Hengstenshow cru?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 00:19

Ik heb nu nog geen 3 minuten gezien en heb een hengst met open mond gezien, een hengst die de uitgang plotsklaps insprong en een hengst waar achter sleetje gereden werd.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:49

Kimberley_ schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=XEfxS9mL ... re=related

Vind het er hier niet zo heel slecht aan toe gaan eigenlijk

Erger ging het er zaterdag op de show die TS bedoelt niet aan toe. Ben niet tot het einde gebleven, maar er zijn geen gekke dingen gebeurd naar horen zeggen.

Maar die friezen, wat een geweld :~ Kippevel gewoon, zo gaaf. Moet je ook maar mee kunnen komen op twee benen, als voorbrenger. _/-\o_

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 09:50

Jotoma schreef:
Janine1990 schreef:
Volgens mij zie je nog steeds niet het verschil tussen op stal en op een show...

Ja wel, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is puur op zo'n show gebasseerd.

Maar waarom zeg je dan dat ze maar moeten gaan freestylen met die hengsten? Daarmee worden ze echt niet minder mans van op een show... :Y)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:15

Jotoma schreef:
Ja wel, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is puur op zo'n show gebasseerd.

En nee, dit was mijn eerste show, vandaar mijn vraag.

En ik begrijp dat het gevaarlijk is om er naast te lopen, maar doe dit dan niet.

Ik ga op verdere berichten ook niet meer in. Mijn vraag is of het er op shows altijd zo aan toe gaat, vervolgens is men het niet eens met mijn mening. Tja dat kan, maar mijn doel is niet om hierover te discussieren. Helemaal omdat er vrij weinig mensen zijn die een poging doen om mijn mening te respecteren en ik niet de behoefte voel om me hiervoor te verdediggen. Jammer.

Ik zie niemand die jouw mening niet respecteert, maar er wordt wel gevraagd of je weet hoe en wat het is om met paarden in die omstandigheden te werken. Ook wordt de moeite genomen om goed uit te leggen wat het inhoudt.

Dat dit niet in jouw straatje past, ja, da's dan jammer.

Morfeo

Re: Hengstenshow cru?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:18

Welke hengstenshow zijn jullie geweest?
Ik ben er namelijk zelf ook bij 1 geweest zaterdagavond.
Ik vind inderdaad, het zijn wel hengsten. Ik heb er zelf ook een en soms is het nodig.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 10:19

Wim Cazemier, HJC Manege te Tolbert.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:33

Ik ben met verschillende hengsten op hengstenshows en keuringen geweest (wel al jaren geleden).
Deze waren thuis zeer goed opgevoed. Op het voorterrein waren ze zeer rustig (opvoeding) maar als het moest gebeuren (in de ring) dan waren ze inderdaad wat wilder (het blijven dekhengsten natuurlijk)
De voorbrenger van het fimpje van Arco lijkt mij een beetje bang voor de hengst.
Daarnaast zijn de voorbrengers vaak ingehuurd en kennen ze de hengst vaak niet

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-11 10:57

Janine1990 schreef:
Volgens mij zie je nog steeds niet het verschil tussen op stal en op een show...

Ja wel, maar daar gaat mijn vraag niet over. Mijn vraag is puur op zo'n show gebasseerd. [/quote]

Maar waarom zeg je dan dat ze maar moeten gaan freestylen met die hengsten? Daarmee worden ze echt niet minder mans van op een show... :Y)[/quote]

Nee, dus wat ik zeg: zet een paddock neer en verzamel je publiek daarom heen. Vind ik een stuk diervriendelijker.

En ik ben niet in Tolbert geweest, was in Dalen.

De uitleg vind ik prima, maar dat betekend niet dat ik het er mee eens hoef te zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:48

Dan kun je nog niks laten zien. In vrijheid een beetje rondgalopperen met de staart op de rug, daar kun je geen hengst op uitzoeken. Nog afgezien van de veiligheid, de hekken moeten erg hoog en erg stevig zijn in het belang van het publiek (mijn dressuurpaard wipte al eens over een poort van 1.80, kun je nagaan wat zo'n springhengst kan doen als hij zin heeft) en de hengst loopt risico om zichzelf flink te verwonden als hij aan het bokken en springen gaat of een beetje onbenullig opgefokt rond gaat galopperen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 12:59

Eens met Urielle. En ook al eens aan gedacht dat ook de manier waarop een hengst zich, ondanks adrenaline, testosteron en opzwepende muziek, rammelende blikjes en knallende zwepen nog laat bewerken, ook een criterium kan zijn voor het uitkiezen van een hengst?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:13

Ik denk dat als je echt wilt zien hoe een hengst is je hem gewoon door de weeks bij de hengstenhouder moet bekijken. Een serieuse hengstenhouder haalt hem dan graag van stal hoor. Als je wilt kun je dan ook nog een mooie foto maken waar je met de hengst op staat (leuk voor thuis)
Uit ervaring kan ik zeggen dat vooral Amerikanen graag op de foto willen met hun idool hengst.
Thuis zijn de hengsten vaak heel anders dan op een hengstenshow en kun je het karakter veel beter beoordelen. Misschien kun je de groom dan ook ff vragen hoe de hengst qua karakter is.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:22

rommulus schreef:
en ik ben van mening dat het opvoeding is weliswaar de verkeerde opvoeding
gp paarden worden anders opgevoed dan bv western paarden
mijn aap word door een 13 jarige gewoon buiten gezet ;)

Ik heb mijn merrie laten dekken door Roven. Buiten de hengstenshows om een kuikenmak beest. Volgens de hh kan iemand die weing van paarden weet nog met hem op stap, alleen op de shows is het een mannetje en van die paar keer per jaar raken ze echt niet getraumatiseerd. Dan is het natuurlijk wel even mannen onder elkaar en of het nou bij dieren of bij mensen is, dan moeten ze zich natuurlijk even laten gelden :P

Lobeke is ook zo'n goed voorbeeld, die werd gewoon samen met een merrie vastgehouden op wedstrijd en stond te slapen in het zonnetje, met de hengstenshow was hij dan weer heel anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:02

rommulus schreef:
en ik ben van mening dat het opvoeding is weliswaar de verkeerde opvoeding
gp paarden worden anders opgevoed dan bv western paarden
mijn aap word door een 13 jarige gewoon buiten gezet ;)

Voor de spring en dressuursport worden een ander soort karakters gevraagd. Daar heb je paarden met een vechtersmentaliteit nodig. Dat is wat je ziet als de voorbrengers er naast rennen.(een totaal ander karakter dan een westernpaard)
Daar heeft opvoeding niets mee te maken want de gemiddelde goedgekeurde dekhengst heeft echt een uitstekende opvoeding gehad.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-03-11 22:14, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 22:06

juliomariner schreef:
Ik ben met verschillende hengsten op hengstenshows en keuringen geweest (wel al jaren geleden).
Deze waren thuis zeer goed opgevoed. Op het voorterrein waren ze zeer rustig (opvoeding) maar als het moest gebeuren (in de ring) dan waren ze inderdaad wat wilder (het blijven dekhengsten natuurlijk)
De voorbrenger van het fimpje van Arco lijkt mij een beetje bang voor de hengst.
Daarnaast zijn de voorbrengers vaak ingehuurd en kennen ze de hengst vaak niet

Ik heb dat nu al twee jaar tijdens de Gelderse hengsten show gezien. Met veel spectakel laten ze zich aan de hand zien. Maar zodra ze erbuiten staan kan iedereen er mee weglopen.

Ik stond vorig jaar zo ineens met Elegant in mijn handen...in de bak nog brullen maar naast mij kuikenmak.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 18:37

Urielle schreef:
Cassidy schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=jedEPvJIYVQ&NR=1

Graag jullie mening over de manier van hanteren van deze hengst...

Hengst krijgt eerst het signaal met de zweep voor hem dat hij af moet remmen, gezwiep met de zweep als versterking, gerammel met de ketting, dan laat hij hem in de ketting lopen en maar een keer zie ik echt een doelbewuste 'En nu is het verdikkeme HO ook.'
Icm die voltes waarmee het ook nog moeilijker wordt voor de voorbrenger, zou ik zelfs zeggen dat de voorbrenger er wel erg veel geduld mee heeft.

Geduld geduld... Die hengst vraagt er niet om, om daar te zijn. Bovendien heeft die hengst geduld, als hij echt kwaad wil was hij er allang vandoor geweest.

Ik vind niks ergens dan hengsten die klappen moeten krijgen om rustig gehouden te worden, terwijl ze overlopen van hormonen. Hoe krom is dat?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:40

Vienna volgens mij heb je nog nooit een hengst aan het touw gehad.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:52

rommulus schreef:
nope mijn manier zal idd minder goedkoop zijn
geld is belangrijker die paar uurtjes extra tijd en die paar luizige centen die het extra kost is het het allemaal niet waard

ook als mijn vent zich moet showen luistert ie gewoon hij is weliswaar een heel stuk frisser maar ik vind het niet genoeg reden om er aan te gaan rukken en plukken

kamsel ik reageerde daar op reacties niet op de ts

ik zou als ik jou was een weekje meedraaien voor de show.

laat die van jou maar vol op het voer staan, en dna een paar dagen voor de show minder tot weinig doen, zodat die tijdens de show flink uitbundig kan gaan doen, tussen alle andere hengsten ne mensen en herrie daar. en drijvers met zwepen in de ring.

hengsten moeten nu eenmaal wat laten zien.. en niet als een mak schaap door die ring sjokken zoals al meerderen gezegd hebben.

deze hengsten hebben ook al veel gedekt. maakt ook nog wel wat verschil.

als er mensen met verstand van dekhensgten en shows zijn dan zijn het de hengstenhouders wel.. dat word je niet zomaar.. en al helemaal niet als goedlopend bedrijf met meerdere hengsten.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:02

het laatste wat ik ooit zal doen is mijn paard overvoeren, zodat een stelletje hengsten boe roepers kunnen zeggen ja die daar die die vecht goed met de geleider

nee als ik mijn hengst aan prijs en ik hem laat showen dan is dat omdat hij het dat uit plezier doen niet zodat ik hem verrot kan slaan om hem in toom te houden omdat ik er o zoveel voer in gedrukt heb
ook zonder die bergen voer en zonder al dat je zever er omheen kan ie zich laten zien

nee ik pas.....

ik ga me trouwens ook niet meer verdedigen
ik weet hoe het wereltje werkt en ik vind het veel en veelste ver gaan
als jullie hiermee ok zijn is dat prima
ik niet

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:10

Het gaat hier niet over overvoeren rommulus... :+
Niemand heeft het gehad over overvoeren...

Hoog in het voer staan/vol in het voer staan... Dacht dat dat wel duidelijk was ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:35

Klappen krijgen, verrot slaan...
Als zwaaien met een zweepje zonder het paard te raken al zo gedraaid wordt, tja dan wordt een discussie onmogelijk en dwalen we af naar een alles is zielig nog onder Penny niveau..

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:46

Jotoma schreef:
Ik vraag me ook af of dit is wat het publiek wil zien. Als mensen elkaar slaan is het niet goed, maar als ik er een show van maak mag het opeens wel?
Ik mijn beleving laat je niet zien hoe mooi of goed een paard is door m op te fokken en daarnaast te vragen zich in te houden.

Wat denk je van boksen? Dat is toch ook een show?

jannieplant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 21:59

rommulus schreef:
het laatste wat ik ooit zal doen is mijn paard overvoeren, zodat een stelletje hengsten boe roepers kunnen zeggen ja die daar die die vecht goed met de geleider

nee als ik mijn hengst aan prijs en ik hem laat showen dan is dat omdat hij het dat uit plezier doen niet zodat ik hem verrot kan slaan om hem in toom te houden omdat ik er o zoveel voer in gedrukt heb
ook zonder die bergen voer en zonder al dat je zever er omheen kan ie zich laten zien

nee ik pas.....

ik niet

maar joune is toch geen echte hengst? Die Sil?
Je hebt dit in je profiel:

Daar kreeg hij een 2 de premie maar werd niet goed gekeurd ivm niet ingedaalde ballen

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 08:15

jannieplant schreef:
Jotoma schreef:
Ik vraag me ook af of dit is wat het publiek wil zien. Als mensen elkaar slaan is het niet goed, maar als ik er een show van maak mag het opeens wel?
Ik mijn beleving laat je niet zien hoe mooi of goed een paard is door m op te fokken en daarnaast te vragen zich in te houden.

Wat denk je van boksen? Dat is toch ook een show?

Lees mijn reactie later. Mensen kiezen ervoor om te gaan boksen. Zo'n hengst vraagt er niet om om hoog in t voer te staan en opgejut voor een stel mensen te staan. Wereld van verschil lijkt me.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 08:20

rommulus schreef:

nee ik pas.....

ik niet

Voor mij is het ook duidelijk hoe het er aan toe gaat. Ik kan niet begrijpen dat mensen dit goed praten, een aantal schuiven het af op die fantastisch wilde 'monster' hengst en het publiek wat dit wil zien.
Ik heb inmiddels een duidelijk antwoord op mijn vraag, meningen verschillen en dat is ook prima.
Wat mij betreft kan er een slotje op dit topic.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 08:22

Ten eerste niemand wordt verplicht om naar een hengstenshow te gaan.
Wat me wel opvalt is dat degene die er het minst verstand van hebben (die zelf nog nooit een dekhegst aan het touw hebben gehad) hier weer het hardst schreeuwen. Jammer