Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Himyar schreef:Overigens staan veel Volbloeden eerder in het vierkant model dan in het rechthoek model lijkt het.
http://www.sporthorse-data.com/d?showpi ... 1246562977
juliomariner schreef:Ik heb op volbloedsites wel vele hengsten gezien die misschien heel geschikt zouden zijn maar deze zijn voor een gewone hengstenhouder onbetaalbaar. Als ze een dekgeld van $ 50.000 vragen wat zal zo'n hengst zelf dan wel niet kosten?
We zullen het moeten doen met hengsten die niet goed genoeg hebben geraced.
Peterina schreef:Himyar schreef:Overigens staan veel Volbloeden eerder in het vierkant model dan in het rechthoek model lijkt het.
http://www.sporthorse-data.com/d?showpi ... 1246562977
En waar baseer je deze opmerking op? Toch niet de ene foto want er zijn duizenden EV's die in het rechthoekig model staan en die zeer goed in de sport doen, hetzij dressuur/eventing/endurance/springen.
juliomariner schreef:Peterina,
Als ik er een geschikte merrie voor had zou ik hem best bij een goede volbloed als Albaran willen dekken. Er zijn in het verleden echter te veel niet geschikte volbloed hengsten door het KWPN goedgekeurd. Ik denk dan bijv. aan My Top, Dr.Bulasco, Colway Bold, Slaney, Katell etc.
Lante schreef:Het KWPN is het gebruiken van de volbloeden wel aan het promoten (hardheid, uithoudingsvermogen en gezond beenwerk zijn ook grote plussen natuurlijk in een tijd dat ieder paard röntgenologisch 100% moet zijn), maar naar mijn idee past de volbloed gewoon niet meer op het gemiddelde dressuurpaard. De dressuurpaarden zijn vaak al zo sensibel, te chique, hebben toch vaak net te weinig massa en bot om geschikte te zijn voor een dekking met een volbloed.
Ik vind het ideaal om een Gelders type met volbloed te kruisen, dan heb je weer een mooi uitgangspunt, maar jah; dan heb je weer van die mensen als Natasja die de F1 producten niet mooi vinden in de wei!![]()
Ik ga in de toekomst meer Gelderse hengsten gebruiken en dan sluit ik het niet uit dat ik over 10-20 jaar eens een volbloed neem op een merrie met een mooi Gelders aandoend exterieur en een fijn karakter.
Lante schreef:Lucky Boy xx, Mytens xx en Courville xx zijn invloedrijke volbloeden geweest.
Een volbloed met massa is mooi, maar dat is niet het enige 'minpunt' van het fokken met een volbloed. De halsvorm is vaak wat minder mooi en zeker minder geschikt voor dressuur, ze zijn vaak neerwaarts en horizontaal gebouwd, voor het springen helemaal niet zo'n groot probleem, maar voor dressuur weer wel, hebben vaak minder bot, sensibele karakters, vlakkere gangen, minder sterk achterbeen gebruik, wat strakkere rug e.d.
Het is daarom erg moeilijk om een geschikte volbloed te vinden met name voor de dressuurpaarden, het is vaak ook moeilijk te zeggen wat ze doorgeven, omdat ze vrij weinig gebruikt worden. Dan zijn de indexen nog niet zo betrouwbaar ook.
Tenminste, dat is mijn kijk erop.
Peterina schreef:Lante schreef:Het KWPN is het gebruiken van de volbloeden wel aan het promoten (hardheid, uithoudingsvermogen en gezond beenwerk zijn ook grote plussen natuurlijk in een tijd dat ieder paard röntgenologisch 100% moet zijn), maar naar mijn idee past de volbloed gewoon niet meer op het gemiddelde dressuurpaard. DRESSUURPAARDEN zijn vaak al zo sensibel, te chique, hebben toch vaak net te weinig massa en bot om geschikte te zijn voor een dekking met een volbloed.
Ik vind het ideaal om een Gelders type met volbloed te kruisen, dan heb je weer een mooi uitgangspunt, maar jah; dan heb je weer van die mensen als Natasja die de F1 producten niet mooi vinden in de wei!![]()
Ik ga in de toekomst meer Gelderse hengsten gebruiken en dan sluit ik het niet uit dat ik over 10-20 jaar eens een volbloed neem op een merrie met een mooi Gelders aandoend exterieur en een fijn karakter.Lante schreef:Lucky Boy xx, Mytens xx en Courville xx zijn invloedrijke volbloeden geweest.
EEN VOLBLOED met massa is mooi, maar dat is niet het enige 'minpunt' van het fokken met EEN VOLBLOED. De halsvorm is vaak wat minder mooi en zeker minder geschikt voor dressuur, ze zijn vaak neerwaarts en horizontaal gebouwd, voor het springen helemaal niet zo'n groot probleem, maar voor dressuur weer wel, hebben vaak minder bot, sensibele karakters, vlakkere gangen, minder sterk achterbeen gebruik, wat strakkere rug e.d.
Het is daarom erg moeilijk om een geschikte volbloed te vinden met name voor de dressuurpaarden, het is vaak ook moeilijk te zeggen wat ze doorgeven, omdat ze vrij weinig gebruikt worden. Dan zijn de indexen nog niet zo betrouwbaar ook.
Tenminste, dat is mijn kijk erop.
Beetje tegenstrijdig opmerkingen ...
Hier ook weer tref ik vooroordelen want je hebt 'flat racing' thoroughbreds, zg sprinters, en ja dan kan ik wel in komen op je commentaar ... maar deze zijn gefokt voor snelheid ... en dan hebt je de stayers en steeplechasers en die zijn juist gefokt op hun sterke achterhand en omdat ze weten gebruik te maken van hun hele lijf. Het is juist deze hardheid en lenigheid dat terug in het dresuur paard moet komen. Hoeveel dressuurpaarden nu hebben rug problemen voordat ze uberhaupt uit de M zijn!