Welk oud bloed ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:40

Jullie vergeten er nu toch echt een: Zeus! Als vader van een merrie onovertroffen.
En over Voltaire niets dan lof: het zit gelukkig in al onze merriestammen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:08

M_D_H schreef:
ja, maar de gelderse lopen nou ook weer niet aan de top van het springen :)

Tepic la Silia

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:11

M_D_H schreef:

Alsmede Noltes Kuchengirl (van moederszijde)! (okee, wel met dat verrekte Cambridge Cole bloed erbij in, maar toch).

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:15

Niet echt heel oud bloed, maar toch: Cabochon en Belisar

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:28

Ik zou zeer benieuwd zijn naar "Son in Law XX". (1911) Hij komt in zeer veel goede bloedlijnen als voorouder voor, maar weet er betrekkelijk weinig van (behalve een foto en enkele van zijn verre nakomelingen). In het verleden had hij dus goede eigenschappen te vererven, ik zou dus benieuwd zijn of dezelfde eigenschappen van vroeger ook in de hedendaagse fokkerij zijn nut zouden hebben.
Laatst bijgewerkt door J01andA op 03-03-11 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:29

Elisa2 schreef:
Indoctro past er volgens mij ook wel tussen inmiddels..

indoctro is toch geen oud bloed?

die leeft nog steeds toch? :)

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:31

J01andA schreef:
Ik zou zeer benieuwd zijn naar "Son in Law XX". (1911) Hij komt in zeer veel goede bloedlijnen als voorouder voor, maar weet er betrekkelijk weinig van (behalve een foto en enkele van zijn verre nakomelingen). In het verleden had hij dus goede eigenschappen te vererven, ik zou dus benieuwd zijn of dezelfde eigenschappen van vroeger ook in de hedendaagse fokkerij zijn nut zouden hebben.

Ten tijde van de omvorming van het landbouwpaard naar rijpaard, (dus landbouwpaard x volbloed= F1), waren de merries anders dan de merries van nu (lees veel minder bloed), maar ook de volbloeden waren anders (lees, BETER !). Om dus een antwoord op je vraag te geven: nee, ik denk van niet. :D
Helaas zijn er op dit moment in mijn ogen maar weinig volbloeden die iets toe zouden voegen. Jammergenoeg durft het KWPN niet naar Anglo-arabieren te kijken, die zouden in mijn ogen namelijk wel iets toe kunnen voegen aan met name springpaarden. Maar dit is off topic.
Laatst bijgewerkt door hoogendroog op 03-03-11 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:32

Gimmick11 schreef:
Niet echt heel oud bloed, maar toch: Cabochon en Belisar

Cabochon heeft oud bloed hoor. Reken maar. Vader van de moeder is Commandant.

Alane

Re: Welk oud bloed ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:57

Ik zie er anders nog voldoende ggk worden in Hannover die sweltmeyer bloed voeren, maar gelukkig heb ik er geen verstand van :D
Alleen Florencio (Florestan X Weltmeyer) heeft al 8 ggk zonen in alleen Hannover

Ik kijk liever zelf naar de merrielijnen dan naar de vaders, met veel dekkingen en veel veulens is de kans op goede nazaten eerder aanwezig dan met de merrielijnen.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:43

Wat bedoel je met je laatste zin Alane?

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:49

Cabochon, heel mooi bloed! We hebben nog een concorde x abgar staan. Nu gedenkt met...... (kan het maar niet onthouden)

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:23

lieke2 schreef:
Cabochon, heel mooi bloed! We hebben nog een concorde x abgar staan. Nu gedenkt met...... (kan het maar niet onthouden)

met welke hengst is deze merrie dan gedekt? :)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:37

Cabochon is echt geweldig, vind ik. Zijn nakomelingen pik je er zo uit.
Belisar vind ik qua exterieur erg leuk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:45

Alane schreef:
Ik kijk liever zelf naar de merrielijnen dan naar de vaders, met veel dekkingen en veel veulens is de kans op goede nazaten eerder aanwezig dan met de merrielijnen.

Ook een leuk Topic...welke merrie lijnen zie je graag :j

Doe mij de stam van Karin en de Frelona stam maar. Ook oud bloed.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:48

Ik heb 12 jaar een paard gehad met een voor mij geschikte combinatie: Thorwald ( Furioso II) x Saros.
Foto's staan in mijn profiel. Het was een veelzijdig paard, heb er zelf M dressuur meegereden en wat gesprongen ( niet echt mijn ding). En op zijn 17e is hij western bereden, iets wat hij erg leuk vond.

Het was een harde werker met een keihard karakter, wilde voor me gaan, maar liet ook duidelijk merken als hij het er ergens niet mee eens was.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:50

Libero H, Ladykiller XX & Julio Mariner xx bloed kan ik erg waarderen in een pedigree. Evenals Voltaire, Almé, Lord en Grannus.

Bloed wat ik liever zelf niet zie is Animo, ondanks dat het een mooie combi is van Almé met Amor, vind het vaak verschrikkelijke paarden...

Vergeet ik helemaal Cavalier, zeer sterk bewezen hengst, jammer van zijn weinige manen/voorpluk partij maar wel goede nakomelingen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:01

Ik heb een Animo x Grannus x Zeus x Abgarxx, best een mooi rijtje, al zeg ik het zelf :D

Ik vind het mooi bloed en 't paard is ook nog eens braaf. :)

Verder heb ik er zelf niet zo gigantisch veel kijk op, maar de man waar ik altijd reed was erg weg van Marco Polo, Sineada, Nimmerdor, Voltaire, Farn, Damiro, Ramiro, Amor usw. :)

Minder in trek waren dan Planeet, Komeet en het hele verdere Melkwegstelsel :+ , Zirkoon was volgens mij ook niet je-van-het ennnn nou ja zo nog wat van die hengsten :-)

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:27

wat te denken van rivaal... >;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:35

Blanc Ravage :D, Faram...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:23

Faram? Die is toch afgekeurd op nakomelingen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:33

Faram is in 2004 inderdaad afgekeurd op zijn nakomelingen :j Nu moet ik wel zeggen dat ik Faram paarden fijn vind. De merrie die ik rijd (Lor) die is er ook 1 van Faram..

Dit is het verrichtingsverslag van Faram (bron: http://www.kwpn.nl
Verrichting Ermelo 1990
Speels, gehoorzaam met een plezierig aandoende brutaliteit. Vriendelijk en eerlijk maar heeft er moeite mee om de aandacht bij het werk te houden. Hij showt graag. Bij begin onderzoek net zadelmak. Heeft weinig mond en zou meer uit de schouder mogen komen. Geeft zijn ruiter met name in galop een zeer goed gevoel.
Stap regelmatig en ruim. Draf ruim voldoende. Galop heeft veel souplesse. Bij het springen toont hij een goede techniek en een vlug voorbeen. In het terrein houdt hij zich tamelijk vast. Veel bereidheid om te werken, ervaart werk als licht. Ruim voldoende aanleg als dressuurpaard, veel aanleg als springpaard.
Bij aankomst goede voedingstoestand die hetzelfde bleef.
Rustig stalgedrag.
Geen veterinaire bijzonderheden.

Vriendelijk en eerlijk, moeite om de aandacht bij het werk te houden, weinig mond mag meer uit de schouder komen, geeft ruiter een goed gevoel, bereidheid om te werken, ervaart werk als licht, rustig stalgedrag, voldoende aanleg als dressuurpaard, veel aanleg als springpaard. Die dingen komen allemaal overeen..

Ik vind het dan ook doodzonde dat hij is afgekeurd en daarom staat hij ook in mijn wel gewenst lijstje, ook al zal er genoeg reden voor zijn geweest dat hij is afgekeurd. :j :)

edit: Zie nu net dat Faram een kleinzoon van Nimmerdor is :)
Laatst bijgewerkt door Kaitlyn op 03-03-11 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 23:35

WowAmigo schreef:
Blanc Ravage :D, Faram...

Oh sorry, deze stonden nog in mijn rijtje van niet-zo-gewenst-oud-bloed.

Maar da's misschien meer iets voor een ander topic :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:27

NatasjavE schreef:
M_D_H schreef:

Tepic la Silia

En vergeet Blauwendraad’s O’Brien niet ;-)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:51

karijn schreef:
Wat bedoel je met je laatste zin Alane?

een hengst kan 100-den nakomelingen hebben, een merrie zit met een stuk of 10, 15 toch wel aan de max.
Gemiddelde zal vaak zelfs lager liggen.
De kans dat een hengst toppers voorbrengt is dus groter dan dat een merrie dat doet.

Ik zie en hoor dat een ieder alleen maar kijkt naar de vader en diens vader en de opa etc...
Ik kijk liever naar de merrie, haar moeder, oma, tantes etc, wat hebben die gepresteerd of juist hun nakomelingen en met welke vader en hoe ziet die moederlijn eruit.

Neem als voorbeeld de hengst Estobar NRW, komt uit een oude merrielijn, nl Spreen-Segelhorst lijn, hij heeft 3 ggk broers, waarvan 2 volle broers, 1 broer loopt GP onder Victoria Max-Theurer.
Estobars moeder heeft een halfbroer, niet de gehele moederlijn is terug te zien op paardenfokken, maar wel een groot gedeelte.
de moederlijn telt ruim 20 ggk hengsten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:19

Ketaki schreef:
Elisa2 schreef:
Indoctro past er volgens mij ook wel tussen inmiddels..

indoctro is toch geen oud bloed?

die leeft nog steeds toch? :)

Ja da's waar,maar wel bewezen inmiddels :j