Nieuwe trend, bewezen dekgeld voor onbewezen hengst?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:59

besita schreef:
en een paar jaar later heb je de "net iets meer dan Z sport " waar veel fokkers zich dan kunnen afvragen : waar zijn al die verrichtingstoppers nu eigenlijk gebleven ? :)*

De bedoeling is dat ze goede vaderdieren worden en goed vererven. Ze tonen zo aan om het karakter de wil en de mogelijkheden te hebben
Niet alle GP hengsten zijn goede verervers, als dat zo was zou je daar je selectiecriteria moeten leggen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:03

Voor een springhengst vind ik dat dan wel ..het is maar al te vaak bewezen dat wat ze zelf kunnen ook doorgeven en omgekeerd ..wat ze niet kunnen ook doorgeven ..
ik vind lef en moed een topvereiste voor het springen ..en helaas zie je dat niet als er bvb in de hengstencompetitie een topjockey opzit tot het Z want dat kunnen ze bijna allemaal

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:04

fokfanaat schreef:
tja je moet ergens beginnen, een en test ohz levert gewoon veel extra info op tav alleen los

het is geen aanval ofzo maar gewoon hardop denken ..en het verschil tussen springen en dressuur is wel groot :j

fokfanaat

Re: Nieuwe trend, bewezen dekgeld voor onbewezen hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:06

dat is zeker zo, net alleen echt de aanleg passage /piaffe is misschien nog moeilijk te in te schatten, maar voor de rest kun je al heel veel natuurlijke dressuuraanleg wel opmerken bij een jong dressuurpaard.
Misschien juist wel beter dan nadat ze jaren zijn gereden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:10

besita schreef:
fokfanaat schreef:
tja je moet ergens beginnen, een en test ohz levert gewoon veel extra info op tav alleen los

het is geen aanval ofzo maar gewoon hardop denken ..en het verschil tussen springen en dressuur is wel groot :j

Toch zweerde b.v. Martien Liefhebber voor zijn merries bij de aanlegtest en liet hij daarna de merries die daar hoog scoorden ook uitbrengen. Zijn stam staat, nu nog, bovenaan bij de beste springmerries.
Dus ook bij de hengsten moet aanleg, techniek en vermogen in te schatten zijn tijdens de verrichting.
Alleen hoe gaat het dan verder, wie brengt zon hengst vervolgens uit en inderdaad wanneer weet je wat hij doorgeeft dat is op een afstammelingenkeuring niet te zien in tegenstelling tot de dressuurhengsten.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:11

Inderdaad daar gaat het mij ook om. Een verrichtingsonderzoek zegt "iets" maar niet alles. Je weet het pas zeker als ze het ook daadwerkelijk doen :) En ik ga liever voor hengsten die zich al bewezen hebben. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze :) Het was ook geen aanval. Het verschil tussen België en Nederland is gewoon heel groot en de toekomst zal het wel uitwijzen ;)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:12

Bij de dressuurveulens is aanleg tot piaffe toch ook niet te zien...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:13

welke bewezen dressuurhengst in belgie dek je bij dan?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:16

Umeo schreef:

Een veulen dat goed van uit de achterhand vertrekt een een mooie opwaartse galop heeft zal meestal later geen moeite met de piaffe hebben

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:18

Zoals ik al eerder vertelde maakt het stamboek mij niet uit. Moest ik nu met een dressuurhengst fokken zou het blue hors Romanov worden :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:18

sarabande schreef:
Umeo schreef:

Een veulen dat goed van uit de achterhand vertrekt een een mooie opwaartse galop heeft zal meestal later geen moeite met de piaffe hebben

Dan zie je dat toch ook bij een hengst die los door de piste loopt :o :D

Nee ik ga er over zwijgen. Iedereen heeft namelijk zijn eigen mening en daar is zeker niks mis mee :j

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:23

Dat vind ik wel heel kort door de bocht. Het sluiten, dat je zo nodig hebt bij piaffe/passage en ook je pirouettes, is een techniek. Ik zie soms paarden voorbij komen, waarbij ik als jong paard verwachtte dat ze enorm veel aanleg voor piaffe/passage zouden hebben, die nu als GP-paard minder doen dan verwacht.

Natuurlijk kun je aan een driejarige zien of het een fijn paard is of niet. Maar pas vanaf vijf of zes jaar kun je een voorzichtige inschatting maken of het een echte is of niet. En dan nog zijn er genoeg andere factoren die bepalen of het een crack wordt of net niets.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:25

De ruiter is daar een hele voorname factor in :j

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:25

florencio schijnt het ook niet te kunnen leren.

Er zijn ook paarden die in de pavo ed niet opvallen en pas als GP paard boven komen drijven.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:31

Umeo schreef:
De ruiter is daar een hele voorname factor in :j

Welnee, sommige paarden hebben gewoon geen aanleg voor piaffe. Dan kun je hem wel een dribbel aanleren maar dat is lang niet genoeg om 75% te scoren in de internationale Grand Prix.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:40

Ik kom ook even binnenvallen en ik moet je zeggen dat voor mij de lol van het fokken er aardig af is met deze dekgelden en opfok-kosten; het rijst de pan uit! Alles wordt elk jaar duurder, maar als beginnende fokker met een eigen stammetje is het bijna onmogelijk om op deze manier er wat van te maken.
Ik ga nu wat meer de Gelderse kant op, dekgelden zijn betaalbaar en de (luxere) types zijn mooi, bruikbaar en allround voor de gemiddelde ruiter, wat de meeste mensen in NL tenslotte zijn, mezelf incl (Wat voor percentage van alle NL ruiters zal ooit een piaffe rijden in een dressuurproef..?). Dit jaar laat ik trouwens niks dekken. Maar even een jaartje sparen en investeren in mijn merrie (wordt op dit moment naar het Z2 gereden door een prof).
Natuurlijk wil ik kwaliteit, maar ik wil ook paarden waar een breed publiek echt plezier aan kan hebben. Ik ben daarom begonnen met Duits bloed en ik moet zeggen dat de dressuurpaarden fokkerij mij mooie paarden heeft opgeleverd, maar het rijden zelf vind ik weinig aan met die beesten; ik lig er meer naast dan ik erop zit en het kost ook nog eens een godsvermogen qua dekgeld en nu maar weer een prof erop... Pfff.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:05

Vudress schreef:
Peterina schreef:
Vraag is wel hoe lang een hengstenhouder dat wel gaat volhouden. Met zo'n hoge prijzen ga je de 'hobby' fokkers (die niet noodzakelijk 'slechte' merries hebben) wel uitsluiten waardoor je al hengstenhouder een grettig inkomst gang laat schieten.

Maar wie zegt dat de hengstenhouder zich alleen maar op deze doelgroep richt?

Er bestaan ontzettend veel volwassen pennymeisjes die een merrie hebben waarmee ze Z1 rijden, tegen wat beperkingen of blessures aanlopen en vervolgens gaan dekken met een hengst omdat het veulentje uit eigen merrie zo leuk is. Je kent ze vast wel: veel setjes, de juiste kleur bruin is erg belangrijk, staan op pensionstal waar alle vriendinnen ook staan en samen gaan ze naar de hengstenkeuring en de hengstenshow in Heerewaarden.

Ze hebben vaak geen idee wat nu functioneel of echt apart is, dus als er een met veel bravoure wordt voorgesteld op een show is het meteen werelds apart, wordt er gegooid met superlatieven en de volgende Olympische Spelen. Achterbeen verkeerde kant op? Nooit van gehoord. Hengst niet te rijden? Dat verbloemt een handige ruiter wel.

Dat soort pennymeisjes geeft vermogens uit aan de paardensport, niet de fokker met een paar merries in de blub. En waar kun je je beter op richten dan de meisjes die het geld graag willen uitgeven?

Deze 'categorie' valt bij mij onder 'hobby fokker'. En ja ze hebben misschien het geld (of de ouders hebben het) maar niet de kennis of verstand en worden meestal door 'mode' en collega pennymeisjes geleidt, of een HELE slimme hengstenhouder. ;)

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:45

De dekgelden zijn de laatste jaren nauwelijks verhoogd.
Alleen voor een paar in het oog springende dressuurhengsten wordt voor nederlandse begrippen een vrij hoog dekgeld gevraagd.
Meestal van jonge hengsten die veel aanleg hebben, zeer goed gepromoot en gemanaged worden en zich in de fokkerij nog niet hebben bewezen.
De tijd zal leren of het hoge dekgeld terecht is.
Blijkbaar vinden de meeste fokkers het niet zo'n probleem, gezien ook naar de adviezen in de hengstenkeuze-topics.
Verder gewoon een kwestie van marktwerking. Je moet tenslotte niks.

Wel wil ik nog opmerken dat de kosten voor het managen van hengsten enorm hoog zijn,
Eerst al het zware keuringstraject bij het KWPN, met veel uitvallers tijdens dat traject.
Die kosten van de afvallers komen voor een groot deel ook t.l.v. de gekeurde hengsten.
Daarnaast de afdrachten, promotie zoals shows, folders, advertenties, sites enz.
En niet te vergeten het uitbrengen in de sport.
Dat is niet meer weggelegd voor goedwillende amateurs.
Een hengst een jaar uit beeld en weg zijn de fokkers.

Tenslotte, als het zo'n luctarieve business is, waarom stoppen er dan regelmatig hengstenhouders?
Conclusie: door de hoge eisen aan de hengsten van de fokkers zijn de kosten hoog en daarom is in de meeste gevallen het dekgeld heel redelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:17

Is absoluut waar misterA, maar helaas wordt een heel erg groot deel van de veulens onder de kostprijs verkocht als veulen of op latere leeftijd, het fokken kan te vaak niet uit.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:20

is ook wel zo, maar heb wel het idee, dat elk jaar van de nieuwste lichting er meer boven de 1000 zitten. dat was een jaar of 5/6 geleden minder imo.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:21

sarabande schreef:
Toch zweerde b.v. Martien Liefhebber voor zijn merries bij de aanlegtest en liet hij daarna de merries die daar hoog scoorden ook uitbrengen. Zijn stam staat, nu nog, bovenaan bij de beste springmerries.
Dus ook bij de hengsten moet aanleg, techniek en vermogen in te schatten zijn tijdens de verrichting.
Alleen hoe gaat het dan verder, wie brengt zon hengst vervolgens uit en inderdaad wanneer weet je wat hij doorgeeft dat is op een afstammelingenkeuring niet te zien in tegenstelling tot de dressuurhengsten.

Een uitzondering opnoemen is altijd makkelijker ;) ..Martien is nu niet bepaald een gewone fokker, maar net zo ééntje als Joris de Brabander bij ons ..het helpt als je al een boel ervaring en geld op zak hebt ..toch is zijn succesvolste lijntje allemaal uit NSP en Int sp voortgekomen .. en dan heb je veel geld en kun je bvb een enorme stap voorwaarts nemen door uit die succesvolle merries ET te spoelen want zo kom je gewoon een paar generaties verderop in enkele jaren tijd ..terwijl de gewone fokker daar 20 jaar over doet ..maar het is een utopie om te denken dat deze fokkers enkel en allen de beste en gezondste paarden fokken want dat is niet zo ..alleen van de betere hoor je spreken en de minderen gaan via het achterdeurtje naar buiten ..maar dat is wel makkelijker als je uit je beste merrie 3 of vier nakomelingen kan fokken per jaar

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:25

Ba ik had het over de aanlegtest waar hij bij zweerde en dat hij de daar hoog scorende merries inderdaad tot op nationaal en internationaal niveau liet uitbrengen. Waarbij hij altijd zei, degene die het daar goed doen doen het later ook goed in de sport en dan hebben we het over merries die nog geen 3 zijn en door hele gewone ruiters gereden worden.
Het ging mij dus om zicht in de de aanleg die bestreden werd, niet om de centen die hij er DAARNA in ging steken.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:46

ach als het allemaal zo "zeker was als 1+1=2" dan hoefde het SFN enkel de beste van de aanlegtest aan te kopen en dan kon Liefhebber het hele Nederlandse team van eigen fokproducten voorzien :j

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:01

Ik las zojuist het volgende en hoe verhoud zich dat de komende jaren tot het aantal dekkingen..
Zullen de hengstenhouders het ook door krijgen dat de house van de fokkerij over haar hoogtepunt heen is, net als de paardensport in het algemeen.

Afname ledental bij verenigingen in Duitsland.

De FN (de Duitse Hipp.-bond) heeft bekend gemaakt dat er het laatste jaar meer leden bij de verenigingen zijn weggegaan dan de laatste 5 jaar samen. nl.12000.
We hebben het hier dan over alle disciplines binnen de paardensport. Het totaal bleef op 31 dec. 2010 steken op 736.870.
Ook zette de trend zich door dat binnen deze tak van sport deze meer is weggelegd voor vrouwen dan voor mannen.
Zo waren er het laatste jaar 550.549 vrouwelijke leden (afname 5936 ) en nog maar 186.321 mannelijke leden (afname 6033 ).
Wat opviel was dat bij de afname bij de mannen dit zich voordeed bij 26 jaar en ouder, terwijl dit bij de vrouwen zich dit voordeed in het algemeen tot 18 jaar.

Hiermee wordt weer eens duidelijk aangegeven dat de groei van de paardensport zijn hoogtepunt heeft bereikt en de neerwaartse spiraal zich de komende jaren alleen maar zal doorzetten.

Citaat:
Mitglieder-Statistik 2010: Abwärtstrend bei Pferdesportvereinen hält an.

736.870 Reiter, Fahrer und Voltigierer in deutschen Vereinen

Warendorf (fn-press/dp). Die negative Mitgliederentwicklung in deutschen Pferdesportvereinen hält an. Laut aktueller Statistik des Deutschen Olympischen Sportbundes (DOSB) für das Jahr 2010 gibt es in deutschen Vereinen nur noch 736.870 Reiter, Fahrer und Voltigierer. So wenig Mitglieder registrierte die FN zuletzt 1999. Im Vergleich zu 2009 verließen weitere 12.000 Mitglieder die Reitvereine. Damit haben die FN und ihre Mitgliedsverbände innerhalb eines Jahres annähernd so viele Vereinsmitglieder verloren wie in den vorhergegangenen fünf Jahren insgesamt.

Entgegen dem allgemeinen Trend des DOSB, der seit 1990 bis in die heutige Zeit eine gewise Konstanz und Stabilität in der Mitgliederentwicklung feststellt, kämpft der Pferdesport weiter um seine Vereinsmitglieder. Die FN und ihre Mitgliedsverbände erleiden aber kein Einzelschicksal innerhalb der zehn mitgliederstärksten Sportverbände des DOSB. Lediglich der Fußballbund (plus 72.100) und der Alpenverein (plus 38.004) können sich über deutliche Mitgliederzuwächse freuen. Andere Spitzenverbände haben – verglichen mit den Mitgliederzahlen 2009 – ähnliche Abgänge zu beklagen wie die FN: Turnerbund (minus 21.175), Tennis Bund (minus10.229), Schützenbund (minus 13.360). Die Deutsche Reiterliche Vereinigung bleibt aber der achtgrößte Sportverband in Deutschland. Die negative Mitgliederentwicklung im Pferdesport ist mittlerweile in fast allen Landesverbänden zu erkennen. Waren 2009 noch sieben der 17 Landesverbände in den schwarzen Zahlen, konnten sich 2010 nur Sachsen (plus 773), Berlin-Brandenburg (plus 211) und Bremen (plus 203) über leichte Zuwächse freuen. Die meisten Mitglieder verlor der Landesverband Hannover (minus 2.516), gefolgt von Westfalen (minus 2.072) und Weser-Ems (minus 1.614). Ungebrochen bleibt auch der Trend zur „Verweiblichung“ des Pferdesports. So standen im vergangenen Jahr 550.549 Mädchen und Frauen (minus 5.936) nur noch 186.321 Jungen und Männer (minus 6.033) gegenüber. Besonders betroffen von Rückgängen ist bei den Männern die Gruppe der über 26-Jährigen, bei den Frauen ist es insbesondere die Altersklasse der bis 18-Jährigen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:22

fokfanaat schreef:
Er zijn ook paarden die in de pavo ed niet opvallen en pas als GP paard boven komen drijven.

Liever dat dan andersom. De pavo toppers zie je vaak niet terug in de bovenste regionen van de Grand Prix. Een enkeling daar gelaten.
In de pavo zien ze toch graag die grote grijpers en die vinden het sluiten en terugkomen vaak lastig.