Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:02

Luckystory schreef:
Maar waar hecht je dan het meeste belang aan?
Een merrie die je al jaren hebt, die je kent en weet wat er goed/slecht aan is.
Of een fokmerrie van een ander, waarvan je alleen weet dat die op 3 jaar eens een certificaatje behaald heeft?
Het lijkt mij dan alleszins een minder risicovolle gok om die eigen merrie te nemen als moederdier.

Gedeeltelijk mee eens,
Echter je merrie kan wel een verborgen gebrek (zoals een chip) hebben waar ze helemaal geen last van heeft maar wel doorgeeft aan nakomelingen die er misschien wel last van krijgen.
Fokken is natuurlijk nooit zwart-wit, fokken blijft voor en groot deel gokken (anders zou het wel heel makkelijk en niet leuk zijn)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:41

Luckystory schreef:
Maar waar hecht je dan het meeste belang aan?
Een merrie die je al jaren hebt, die je kent en weet wat er goed/slecht aan is.
Of een fokmerrie van een ander, waarvan je alleen weet dat die op 3 jaar eens een certificaatje behaald heeft?
Het lijkt mij dan alleszins een minder risicovolle gok om die eigen merrie te nemen als moederdier.

Ik denk dat het wellicht zin heeft om je eerst in het stamboek te verdiepen, alvorens deze discussie verder te voeren.
Dan kom je er misschien achter wat die certificaatjes betekenen van de fokmerrie en haar voorouders

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:01

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:07

Luckystory schreef:
Ik kan ook lezen hoor http://www.bokt.nl/wiki/PROK
Verandert niks aan mijn mening ;)

Wellicht is KWPN.nl wat uitgebreider over alle certificaatjes en wat ze betekenen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:20

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:21

sarabande schreef:
Wellicht is KWPN.nl wat uitgebreider over alle certificaatjes en wat ze betekenen

Alé hup,
U vraagt, wij draaien.
http://www.kwpn.nl/site/main/article?guid=5ed1b230-8bd6-11de-8826-000c299e1a48

Verandert nog altijd niets aan mijn mening :+

Ik heb het trouwens over PROK hé. (aangezien het over 'gezondheid' ging)
De rest is sowieso in mijn ogen van geen waarde en de mening van een select gezelschap wiens mening ik daarom niet noodzakelijk deel.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:36

Luckystory schreef:
sarabande schreef:

Alé hup,
U vraagt, wij draaien.
http://www.kwpn.nl/site/main/article?guid=5ed1b230-8bd6-11de-8826-000c299e1a48

Verandert nog altijd niets aan mijn mening :+

Ik heb het trouwens over PROK hé. (aangezien het over 'gezondheid' ging)
De rest is sowieso in mijn ogen van geen waarde en de mening van een select gezelschap wiens mening ik daarom niet noodzakelijk deel.

Dus in wezen ben jij de vermeerderaar, want het kan je niets schelen wat er achter een merrie en haar voorouders zit en waar je dus rekening mee moet houden bij het fokken (ik heb het over gezondheid, correctheid, karakter, prestaties etc)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:48

sarabande schreef:
Dus in wezen ben jij de vermeerderaar, want het kan je niets schelen wat er achter een merrie en haar voorouders zit en waar je dus rekening mee moet houden bij het fokken (ik heb het over gezondheid, correctheid, karakter, prestaties etc)

Goh, je mag het noemen hoe je wilt.

Ik wil inderdaad niet gewoon 'een' paard maar een veulen van mijn eigen, zeer geliefde merrie.
Ongeacht haar geschiktheid als fokmerrie binnen de kaders die men bij stamboeken stelt.
Feit is ook dat ik het huidige fokdoel van de meeste warmbloed-stamboeken sowieso niet wens te volgen.
Ik heb mijn paard ondertussen wel 10 jaar en ik weet welke de punten zijn waar ik wel/niet blij mee ben.
Ik weet wie haar voorouders zijn en ik weet wat voor bloed ze voert. Maw ik kén mijn merrie.
En met die kennis houd ik wel degelijk rekening in de keuze van een hengst. Maar predicaten en papieren kunnen mij in dit geval inderdaad gestolen worden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:49

Luckystory schreef:
Maar predicaten en papieren kunnen mij in dit geval inderdaad gestolen worden.

Lijkt me lastig als die niet bestaan :+

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:53

sarabande schreef:

Papieren zou ik kunnen aanvragen (doe ik niet ;) )
En wat het veulen betreft heb ik wel degelijk de keuze om mét papier te fokken. Maar dat doe ik ook niet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:55

Luckystory schreef:
sarabande schreef:

Papieren zou ik kunnen aanvragen (doe ik niet ;) )
En wat het veulen betreft heb ik wel degelijk de keuze om mét papier te fokken. Maar dat doe ik ook niet. :+

Niet op reageren, ze weten niet beter... Ik heb er wel papier bij aangevraagd, bij mijn merrie die geen papier had en bij het veulen. Puur omdat ik wilde dat de afkomst vast zou liggen. Maar zonder zouden ze me net zo dierbaar zijn hoor.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:00

@ Luckystory, ik denk dat je punt wel duidelijk is! Ieder zijn ding.......En in jou geval is er ook verder niets aan de hand toch, je kent de bloedlijnen van je merrie, je bent volgens eigen zeggen overtuigd van de gezondheid van je merrie, je kent de goede en minder goede eigenschappen van je merrie en daarbij zoek je dan ook een hengst die dat zou kunnen verbeteren en of verankeren, waarom heb ik dan het gevoel dat je je persoonlijk aangevallen voelt?

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:55

Luckystory schreef:
Ik kan ook lezen hoor http://www.bokt.nl/wiki/PROK
Verandert niks aan mijn mening ;)

Ach er zijn altijd mensen die het beter weten dan die er voor gestudeerd hebben.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:19

DiamondHorse schreef:
waarom heb ik dan het gevoel dat je je persoonlijk aangevallen voelt?

Dat ligt dan aan jouw want ik voel mij niet persoonlijk aangevallen. ;)

DiamondHorse

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 21:23

Nou dan zal het wel aan mij gelegen hebben.... Gelukkig maar! :)

MariekeA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:55

DiamondHorse schreef:
Nou dan zal het wel aan mij gelegen hebben.... Gelukkig maar! :)

;) Aan mij ook.

joenohoe, niet vervloekt, maar mijn keuze zou het inderdaad niet zijn.

Voor wat betreft PROK.
Ik heb Jorina op 19-jarige leeftijd op de foto laten zetten.
Voor wat betreft Artrose/spat etc, was ze nog helemaal schoon en spijkerhard. Er was 1 foto van een sprong, waar ze van het KWPN een C op kreeg, waar de DA die de foto's had gemaakt een B op gaf. Tsja, jammer, helaas.
De DA die de foto's heeft gemaakt, raadde me aan om de foto's opnieuw in te sturen, omdat ze het niet eens was met de beoordeling. Daar heb ik alleen helaas geen zin meer in. Tis toch een wel/niet verhaal.

De merrie is echter nooit een dag kreupel geweest, ondanks dat ze echt wel gebruikt werd. Ze heeft op landelijk niveau gelopen (UTV, Hagenstein, Ermelo) Ze is dus ster en keur. Helaas zijn er wat nakomelingen naar het buitenland gegaan/niet in de sport en/of voor keuring uitgebracht, waardoor ze niet preferent (ik hoop dat haar jongste zoon nog voorgebracht wordt) of prestatie (genoeg punten, maar van maar 2 nakomelingen ipv 3) is.

Haar beide dochters die wel in de sport worden uitgebracht zijn beide ster, keur, UTV en sport (TP) merries en diverse keren hypiade kampioen in Ermelo geweest. Ook de kleinkinderen doen het erg goed. Helaas is geen van alle voor de prok gebracht. Ik kan wel zeggen dat ze geen van alle ooit kreupel zijn.

Ik heb er dus ook geen problemen mee met deze merrie te fokken, ondanks die ene foto met C op 19-jarige leeftijd.

Ik ken helaas genoeg merries die wel prok zijn, maar al op jong leeftijd D-tjes kregen op de kogels. Nu tellen die niet mee. Detail is, dat sommige van de merries die ik ken, wel altijd kreupel lopen. Geef mij dan mijn merrie maar!

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 08:54

Dat de Prok keuring niet perfect is is al langer een discussie. Dat bepaalde onderdelen niet worden meegenomen bijvoorbeeld. Maar alles beter dan helemaal niets. In Duitsland worden er vaak fot's genomen van de rug. Hoe zinvol dat is vraag ik mij wel af, er is volgens mij nooit goed onderzocht hoe erfelijk rugproblemen zijn. Ik ben ook benieuwd hoeveel paarden in Duitsland op de rug foto's worden afgekeurd.
Het beoordelen van foto's is mensnwerk en de ene DA vinds het een B terwijl de ander er duidelijk een C in ziet.
Het lijkt me geen probleem om met deze merrie te fokken ondanks dat ze geen Prok heeft.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 10:29

juliomariner schreef:
Het beoordelen van foto's is mensnwerk en de ene DA vinds het een B terwijl de ander er duidelijk een C in ziet.

Vandaar dar 3 zeer ervaren en onafhankelijke dierenartsen de foto's zonder naam van de eigenaar erbij beoordelen

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:33

juliomariner schreef:
Dat de Prok keuring niet perfect is is al langer een discussie. Dat bepaalde onderdelen niet worden meegenomen bijvoorbeeld. Maar alles beter dan helemaal niets. In Duitsland worden er vaak fot's genomen van de rug. Hoe zinvol dat is vraag ik mij wel af, er is volgens mij nooit goed onderzocht hoe erfelijk rugproblemen zijn. Ik ben ook benieuwd hoeveel paarden in Duitsland op de rug foto's worden afgekeurd.
Het lijkt me geen probleem om met deze merrie te fokken ondanks dat ze geen Prok heeft.

Ja, het blijft broddelwerk :+
We discussïeren nog maar even door en dan is de conclusie dat een prok-certificaat eigenlijk niks voorstelt.
Beter maar fokken met merries zonder "papieren" want.......
-op papier kan je niet rijden,
-me tante had een paardje met 6 ocd's, alle veulens waren gezond en paardje is 36 jaar geworden, nooit een dag kreupel geweest.
-dat verhaal geld uiteraard ook voor alle andere predicaten, allemaal flauwe kul, niks waard.
Dus fokken maar met die hap, de slager ruimt de rotzooi wel weer op.

Maar gelukkig zijn verreweg de meeste fokkers een andere mening toegedaan.
Ze bekijken heel zorgvuldig hun merries, maar wat veel belangrijker is, ze kijken niet alleen zelf door hun gekleurde brilletje met hun
subjectieve ogen, maar laten deskundigen ook naar hun merrie kijken, mensen die daarvoor opgeleid zijn, dierenartsen,
jury's en inspecteurs die jaarlijks honderden paarden moeten beoordelen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:47

misterA schreef:

Omdat ze 9 van de 10 keer fokken voor verkoop! (Of de lijn verder te zetten en daarvan de veulens weer te verkopen.)
Dat is toch een wezenlijk verschil, iemand die 1 veulen fokt voor zichzelf tov iemand die jaarlijks veulens heeft die de verkoop in gaan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:11

Luckystory schreef:
Omdat ze 9 van de 10 keer fokken voor verkoop! (Of de lijn verder te zetten en daarvan de veulens weer te verkopen.)
Dat is toch een wezenlijk verschil, iemand die 1 veulen fokt voor zichzelf tov iemand die jaarlijks veulens heeft die de verkoop in gaan.

Is dat zo?
Niemand kan garanderen dat het veulen dat hij/zij fokt altijd in zijn/haar bezit zal blijven, dus in wezen fok je altijd voor een ander.
En als dat veulen nu eens heel anders wordt dan je in je hoofd hebt????
En waarom zou je voor jezelf met minder genoegen nemen, op gebied van bewezen zaken zoals gezondheid etc terwijl je op daar de markt uit kan kiezen.

Je gaat er van uit dat de moeder zichzelf door fokt, maar dat is zelden zo, vaak zie je lieve merries met draken van veulens en omgekeerd, dat probeert een fokker met kennis van zaken uit te selecteren.

Natuurlijk verkopen fokkers hun veulens, of 3 jarige. Het zou slecht gesteld zijn met de sport als dat niet zo was, en juist daarom moeten ze kwaliteit fokken anders blijven ze ermee zitten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:19

Luckystory schreef:
misterA schreef:

Dat maakt imo geen verschil.
Fokken is geen gokken, je moet er altijd van uitgaan de goede eigenschappen te behouden en de minder goede te verbeteren.
Al ken je je merrie nog zo goed en je hebt er geen nakomelingen van dan weet je echt niet wat ze doorgeeft aan haar kinderen.
Dat geld net zo voor de hengsten.
Van ggk hengsten met nakomelingen is al veel bekend, welke eigenschappen geven ze door enz.
Dus met niet gekeurde hengsten en merries fokken is inderdaad gokken!!!! Je weet er helemaal niets van hoe ze vererven.
Natuurlijk staat dat iedereen vrij, ik ben er echt niet op tegen wat een ander doet, al is het voor de slacht.

Maar we hebben het hier wel over fokkerij en daar hoort al die onzin toch niet in thuis?

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:06

Ik heb niet alles gelezen, maar ik zal wel reageren want ik ben een van die KWPN hobby fokker.

Mijn merrie is 2 jaar geleden na een ongeval uit de sport.
Wij reden Z2 in Belgie.
Omdat er 0.30% te kort in haar resultaten was, mocht ze van het KWPN geen sportdressuur worden.
Merrie is als 4 jarige rondg goedgekeurd, maar die kosten wil ik niet opnieuw maken voor PROK.

Merrie heeft een heel goede karakter, mag een bomb naast haar ontploffen zal niet bewegen. Loopt overal door op wandeling enz.
Nu, zij is drachtig van haar 2de veulen, eerste veulen van 2010 van United is na 2 weken te koop staan verkocht naar Frankrijk.
Het meisje wou een alroud paard met een heel goede hoofd, en hij heeft dat nu al, en is maar 9 maanden oud!

Volgende veulen komt in juni van Andretti, ik denk hem wel te houden want ik stop met fokken, maar niemand mag zeggen wat er financieel zal gebeuren in de toekomst. Ik wou dus toch een veulen met een aantrekelijk papier om als het moet, te verkopen.

De merrie is zo lief, dat ze wordt geleend als fokmerrie voor een fokkerij van wandelpaarden, hobbypaarden.

Dus ja, mocht ik daar niet mee fokken omdat ze pas 7 jaar oud was en Z2 liep maar geen sport predicaat kreeg omdat ze een ongeval heeft gehad?
Mocht ik ook niet met haar fokken omdat ik geen 600€ wil geven aan radio's voor een PROK predicaat terwijl ik alle radios van 5 jaar geleden hebt die bijna 100% goed zijn?
Zou ik de veulen toch moeten verkopen, wordt die waarschijlijk verkocht in Frankrijk, en die hebben daar abosluut geen verstand van al die predicaten...ttijd dat ik kan zeggen dat de merrie gepresteerd heeft zijn ze tevreden!

Jessica24

Re: Fokkers of Vermeerderaars??? (kwpn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 15:40

Tsja, ik ben ook zo,n mens dat graag een veulen van haar eigen merrie wil.
Daarbij is het ook nog eens een Engels Volbloed merrie.
Haar vader is wel ggk bij het K.W.P.N
En ik heb de merrie op haar 7e heel bewust laten rontgenen zodat ik weet dat ze 100% op de benen is.
Dit Jaar word ze gedekt en het a.s veulen krijgt ook gewoon een vol papier.
Toch blijft het af wachten of het bewuste veulen aan de verwachtingen voldoet.
Daarom heb ik ook gekozen voor een oudere en meer bewezen hengst.
De merrie is zelf altijd dressuurmatig gereden.
En heeft een heerlijk werkbaar en sensibel karakter.
Hopende deze zomer In de Z te mogen starten, heeft ze voor mij laten zien over hardheid en een fijn karakter te beschikken.
Ik voel dit dan ook niet als vermeerderen.
Maar als het fokken van een fijn toekomst paard.

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 15:41

ptiteblue schreef:
Dus ja, mocht ik daar niet mee fokken omdat ze pas 7 jaar oud was en Z2 liep maar geen sport predicaat kreeg omdat ze een ongeval heeft gehad?
Mocht ik ook niet met haar fokken omdat ik geen 600€ wil geven aan radio's voor een PROK predicaat terwijl ik alle radios van 5 jaar geleden hebt die bijna 100% goed zijn?
Zou ik de veulen toch moeten verkopen, wordt die waarschijlijk verkocht in Frankrijk, en die hebben daar abosluut geen verstand van al die predicaten...ttijd dat ik kan zeggen dat de merrie gepresteerd heeft zijn ze tevreden!

:) Wie zegt dat je niet met jou merrie zou moeten fokken???
Jou merrie komt uit een prima merrielijn, ze is rontgenologisch gekeurd en toendertijd 100% goed bevonden!

Het gaat mij niet perse om dat predikaatje prok! Ik heb mijn merries bij aankoop helemaal laten rontgenen (ook de kogels) Dat je daarmee een predikaat krijgt is voor mij wel degelijk belangrijk, puur om het feit dat als een jonge merrie al op vroege leeftijd zonder trauma's van buitenaf C-tjes of erger hebt, het voor mij een reden is om zo een merrie niet aan te schaffen voor de fokkerij, hoe een interessant papiertje er ook aan vast zit, de kans op overerfelijkheid is dusdanig groot, dat ik daar niet aan mee wil doen! (maar goed, dat is mijn mening...)