Bekendmaking OCD vererving KWPN hengsten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 12:24

NatasjavE schreef:
Het publiceren van namen die geen OC/OCD zouden geven is net zo onjuist als van hengsten waarvan "gefluisterd" word dat ze het wel geven.

Het is niet zo zwart-wit.

NatasjavE

Re: Bekendmaking OCD vererving KWPN hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:34

Ik weet dat het niet zo zwart wit is. Daarom juist laat ik het graag aan onderzoekers over om conclusies van het OC/OCD onderzoek te trekken.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 12:41

NatasjavE schreef:
Ik weet dat het niet zo zwart wit is. Daarom juist laat ik het graag aan onderzoekers over om conclusies van het OC/OCD onderzoek te trekken.

Ik trek ook geen conclusies. Maar totdat die conclusies er zijn wil ik wel risico's beperken, want ik moet nu kiezen voor een hengst maar voel de conclusies pas over 3 jaar....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 12:54

Er worden hier wel conclusies getrokken(zie lijstje). En die conclusies zijn misschien niet waar. Dan staan hier namen genoemd. Andere nemen dat voor waar aan en dan zit de hengstenhouder er mee.

Zodra er bruikbare informatie komt dat echt naar buiten.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:29

NatasjavE schreef:
Ik vind dit topic ook niet kunnen.

Dat het KWPN nog niets heeft gepubliceerd heeft een rede... Ze willen graag met zo betrouwbaar mogelijke informatie komen.
Hier worden hengsten genoemd door enkele individuen en dat kan wellicht onnodig de reputatie van de hengst beschadigen

Het is gewoon speculatie ,maar de reputatie van een hengst beschadigen ?
Wie neemt Bokt nu zo serieus dat hij zijn keuze laat afhangen van wat er hier geschreven wordt ?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:30

amaze schreef:
NatasjavE schreef:
Ik vind dit topic ook niet kunnen.

Dat het KWPN nog niets heeft gepubliceerd heeft een rede... Ze willen graag met zo betrouwbaar mogelijke informatie komen.
Hier worden hengsten genoemd door enkele individuen en dat kan wellicht onnodig de reputatie van de hengst beschadigen

Het is gewoon speculatie ,maar de reputatie van een hengst beschadigen ?
Wie neemt Bokt nu zo serieus dat hij zijn keuze laat afhangen van wat er hier geschreven wordt ?

Ik denk genoeg (helaas) en kan me goed voorstellen dat de hengstenhouders hier niet blij mee zijn.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:50

Wilawander schreef:
Ik denk genoeg (helaas) en kan me goed voorstellen dat de hengstenhouders hier niet blij mee zijn.

Denk je dat fokkers blij zijn die dadelijk op het moment van publicatie een weide vol jonge dieren en drachtige merries hebben van hengsten die bovenaan de "echte" lijst staan?

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 13:50

Rhea schreef:
Verder hebben Jonhson en Florencio weer een negatieve stempel.

Met Johnson heb ik deze ervaring dus niet, het gaat dan wel om 1 eigen fokprodukt maar hij kwam glansrijk door de keuring :j . De (prokgecertificeerde) dierenarts vertelde dat hij zelden een paard tegen kwam dat met zulke mooie cijfers door de keuring kwam. Als het een schoolrapport was geweest had hij allemaal negens en tienen. :=

Ik heb ook nog een Florencio staan dus ben benieuwd...

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 13:51

zwanepol schreef:
Rhea schreef:
Verder hebben Jonhson en Florencio weer een negatieve stempel.

Met Johnson heb ik deze ervaring dus niet, het gaat dan wel om 1 eigen fokprodukt maar hij kwam glansrijk door de keuring :j . De (prokgecertificeerde) dierenarts vertelde dat hij zelden een paard tegen kwam dat met zulke mooie cijfers door de keuring kwam. Als het een schoolrapport was geweest had hij allemaal negens en tienen. :=

Ik heb ook nog een Florencio staan dus ben benieuwd...

Fijn om te horen!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:05

Heeft de opfokperiode (en voeding, beweging) niet ook een heul grote invloed op t ontstaan van oc/ocd bij t jonge paard??

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:05

Rhea schreef:
Wilawander schreef:

Denk je dat fokkers blij zijn die dadelijk op het moment van publicatie een weide vol jonge dieren en drachtige merries hebben van hengsten die bovenaan de "echte" lijst staan?

Je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik vindt het prima dat het KWPN zal plubiceren dat zal zeker een kern van waarheid inzitten maar ik doelde meer op de ervaringen van enkele bokkers en daar dan een ljst van maken.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-11 14:12

In dat daglicht is het dan toch ook niet schadelijk? De ervaringen van enkele bokkers....

Enerzijds mag het niet gezegd worden omdat het niet betrouwbaar is en anderszijds vallen jullie erover dat het gezegd wordt omdat het schadelijk kan zijn omdat het als betrouwbaar gezien kan worden... beetje dubbel.

Blijft een harde wereld. Hengstenhouders staan ook niet vooraan om negatieve eigenschappen die ze wel degelijk kennen openlijk te verkondigen. Logisch want zo gaat dat wanneer er commerciële belangen zijn. Daar zul je als fokker toch het nodige speurwerk voor moeten doen en dan nog loop je vaak op een dood spoor. Maar wij als fokkers hebben ook commerciële belangen.

Hoe groter de taboe des te meer speculatie....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:16

Ben ik met je eens maar dan beter door een goed onderzoek door het KWPn dan afgaande op wat ervaringen die vaak ook nog eens van horen zeggen zijn. En in de paardenwereld wordt een hoop verteld ;)

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:19

Famke160301 schreef:
Heeft de opfokperiode (en voeding, beweging) niet ook een heul grote invloed op t ontstaan van oc/ocd bij t jonge paard??

Heel groot en ook de moeder, niet alleen of ze gezond is maar ook wat voor voeding zij krijgt tijdens de dracht!
Het hangt echt niet alleen af van de hengst.
Waar onze in opfok staan heeft de eigenaar zelf ook jongen paarden.
Deze merrie's krijgen geen merriebrok maar basisbrok. Verder alles hetzelfde, hij heeft duidelijk meer ongein op de foto's als wij.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:20

badtothebone schreef:
Famke160301 schreef:

Heel groot en ook de moeder, niet alleen of ze gezond is maar ook wat voor voeding zij krijgt tijdens de dracht!
Het hangt echt niet alleen af van de hengst.
Waar onze in opfok staan heeft de eigenaar zelf ook jongen paarden.
Deze merrie's krijgen geen merriebrok maar basisbrok. Verder alles hetzelfde, hij heeft duidelijk meer ongein op de foto's als wij.

Ja dat geloof ik graag. Ken ook een fokker die alleen basisbrok geeft en nu de 1 na de ander met problemen heeft staan. Nu achter elkaar al 3 paarden die op de foto niet goed zijn. Iets wat imo niet te wijten is aan de hengst maar wel gauw wordt geroepen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:23

Wilawander schreef:
Ja dat geloof ik graag. Ken ook een fokker die alleen basisbrok geeft en nu de 1 na de ander met problemen heeft staan. Nu achter elkaar al 3 paarden die op de foto niet goed zijn. Iets wat imo niet te wijten is aan de hengst maar wel gauw wordt geroepen.

Dat heet besparen ;) zijn hier ook discussies over geweest en veel mensen vonden die merriebrok helemaal niet nodig.
Maar goed het is maar een van de onderdelen en die zijn allemaal uit den treure besproken, veel dagelijkse beweging, geen blubberwei, etc etc

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:25

Rhea schreef:
Nee dat zeg ik ook niet. Wat wel een feit is is dat beide ouders drager moeten zijn om een veulen met oc/d te krijgen.

En hoe weet jij dat?
Waar heb je dat gelezen?
Wie heeft je dat verteld?

Want dan wil ik dat (hopelijk wetenschappelijk verantwoord) artikel ook echt wel lezen!

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:26

Ben t met Badtothebone en Wilawander eens. Dat zijn ook factoren die behoorlijk invloed kunnen hebben.

Dan is er nog eentje: het te veel drijven van een jong paard, daarmee bedoel ik dat een jong paard heel veel krachtvoer krijgt met allemaal extra toegevoegde vitaminen en mineralen en weinig ruwvoer, gevolg t jonge paard gaat als een raket de hoogte in met zijn stokmaat, die arme benen en gewrichten kunnen dat niet bijhouden met alle gevolgen van dien.
Lijkt wel mooi zo'n heule grote jaarling, die dik 15 cm boven de rest uitsteekt, maar als de jaarling niet op een natuurlijke wijze zo groot is geworden, maar door een overdaad aan krachtvoer (met extra vitaminen en mineralen) dan is dat vragen om problemen
Laatst bijgewerkt door Famke160301 op 05-03-11 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:27

Wilawander schreef:

Ik denk dat het een combinatie van factoren is. Wat te denken van beweging ? Veulens/jonge paarden die in de wintermaanden 24/7 in een (groot) hok met stro staan ;dat is ook slecht voor de ontwikkeling van het beendergestel . Het is bewezen dat veel beweging op een ''harde'' ondergrond bevordelijk/goed is voor de ontwikkeling /groei.
Erfelijkheid +
Voeding +
beweging .

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 14:54

Het OCD onderzoek willen we graag aan de stamboeken overlaten, het slotje voor overleg is dus een permanent slotje geworden.
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 09-03-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Slotpost aangepast