KWPN en Anglo Arabier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:43

Ik heb op volbloedsites wel vele hengsten gezien die misschien heel geschikt zouden zijn maar deze zijn voor een gewone hengstenhouder onbetaalbaar. Als ze een dekgeld van $ 50.000 vragen wat zal zo'n hengst zelf dan wel niet kosten?
We zullen het moeten doen met hengsten die niet goed genoeg hebben geraced.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:52

Himyar schreef:
Overigens staan veel Volbloeden eerder in het vierkant model dan in het rechthoek model lijkt het.
http://www.sporthorse-data.com/d?showpi ... 1246562977

En waar baseer je deze opmerking op? Toch niet de ene foto want er zijn duizenden EV's die in het rechthoekig model staan en die zeer goed in de sport doen, hetzij dressuur/eventing/endurance/springen.

Helaas worden de EV's nog steeds ondergewaardeert in de meeste 'koudbloed' landen (landen waar hun WB's afstammen van koudbloeden), maar in landen waar de EV aan de basis staat van de paardenstapel (denk Australia, New Zealand, South Africa, USA : verschillende rassen, Mexico, Argentina, Brazil) hebben ze echter geen probleem met het gebruik van een EV om de warmbloed paardenstapel te verbeteren.

juliomariner

Re: KWPN en Anglo Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:56

Daar hebben ze ook veel meer keuze in goede volbloeden. (geen hand vol maar een land vol)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:56

juliomariner schreef:
Ik heb op volbloedsites wel vele hengsten gezien die misschien heel geschikt zouden zijn maar deze zijn voor een gewone hengstenhouder onbetaalbaar. Als ze een dekgeld van $ 50.000 vragen wat zal zo'n hengst zelf dan wel niet kosten?
We zullen het moeten doen met hengsten die niet goed genoeg hebben geraced.

Nou dan stelt Totilas niks voor :D

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:00

Inderdaad, een beetje volbloedhengst die een redelijk bedrag heeft gewonnen begint bij € 10.000 dekgeld dus kunnen we over Totilas met 8 niet klagen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:20

Maar er zijn zoveel meer volbloed bloedlijnen die niet noodzakelijk alleen gefokt zijn op rennen.
Je hebt er die voor hunter classes zijn gefokt (dressuur en springen) en dan niet alleen in USA of de genoemde landen. Denmark en Frankrijk EN Duitsland hebben verschillende goede EV hengsten waarvan de nakomelingen het goed doen. Italie ook trouwens.

En natuurlijk zijn de dekgelden van Sprinters die wedstrijden hebben gewonnen hoog ... ik ken er zelfs een paar hengsten die een dekgeld hebben van meer dan half miljoen US$ (en eentje van 1 mln US$!) ... maar er zijn zoveel meer beschikbaar.

Dat KWPN bloed nerveus wordt als je het over EV begin heeft misschien met het verleden te maken ... wie weet ... of met het feit dat de huidige paarden stapel niet 'geschikt' zou zijn om met EV te kruisen (door de fouten gemaakt in het verleden) ... hier ook wie weet.

Wat ik wel weet is dat er soms bijna hysterisch reacties zijn als je durft te zeggen dat je een EV gaat gebruiken op je merrie, of een F1 product, en dat als je navraagt van waarom deze reactie je een hele hoop 'oude wijven' verhalen en misvattingen krijgt die misschien een half eeuw geleden van toepassing waren maar nu zeker niet.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:30

Peterina,

Als ik er een geschikte merrie voor had zou ik hem best bij een goede volbloed als Albaran willen dekken. Er zijn in het verleden echter te veel niet geschikte volbloed hengsten door het KWPN goedgekeurd. Ik denk dan bijv. aan My Top, Dr.Bulasco, Colway Bold, Slaney, Katell etc.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:48

Klopt wat je zegt en ik denk dat ze 'geleert' hebben van hun fouten maar helaas heeft de hele ras, of liever gezegt alle EV's, nu een label gekregen dat het geen 'goede' verervenaars zijn ... of liever gezegt 'verbeteraars' kunnen zijn. En dit is gebaseert op de foute beslissingen gemaakt jaren terug.

Zelf heb ik ook geen merrie die voor een XX geschikt zou zijn (alhoewel er al genoeg XX en OX bloed al in zit) maar ik durf wel (met goede resultaten trouwens ... vindt ik) een F1 (of F2) te gebruiken die langs moeder's kant ook het nodige XX heeft.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 14:54

Ik zou trouwens alleen een merrie dekken waar ik zelf een merrieveulen van wil aanhouden en met de hengstenhouder een afspraak maken voor het eventuele hengstveulen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:29

Tja..mijn merrie zou uitermate geschikt zijn voor een volbloed hengst :D(Gelders, uit een goed sport stammetje, veel front en lang gelijnt, opwaartse bouw) Maar geen haar op mijn hoofd die daar aan denkt. ...:D

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:30

Waarom niet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:37

Omdat ik er zelf ook naar moet kijken en ik vind Gelderse paarden mooi. Als zo'n halfbloed nou lijkt op een echte F1 kruising dan heb je nog wat...maar als het naar de volbloed kant uitslaat...brrrr. Mijn merrie is nl niet super klassiek gefokt. Van moeders kan zit er Eclatant(v Duellant) in en in Zep zit ook nog een beetje rijpaardenbloed.

Wie weet ooit in de toekomst als ik meer plek zou hebben...maar eerst wat over zien te houden voor de Gelderse fokkerij.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:40

smaken verschillen maar persoonlijk zie ik het liefst een mooi bloederig paard met een mooi bloedhoofdje

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:46

Bloederig met een bloedhoofdje vind ik nog niet zo erg. Maar een horizonale kortehals. Daar vind ik niks aan. Daar ben ik bang voor met volbloed(en SF)
Een paard moet bij mij vooral stoer zijn(en kunnen lopen uiteraard). Er moet wat de ring binnen komen. En voldoende massa hebben...als ik Edward Gal af en toe voorbij zie komen op een paard waar die latten onderuitsteken....vind ik niet mooi.

Maar goed...ik had eigenlijk meer reacties van sportfokkers verwacht. Ik ben ook simpelweg de doelgroep niet.:D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:07

Het KWPN is het gebruiken van de volbloeden wel aan het promoten (hardheid, uithoudingsvermogen en gezond beenwerk zijn ook grote plussen natuurlijk in een tijd dat ieder paard röntgenologisch 100% moet zijn), maar naar mijn idee past de volbloed gewoon niet meer op het gemiddelde dressuurpaard. De dressuurpaarden zijn vaak al zo sensibel, te chique, hebben toch vaak net te weinig massa en bot om geschikte te zijn voor een dekking met een volbloed.
Ik vind het ideaal om een Gelders type met volbloed te kruisen, dan heb je weer een mooi uitgangspunt, maar jah; dan heb je weer van die mensen als Natasja die de F1 producten niet mooi vinden in de wei! :P
Ik ga in de toekomst meer Gelderse hengsten gebruiken en dan sluit ik het niet uit dat ik over 10-20 jaar eens een volbloed neem op een merrie met een mooi Gelders aandoend exterieur en een fijn karakter. :D

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:40

Peterina schreef:
Himyar schreef:
Overigens staan veel Volbloeden eerder in het vierkant model dan in het rechthoek model lijkt het.
http://www.sporthorse-data.com/d?showpi ... 1246562977

En waar baseer je deze opmerking op? Toch niet de ene foto want er zijn duizenden EV's die in het rechthoekig model staan en die zeer goed in de sport doen, hetzij dressuur/eventing/endurance/springen.

Ik was net Aintree aan het kijken op de BBC en heb er eens goed op gelet en inderdaad heb ik te snel gesproken.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:42

juliomariner schreef:
Peterina,

Als ik er een geschikte merrie voor had zou ik hem best bij een goede volbloed als Albaran willen dekken. Er zijn in het verleden echter te veel niet geschikte volbloed hengsten door het KWPN goedgekeurd. Ik denk dan bijv. aan My Top, Dr.Bulasco, Colway Bold, Slaney, Katell etc.

Wat was er mis met die hengsten? Weet er niet veel vanaf.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 17:48

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:12

Deze hengsten hebben op zijn zachts gezegd weinig toegevoegd aan de warmbloedfokkerij.
Daarbij was ik All Wins en Cavalcadour nog vergeten.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:32

Lucky Boy xx, Mytens xx en Courville xx zijn invloedrijke volbloeden geweest. :)

Een volbloed met massa is mooi, maar dat is niet het enige 'minpunt' van het fokken met een volbloed. De halsvorm is vaak wat minder mooi en zeker minder geschikt voor dressuur, ze zijn vaak neerwaarts en horizontaal gebouwd, voor het springen helemaal niet zo'n groot probleem, maar voor dressuur weer wel, hebben vaak minder bot, sensibele karakters, vlakkere gangen, minder sterk achterbeen gebruik, wat strakkere rug e.d.
Het is daarom erg moeilijk om een geschikte volbloed te vinden met name voor de dressuurpaarden, het is vaak ook moeilijk te zeggen wat ze doorgeven, omdat ze vrij weinig gebruikt worden. Dan zijn de indexen nog niet zo betrouwbaar ook. :)

Tenminste, dat is mijn kijk erop. :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:48

Lante schreef:
Het KWPN is het gebruiken van de volbloeden wel aan het promoten (hardheid, uithoudingsvermogen en gezond beenwerk zijn ook grote plussen natuurlijk in een tijd dat ieder paard röntgenologisch 100% moet zijn), maar naar mijn idee past de volbloed gewoon niet meer op het gemiddelde dressuurpaard. De dressuurpaarden zijn vaak al zo sensibel, te chique, hebben toch vaak net te weinig massa en bot om geschikte te zijn voor een dekking met een volbloed.

Ik vind het ideaal om een Gelders type met volbloed te kruisen, dan heb je weer een mooi uitgangspunt, maar jah; dan heb je weer van die mensen als Natasja die de F1 producten niet mooi vinden in de wei! :P
Ik ga in de toekomst meer Gelderse hengsten gebruiken en dan sluit ik het niet uit dat ik over 10-20 jaar eens een volbloed neem op een merrie met een mooi Gelders aandoend exterieur en een fijn karakter. :D

Lante schreef:
Lucky Boy xx, Mytens xx en Courville xx zijn invloedrijke volbloeden geweest. :)

Een volbloed met massa is mooi, maar dat is niet het enige 'minpunt' van het fokken met een volbloed. De halsvorm is vaak wat minder mooi en zeker minder geschikt voor dressuur, ze zijn vaak neerwaarts en horizontaal gebouwd, voor het springen helemaal niet zo'n groot probleem, maar voor dressuur weer wel, hebben vaak minder bot, sensibele karakters, vlakkere gangen, minder sterk achterbeen gebruik, wat strakkere rug e.d.
Het is daarom erg moeilijk om een geschikte volbloed te vinden met name voor de dressuurpaarden, het is vaak ook moeilijk te zeggen wat ze doorgeven, omdat ze vrij weinig gebruikt worden. Dan zijn de indexen nog niet zo betrouwbaar ook. :)

Beetje tegenstrijdig opmerkingen ...

Hier ook weer tref ik vooroordelen want je hebt 'flat racing' thoroughbreds, zg sprinters, en ja dan kan ik wel in komen op je commentaar ... maar deze zijn gefokt voor snelheid ... en dan hebt je de stayers en steeplechasers en die zijn juist gefokt op hun sterke achterhand en omdat ze weten gebruik te maken van hun hele lijf. Het is juist deze hardheid en lenigheid dat terug in het dresuur paard moet komen. Hoeveel dressuurpaarden nu hebben rug problemen voordat ze uberhaupt uit de M zijn!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:58

Peterina schreef:
Lante schreef:
Het KWPN is het gebruiken van de volbloeden wel aan het promoten (hardheid, uithoudingsvermogen en gezond beenwerk zijn ook grote plussen natuurlijk in een tijd dat ieder paard röntgenologisch 100% moet zijn), maar naar mijn idee past de volbloed gewoon niet meer op het gemiddelde dressuurpaard. DRESSUURPAARDEN zijn vaak al zo sensibel, te chique, hebben toch vaak net te weinig massa en bot om geschikte te zijn voor een dekking met een volbloed.

Lante schreef:

EEN VOLBLOED met massa is mooi, maar dat is niet het enige 'minpunt' van het fokken met EEN VOLBLOED. De halsvorm is vaak wat minder mooi en zeker minder geschikt voor dressuur, ze zijn vaak neerwaarts en horizontaal gebouwd, voor het springen helemaal niet zo'n groot probleem, maar voor dressuur weer wel, hebben vaak minder bot, sensibele karakters, vlakkere gangen, minder sterk achterbeen gebruik, wat strakkere rug e.d.

Beetje tegenstrijdig opmerkingen ...

Hier ook weer tref ik vooroordelen want je hebt 'flat racing' thoroughbreds, zg sprinters, en ja dan kan ik wel in komen op je commentaar ... maar deze zijn gefokt voor snelheid ... en dan hebt je de stayers en steeplechasers en die zijn juist gefokt op hun sterke achterhand en omdat ze weten gebruik te maken van hun hele lijf. Het is juist deze hardheid en lenigheid dat terug in het dresuur paard moet komen. Hoeveel dressuurpaarden nu hebben rug problemen voordat ze uberhaupt uit de M zijn!

Dat is dus helemaal niet tegenstrijdig als je goed leest... ;) Het eerste stuk gaat over wat een volbloed toch vaak in meer of mindere mate doorgeeft, het tweede stuk wat je quote gaat over het dressuurpaard wat veel ziet op het moment. Ze hebben vrij veel gemeen; daarom:
Een chique dressuurpaard met weinig bot en een sensibel karakter, wil je die aanparen met een volbloed die ook vaak weinig bot heeft, ook vaak een sensibel (bloederig) karakter heeft en bovendien nog andere kenmerken vereft die niet echt heel wenselijk zijn voor een dressuurpaard?

Die rug (en been-) problemen; komt dat omdat de dressuurpaarden zo zwak zijn of omdat de ruiterij en het stamboek geen geduld hebben om te wachten met het trainen tot de paarden een beetje zijn uitgegroeid?
Natuurlijk hebben stayers en steeplechasers een sterke achterhand en zijn ze lenig in de rug, maar is dat in jouw ogen hetzelfde als een sterke, dragende achterhand die een dressuurpaard nodig heeft? :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:20

Als een paard geen sterke achterhand heeft met een lenig rug gebruik dan kan het nooit een dragend achterhand hebben of krijgen ... is het nu een warmbloed of volbloed die gebruikt wordt als dressuurpaard.

In Nederland (en trouwens ook Belgie) wordt alleen warmbloed aangezien als 'het' type voor dressuur ... dat is deels het culturele erfgoed van het Nederlandse warmbloed fokkerij ... maar ga je even buiten de grenzen naar landen waar XX (of geheel buiten het doosje = Lusitano) veel meer wordt gebruikt in de fokkerij (en daar is het hun erfgoed wat betreft fokkerij) dan zie je sterke volbloeden, met 'dragende' achterhanden, die wel presteren in het sport.

Maar dit is een eeuwig discussie punt die niemand kan winnen. Je hebt volbloed (EV en AV) fans en voorstanders en je hebt er niets van 'ver-edelend' bloed willen weten en content zijn met de status quo. 'Time will tell' wie gelijk heeft ... maar ondertussen fok ik verder met F1 of F2 producten op mijn warmbloed merries.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:28

Als de volbloeds beter zouden presteren in de dressuur en springsport zouden de de topruiters toch massaal voor een volbloed kiezen. Zelfs in landen waar veel volbloeds lopen hebben in deze tak van sport de Warmbloeden het voor het zeggen.
Zelfs in Engeland kiezen de topruiters liever een warmbloed.

Nou waarom zou dat zijn?

Zeker voor de dressuur heeft een volbloed ongewenste eigenschappen (naast een aantal gewenste natuurlijk) Dat hebben Lante en ik gemeld.

De vraag is hoe kom je aan een volbloed die de goede eigenschappen vererft en het exterieur en bewegingen niet te veel verprutsen?

En ik denk niet dat je daar een volbloed voor moet hebben die op de baan gepresteerd heeft. Kijk maar naar Abgar XX Die heeft nou niet echt een super cariere achter de rug. Ook in de fokkerij van volbloeds was hij niet geweldig. Hij heeft het geweldig gedaan in de warmbloedfokkerij...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 22:37

En dat is ook precies wat ik bedoel. :)
Met de juiste merrie wil ik best bij een goeie volbloed dekken (heel graag), maar bij mijn dressuurmerries zijn imo geen passende volbloed hengsten te vinden die erkend zijn bij het KWPN (om het even bij mezelf te houden).