weet precies wat voor een opleiding het is 8)7

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:15

Beweer ik dat ergens?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:16

Met papier is er ook een overschot, zeker weten.

Er moet (ook met papier) gewoon VEEL strenger geselecteerd worden.
Voordeel is dat er ook veterinair gekeurd word bij het stamboek en bij papierloos niet. En je moest eens weten hoeveel ellende ik als hoefsmid tegenkom bij voornamelijk papierloze pony's (niet alleen shetten).

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:16

Evelli schreef:
Maar TS: ga je nu alleen 1 veulen van je eigen merrie fokken? En die ook houden?
Of wil je hem aanbieden als 'dek'hengst voor andere mensen en daar geld voor krijgen?
Want je zegt nu 2 verschillende dingen in het topic en ik volg het niet meer.

ze wil beide

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:17

Evelli: ja uit mijn eigen merrie en ook houden ja!
Als er mensen zijn die aan mij vragen of hij ter dekking staat dan laat ik dat toe ja, en nee hoef er niet perse geld voor!

jackgirl: ja duhh hier hoort het er ook bij, maar de opleiding gaat niet alleen over de fokkerij!

Nien1984: Ja, (mijn merrie moet nog bevallen maar goed..) Ja dat klopt, maar met mijn merrie van dat ras moet ik dus nog
in ieder geval 2 jaar wachten! Ik snap het ja..

Diablo: dankje eindelijk iemand die het begrijpt..

Waarom zou er geen overschot zijn volgens jullie dan als er wel papier bij zit?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:17

Diablo schreef:
DeSa schreef:
Hmm misschien omdat er een overschot van is? Zelfs je pony mét papieren waar je een goed passende hengst voor gezocht hebt om de merrie te verbeteren raak je niet makkelijk meer kwijt, betaal je dan dekgeld á la 150,- voor. :wave:
Mensen hier proberen te zeggen dat je de shettenmarkt die toch al om zeep is, nog verder de paasei in helpt.

Nee, je hebt gelijk... er zou sowieso minder gefokt moeten worden vind ik...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:18

Evelli schreef:
Diablo schreef:

Misschien niet, maar de kwaliteit en correctheid van de dieren zal er wel 300% mee vooruit gaan :)

Dan nog is er het overschot, waar jullie allemaal allemaal over praten. Als de papierfokkers dat écht allemaal zo zielig vinden, zouden ze zelf ook eens een poosje moeten stoppen met fokken, zodat eerst al die arme andere paardjes een baasje kunnen krijgen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:18

xElienx: nee me opleiding is zeker geen gevoelig onderwerp!

Dennis: wat heeft de hoefsmid hier nou weer mee te maken..?

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:19

Diablo schreef:
Dan nog is er het overschot, waar jullie allemaal allemaal over praten. Als de papierfokkers dat écht allemaal zo zielig vinden, zouden ze zelf ook eens een poosje moeten stoppen met fokken, zodat eerst al die arme andere paardjes een baasje kunnen krijgen.

Ja, dat doe ik dus ook!

BianCatjee

Re: [SMP] Iemand enig idee? (shet hengst)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:19

Nien1984: jij wel.. maar andere hier in het topic niet..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:20

Nien1984 schreef:
Diablo schreef:

Ja, dat doe ik dus ook!

Dat vind ik echt super, eindelijk iemand die écht staat voor wat hij zegt.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:22

Ja.... een goed begin.... begint bij jezelf!

en ik wil het niet op mn geweten hebben dat één van mijn foksels bij de slager beland... niet nu en niet over 10 jaar.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:23

dravergekkie schreef:
Waarom nog meer papierlooze worsten fokken ?

Sorry hoor ik heb niks tegen papierloos maar kijk eens wat er allemaal al niet aangeboden word , er is echt een overschot van papierloze shetten en waar beland het grootste gedeelte van die beesten allemaal ?

Is een worst met papier beter dan ? Er is in het algemeen overschot van sommige rassen en het is niet omdat ze papier hebben dat ze opeens niet meer naar de slacht gaan. Zoiso er zijn mensen die geen belang hechten aan dat papier gedoe en die het geld er niet over hebben om een hengst te "huren" om op hun merrie te springen die duurder is omdat hij papier heeft.
Dit is mijn mening je mag daar commentaar op geven maar hou het netjes.
mvg.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:25

hetlevenwint schreef:
dravergekkie schreef:
Waarom nog meer papierlooze worsten fokken ?

Sorry hoor ik heb niks tegen papierloos maar kijk eens wat er allemaal al niet aangeboden word , er is echt een overschot van papierloze shetten en waar beland het grootste gedeelte van die beesten allemaal ?

Is een worst met papier beter dan ? Er is in het algemeen overschot van sommige rassen en het is niet omdat ze papier hebben dat ze opeens niet meer naar de slacht gaan. Zoiso er zijn mensen die geen belang hechten aan dat papier gedoe en die het geld er niet over hebben om een hengst te "huren" om op hun merrie te springen die duurder is omdat hij papier heeft.
Dit is mijn mening je mag daar commentaar op geven maar hou het netjes.
mvg.

Eens. Ik heb (overigens mét papier) mijn Friese merrie al verschillende keren laten dekken door een papierloze hengst. Een Fries met papier is me veel te duur en de veulens raakte ik echt heel makkelijk kwijt aan liefhebbers, die een veulen met papier nooit hadden gekocht, omdat dat simpelweg veel te duur is.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:26

BianCatjee schreef:

Ik zeg dat ik als hoefsmid (ik ben dus hoefsmid van beroep, en kom dus in mijn werk veel verschillende paarden tegen) meer ellende (kromme benen, afwijkingen enz) tegen kom bij papierloze pony's dan bij pony's met papier.

Feit is dat voor beide een overschot is. Feit is ook dat het stamboek met het bijbehorende fokplan niet helemaal mee werkt om het overschot binnen de perken te houden.
Nog een feit is dat mijn hele aparte hengst (waar veel mensen bij wilde dekken) niet eens voor de keuring gekomen is omdat ik bij mij zelf begin om dit overschot binnen de perken proberen te houden (al is dat natuurlijk in je eentje een zinloze actie, daarom mijn reacties in dit soort topics in de hoop dat mensen na gaan denken.).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:27

Diablo schreef:

Klopt, zouden de grote fokkers ook moeten doen. Ken er een aantal die echt al 10x minder merries hebben gedekt afgelopen jaar. Heel selectief gedekt.

Wat de hoefsmid er mee te maken heeft? Die mag al die kromme pootjes van het papierloos fokken rechttrekken. Alhoewel Cis, het is wel broodwinning natuurlijk :D gewoon simpele werkverschaffing :D

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-11 13:27

Dennis: ohh zo, sorry dat had ik er niet uit begrepen.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:30

NSPS fokkers zouden inderdaad ook beter moeten gaan kijken naar het overschot. Kun je het veulen(s) niet aanhouden, fok er dan ook niet zoveel. Ik ben tegen papierloos fokken omdat die (vaak) niet veterinair nagekeken worden, iig niet zoals ze bij het stamboek zouden doen. Ouders komen als 'onbekend' te staan waardoor je dus niks van de ouders af weet of kunt vinden die eventuele afwijkingen hebben. Wanneer een NSPS pony iets mankeert wat de fokkerij niet ten goede zou komen wordt ie niet in het stamboek opgenomen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:32

Dennis schreef:
BianCatjee schreef:

Ik zeg dat ik als hoefsmid (ik ben dus hoefsmid van beroep, en kom dus in mijn werk veel verschillende paarden tegen) meer ellende (kromme benen, afwijkingen enz) tegen kom bij papierloze pony's dan bij pony's met papier.

Feit is dat voor beide een overschot is. Feit is ook dat het stamboek met het bijbehorende fokplan niet helemaal mee werkt om het overschot binnen de perken te houden.
Nog een feit is dat mijn hele aparte hengst (waar veel mensen bij wilde dekken) niet eens voor de keuring gekomen is omdat ik bij mij zelf begin om dit overschot binnen de perken proberen te houden (al is dat natuurlijk in je eentje een zinloze actie, daarom mijn reacties in dit soort topics in de hoop dat mensen na gaan denken.).

Super! Dus jij krijgt geen veulens dit jaar?

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:36

wat een reactie's :roll:

maar ik ben degene die al die worsten in de vriezer heb liggen. :j
heerlijk paardenvlees, ik geef het aan me 4 honden, ikzelf eet het ook in een frikandel of dergelijke.
komop mensen, waar slaat dit toch op.
paarden en andere dieren worden nu eenmaal geslacht voor consumptie of het nou een koe schaap varken kip of paard is maakt toch niet uit.

fokker maken het er ook zelf naar.
je wilt een leuke pony of paard voor de hobby,
bij een fokker die papieren meegeeft betaal je 3x zoveel als een pony/paard zonder papieren.
als ze dat nou is gaan omdraaien die fokkers moeten met de prijs naar beneden, dan koop je eerder bij een fokker.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:40

Diablo schreef:
Nien1984 schreef:

Ja, dat doe ik dus ook!

Dat vind ik echt super, eindelijk iemand die écht staat voor wat hij zegt.

Ja, zoals ik al zei... een goed begin begint bij jezelf... en als ik de TS was dan zou ik het niet op mn geweten willen hebben dat er een foksel bij de slager beland... nu niet maar ook niet als ik ooit noodgedwongen zou moeten verkopen ooit.

Natuurlijk is dat altijd een gok en bestaat dat risico altijd maar je kunt wel je best doen om het risico te beperken!

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:41

verstandige keuzes en goede dieren kosten nou eenmaal geld , dus wat wil je ?
Dacht jij dat fokkers rijk werden van verstandig fokken ?
Nou sorry , ik kan je zeggen .. het meestal geld ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:47

gipsyboy schreef:

heerlijk paardenvlees, ik geef het aan me 4 honden, ikzelf eet het ook in een frikandel of dergelijke.
paarden en andere dieren worden nu eenmaal geslacht voor consumptie of het nou een koe schaap varken kip of paard is maakt toch niet uit.

bij een fokker die papieren meegeeft betaal je 3x zoveel als een pony/paard zonder papieren.
als ze dat nou is gaan omdraaien die fokkers moeten met de prijs naar beneden, dan koop je eerder bij een fokker.

Hoe goedkoop moet het dan nog worden? Papierloze shetten worden vaak zelfs grátis weggegeven, of gaan letterlijk voor een appel en een ei van de hand. Waarom denk je dat er de laatste jaren op iedere straathoek zoveel shetten te vinden zijn, en dat er mensen zijn die totaal geen verstand van paarden hebben en wat daarbij komt kijken, en denken: 'ach, voor een paar tientjes kan ik wel zo'n leuke pony kopen, vind m'n dochtertje vast leuk, kannie in de achtertuin als grasmaaier'.

En de shetten mét papier, zelfs die raak je vaak niet eens meer kwijt. En ook die prijs is dus drastisch gezakt.

Vind TS behoorlijk egoistisch bezig; je bied je hengst aan als dekhengst 'maar wat er verder met de veulens gebeurd dat boeit niet'. Nouja zeg, moet niet gekker worden. Denk je soms rijk te worden om je hengst aan te bieden als dekhengst??? En als je er géen geld voor vraagt, waarom zou je het dan wel doen? wat is de meerwaarde er van???
Kan me hier zo kwaad om maken!
En niemand beweerd hier dat shetten zonder papier minder goed/lief etc. zijn dan shetten mét papier, maar feit is en blijft dat er van beide een overschot is, er zou nooit een overschot aan shetten zijn geweest als er niet papierloos zou worden gefokt! Want dáardoor raken de goede fokkers de goede pony's bijna niet meer kwijt!

En wat kost het nou om een goedgekeurde dekhengst mét papier op je merrie te zetten??? Tegenwoordig ook al haast niets meer!

Snap het echt niet, en dan ook nog 21 jaar en opleiding paardenhouderij 8)7 |o
En vooral niet luisteren naar mensen die al jaren in de shetten zitten, en er véel meer vanaf weten dan jij. En dan nog het lef hebben om tegen deze mensen te roepen 'dat ze zich dan maar eens in het NSPS stamboek moeten verdiepen'.

NSPS accepteert alleen 100% shetten, dat wil zeggen, vader én moeder bekend op papier en ingeschreven bij het NSPS. Jou veulens zullen nooit bij het NSPS ingeschreven kunnen worden, want vaders is papierloos.
Nee meid, denk dat jij nog erg veel te leren hebt.

Nien1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:53

gipsyboy schreef:

Haha... om je eerste opmerking moet ik lachen... ik ben ook niet tegeb consumptie van paardenvlees... alleen komt het meeste helaas niet uit Nl (tenzij je het zelf haalt bv in Nijkerk) terwijl dat van ons naar het buitenland verdwijnt.. :? .

Om je tweede niet... ook een shet moet niet zo balachelijk goedkoop zijn want in onderhoud zijn ze net zo goed een heel duur huisdier...

Over het fokken van anderssoortige papierloze paarden (zoals friezen, barock pinto's enz) laat ik me niet uit, dat is weer een andere discussie... maar overall geld toch wel: Bezint eer ge begint.... want volgens mij hebben we genoeg viervoeters op onze aardbol voorlopig.